paard overleden, paspoort terug sturen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

paard overleden, paspoort terug sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 20:21

dat vraag ik me dus af.. moet zijn paspoort en stamboekpapier terug?

daffodil

Re: paard overleden, paspoort terug sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:22

Officieel wel geloof ik, maar ik heb het niet gedaan hoor, dan krijg je m terug als je dat wilt met op elke bladzij loeigroot overleden erop, daar stelde ik geen prijs op. Dus doe wat je gevoel je ingeeft!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:33

-> TAO

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:30

In mijn paspoort stond heel duidelijk dat deze terug gestuurd moest worden als het paard overleden is, zodat ze het paard uit kunnen schrijven uit het stamboek en het paspoort ongeldig kunnen maken. Dit was bij het Nederlandse Appaloosa Stamboek.

Ik heb het paspoort dus maar netjes opgestuurd. Op zich wel jammer, want ik had hem graag willen houden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:20

officieel moet het inderdaad opgestuurd worden naar het stamboek, maar in 75 % van de gevallen zal dit niet gedaan worden ivm emotionele waarde of gemakzucht/vergeten. Ik vind het zelf ook zonde dat er in het paspoort zo groot vermeldt wordt dat het dier is overleden. Laat ze er dan inzetten dat het paspoort ongeldig is als het om beveiling tegen vervalsing e.d. is.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 02:13

Je kunt ook vragen of ze het paspoort weer naar jou terug willen sturen

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 05:01

Een paspoort is een officieel document, uitgegeven namens de overheid, en moet teruggestuurd worden voor registratie en ongeldig maken. Of je het daarna terugkrijgt is tussen jou en de organisatie.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 07:39

EdskoTakens schreef:
Een paspoort is een officieel document, uitgegeven namens de overheid, en moet teruggestuurd worden voor registratie en ongeldig maken. Of je het daarna terugkrijgt is tussen jou en de organisatie.

Daar had ik dus geen boodschap aan, het gaat hier om een paardenpaspoort hoor, niet om een mensenpaspoort! Hier spelen emotionele gevoelens een grote rol en zolang je paard geen goedgekeurde dekhengst is, zal het volgens mij niemand wat uitmaken dat ie wellicht niet officieel geregistreerd staat als overleden!

Overigens was ik omdat Impuls een KWPN-er was, lid van het KWPN en die heb ik gewoon een brief geschreven, paard overleden, abonnement stopgezet. Was voldoende.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 07:43

voor de emotionele waarde zaou ik het ook niet op sturen, maar stel de papieren komen bij de verkeerde in handen, heb je wel weer iets vals op de markt, maar ik zou het ook niet opsturen en gewoon heel goed en veilig bewaren

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:47

Ik heb van mijn overleden paard het KPWN papier en paspoort opgestuurd met het verzoek of ik het terug kon krijgen.

Ik heb het stamboekpapier retour ontvangen met een sticker met Overleden erop. Paspoort heb ik niet meer terug gekregen.

donna1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:24

Ik heb alles gehouden van mijn overleden paard, ook om emotionele redenenen. ze zitten in zijn herrinerings album,

ik wil ze gewoon niet kwijt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:29

ik zou ze persoonljik ook gewoon houden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:38

andere vraag, had het paspoort niet bij het paard moeten blijven bij ophalen door Rendac bijv?

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:19

cissy schreef:
andere vraag, had het paspoort niet bij het paard moeten blijven bij ophalen door Rendac bijv?

Het paard is 2 jaar geladen naar de slachterij gegaan. ( Huilen kippenvel als ik er weer aan denk)
Ik dacht dat ook en had op zijn minst verwacht dat ze wel zouden scannen op chip oid.
Alle papieren waren mee. Keurmeester was er bij en niemand die iets gevraagd of gescand heeft. Had zo een willekeurig paard daar kunnen brengen. Wat dat betreft is het een niet bepaald een waterdicht systeem en kun je rustig de papier behouden.

Ik vond het alleen voor het stamboek wel nuttig. Het papier heeft ook een emotionele waarde, maar dat stickertje doet mij er niet toe. Ik krijg hem er toch niet mee terug.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:23

Officieel moet het paspoort mee met Rendac als ze het dier komen halen (paspoort moet ten alle tijden bij het paard blijven). Maar mijn ervaring is dat ze er nooit naar vragen. Het boeit ze volgens mij ook totaal niet.

Een keurmeester bij het slachthuis zou er in theorie volgens mij ook naar moeten vragen, maar ik denk dat die mensen heel goed beseffen wat de emotionele waarde van een paard kan zijn...

Kan mij goed voorstellen dat ze het met regelmaat "vergeten" .

Maar eerlijk is eerlijk, ik stuur mijn paspoorten en papieren ook niet mee. Dan slepen ze mij maar voor de rechter en dan ben ik ze gewoon tijdens mijn verhuizing kwijtgeraakt. Niemand die kan bewijzen dat dit niet zo is. Ze kunnen het hoogstens vermoeden...

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 21:16

willem is door een boer opgehaald om op zijn terrein te blijven.
het was vrijdag avond en ik wilde hem niet op het manegeterrein hebben liggen het hele weekend.
alles is ons uit handen genomen, dus weet niet eens wie de rendac e.d heeft geregeld..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:01

Van de zomer is mijn kleuter ook overleden. Ze is opgehaald voor sectie(ik had meer zieke pony's en wou daarom weten wat het was, anders had ik het niet laten doen) door de GD.
Bij het ophalen is even om het paspoort gevraagt, zijn er een paar gegevens over genomen (geboorte datum, levens nummer, chip nummer, stamboeknaam, stamboek enzo). Ik had al een kopietje van het papier gemaakt omdat ik de boel graag wou houden, ze hadden hem niet perce nodig, maar hebben het kopie wel mee genomen voor het geval dat.

Het stamboek wou het paspoort en papier terug om haar uit te schrijven. Nadat ik vroeg of ik het niet kon houden kon dat wel, maar of ik wel het papier op wou sturen. Dus papier opgestuurd met de notitie er bij dat ik hem graag terug wou. Binnen 2 dagen had ik het papier met een stempel er op weer terug (erg netjes van een stamboek die normaal echt frustrerend traag is).