range rover p38a

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas15

range rover p38a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 19:42

Hallo,
Ik kijk al een tijdje rond op dit forum en dacht dat ik hier op dit forum de meeste kans zou hebben om op mijn vraag een antwoord te krijgen.
Ik ben van plan een range rover 2.5dse van 1999 te kopen. Dat ze volgens de wet een dubbele paardentrailer mogen trekken is geen probleem, maar mijn vraag is of ze het ook kunnen naar motorvermogen toe? Ik hoop dat ik een goed antwoord kan krijgen van iemand die ervaring heeft met het trekken van zware aanhangers met een range rover p38a. Is het beter handgeschakeld of kan een automaat het ook prima aan?

Thomas

ikke

Re: range rover p38a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:00

Jawel, zolang je 'm niet vergelijkt met een classic V8, want dat leggen ze af Haha!
Automaat is van gewapend beton, als je die kapot krijgt ben je een gore hufter die niks in een 38A te zoeken heeft!! Haha! (niet boos worden, geintje) Let er wel op dat de visco-koppeling goed is, dat is zo ongeveer de enige echte reden waarom een bak kapot zou kunnen lopen, hoewel ze dan echt tot op de draad versleten zijn.
Groter punt is de elektronica. Let erop dat alles het doet, zeker in de topversie, waar zo ongeveer alles elektrisch is. Verder is het een heerlijke reislimo, de motor is de bekende 2,5ltr turbo-Diesel van BMW, die ook in de X-5 ligt, hij klinkt zelfs hetzelfde! (BMW had Land Rover nodig om hun X-5 te kunnen bouwen!). Kijk goed rond, zodat je weet wat je aan prijzen kunt verwachten, die lopen best wel uiteen en goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn.
Leuk beginnetje voor je zoektocht: http://landrover.startpagina.nl/ en http://landrover-meer.startpagina.nl/

En deze mag natuurlijk ook niet ontbreken: http://www.lrch.nl Ik zie je in het terrein (ben Marshall Haha! )
Laatst bijgewerkt door ikke op 14-11-07 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:02

Wij hebben de range rover sport en als ik daar te trailer achter hang dan merk ik het niet eens. Als er 1 auto goed is in trekken dan is het de Range Rover echter we ruilen ze altijd na 2 jaar weer in voor een nieuwe want dan beginnen de klachten................een 2e handse zou ik niet graag kopen denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:05

maras schreef:
Wij hebben de range rover sport en als ik daar te trailer achter hang dan merk ik het niet eens. Als er 1 auto goed is in trekken dan is het de Range Rover echter we ruilen ze altijd na 2 jaar weer in voor een nieuwe want dan beginnen de klachten................een 2e handse zou ik niet graag kopen denk ik.

Dat zegt meer over hoe je ermee omgaat dan over de kwaliteit van de auto. Ik heb een klachtenvrije classic uit 1973..............

P.S. Het is Range Rover Sport

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:12

Er is toch laatst een programma geweest over de HSE sport uitvoering (of ben ik nu de weg kwijt?). Ging er iig over dat je beter de NONsport uitvoering kon kopen ivm kracht en prestaties.
Ikke zal het vast en zeker wel weten waar ik het over heb.

Thomas15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 21:22

Het gaat voor alle duidelijk niet om de nieuwe range rover he, maar de oude 2.5dse die ze tot 2002 (dacht ik) gemaakt hebben.

thomas

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:13

Yup, dat is mij duidelijk hoor Haha! Je bent niet uit op een L322. Een Sport is leuk, maar wacht nog een paar jaar totdat die V8 Diesel betaalbaar wordt Kwijl Kwijl
Overigens dacht ik dat ie maar tot 2001 gemaakt is, maar dat zoek ik even voor je op.
Edit: klopt wel, inderdaad tot 2002.

@Imker: de Range Rover Sport is een versie, net als de Discovery. HSE is de topspec-uitvoering, maar wat ze waarschijnlijk bedoelt hebben is dat de nieuwe V8 Diesel zich feilloos kan meten met de V8 supercharched (benzine). Ik wacht geduldig tot die V8 Diesel betaalbaar is, duurt vijf - zes jaar........

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:43

Maakt het iets uit of je Range Rover met of zonder hoofdletters schrijft.................rijdt hij daar beter of slechter door Lachen
We gaan er volgens mij redelijk netjes mee om maar merken er toch wel wat foutjes aan af en toe, vandaag ging de deur niet open, centrale vergrendeling werkt af en toe wel en af en toe niet,grrrrr, daarintegen hebben we ook nog een antieke Saab van 10 jaar oud en dat ding mankeert ook niets, trekt overigens ook moeiteloos een trailer en is een stuk goedkoper in de aanschaf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:53

10 jaar oude Range Rovers ziijn ook heel betaalbaar hoor, vaak beter dan 30 jaar oude..........
En ja, het maakt uit of je hoofdletters gebruikt. Het hoort zo, deal with it Duivel Er zijn al langer Land Rovers op deze wereldkloot dan dat jij er bent en de meesten daarvan rijden ook nog gewoon rond! Daarnaast zijn ze het enige merk wat straffeloos een auto kan bouwen waarvan veel onderdelen 1:1 uitwisselbaar zijn tussen ALLE modelen, gemaakt tussen 1961 en 2007! Het kostte Land Rover weinig moeite om de serie II te verkopen, evenmin kost het ze moeite om de huidige Defender te verkopen.......

