Aanschaf paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jut87

Aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 15:56

Na lang nadenken en wiken en wegen heb ik besloten een paard te kopen. Maar voor mij is het de eerste keer. Ik heb op bokt gezocht, maar eigenlijk geen goed topic hierover gevonden.
Wat ik wil weten is aan welke zaken je allemaal moet denken bij de aanschaf?
Ik weet dat je een paard het best laat keuren, dat het verstandig is een proefperiode af te spreken etc. Nu heb ik al contact met meerdere verkopers over internet, maar die reageren allemaal afkeurend op een proefperiode. Net als reden dat ze dan niet weten wat er gbeurt met het paard, er een ongeluk kan gebeuren en je dan met de gebakken peren zit. Op zich logisch natuurlijk. Hoe hebben jullie dit afgesproken?
Wat is nog meer belangrijk? Waar let je op wanneer je gaat kijken? Ik kan mij zo voorstellen dat er een heleboel gebreken zijn die je gemakkelijk kunt verdoezelen...

(overigens ben ik op zoek naar een leuk recreatiepaard, geen top-sportpaard, dat zal denk ik ook nog wat uit maken).

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden!

Rinske

Re: Aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:17

Ik zou mijn paard ook niet voor een proefperiode geven, je weet niet wat er daar gebeurd, want je bent er niet zelf bij. Wat misschien dan een goed alternatief is om meerdere keren bij het paard te gaan kijken, dat heb ik met mijn laatste aankoop ook gedaan, en dat is me erg goed bevallen Lachen .
Ik zou trouwens sowieso altijd keuren Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:23

Ook ik zou nooit een paard weggeven voor proef.
Ik heb een paar keer een paard terug zien komen op de stal waar ik eerst reed, wat ze daar mee gedaan hadden Verward Die stal deed het daarna ook niet meer.
Je kunt wel vragen of je er zo verschillende keren mag rijden.
Kom eens "perongeluk" een 3 kwartier te vroeg, weet je zeker dat hij niks gehad heeft.
Poets hem zelf, zadel hem zelf, dan weet je al een heel stuk over zijn karakter.

klinisch keuren zou ik ook zeker laten doen door je eigen DA.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:30

Er zijn hier al heel veel topics over geweest, ik ben zelf ook niet zo handig met de zoekfunctie maar anderen hier misschien wel.
Tja, wat ik je als tip mee wil geven, laten keuren door een zelf gekozen DA en geen keuringsrapport van hen accepteren, zelfs al gaat het om een 'recreatie' paard, als er wel wat ernstig mis is zit je met hoge kosten en een paard dat misschien niet meer te berijden is...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:32

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:37

Wat is je doel met rijden? hoeveel ervaring heb je, wat verwacht je van je paard. Welke leeftijd, welk ras, beleerd enz?

jut87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 16:56

Bedankt voor de antwoorden tot zover. Ik ga de gegevn topics doorspitten.
Mijn doel met rijden is vooral lekker buitenrijden. Misschien endurance. Maar wat dressuur in de bak vind ik ook belangrijk. Ik heb zo'n 10 jaar rijervaring. Ik wil graag een beleerd paard, liefst niet ouder dan een jaar of 8. Ras is niet zo belangrijk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:01

heb je een vertrouwt iemand die je mee kan nemen , die veel verstand van paarden heeft?
ik zou zowiezo iemand meenemen die een beetje verstand van paarden heeft, en goed op de hoogte is van jouw wensen.

er zijn slechte handelaren maar ook slechte particulieren.
toch gaat mijn voorkeur uit naar een particulier.

voor wat jij wilt hoeft een paard zeer zeker niet veel te kosten.
misschien kom je wel bij een draver uit (die niet op de baan gelopen heeft) die zijn vaak erg geschikt voor de doelen die jij voor ogen hebt.

wel raad ik aan om het dier volledig te laten keuren, dwz klinisch , röntchenologisch en komt ie van een handelaar, ook bloed af laten nemen .

staar je niet blind op het eerste paard dat je ziet, ga ook kijken bij de paarden die jou op het eerste gezicht minder geschikt lijken. door veel paarden te zien krijg je een beter beeld van wat je echt wilt.

