Moeilijk te vervoeren paard zondag verhuizen, tips/adv. gevr

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Moeilijk te vervoeren paard zondag verhuizen, tips/adv. gevr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 08:57

As zondag gaat mijn lieve Escalaatje eindelijk verhuizen naar haar mooie pensioenplekje... Helaas is Escala echter niet zo makkelijk te laden en te vervoeren, ze is erg gespannen / bang... Heeft iemand tips om onze toch best lange rit (170km) zo soepel mogelijk te laten verlopen? We hebben iig een veewagen gehuurd met lage zijlaadklep die van binnen met rubber bekleed is en voor en achter voorzien is van stoorkussens. Tevens zit er tussen paard en kabine een raampje dat open kan, ze kan ons dus horen en wij kunnen haar horen, zien en tegen haar praten. Ik heb serieus overwogen om haar een beetje te verdoven... maar dan mag ze geen hooizak in te veewagen en ik weet niet eens zeker hoe goed sedalin zal werken bij mijn stresskikkertje. Heeft iemand misschien goede adviezen (wellicht goede homeopatische middeltjes) om mijn dametje toch zo ontspannen als voor haar haalbaar is te verhuizen... Ik hoop dat er mensen zijn die ervaring hebben met dit soort zenuwpeesjes op de rit en dat die hun ervaringen hier willen delen... Paard is trouwens niet de enige zenuwpees, ik ben het ook... Scheve mond Ik ga haar dus iig niet zelf laden om zo te voorkomen dat mijn zenuwen overslaan op haar...

kohtje

Re: Moeilijk te vervoeren paard zondag verhuizen, tips/adv. gevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:06

Deze week al elke dag even oefenen. Als je de vrachtwagen al zaterdag hebt dan haar daar voeren een paar keer per dag.
persoonlijk zou ik voor dat ik op pad ging haar even bv losgooien en wat laten lopen zodat evt frissigheid eraf is. Succes

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:06

De beste ervaring was een trailertraining vóórdat je ging verhuizen zodat ze al gewend was Knipoog . Nu wordt ze voor het blok gezet middenin de stress van de verhuis want ze móet geladen worden én moet ze meteen een paar uur in de trailer staan...

Maar goed, het is zo het is. Wat kan helpen is Bach Rescue spray of druppels. Die werken bijna meteen en hoeven niet een aantal weken/ dagen tevoren gegeven te worden. Je paard mag dan nog gewoon eten want wordt niet suf, alleen rustig in het hoofd. Ook zou je alsnog nu wat kunnen gaan oefenen met de trailer, zodat er minder stress is as zondag, omdat je nu zonder druk kan oefenen. Degene die haar zondag gaat laden, heeft ie ervaring met haar? Hoe wil hij/zij haar gaan laden? Staat er ruim de tijd voor gepland? Wat voor methoden gaan er gebruikt worden (longeerlijn erachter, zweep, rust)? En gebruik de Bach zelf ook, geeft ook jou de rust die je nodig zal hebben om hierdoor te komen en het is idd voor haar ook heel fijn te zien dat jij rustig blijft.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:12

Ik kan alleen maar beamen wat Breghje zegt. Dat spul werkte bij mijn pony prima met oudejaarsnacht, en je kunt het inderdaad zelf ook gebruiken om jouw eventuele stress niet op je paard over te brengen.
Succes zondag!

moniek111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:12

toch nog proberen te leren dat trailer niet erg is/leuk.

kijk anders even op de site van monty roberts, dan kun je die nederlandse afgevaardigde bellen.
zoveel mogelijk rust en niet om kijken of je paard de trailer wel in loopt..
succes

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:14

Anders even contact opnemen met Petra Vlasblom van 2Moons...zij heeft ervaring met dit soort 'problemen' Knipoog

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 09:22

Breghje schreef:
De beste ervaring was een trailertraining vóórdat je ging verhuizen zodat ze al gewend was Knipoog . Nu wordt ze voor het blok gezet middenin de stress van de verhuis want ze móet geladen worden én moet ze meteen een paar uur in de trailer staan...

Maar goed, het is zo het is. Wat kan helpen is Bach Rescue spray of druppels. Die werken bijna meteen en hoeven niet een aantal weken/ dagen tevoren gegeven te worden. Je paard mag dan nog gewoon eten want wordt niet suf, alleen rustig in het hoofd. Ook zou je alsnog nu wat kunnen gaan oefenen met de trailer, zodat er minder stress is as zondag, omdat je nu zonder druk kan oefenen. Degene die haar zondag gaat laden, heeft ie ervaring met haar? Hoe wil hij/zij haar gaan laden? Staat er ruim de tijd voor gepland? Wat voor methoden gaan er gebruikt worden (longeerlijn erachter, zweep, rust)? En gebruik de Bach zelf ook, geeft ook jou de rust die je nodig zal hebben om hierdoor te komen en het is idd voor haar ook heel fijn te zien dat jij rustig blijft.

