Mede eigenaresse paard....waar rekening mee te houden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carin79

Mede eigenaresse paard....waar rekening mee te houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 13:36

Hallo,
Sinds twee jaar heb een bijrijdpaard, een 14 jarige fjordenruin waar ik veel plezier aan beleef.
Nu is het zo dat ik ben gevraagd om mede eigenaresse te worden omdat de huidige eigenaresse wegens gezondheidsproblemen niet meer kan rijden en ook de volledige kosten niet meer kan dragen.
Het paard staat op een pensionstalling en is verder helemaal gezond.
Voordat ik mede eigenaresse wordt lijkt het me verstandig om een contract te laten opstellen met daarin een aantal afspraken Lijst . Te denken aan de verdeling van de kosten, hoe te handelen bij ziekte van het paard (operatie, opname kliniek etc) maar ook wat te doen bij evt. meningsverschillen omtrent de verzorging en de behandeling bij ziekte. Wie uiteindelijk beslissingsrecht heeft...?
Heeft iemand hier ervaring mee en kan mijn vertellen hoe daarmee omgegaan te zijn?
Zijn er nog andere dingen die belangrijk zijn om vast te leggen in een contract?
En als laatste, wie stelt zo'n contract op? Een derde, zoals een juridisch adviseur..?

Ik heb gezocht naar een aanverwant topic maar heb dat niet gevonden.
Ook weet ik niet zeker of ik deze vraag op de juiste plek heb geplaatst. Moderator; verplaatsen mag!

Ik hoop op reactie!
Alvast bedankt!

Wiesje

Re: Mede eigenaresse paard....waar rekening mee te houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:31

Ik denk dat je al een heel eind op de goede weg bent.
Vooral als je praat over verdeling van de kosten (ook bij hoefsmid, stalling, ziekte en enting) en vooral beslissingsrecht is een heel moeilijk iets. Als ik jou was, zou ik eerder geneigd zijn naar een maandelijkse betaling en bij eventuele verkoop eerste optie op koop hebben. Dan hoef je je fjord niet te missen, maar je houdt het wel heel duidelijk wie uiteindelijk het laatste woord heeft. Ik vrees dat je daarmee namelijk ooit tegen problemen aanloopt.

Als jullie in goed overleg een contract opstellen en jullie zetten beide jullie pootje eronder, dan is het contract rechtsgeldig. Daar hoeft geen jurisch adviseur aan te pas te komen.

Ik wens je veel wijsheid!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:53

Waarom laat je het niet bij het oyde zoals het nu gaat, zo ging het toch goed.
Verder denk ik dat je alle dingen al goed hebt overzien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:54

aangezien jullie het al 2 jaar probleemloos doen, denk ik niet dat er veel gevaar in schuilt........

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 18:27

Bedankt voor jullie reacties!
De reden dat ik kies om mede eigenaar te worden is omdat de kosten voor de huidige eigenaar niet meer op te brengen zijn (door gezondheidsproblemen) en ik de volledige kosten ook niet kan dragen. Aangezien wij allebei geen afstand van het paard willen doen lijkt dit een goede oplossing. Al besef ik wel dat er haken en ogen aanzitten. Ik moet hier natuurlijk met de huidige eigenaar over hebben, ik wil dat het vantevoren allemaal duidelijk is zodat we niet op een later termijn tegen problemen aanlopen. Ik betaal nu ook al mee in de stallingkosten maar uiteindelijk zal het 50/50 worden. Voor beide partijen is er een zekerheid, namelijk zij kan het paard niet zomaar verkopen en ik kan er ook niet zomaar afstand van doen zodat ook zij het paard kan blijven behouden.
In ieder geval is het goed om te horen dat ik aan de belangrijkste dingen heb gedacht. Als er meer tips zijn hoor ik ze graag!
Kun je een paard trouwens op 2 namen laten zetten??

Groetjes,
Carin

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:35

Dat zou wel moeten kunnen veel bekende paarden zijn ook gedeelt eigendom, denk aan dekhengsten die gedeeltelijk van de fokker zijn gebleven en dergelijke.
Wel een mooie oplossing voor beiden in dit geval, maar bespreek inderdaad nu al hoe het gaat als er beslissingen genomen worden. En hoe los je het op als je het niet eens bent. Een stom voorbeeld, paard krijgt koliek en kan geopereerd worden, er is een kleine kans dat hij het redt. De een wil dit wel laten doen en de ander niet aangezien de kans erg klein is, wie beslist dan en wie betaald dan, je zou kunnen afspreken dat in principe alles gedeelt wordt, maar dat er bij dergelijk operatie geldt dat degene die het door wilt laten gaan betaald. Of je kijkt of je een ziektekosten voor hem af kunt sluiten, dan voorkom je dit al.

