Effect van exceem op prijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

Effect van exceem op prijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 04:36

Ik vraag me af hoe groot het effect van zomerexceem is op de prijs van een paard of pony. Is er sprake van enkele honderden euro's die er door dit gebrek afgaan of is het zo drastisch niet?

Judje

Re: Effect van exceem op prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:55

Het zal waarschijnlijk ook van het type paard afhangen, maar ook van waar het paardje naartoe gaat.

Misschien is het een idee om er in de advertentie bij te zetten dat je het liefst nieuwe eigenaren vindt in de buurt van de zee, waar de meeste paarden met zomerexceem ineens genezen door het niet voorkomen van de vliegjes daar.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:57

Hangt ook af van hoe hard ze schuren. Heb er geweten die lichtjes jeuk hadden maar er staat hier één in de buurt die gewoon elke zomer tot bloedens toe geschuurd heeft. Echt zielig, eigenaars willen er zo te zien ook niets aan doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:26

Een eczeempaard moet imo al wel iets bijzonders zijn om uit de lagere prijsklasse te komen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:41

Als je ze al niet gratis moet weggeven....

Ik zou zo.n beestje nooit willen hebben, al kan hij naar het GP lopen! Sterker nog, al zou hij GP lopen!
Ik vind het namelijk vreselijk voor een beest als hij altijd jeuk heeft.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:44

amondi , ligt er helemaal aan wat voor soort exzeem hij heeft
mijn pony heeft ook last van, maar met exzeem dekentje op nergens last van
zelfs dit jaar gedeeltelijk zonder gestaan en nergens last van gehad

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:45

Toch blijkt zoiets erg plaatselijk te zijn hoor Amondi. Paard dat bij ons op stal stond heeft nooit geschuurd, verhuisde amper een kilometer verderop en begon te schuren. Kwam weer terug en was weer gedaan, mijn DA zei dat ook. (en ik woon bijlange niet aan de zee)

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:53

Afhankelijk van het soort paard kan het verschil oplopen tot enkele duizenden euro's. Sta je op het punt een paard met exceem te kopen; weet dan waar je aan begint. Het zijn echte zorgenkindjes die met een strakke planning en goede zorg een heel eind van hun probleem afgeholpen kunnen worden. Maar houd in je achterhoofd dat hij later moeilijk te verkopen is.
Wil je een exceempaard verkopen, dan is het heel belangrijk waar hij komt te staan. Dit kan inderdaad heel plaatselijk zijn (denk bijv. aan een vijver langs de stal waar veel mugjes zitten), maar ook of het paard in een binnen- of buitenstal komt te staan kan van grote invloed zijn.
Ik heb zelf enkele jaren een Fries gehad die heel erg schuurde, met veel zorg volledig van zijn probleem af, verkocht aan dorpsgenoot en het probleem is weer terug.

Dus: zint eer gij begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 07:30

De prijs van een exceempaard of pony is beduidend lager. Terecht ook volgens mij, als je ziet wat er aan kosten gaan zitten in dekens, anti-jeukmiddelen, speciaal voer, onderzoek...
Fokwaarde hebben ze ook niet want het is gedeeltelijk erfelijk.
Overigens hebben ze er aan zee net zo goed last van, misschien iets minder dan in het binnenland, maar hier aan de kust lopen de paarden ook met exceemdekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 07:43

WIj hadden 1 exceempaard gekocht. We wisten het niet, maar ze begon wel heel erg te schuren in de zomer.
Wij hebben haar vrij vlot verkocht naar de zee, voor een lage prijs. Gewoon om te zorgen dat ze lekker stond zonder rotvliegjes Lachen Nu is het daar helemaal over met haar.

Maar we moesten echt veel van de prijs af doen van een paard zonder exceem. Echt honderden euro's.

Anna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 07:49

wij hebben net onze 1,5 jarige met eczeem verkocht. Echt superleuk en mooi paardje verder, maar hij heeft niet veel opgeleverd. Heeft ook wel even geduurd voordat hij weg was.
Was een duur paardje om zo maar even voor het plezier te fokken. Fokken is sowieso wel duur natuurlijk, maar als je een eczeemveulen fokt helemaal Lachen
Logisch ook die lagere prijs, het is toch een flink risico.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:09

hangt van de pony af. Wij hadden hier vroeger ook een pony met exceem, pony kreeg elke zomer een exceem deken op en had er zou bijna geen last van. Pony was getalenteerd, super braaf en lief en echt een ideale leerpony. Deze pony is uiteindelijk nog voor een flinke prijs naar Duitsland verkocht. We hebben deze pony destijds gekocht zonder te weten dat hij exceem had maar hebben nooit spijt van deze koop gehad, we hebben heel veel van hem geleerd en hij is echt één van de beste dingen die ons overkomen is op paarden gebied.

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:25

Het scheelt inderdaad veel per paard/pony. Sommigen hebben voldoende aan een deken om te voorkomen dat ze hun manen kapot schuren. Maar de extreme gevallen hebben toch wel veel zorg nodig om niet de gehele huid kapot te schuren en bijten.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:30

Die van mij is er wel goedkoper op geworden ja. Hij had het niet in erge mate, maar wel duidelijk.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:33

Mijn Haflinger kreeg ik voor 2/3 van de vraagprijs, in mijn geval 600 euro goedkoper. Ik woon gelukkig aan de kust en ze heeft er weinig last van.