Chippen bij aankoop paard België

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Chippen bij aankoop paard België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 11:58

Ik sta momenteel op het punt om een paard te kopen (een Paint) uit een geregistreerde fokkerij, maar het paard (3 jarige merrie) is nog niet gechipt. Moeten de fokkers betalen voor de chip of wij?

Groetjes
Eva

Eilandje

Re: Chippen bij aankoop paard België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:46

Het paard hoeft als het niet deelneemt aan verzamelingen ook nog niet gechipt te zijn nu, pas vanaf juli 2008. Wie het chippen betaalt is afhankelijk van wat je afspreekt met de verkoper.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 15:18

ach ok, bedankt, ik dzcht dat een paard moest gechipt zijn als het getransporteerd werd, dus toch niet Lachen

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:24

Daar heb je wel een punt, dat is idd zo, maar er zijn ontzettend veel paarden die ongechipt vervoerd worden, en dat wordt absoluut door niemand gecontroleerd. Als je je paard graag snel wil krijg je dat chippen trouwens niet meer rond, want reken maar op een paar maanden voor die hele procedure rond is (bij mij is het zo traag gegaan allemaal dat ik er grijs haar van kreeg ). Ik zou het paard kopen, meenemen, laten overzetten bij het stamboek, en dan zelf laten chippen, dan staat het direct op jouw naam in de databank. Eventueel kan je met de verkoper afspreken dat er iets van de prijs afgaat omdat het dier nog niet gechipt is.
Proficiat alvast trouwens met de nieuwe aanwinst!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 17:34

Bedankt voor je uitleg!

Onze andere paarden hebben idd ook maanden moeten wachten op hun chip, en onze schapen zelfs een half jaar, tssss

Ik zal zeker proberen onderhandelen over de prijs nog even, want het is een serieus bedrag natuurlijk Lachen

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:53

AstraGirlie schreef:
ach ok, bedankt, ik dzcht dat een paard moest gechipt zijn als het getransporteerd werd, dus toch niet Lachen

In NL wel, in België (nog) niet.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:56

dat is maar net hoe je het afspreekt. In principe moet hij gechipt zijn voor hij op transport gaat. Als je een aankoop keuring laat doen kan je m gelijk laten chippen mocht je m kopen. Staat ie ook gelijk op je naam.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:28

sandr0 schreef:
dat is maar net hoe je het afspreekt. In principe moet hij gechipt zijn voor hij op transport gaat. Als je een aankoop keuring laat doen kan je m gelijk laten chippen mocht je m kopen. Staat ie ook gelijk op je naam.

Dat laatste kan dus niet in Belgie. Knipoog Daar moet je eerst een chipaanvraag doen, en nog eens maanden later komen ze eens chippen. Dat kan niet zomaar door een DA.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:23

Neonlight schreef:
sandr0 schreef:

Dat laatste kan dus niet in Belgie. Knipoog Daar moet je eerst een chipaanvraag doen, en nog eens maanden later komen ze eens chippen. Dat kan niet zomaar door een DA.

o oke dat wist ik niet. Mijn paard was al gechipt in belgie en in de wintertijd stond ie net over de grens waar ik m heb gekocht. Kon m gelijk overschrijven dus dat was dan mazzel dat ie al chip had.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 18:14

Ik leer bij Lachen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:25

Ik heb ook een Belgje en die was wel gechipt.
Je zit met het vervoer hier in NL.. dan behoren ze gechipt te zijn en voorzien te zijn van een paspoort.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:47

Nee hoor, buitenlandse paarden niet. Pas als ze een half jaar in Nederland zijn moeten ze een chip hebben (of DNA registratie). Daarvoor wordt het nog als tijdelijk verblijf gezien. Paspoort moeten ze wel hebben.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 10:32

Wat maken ze het ons weer gemakkelijk... Knipoog

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:37

AstraGirlie schreef:
Wat maken ze het ons weer gemakkelijk... Knipoog

Als je jouw paardje gewoon in België houdt, dan heb je nog tot juli de tijd om alles in orde te maken Knipoog

wechelshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:52

situatie in BELGIE:
°°°°°°°
Ten laatste op 1 juli 2007 zullen de veulens geboren in 2006, de paarden die aan verzamelingen deelnemen en deze die van eigenaar veranderen, geïdentificeerd moeten zijn;

Ten laatste op 1 juli 2008 zullen alle andere paarden die op het Belgisch grondgebied verblijven geïdentificeerd moeten zijn.
°°°°°
dus ieder paard dat gekocht/verkocht wordt : moet een chip + mutatieformulier + a) equipas (zonder stamboek)
of b) stamboekpapier hebben....