jut87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 17:14

Bedankt voor de goede tips! Ik heb inerdaad ook gereageerd op dravertjes, heb ik vroeger ook opgereden en zijn ook leuke paardjes. Rontgenologisch wilde ik eigenlijk niet doen, kost veel geld. In verhouding tot het aankoopbedrag zeker waarschijnlijk..
Helaas heb ik in ded buurt niet iemand die echt veel verstand heeft van paarden. Ik heb nu contact over de mail met meerdere verkopers, dus ik hoop straks bij meerdere te kunnen gaan kijken. Mijn voorkeur gaat in eerste instantie ook uit naar particulieren, maar wie weet zit er bij een handelaar ook wat leusk bij. Ik ga in ieder geval niet over 1 nacht ijs Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:47

dan zou ik toch echt even verder sparen, er zijn zoveel paarden die iets mankeren wat je op de foto had kunnen zien.
ik ken zoveel verhalen van mensen waarvan de kopers zooo ontzettend aardig waren, en dat keuren echt niet nodig was..
nou .... binnen een half jaar was het een ander verhaal...

dus als je slim bent laat je wel foto's schieten ..

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:55

jut87 schreef:
Bedankt voor de goede tips! Ik heb inerdaad ook gereageerd op dravertjes, heb ik vroeger ook opgereden en zijn ook leuke paardjes. Rontgenologisch wilde ik eigenlijk niet doen, kost veel geld. In verhouding tot het aankoopbedrag zeker waarschijnlijk..
Helaas heb ik in ded buurt niet iemand die echt veel verstand heeft van paarden. Ik heb nu contact over de mail met meerdere verkopers, dus ik hoop straks bij meerdere te kunnen gaan kijken. Mijn voorkeur gaat in eerste instantie ook uit naar particulieren, maar wie weet zit er bij een handelaar ook wat leusk bij. Ik ga in ieder geval niet over 1 nacht ijs Knipoog

Mocht je echt een leuke draver zoeken kun je ook kijken op het dravers forum.Staan er een heleboel te koop.Ook vind je meteen veel info.Als je op het forum zet wat je zoekt en wat je ermee wil gaan doen kunnen ze je daar adviseren.Succes in ieder geval!

jut87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 18:47

Je bedoelt op dravers.nl? Bij mij doet de site het (op moment) niet. Normaal wel?

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:28

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:04

bij mij doet hij het ook hoor!
anders even klikken in de link van m,n onderschrift

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:18

Ervan uitgaande dat het paard gezond is, vind ik persoonlijk de klik het allerbelangrijkst.
Je moet op zijn rug gaan zitten en denken: dit voelt heeeeeeeeeeeelemaal goed!

Proefperiodes zijn niet erg gangbaar meer. Maar je kan het wel omdraaien en een paar keer naar het paard toe gaan. De meeste mensen vinden het niet erg als je een paar keer bij hen op stal komt kijken. Bij mijn nieuwe aanwinst zijn ze er zelfs mee bij mij op stal geweest om te kijken wat hij zou doen op vreemd terrein en in de buitenbak (wij hebben geen binnen rijbaan).
Zorg dat je dan zo veel mogelijk met het paard doet. Ga hem uitgebreid poetsen, zadel hem zelf op, ga met hem wandelen (buiten) en ga er een paar keer op rijden. Zo leer je zijn karakter een beetje kennen en kan je bepalen of hij wel of niet bij je past.

Overigens heeft het kopen bij een particulier ook zeker wel risico's. Als er toch iets mis blijkt te zijn met het paard of je klikt echt niet dan neemt een handelsstal hem meestal wel terug of je kan hem inruilen voor een ander leuk paard. Bij een particulier wordt dat lastiger.

Succes met de zoektocht!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:19

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:53

Mijn tip, denk aan de toekomst.
Nu wil je recreatie, maar straks ook nog?
Zeker als je gaat voor een draver, niks mis mee hoor, dan ben je voor de dressuur vrij beperkt.
Vaak begint men met een wat goedkoper paardje en met recreatie, helaas komen er vele achter dat het toch niet zo'n slimme zet was, ookal houden ze van hun paard. Juist dat houden van het paard houdt hen tegen om verder te komen, terwijl ze het wel willen.
Dus denk daar eens goed over na.

En waar moet je op letten?
op alles natuurlijk Haha!
ogen- frisse blik of vermoeide blik
tanden, overbijt ofzo?
voeten (gelijke voeten, stijle voeten afgesleten hoeven erg kleine voeten etc)
gevoelige rug? Even met de hand er overheen.
paslengte even groot
maaien?
Stalondeugden?->luchtzuigen,voernijd, schrapen,weven etc
trailermak?
braaf bij andere paarden
heeft ie ijzers? is dat nodig? (vaak zegt men dat er niet bij)
makkelijke rug ivm zadel
verkeersmak?
Paard ooit al eens gekeurd geweest?