Ik heb eigenlijk maar beperkte infoprmatie gegeven merk ik... Trailer training heeft ze een tijdje geleden gehad, sindsdien gaat het ook wel beter (ze laadt vele malen makkelijker), het gaat mij er meer om dat ik 170km niet kan oefenen... en dat ik dus alle nodige maatregelen kan treffen voor het geval dat Lachen . Helaas heb ik zelf geen trailer / veewagen dus regelmatig oefenen is helaas geen optie Verdrietig ... anders had ik dat zeker gedaan. Een nadeel is ook dat het ergens ook niet erg logisch is dat IK met haar oefen aangezien ik helaas mijn zenuwen op haar over breng Nagelbijten / Gniffelen . Die bach rescue druppels klinken eigenlijk heel goed voor mijn situatie, weet je waar ik die kan kopen? (kan ik zelf dus ook nemen, een goed idee) . Degene die haar gaat laden en die mee gaat als mijn 'chauffeuse' kan is gelukkig wel heel nuchter en relaxed en heeft mijn merrie ook bijna dagelijks in handen. We nemen ruim de tijd voor het laden en het gaat met rust en absoluut zonder zweep of longeerlijn omdat we geen onnodige spanning willen creeren bij mijn arabierendame. We halen de veewagen trouwens zaterdagmiddag op, ik zou haar zaterdag dus eventueel kunnen voeren op de veewagen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 09:26

moniek111 schreef:
toch nog proberen te leren dat trailer niet erg is/leuk.

kijk anders even op de site van monty roberts, dan kun je die nederlandse afgevaardigde bellen.
zoveel mogelijk rust en niet om kijken of je paard de trailer wel in loopt..
succes

De trailer training hebben we gehad van een nederlandse leerling van Kelly Marks, op de Monty Roberts methode dus en sinds die training gaat het al stukken beter. Overigens heb ik om meerdere redenen voor een veewagen gekozen, mijn merrie is nl erg claustrofobisch en ik heb het idee dat een veewagen een veel ruimtelijker effect heeft... en mijn belangrijkste reden; als ze toch gaat dribbelen tijdens de rit, dan ligt een veewagen stabieler op de weg... en ze kan zichzelf eigenlijk niet eens per ongeluk bezeren dankzij de stootkussens e.d. .

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:39

Is het voor jou mogelijk om er een ander paard bij te zetten die ze vertrouwt?
Dat kan een hoop stress schelen.

En verder: je zegt dat het al beter gaat. Meestal is afstand niet het probleem. Dus als het beter gaat en je paard is er rustiger onder, vertrouw er dan op dat het goed gaat.

je zou rescuedruppeltjes kunnen geven van te voren. Er zijn mensen die zeggen dat het werkt. Ik weet het niet....heb het effect er van nog nooit zelf ervaren.

moniek111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:43

evt een reisgenoot mee te krijgen, of anders een paarden transport inhuren, is ze in goede handen. kost wat maar wel super veilig

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:45

Is ze moeilijk op de trailer, of ook op de vrachtwagen??

Doorgaans lopen paarden nl veel makkelijker de vrachtwagen op, omdat deze ruimtelijker is.. en bovendien veel stabieler op de weg als een trailer..

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 11:46

polly2 schreef:
Is het voor jou mogelijk om er een ander paard bij te zetten die ze vertrouwt?
Dat kan een hoop stress schelen.

En verder: je zegt dat het al beter gaat. Meestal is afstand niet het probleem. Dus als het beter gaat en je paard is er rustiger onder, vertrouw er dan op dat het goed gaat.

je zou rescuedruppeltjes kunnen geven van te voren. Er zijn mensen die zeggen dat het werkt. Ik weet het niet....heb het effect er van nog nooit zelf ervaren.

Een ander paard er bij dat ze vertrouwt wordt lastig... zie maar eens iemand te vinden die zijn of haar paard voor een hele dag mee wil geven... en mijn andere paard is nog maar 1 keer in zijn hele leven vervoerd, dus om hem dan meteen een hele dag mee te slepen lijkt me ook geen goed idee... e

moniek111 schreef:
evt een reisgenoot mee te krijgen, of anders een paarden transport inhuren, is ze in goede handen. kost wat maar wel super veilig

Paardentransport inhuren? Dan denk ik dat ik nu minstens in even goede handen ben hoor, alleen al omdat er mensen mee gaan die mijn paard en mij goed kennen en ruime ervaring hebben met het vervoeren van paarden. Komt nog eens bij dat mijn merrie niet zo weg is van mannen, een van de weinige uitzonderingen is dan mijn vriend, die vindt ze gelukkig wel leuk Haha! .
femmefatale1 schreef:
Is ze moeilijk op de trailer, of ook op de vrachtwagen??

