stomme vraag; voorrangsregels in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dirke

stomme vraag; voorrangsregels in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 22:44

aangezien ik heel lang niet meer met anderen samen in de bak heb gereden......

welke hand had er ook alweer voorrang op de hoefslag, welke hand moet je elkaar kunnen geven als je elkaar passeert?

wie helpt mij even Bloos
Laatst bijgewerkt door Tessa op 10-11-07 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel iets verduidelijkt

Only_Kiekie

Re: stomme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:45

Je moet elkaar links een hand kunnen geven

dirke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 22:48

bedankt hoor, was het gewoon even kwijt
dus als ik linksom op de hoefslag rijdt en iemand anderd op de andere hand dan heb ik dus voorrang?

en als wij beiden van hand veranderen dan moet je elkaar de linkerhand kunnen geven.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:48

Linksom heeft voorrang tenzij er op rechts speciale oefeningen worden gereden (travers, SB, etc)

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:49

Ja, dat klopt, linksom heeft altijd voorrang. In stap moet je trouwens ook op de binnenhoefslag rijden. Zijgangen hebben voorrang, en een snellere gang heeft ook voorrang. Het is trouwens helemaal geen stomme vraag hoor

dirke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 22:52

nou ja aangezien ik al jaren rijd, hoor ik dit toch wel te weten, maar aangezien ik momenteel een bak voor mijzelf heb en dus bijna altijd alleen rijdt wist ik het dus niet meer zeker.

en aangezien ik a.s zondag wedstrijd moet rijden en dus met meerdere paarden tegelijk in de bak rijdt, wilde ik dit graag even weten.

bedankt Haha!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:57

VSW -> TAO

En in de Wiki staat ook een artikel, namelijk hier Lachen

DollySnolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:47

Intervarno schreef:
en een snellere gang heeft ook voorrang.

O, dat wist ik helemal niet joh.
Dus als ik in draf zit op de linkerhand en er komt iemand in galop op de rechterhand aan dan moet ik hem eigenlijk voorrang geven op de hoefslag???
Nooit geweten, niemand bij ons op stal doet dat ook... gewoon links altijdvoorrang, maakt niet uit wat je doet Tong uitsteken
maar als iemand SB oefent dan wel, maar dat heeft meer met fatsoen te maken.

ArlandoO

Re: stomme vraag; voorrangsregels in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:47

hele goeie vraag zelfs.
Ik had laatst les, en reed op de linkerhand in galop en wilde een volte maken.
Kwam ik dus rechttegenover iemand anders terecht die op de rechterhand aan het draven was.
Dit ging dus bijna fout, en er ontstond een discussie.
Maar ik had volgens mij gewoon voorrang, terwijl zei zegt dat ik binnenhoefslag had moeten nemen Verward

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:04

DollySnolly schreef:
Intervarno schreef:
en een snellere gang heeft ook voorrang.

O, dat wist ik helemal niet joh.
Dus als ik in draf zit op de linkerhand en er komt iemand in galop op de rechterhand aan dan moet ik hem eigenlijk voorrang geven op de hoefslag???
Nooit geweten, niemand bij ons op stal doet dat ook... gewoon links altijdvoorrang, maakt niet uit wat je doet Tong uitsteken
maar als iemand SB oefent dan wel, maar dat heeft meer met fatsoen te maken.

Sorry, beetje fout geformuleerd... Draf en galop zijn geloof ik wel gelijk, draf en galop hebben wel voorrang op stap... Correct me if I'm wrong...

ArlandoO schreef:
hele goeie vraag zelfs.
Ik had laatst les, en reed op de linkerhand in galop en wilde een volte maken.
Kwam ik dus rechttegenover iemand anders terecht die op de rechterhand aan het draven was.
Dit ging dus bijna fout, en er ontstond een discussie.
Maar ik had volgens mij gewoon voorrang, terwijl zei zegt dat ik binnenhoefslag had moeten nemen Verward

Als ik het goed heb begrepen reed jij een volte en die ander op de hoefslag? Dan heeft die ander tóch voorrang... Ja Ik weet het, het is verwarrend, maar Als je op de hoefslag rijdt mag je daarop blijven rijden. Als er iemand aankomt die een figuur aan het rijden is, moet deze zijn figuur aanpassen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:49

Gewoon rechtsaanhouden doe ik altijd, vind het trouwens wel vervelend dat er vaak van die arrogante (of onwetende?) mensen in de losrijbak rondrijden op wedstrijden die je gewoon geen voorrang geven als je dat wél hebt.. Blijf ook altijd stug doorrijden als ik voorrang heb Haha!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:05

Even een aanvulling...