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 18:43

sonjim schreef:
Dat zou wel moeten kunnen veel bekende paarden zijn ook gedeelt eigendom, denk aan dekhengsten die gedeeltelijk van de fokker zijn gebleven en dergelijke.
Wel een mooie oplossing voor beiden in dit geval, maar bespreek inderdaad nu al hoe het gaat als er beslissingen genomen worden. En hoe los je het op als je het niet eens bent. Een stom voorbeeld, paard krijgt koliek en kan geopereerd worden, er is een kleine kans dat hij het redt. De een wil dit wel laten doen en de ander niet aangezien de kans erg klein is, wie beslist dan en wie betaald dan, je zou kunnen afspreken dat in principe alles gedeelt wordt, maar dat er bij dergelijk operatie geldt dat degene die het door wilt laten gaan betaald. Of je kijkt of je een ziektekosten voor hem af kunt sluiten, dan voorkom je dit al.

Dit zijn precies de dingen waar ik ook aan denk. Dat zijn heel lastige situaties. Een oplossing waar ik aan zit te denken is als we in een dergelijke situatie terecht komen waarin we het niet eens zijn over de behandeling van het paard, dat degene die niet akkoord gaat met de behandeling de volmacht overdraagt aan de ander en dat diegene dus ook voor de kosten opdraait.
Een verzekering heb ik aan gedacht maar dat wordt me aan alle kanten afgeraden omdat een verzekering lang niet alles dekt.
Ik moet wel zeggen dat ik aardig op 1 lijn zit met de huidige eigenaar, we denken over de meeste dingen hetzelfde en hebben het welzijn van het paard absoluut op de eerste plek staan. Maar dat is natuurlijk geen garantie dat er geen meningsverschillen zullen onstaan.

Hoe is het met jouw Haflinger trouwens? Heb een tijdje geleden je topic gevolgd.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:31

VSW -> TAO

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:46

Ik heb een tijd samen met een hele goede vriendin een paard gehad. Dit leek allemaal leuk en aardig, maar puntje bij paaltje bleek het toch echt niet te werken, waardoor onze vriendschap in gevaar kwam. Ik heb me toen uit laten kopen en zij heeft het paard nu alleen. Bij ons ging het fout op het moment dat het paard ziek werd, wij hadden hier van te voren niet echt serieus over gehad hoe in zo'n situatie zouden handelen.

Maak dus idd goede afspraken en zet ze op papier.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:26

Met mijn haf gaat het inmiddels wonderbaarlijk goed, ze loopt weer goed, maar is wel af en toe sjaggie omdat ze niet mag werken, maar een uurtje in de wei in plaats van in het paddock doet wonderen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:08

Ik heb ook een paard samen met iemand anders. Uiteraard zijn een heleboel zaken vastgelegd, maar niet uitputtelijk. Contractueel is ook vastgelegd dat wij het uiterste zullen doen om in goed onderling overleg zaken die niet zijn vastgelegd te regelen. Dat laatste schept natuurlijk een verplichting om allebei bij verschil van mening wat water bij de wijn te doen.
Tot nu toe zijn we het nooit oneens geweest en hebben we beiden (wel op een wat verschillende manier) veel plezier van ons paard.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:06

Toch klinkt het me niet juist in de oren, als je beide ´evenveel´ te zeggen hebt over het paard is het lastig knopen doorhakken. Dat wordt dan ´welles-nietes´ heb ik het idee.

Wat als de één inderdaad toch ook de gedeelde kosten wegens omstandigheden niet meer kan dragen? Dan moet de ander alsnog uitkopen, maar dit is niet geheel eerlijk aangezien zij de aankoopkosten van het paard toendertijd heeft betaald en jij instapt. Tenzij je nu een aankoopkosten aanbetaling doet bv. Een paard is niet gratis. Twee eigenaren gaat denk ik tzt mislopen, als puntje bij paaltje komt en er ziektekosten o.i.d. boven komen.

Persoonlijk zou ik je aanraden om het op een soort lease/ huur/ vergoedingsbasis te gaan doen. Paard blijft van de eigenaar (dei heeft ook de aanschaf betaalt etc. en blijft eindbeslisser van zijn bezit). Jij als ´huurder´ betaalt mee en krijgt daarmee ook bepaalde rechten. Die afspraken kun je op papier maken. Bv. inspraak in bepaalde beslissingen, recht op eerste koop als de eigenaresse ondanks je bijdrage het niet red etc.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:26

Bienotje schreef:
Toch klinkt het me niet juist in de oren, als je beide ´evenveel´ te zeggen hebt over het paard is het lastig knopen doorhakken. Dat wordt dan ´welles-nietes´ heb ik het idee.

Dan zou je met betrekking tot belangrijke punten afspraken moeten maken wie het laatste woord heeft. Hier neem je wat, daar laat je wat wordt het in dat geval.
Soms moet je ook de mogelijkheid dat het problemen kan geven maar voor lief nemen, anders laat je vaak ook kansen liggen.
Ik heb in ieder geval nog geen moment spijt, integendeel.

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 21:23

LDRD: bedankt voor je reactie. Fijn om te horen dat iemand er een positieve ervaring mee heeft. Zou je mij een voorbeeld van dat contract kunnen pb'en? Niet om dat over te nemen want elke sitautie is weer anders natuurlijk. Maar gewoon voor mijn beeldvorming.