Vertrouw niet te veel op een keuring.
Een dierenarts kijkt in de meeste gevallen alleen of het paard kan voldoen aan het gebruikersdoel, niet meer dan dat.

En als laatste vind ik een paard van 8 relatief jong, wat jij een wat ouder paardje noemt.
In de top-springsport lopen er van 15 a 16 nog steeds tussen. Dat is dus geen basis, maar topsport.
Een paard van 12 a 13 is nog en mooie leeftijd. leeftijd zegt niet alles over de gebruiksduur.
jonge paarden kunnen net zo goed onbruikbaar worden voor het rijden.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:01

Zorg ervoor dat je iets van een koopcontract maakt, iig een papier waar jouw en de verkoper's handtekening en de prijs e.d. op gezet worden. Ook in het geval van een paard kopen bij een particulier geeft dit je wat meer rechten als later toch blijkt dat je een paard gekocht hebt met een ziekte onder de leden (die bekend had moeten zijn bij de oude eigenaar).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:19

Laat de dierenarts keuren voor gebruik als endurance klasse II of III paard, zeker niet als recreatiepaard. Dan wordt er goed gelet op hart, longen en sterk beenwerk. De meeste mensen nemen "recreatie" namelijk niet serieus en denken dat je alleen maar 3x in de week nog geen uurtje door het bos gaat hobbelen.
Bij de keuring altijd een bloedje laten trekken. Foto's hoeft niet persé.

Ga zeker een aantal keren kijken en ook een keer onverwachts (of veel te vroeg) en zorg dat je het paard zelf uit de stal of uit het land kunt halen. Laat het paard voorrijden door de eigenaar, rij zelf en als het kan laat je een vriend/vriendin (of instructeur) die jouw niveau ook kent het paard rijden. Maak filmpjes van het rijden en kijk dat thuis nog eens rustig terug.

jut87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 16:42

Bedankt voor alle goede tips! Hier heb ik heel veel aan!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:29

bij de meeste gevallen geven ze een paard niet (en ook niet onder contract voor een prijs per maand oid) weg voor proefperiode.
al lijkt mij dit persoonlijk fijner..
het nadeel aan een paard is wel eens dat als je bij de eigenaar test en vaker komt, hij braaf is, maar op een ander gebied reageert het vaak heel anders.
dat is eigenlijk de reden dat ik een proefperiode zou willen..

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:04

Gowlan schreef:
bij de meeste gevallen geven ze een paard niet (en ook niet onder contract voor een prijs per maand oid) weg voor proefperiode.
al lijkt mij dit persoonlijk fijner..
het nadeel aan een paard is wel eens dat als je bij de eigenaar test en vaker komt, hij braaf is, maar op een ander gebied reageert het vaak heel anders.
dat is eigenlijk de reden dat ik een proefperiode zou willen..

Om die reden zijn ze met mijn nieuwe aanwinst vorige week bij me op stal geweest om te kijken hoe hij reageert op vreemd terrein en op een buitenbak. Dat wilde ik echt weten voordat ik definitief ja zou zeggen.
Is imo een goed alternatief voor het niet op proef mogen hebben.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:56

jut87 schreef:

Toch laten doen hoor, ook al kost het veel geld! Als hij/zij achteraf ziek blijkt ben je veel en veel meer geld kwijt...

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:01

Ik heb mijn pony ongeveer 1 maand geleasd om te kijken of het wel klikte.. Ik vond dit echt heel fijn. Hij stond dus gewoon daar op stal, en we kregen les van dat meisje van wie hij was.. Zo kon je toch goed aan hem wennen zonder dat hij gelijk op nieuw terrein was en dat meisje kende hem dus al..
Ik weet niet of je een pony in de buurt zou kunnen vinden en of het mogelijk is, maar ik vond dit iig wel heeeel fijn!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:14

ladymagic schreef:
jut87 schreef:

Toch laten doen hoor, ook al kost het veel geld! Als hij/zij achteraf ziek blijkt ben je veel en veel meer geld kwijt...

Ik vind niet dat je mag verwachten dat een paard in de lagere prijsklasse rontgenologisch goed zijn.
Een bemerking mag best. Wel is het belangrijk om te weten. De kans is groot dat je de keuring zelf moet betalen en dus ook als jij het paard niet te nemen. Als er uit komt dat het paard héél vel risico heeft om kreupel te worden, dan kan het je toch veel emotionele schade voorkomen. En wat moet je met een paard wat kreupel is?
En met een bemerking kan het zijn, dat een sprongetje niet goed is, of dat hij met ijzers de kans op kreupelheid/slijtage erg vermindert.

Ik vind het dus zeker geen geldverspilling