Doorgaans lopen paarden nl veel makkelijker de vrachtwagen op, omdat deze ruimtelijker is.. en bovendien veel stabieler op de weg als een trailer..

Ze is inderdaad wel makkelijker op de veewagen... ik denk oa om de redenen die jij noemt. Maar ze blijft een zenuwenpeesje, ook op de veewagen.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:59

Ik zou toch om eventuele stress te voorkomen een beetje sedasan of stressnil geven
Doe het ongeveer een uurtje voordat je haar gaat laden, nooit geven als je paard al overstressed is dat kan gevaarlijk zijn en het werkt door de adrenaline averechts.
Het geeft haar ook een fijner en rustig gevoel wannneer ze die lange rit moet maken ,dus een positieve ervaring

Succes met je paard en goede reis Doei!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 12:02

Paintedblack; wat is stressnil? Iets soortgelijks als sedalin? Het nadeel van sedalin vind ik dat ik haar geen hooizak met kuil meer mag geven voor tijdens de rit... dus als de sedalin snel uitwerkt heeft ze dan niets meer... Ik neig nu naar die bach rescue druppels, meerdere mensen daar ervaring mee?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:18

Ja het is ook een seditief en ik weet niet of het nog verkrijgbaar is, ik heb meestal sedasan oftewel sedaline in huis voor ''noodgevallen''
Je mag je paard gerust een hooizak geven op de trailer want het is niet de bedoeling dat je haar van de wereld brengt Slapen , ik zou ongeveer een kwart van de aangegeven hoeveelheid toedienen zodat de stress piek er af is maar ze nog wel normaal kan reageren
Die bach-drupples zijn homeopatisch dus ik denk in de natuurwinkel.
Ik zou dat eerst eens uitproberen voordat je straks voor verrassingen staat, en alsnog een probleem hebt.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:33

Ook wij gaan aanstaande zaterdag met onze paarden verhuizen,waarvan er één een trauma wat trailers betreft heeft.
Wel zijn we al weken aan het oefenen en het gaat nu toppie,nu nog het rijden...
Trouwens ook met Petra Vlasblom getraind,ze is een kanjer hierin!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:43

die druppels kan je in een natuurwinkel krijgen. heb er al goede reslutaten van gehoord. neem ook wat extra kuil mee zodat je eventueel het hooinet nog eens kan vullen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:45

Mag ik je nog 1 tip meegeven:

Onderweg niet stoppen (alleen in een nood-geval) en zeker je paard niet uitladen.

Succes ermee.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:39

vikki schreef:
Ik heb eigenlijk maar beperkte infoprmatie gegeven merk ik... Trailer training heeft ze een tijdje geleden gehad, sindsdien gaat het ook wel beter (ze laadt vele malen makkelijker), het gaat mij er meer om dat ik 170km niet kan oefenen... en dat ik dus alle nodige maatregelen kan treffen voor het geval dat Lachen . Helaas heb ik zelf geen trailer / veewagen dus regelmatig oefenen is helaas geen optie Verdrietig ... anders had ik dat zeker gedaan. Een nadeel is ook dat het ergens ook niet erg logisch is dat IK met haar oefen aangezien ik helaas mijn zenuwen op haar over breng Nagelbijten / Gniffelen . Die bach rescue druppels klinken eigenlijk heel goed voor mijn situatie, weet je waar ik die kan kopen? (kan ik zelf dus ook nemen, een goed idee) . Degene die haar gaat laden en die mee gaat als mijn 'chauffeuse' kan is gelukkig wel heel nuchter en relaxed en heeft mijn merrie ook bijna dagelijks in handen. We nemen ruim de tijd voor het laden en het gaat met rust en absoluut zonder zweep of longeerlijn omdat we geen onnodige spanning willen creeren bij mijn arabierendame. We halen de veewagen trouwens zaterdagmiddag op, ik zou haar zaterdag dus eventueel kunnen voeren op de veewagen.