Wegens de maandenlange achterstand kan het mutatieformulier nog op zich wachten :
dus vraag zeker een verkoopovereenkomst (met vermelding van chipnummer) want wettelijjk nu ben je
alleen eigenaar als het mutatieformullier op jouw naam staat

zo logisch is dat hier in belgie Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:51

Eilandje schreef:
Daar heb je wel een punt, dat is idd zo, maar er zijn ontzettend veel paarden die ongechipt vervoerd worden, en dat wordt absoluut door niemand gecontroleerd.

Er staat geen agent bij ieder verkeerslicht, dus dan mag je door rood rijden?

Neonlight schreef:
Nee hoor, buitenlandse paarden niet. Pas als ze een half jaar in Nederland zijn moeten ze een chip hebben (of DNA registratie). Daarvoor wordt het nog als tijdelijk verblijf gezien. Paspoort moeten ze wel hebben.

Je leest de regels verkeerd:

PVV/PVE schreef:
Artikel 3
1. Het is verboden paardachtigen te vervoeren of te doen vervoeren, die niet
vergezeld gaan van een geldig paspoort.

2. Het is verboden paardachtigen te vervoeren of te doen vervoeren, die niet zijn
voorzien van een transponder.

3. Het bepaalde in het eerste en tweede lid is niet van toepassing op
slachtpaarden die worden ingevoerd, op paardachtigen die voor de duur van
een periode niet langer dan 6 maanden worden ingevoerd met het oog op
deelname aan wedstrijden, keuringen, trainingsstages of spermawinning, op
kadavers van paardachtigen, voor zover deze rechtstreeks worden vervoerd
naar een verwerkingsbedrijf als bedoeld in Hoofdstuk III van Verordening (EG)
Nr. 1774/2002 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese
Gemeenschappen van 3 oktober 2002 tot vaststelling van
gezondheidsvoorschriften inzake niet voor menselijke consumptie bestemde
dierlijke bijproducten (PbEG L273) alsmede op paardachtigen jonger dan 7
maanden die aan de voet van de moeder worden vervoerd.

en

PVV/PVE schreef:
Artikel 20
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 3, derde lid, is degene die een
paardachtige invoert verplicht de paardachtige uiterlijk 6 maanden na de dag
van invoer te voorzien van een geldig paspoort.
2. Onverminderd het bepaalde in artikel 3, derde lid, is degene die een
paardachtige invoert verplicht de paardachtige uiterlijk 6 maanden na de dag
van invoer te voorzien van een transponder, voor zover de paardachtige niet
reeds is voorzien van een transponder. In het laatste geval wordt het
transpondernummer onverwijld schriftelijk medegedeeld aan de voorzitter ten
behoeve van registratie in de in artikel 19, tweede lid, bedoelde databank.

en

PVV/PVE schreef:
Artikel 21
Degene die een paardachtige uit een lidstaat van de Europese Unie binnen het
grondgebied van Nederland brengt, is verplicht de paardachtige binnen 6 maanden na
de dag waarop de paardachtige binnen het grondgebied van Nederland is gebracht te
voorzien van een transponder, voor zover de paardachtige niet reeds is voorzien van
een transponder. In het laatste geval wordt het transpondernummer onverwijld
schriftelijk medegedeeld aan de voorzitter ten behoeve van registratie in de in artikel
19, derde lid, bedoelde databank.

Dus niet pas na 6 maanden een chip, maar binnen 6 maand na de dag waarop ze zijn ingevoerd moeten ze gechipt zijn (of ontheffing aanvragen en DNA laten registreren) En dat geldt dan voor Nederland.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:01

Alane schreef:
Eilandje schreef:
Daar heb je wel een punt, dat is idd zo, maar er zijn ontzettend veel paarden die ongechipt vervoerd worden, en dat wordt absoluut door niemand gecontroleerd.

Er staat geen agent bij ieder verkeerslicht, dus dan mag je door rood rijden?