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:07

Wauw ikke, je lijkt wel die verkoper van die citroëns Lachen maar ongetwijfeld verkoop je RRRRange RRRovers ( zo goed met al die hoofdletters?) en dat gaat je waarschijnlijk prima af.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:50

Thomas: nog iets. Zorg ervoor dat je alle mogelijke kennis verzameld over je auto, zodat je de wagen (deels) zelf kunt onderhouden en repareren. Als je voor elk akkefietje naar de garage moet zal het een dure auto worden. Bedenk dat van een Land Rover (en Range Rover) altijd wel iets stuk is, maar dat ie je slechts zeer zelden zal laten staan.
Alle boeken, alle speciale gereedschappen en alle overige dokumentatie is gewoon te koop in de vrije handel. Niks illegaals, grijze circuits, kopie-van-kopie of achterkamertjeshandel, gewoon bestellen en je krijgt originele stukken. Het is een investering, maar daarna kun je dan ook vrijwel alles zelf, als je dat wilt.
Zelfs de apparatuur om de elektronica volledig te beheersen, is gewoon te koop. Kost een paar centen (6000 pond) maar dan heb je ook ECHT wat.

Thomas15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 19:18

En het rijden met trailer aan een gemakkelijke snelheid neem nu 100km/u kan hij dat goed aanhouden of moet hij zich serieus inspannen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:27

Nog geen persoonlijke ervaring, maar gezien de cijfers zou ie het fluitend moeten kunnen doen.
Max koppel 270Nm bij 2300toeren, hoe laag wil je het koppel beschikbaar hebben.
De Diesel is geen hardrijder, het is een volhouder. houdt je aan de geldende snelheden en je rijdt superrelaxed overal heen, met of zonder trailer.
Ten slotte: olie is goedkoper dan metaal, vervang regelmatig je olie, dat betaald zich terug.......

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:01

[quote="ikke"]De Diesel is geen hardrijder, het is een volhouder.quote]

Hier kan ik me ook in vinden. Mooi verwoord Lachen Ik rij zelf een Land Rover Discovery I serie (TDI). Erg fijne auto. Trekt met gemak de trailer maar met invoegen 'mis' ik net iets power/koppel. Hij rijdt erg goed en rustig voor het paard. Ik heb een automaat, vind ik zelf erg fijn ook voor het paard in de trailer. Wel dus nog minder snel met invoegen en optrekken, maar hard optrekken doe je toch niet met ´n trailer erachter!
Ook modderig terrein is geen probleem haha. Hier onder enkele fotootjes van mijn toppertje:
Afbeelding
Afbeelding
(Altijd leuk, andere auto´s redden haha!)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:32

Paradiso schreef:
Hier kan ik me ook in vinden. Mooi verwoord Lachen Ik rij zelf een Land Rover Discovery I serie (TDI). Erg fijne auto. Trekt met gemak de trailer maar met invoegen 'mis' ik net iets power/koppel. Hij rijdt erg goed en rustig voor het paard. Ik heb een automaat, vind ik zelf erg fijn ook voor het paard in de trailer. Wel dus nog minder snel met invoegen en optrekken, maar hard optrekken doe je toch niet met ´n trailer erachter!
Ook modderig terrein is geen probleem haha. Hier onder enkele fotootjes van mijn toppertje:
Afbeelding
(Altijd leuk, andere auto´s redden haha!)

Daar is zelfs een sticker van: official Suzuki recovery vehicle (treadware) Haha! Haha!
Het klopt dat de Disco tdi wat koppel en power mist, moet je ook maar een V8 nemen Duivel Duivel

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:35

Bloos Die was wat prijzig... Bloos
Maar staat op ´t verlanglijstje! Heb ook gehoord van Land Rover dealer dat die net de power heeft die ik nu wat mis. Maar begrijp me niet verkeerd, ik kom prima vooruit hoor incl. trailer Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:40

Paradiso schreef:
Bloos Die was wat prijzig... Bloos
Maar staat op ´t verlanglijstje! Heb ook gehoord van Land Rover dealer dat die net de power heeft die ik nu wat mis. Maar begrijp me niet verkeerd, ik kom prima vooruit hoor incl. trailer Haha!

Ik spreek uit ervaring. Welliswaar kan ie nu niet meer rijden, maar er staat hier een Disco(wrak) met zo'n dikke V8, waar ik 120.000km mee heb gereden, ook met trailer. Het is een echte beul van een motor, ook de simpele versie met carburateurs.
Aangezien de V6 Diesel in de P38A vrijwel dezelfde cijfers heeft (iets meer koppel, iets minder vermogen) weet je dus dat die V6 er geen enkel probleem mee zal hebben. Overigens is zo'n P38A nauwelijks duurder in gebruik dan een Discovery (ik wil je helemaal jaloers maken hoor Duivel )

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:49

Nouhou Clown Ach, mijn autootje nu is echt een heerlijk ding om in te rijden! Echt top. En tja, tegen de tijd dat er een nieuwe moet of kan komen, dan is er ruimte zat voor verbetering!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:18

ikke schreef:
Daar is zelfs een sticker van: official Suzuki recovery vehicle (treadware) Haha! Haha!
Het klopt dat de Disco tdi wat koppel en power mist, moet je ook maar een V8 nemen Duivel Duivel

Volgens mij hebben veel Suzuki's dan weer de Land Rover recovery vehicle sticker *LOL* . Maar dat blijft toch hè Knipoog .
(geheel offtopic, maar was jij ook in Overloon vorige maand Ikke? Daar probeerden ze een Patrol uit een diepe put te halen met een geel sleeplintje van de Halfords, altijd leuk, dat leedvermaak Nagelbijten / Gniffelen .)
Ik heb zelf geen ervaring met Land Rovers overigens, mijn overbuurman wel, die werkt bij Jansen in Oisterwijk.
Als ik een trailer zou hebben zou ik overigens denk ik ook wel zo'n auto kopen Lachen .