Als het alleen de afstand is, zou ik me daar verder niet te veel zorgen over maken. Mijn paardje heeft een dikke 100 km moeten reizen om naar mij te komen en heeft staan slapen.... Haha! . Als ze vrij makkelijk laad, zou ik alleen jezelf de Bach geven (idd te koop bij zo'n beetje elke DA of alternatieve winkel) zodat je zenuwen niet op haar overslaan en verder alles gewoon over je heen laten komen. Als ik het zo hoor zijn jullie goed voorbereid, gaan er met vol vertrouwen in. Laat het lekker gebeuren, het komt vast goed allemaal zondag. Als ze lekker hooi heeft kan ze zich bezig houden, een vrachtwagen is zo wie zo fijner want overzichtelijker, en verder idd niet de wagen openmaken (misschien heb je een gluurluikje waar je heel soms even poolshoogte kan nemen mocht je iets horen). Succes voor zondag!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:00

Wij hadden ook altijd een moeilijk te laden pony en die kwam helemaal zeiknat uit de trailer. Reden altijd heel rustig. Is jaren lang mishandeld geweest door de 1 van de vorige eigenaren. Als hij lang in de trailer moest, gaven we hem altijd een klein beetje sedalin. Net genoeg dat hij rustig was en ontspande op de trailer. Hebben toen de dierenarts gevraagd of hij hooi mocht hebben en dit kon allemaal prima. Ik zou dus voor een klein beetje sedalin gaan. Succes zondag!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 08:19

Breghje schreef:
Als het alleen de afstand is, zou ik me daar verder niet te veel zorgen over maken. Mijn paardje heeft een dikke 100 km moeten reizen om naar mij te komen en heeft staan slapen.... Haha! . Als ze vrij makkelijk laad, zou ik alleen jezelf de Bach geven (idd te koop bij zo'n beetje elke DA of alternatieve winkel) zodat je zenuwen niet op haar overslaan en verder alles gewoon over je heen laten komen. Als ik het zo hoor zijn jullie goed voorbereid, gaan er met vol vertrouwen in. Laat het lekker gebeuren, het komt vast goed allemaal zondag. Als ze lekker hooi heeft kan ze zich bezig houden, een vrachtwagen is zo wie zo fijner want overzichtelijker, en verder idd niet de wagen openmaken (misschien heb je een gluurluikje waar je heel soms even poolshoogte kan nemen mocht je iets horen). Succes voor zondag!!

Het is de afstand (of mee de tijd die de afstand in beslag neemt Haha! ) en het feit dat ze tijdens de rit wel behoorlijk dribbelig kan zijn, waardoor ze er behoorlijk bezweet uit kan komen ... Er zit trouwens een raampje tussen paard en cabine, dus we kunnen haar zien en horen en zij kan ons ook horen, ik hoop stiekem dat dat al scheelt voor haar. Ons gebabbel is in ieder geval erg vertrouwd voor haar en overstemt de "enge' geluiden van buitenaf hopelijk een beetje.

Liberto schreef:
Wij hadden ook altijd een moeilijk te laden pony en die kwam helemaal zeiknat uit de trailer. Reden altijd heel rustig. Is jaren lang mishandeld geweest door de 1 van de vorige eigenaren. Als hij lang in de trailer moest, gaven we hem altijd een klein beetje sedalin. Net genoeg dat hij rustig was en ontspande op de trailer. Hebben toen de dierenarts gevraagd of hij hooi mocht hebben en dit kon allemaal prima. Ik zou dus voor een klein beetje sedalin gaan. Succes zondag!

Hoe groot was jouw pony en hoeveel sedalin gaf je dan? Ik hoor trouwen echt veel tegenstrijdige berichten over het wel of geen hooi geven... volgens de ene VA mag en kan het dus wel en volgens de ander absoluut niet... Verward Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:28

Mij is altijd geleerd, door diverse mensen, dat als je een paard sedeert, deze beter geen hooi kan krijgen.
de reden daarvoor is, dat de reflexen minder zijn, dus ook het reflex van de slokdarm.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:32

Sedalin en hooi mogen samen hoor ook gevraagd aan mijn veearts..

Voor mijn pony deden we 3/4 sedalin spuit.
letwel sedalin moet je wel ruim 1/2 uur van te voren inspuiten dan gaat het pas werken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:40

Ik heb ook ervaring met de bach druppels, zowel voor mezelf als voor paardlief (bij vuurwerk) en daar heb ik goede ervaringen mee. Het haalt net het scherpe randje eraf, maar ze zijn natuurlijk niet verdoofd zoals bij Sedalin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:41

Mijn pony was 1.54m en die gaven we 1/3 sedalin. Dan was hij net rustig.. maar dat zou je gewoon even moet uitproberen.. de zenuwen moeten er gewoon af zijn zegmaar.