Tja, dan moet de TS maar een ander paard kopen of anders een half jaar wachten om het op te halen na de verkoop. Bij mij heeft het zes maanden geduurd tussen het invullen van het aanvraagformulier en het terugkrijgen van het paspoort en het mutatiedocument. De regels dwingen je soms gewoon om andere regels te overtreden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:13

Waarom moet TS dan een ander paard kopen?
Je kunt toch niet iemand gaan vertellen dat ze gewoon de regels mag overtreden omdat er toch niet gecontroleerd wordt?
In Nederland was het zo dat wanneer je een aanvraag had ingedient en je moest wachten op het paspoort je een bref kreeg die je bij het paard kon houden, je had immers voldaan aan de verplcihting en moest wachten op de afwikkeling. (zo één heb ik nu ook staan, is gechipt maar paspoort is onderweg... heb een papier van de chipper gekregen en dat papier gaat mee tijdens het vervoer)

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:18

Neonlight schreef:

Gaat dat echt zo tegenwoordig? Ik heb echt gewoon de DA laten komen, paard gechipt en gewacht op alles.. Verward

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 07:54

Het is hartstikke simpel in België....
Gewoon even je veearts bellen, die kan je er alles over vertellen.
Ik heb mijn paard van België naar NL meegenomen. Dat was iets ingewikkelder omdat ik haar meteen wilde inschrijven in NL.
Maar als je het paard gewoon in België laat chippen en in een Belgisch stamboek laat registreren, is het helemaal niet zo ingewikkeld, je moet alleen even langer wachten (zoals wel meer dingen in België Haha! ).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 08:00

Ik zeg ook niet na een half jaar, ik zeg pas als ze een half jaar in nederland zijn moeten ze het hebben. Knipoog Dus binnen de 0 en 6 maanden.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:22

Alane schreef:
Waarom moet TS dan een ander paard kopen?
Je kunt toch niet iemand gaan vertellen dat ze gewoon de regels mag overtreden omdat er toch niet gecontroleerd wordt?
In Nederland was het zo dat wanneer je een aanvraag had ingedient en je moest wachten op het paspoort je een bref kreeg die je bij het paard kon houden, je had immers voldaan aan de verplcihting en moest wachten op de afwikkeling. (zo één heb ik nu ook staan, is gechipt maar paspoort is onderweg... heb een papier van de chipper gekregen en dat papier gaat mee tijdens het vervoer)

Hier krijg je zo geen papier. De regels zijn één ding en de praktijk soms iets helemaal aan anders. Ik woon in België en ken heel veel paardenvolk. De meeste kennissen hun paard zijn nog niet gechipt en toch worden die dieren wel eens vervoerd. Laten we die mensen allemaal een fikse boete geven hoor Rolleyes De mijne is ondertussen gechipt, maar op 1 juli was ze dat nog niet en toch heb ik haar regelmatig vervoerd (ik had wel al in april of mei het aanvraagformulier opgestuurd maar je moet nu eenmaal veel geduld hebben). Het gebeurt constant, er is geen controle op, dus waarom zou je je hetzelf moeilijk maken? Gewoon dat paard kopen en meenemen, en dan de procedure onmiddellijk opstarten, daar heb je zeker een paar maanden voor nodig, en dan ben je in orde tegen 1 juli volgend jaar (ja je bent pas in orde als de ganse procedure rond is, zo is het toch gezegd op de info-avonden die de Vlaamse overheid hier vorig jaar over georganiseerd heeft)

Bluem, jij hebt misschien een verkorte procedure gedaan via je stamboek? De normale procedure staat op http://www.idpaarden.be

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:53

Ik ken ook heel veel paardenvolk en als ik die allemaal op hun woord zou moeten geloven Bloos! Haha!
Zeker zijn praktijk en theorie vaak 2 dingen die mijlen ver uit elkaar liggen, en ook hier ging er een poos over heen eer je het paspoort thuis had (of weer terug gekregen had)
Als je de aanvraag ingedient had kon je ook alleen maar wachten tot alles afgewikkeld was maar dat is mi wat anders dan gewoon niet te chippen omdat er toch niet gecontroleerd wordt.

TS heeft het over een paard uit een geregistreerde fokkerij, is dat dan gelijk aan een paard met stamboekpapieren?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:33

Ik zal het voor de zekerheid toch aan de veearts vragen hoor, die komt dan toch voor de medische keuring. Ik weet alleen met onze vorige paarden dat we ook maanden hebben moeten wachten tot de aanvraag verwerkt werd. Ik kan dan toch moeilijk gewoon een ander paard kopen of maanden stalgeld bijbetalen om ze daar te laten staan? mnnn....
Ik zit dan ook nog met de vraag in hoeverre ik een Paint moet overzetten op mijn naam dan bij de APHA, en of ik dat dan eerst moet doen voor ik laat chippen, ook even navragen...