hoeveel paarden mag je bij huis hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dennis_

hoeveel paarden mag je bij huis hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 18:04

mn buurman die heeft 2 grote paarden en 5 of 6 pony's op een stukje grond van ongeveer 8 bij 20/25 meter rond lopen. ze staan tot de enkels toe in de modder.

daarom mijn vraag: hoeveel paarden mag je maximaal bij huis hebben? en heb je daar nog een vergunning voor nodig voor het milieu enzo?

iemand die het weet misschien?

Anoniem

Re: hoeveel paarden mag je bij huis hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:06

Het is per gemeente verschillend

Maar tot de enkels in de modder, dat is nooit goed.
Bel de aid eens en maak melding van dierenmishandeling en omschrijf duidelijk wat er is.
Want zoiets kan natuurlijk niet Verdrietig

ManonR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:08

Hier in de gemeente 3B mag je in de bebouwde kom bij je huis hebben 2 paarden of meerdere ponys hebben mits je de mest direct af kan voeren. maar t beste is bij de gemeente te informeren.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:09

hier in gemeente westland mag je volgens mij 5 of 6 paarden per particulier hebben mits je paarden op agrarische grond staan (volgens mij)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:16

Volgens mij is dat sinds een paar jaar dat je 5 paarden of 7 pony's mag houden of zoiets?? Zijn het er meer dan ben je een bedrijf.( hoeveel paarden of pony's weet ik niet helemaal zeker)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:24

Voor de meswet geldt er idd een norm van 6 of 7 (weet het zo ook ff niet) paarden (pony's mag meer)
Maar de gemeente waar ik woon die zegt dat je maar 4 paarden mag houden.

Maar ik neem aan dat ze dan gewoon goed verzorgt moeten worden, waar hier geen sprake van is Lachen

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:49

Onze oude stal is nog niet zo lang geleden verkocht. Deze had 11 boxen. Maar de stal mocht alleen maar ''hobbymatig'' verkocht worden en dan mocht je maar 7 boxen vullen. Bij ons mag je dus 7 paarden aan huis hebben. Als je er meer vult ben je een bedrijf.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:04

Hier mag je 6 paarden aan huis houden, pony's weet ik niet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:22

Verschilt overal voor zover ik weet. Hier in de gemeenten mag je geen paarden binnen de bebouwde kom hebben. Buiten de bebouwde kom dacht ik 5 zonder vergunning.

Zou niet te snel bellen, die van mij staan ook in blub die kiezen daar zelf voor, ze hebben beide een stoepje waar ze ook gevoerd worden maar ze staan liever in de derrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:25

Momenteel is er bijna overal blub. Als de dieren goed verzorgd worden, dus genoeg vers water hebben en genoeg hooi wat droog ligt, eventueel als het niet meer zo regent ook droog kunnen staan en liggen. Dat is wel een voorwaarde. Tijdens een slechte winter met veel regen is het geen legitiem excuus als ze niet droog kunnen staan of liggen dat het zoveel heeft geregend. Daar kan de AID heel moeilijk over doen. Paarden moeten nl ook droge stukken hebben.

bouwvakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:56

hier mogen we 12 pony's bij huis hebben, meer dan 12 is bedrijf ofzo .
weet niet hoe het daar is

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:38

VSW-->TAO

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:12

Zoals anderen ook al zeggen, het is niet omdat de paarden in de modder staan dat ze niet goed verzorgd worden. Mijn paard staat overdag ook in een groepje in een blubberpaddock. Ze staan in de winter op paddocks ipv op de weide, en met het weer van de afgelopen weken is het onvermijdelijk dat die veranderen in halve zwembaden. Toch heeft mijn paard het niet slecht, integendeel, ik vind dat ze het nu 100 keer beter heeft dan toen ze nog een chique pensionstal stond met alle faciliteiten erop en eraan maar in de winter niet buiten kwam. Een paard kan heus wel tegen modder, als ze ook de kans hebben om regelmatig droog te staan, en voldoende ruwvoer krijgen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 02:19

Ik heb ook geen idee hoeveel paarden en pony's je hier mag hebben in de gemeente Stadskanaal

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:13

Hi, Het hangt er van af hoe veel paarden je bij huis mag hebben.
Het ligt er aan in wat voor soort gebied je woont. Woon je bijvoorbeeld op het platteland? of zit je midden in de dorpskern? VROM heeft een handreiking geschreven voor het hobby matig houden van dieren. Er van uit gaande dat je geen bedrijf bent. gewoon particulier en buiten de dorpskern woont, mag je uitgaan van maximaal 5 paarden niet bedrijfsmatig. Voor wat betreft een Milieuvergunning die heb je nodig als je bedrijfsmatig bezig bent.

mbt dit onderwerp is er overigens nog al aardig wat jurisprudentie.

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:26

Dat ligt er aan in wat voor een gebied je woont. wij wonen in het buitengebied en daar mag je max 60 punten hebben. Een paard is 10 punten, dus wij mogen 6 paarden houden. Daarna ben je meldingsplichtig (is ook geen ramp, maar dan gelden er wel wat meer eisen voor je) Woon je in een wat dichter bevolkt gebied dan mag je 40 punten hebben. ik geloof dat per eind december vorig jaar het besluit landbouw het soort gebied omschrijft. http://www.infomil.nl

Groetjes
Brigitte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:10

dennis_ schreef:
mn buurman die heeft 2 grote paarden en 5 of 6 pony's op een stukje grond van ongeveer 8 bij 20/25 meter rond lopen. ze staan tot de enkels toe in de modder.

daarom mijn vraag: hoeveel paarden mag je maximaal bij huis hebben? en heb je daar nog een vergunning voor nodig voor het milieu enzo?

iemand die het weet misschien?

Wablief Clown ?? Ik heb daar 2 mini-shetlanders op lopen en vind het nog te klein Nagelbijten / Gniffelen (gelukkig komt er wel nog een groot stuk bij in het voorjaar) . Maar goed. Volgens mij ligt het idd aan de gemeente waar je woont.