Bienotje: Ik snap je bedenken, die heb ik ook gehad. Het is inderdaad de bedoeling dat ik het paard voor de helft overkoop waardoor wij allebei evenveel recht hebben. Het klopt dat er een zeker risico in zit maar door deze punten op papier te zetten hoop ik te voorkomen dat er in de toekomst problemen zullen onstaan. Daarnaast denk ik dat je niet alles aan de voorkant kunt dicht timmeren omdat er situaties kunnen ontstaan die ik nu niet kan overzien. Er zal altijd een zeker risico in schuilen, maar meegenomen dat ik de afgelopen twee jaar altijd op goede voet met de eigenaar heb gestaan en dat onze meningen over het algemeen hetzelfde zijn (wat betreft het paard dan) verwacht ik geen (directe) problemen. En ben tot de conclusie gekomen dat ik dat zekere risico accepteer.
De afgelopen twee jaar betaalde ik al een bedrag per maand als vergoeding, het is nooit gratis geweest. Als ik meer moet gaan betalen omdat de huidige eigenaar het niet meer kan opbrengen, wil ik ook zeggenschap hebben over het paard.

Ik heb de knoop dan ook doorgehakt en ben accoord gegaan, niet over een nacht ijs, heb er echt goed over nagedacht. Heb er uiteindelijk een goed gevoel bij.
Bedankt voor jullie reacties!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:00

Mijn contract heb je niks aan hoor, want in mijn geval gaat het om een sportpaard met veel potentie, dus daarvoor zijn wat specifieke zaken geregeld.
Ik kan je alleen aangeven hoe wij tot dit contract gekomen zijn, misschien heb je daar wat aan.
Wij hebben eerst ieder afzonderlijk eens goed nagedacht wat wij als valkuilen zagen, wat wij op persoonlijke gronden graag vastgelegd zouden willen zien en wat ons gezamenlijk doel is. Ook hebben we toen getracht met open oog voor elkaars belangen wat zaken die een conflict zouden kunnen opleveren goed te overdenken hoe die op te lossen. Daarna zijn we eens rustig om tafel gaan zitten om te bezien wat we zoal bedacht hadden en of we het daarin eens konden worden. Dat lukte eigenlijk vrij eenvoudig omdat we ook een open oog hebben gehad voor elkaars specifieke problemen en daarook zelf al oplossingen voor bedacht hadden. Ook hebben we voor een aantal zaken geregeld wie het laatste woord daarover heeft (is maar een zeer beperkt aantal zaken). Ik heb bij voorbeeld het laatste woord over eventuele castratie, zij over op welke wedstrijden hij wordt ingezet.
We wilden niet alles uitputtelijk regelen met veel punten en komma's. Daarom hebben we afgesloten met de overeenkomst dat wij over alles wat verder ter tafel komt ons tot het uiterste zullen inspannen om tot een voor ieder acceptabele oplossing te komen met respect voor elkaars belangen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 07:43

Even een hersenspinsel, maar valt er niet vast te leggen als er medische kosten zijn die boven een te bepalen bedrag uitkomen, en als 1 van de partijen er niet mee akkoord gaat, dat die de eigendom dan overdraagd en de andere eigenaar dus de medische kosten betaald? Dat door het betalen van de medische kosten de andere eigenaar uitgekocht wordt?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 08:28

Het blijft iets waar ik niet voor zou kiezen, maar dat blijft persoonlijk natuurlijk. Veel plezier ervan als je het doorzet in ieder geval, ik hoop voor je dat het inderdaad goed uitpakt Lachen Zo te horen heb je/ jullie er sowieso goed over nagedacht, dat voorkomt sowieso al een groot deel ellende waarschijnlijk. Knipoog Als je vooraf dit soort dingen al besproken hebt, is het straks als het aan de orde is ook beter bespreekbaar voor beide partij-en dan als je een situatie overkomt waar totaal nooit over nagedacht is door beide partijen.

Succes!

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 16:18

Neonlight schreef:
Even een hersenspinsel, maar valt er niet vast te leggen als er medische kosten zijn die boven een te bepalen bedrag uitkomen, en als 1 van de partijen er niet mee akkoord gaat, dat die de eigendom dan overdraagd en de andere eigenaar dus de medische kosten betaald? Dat door het betalen van de medische kosten de andere eigenaar uitgekocht wordt?

Dit vind ik een goed hersenspinsel Haha!
Ga dit bespreken...bedankt!

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 16:20

Bienotje schreef:
Het blijft iets waar ik niet voor zou kiezen, maar dat blijft persoonlijk natuurlijk. Veel plezier ervan als je het doorzet in ieder geval, ik hoop voor je dat het inderdaad goed uitpakt Lachen Zo te horen heb je/ jullie er sowieso goed over nagedacht, dat voorkomt sowieso al een groot deel ellende waarschijnlijk. Knipoog Als je vooraf dit soort dingen al besproken hebt, is het straks als het aan de orde is ook beter bespreekbaar voor beide partij-en dan als je een situatie overkomt waar totaal nooit over nagedacht is door beide partijen.

Succes!

Dank je!!