Persoonlijk vindt ik het erg handig als er iemand continu op een volte zit, de binnehoefslag aanneemt ongeacht je linksom of rechtsom rijd. De anderen in de bak kunnen dan gewoon op de hoefslag er omheen rijden en kan er ook niemand in die volte worden ingesloten....

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:35

Dressuurgek schreef:
Even een aanvulling...

Persoonlijk vindt ik het erg handig als er iemand continu op een volte zit, de binnehoefslag aanneemt ongeacht je linksom of rechtsom rijd. De anderen in de bak kunnen dan gewoon op de hoefslag er omheen rijden en kan er ook niemand in die volte worden ingesloten....

Ja, dat is inderdaad vrij irritant, als je de hele tijd wordt ingesloten en daardoor verplicht wordt om die volte ook de hele tijd te rijden Schijnheilig

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:38

Helemaal geen domme vraag hoor.
Vaak ontstaat juist de verwarring doordat iedereen denkt het te weten, maar onderling wel andere voorrangs regels hanteren.. Haha!
Ik hoef er ook niet over na te denken, want bij ons is het: Wie lest heeft, heeft voorrang. En er zijn nooit meer dan 2 ruiters in de bak. Waarvan er eentje les heeft..

Intervarno schreef:
Als ik het goed heb begrepen reed jij een volte en die ander op de hoefslag? Dan heeft die ander tóch voorrang... Ja Ik weet het, het is verwarrend, maar Als je op de hoefslag rijdt mag je daarop blijven rijden. Als er iemand aankomt die een figuur aan het rijden is, moet deze zijn figuur aanpassen.

De bokt Wiki is het niet met je eens.
http://www.bokt.nl/wiki/Voorrangsregels
"Figuren hebben voorrang. Als iemand een figuur aan het rijden is heeft deze persoon ook voorrang. Het is lastig om bijvoorbeeld een volte ineens te onderbreken."

Maar persoonlijk ben ik het met Intervarno eens, hoefslag heeft voorrang.
Dus als wij tweeen met de wiki schrijver/ster in de bak rijden, dan hebben we al een kaboem...

Vandaar dat het niet zon slechte vraag is, iedereen heeft zijn eigen regels.
Zo ken ik iemand met een hengst die voorrang wil, en als bakregel heeft dat iedereen minimaal 5 meter uit haar buurt moet blijven.
En nog het twijfelgevalletje dat mensen met hele jonge paarden voorrang verlangen omdat hun paard nog niet zo stabiel is om uit te wijken.
Inderdaad dat iemand die les heeft wel of geen voorrang heeft.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:43

Voor onze rv heb ik ooit een lijst op gesteld, inclusief handig ezelsbruggetje, ik kopieer hem een voor je:

BAKREGELS
• Instructies van de ringmeester dienen ten alle tijden te worden opgevolgd.
• Alleen de wedstrijdruiters en de wedstrijdpaarden bevinden zich in de bak. Begeleiding in de bak is enkel toegestaan tijdens het op- en afstappen.
• Instructies en tips worden langs de kant, buiten de bak gegeven. Dit om veiligheid van ruiter, paard/pony en begeleider te waarborgen.
• Enkel de wedstrijdruiter rijdt op het wedstrijdpaard. dit geldt óók voor het in- en uitstappen.
• Ten alle tijden: Goedgekeurde Veiligheids helm verplicht!
• Halthouden enkel op de middenlijn, dit om andere ruiters zo min mogelijk te hinderen. Dit geldt ook voor het verwisselen van een deken, trui, bandages af doen e.a.
• Moet je stilstaan op de hoefslag vraag dan “Hoefslag Vrij”. Ga nóóit onnodig lang op de hoefslag stilstaan, als het halthouden op de hoefslag echt nodig is voor bijvoorbeeld het wegleggen van een deken kan dit, probeer echter zo snel mogelijk weer van de hoefslag af te zijn.
• Vraag bij binnenkomen “Deur vrij”. Wacht op antwoord en kijk of er niemand aan komt. Het is niet de bedoeling deur vrij te vragen en intussen door te lopen.
• (in-/uit-) Stappen gebeurt altijd op de binnenhoefslag. Als je in- of uitstapt heb je nooit voorrang.
• Linkerhand heeft voorrang op de rechterhand. Ruiters in draf of galop op de linkerhand hebben altijd voorrang op ruiters in draf of galop op de rechterhand. Het is echter niet de bedoeling deze voorrang af te dwingen.
• Zijgangen hebben voorrang. Dit geldt voor alle zijgangen zoals wijken, appuyeren, travers e.d.
FATSOENREGELS
• Stoor en/of hinder andere ruiters niet.
• Neem geen voorrang.
• Meldt het als je paard kan slaan.

“Al wie zich in de baan wil wagen,
dient dit vooraf beleefd te vragen
Wie zijgang rijdt heeft vrije baan
wie stapt moet naast de hoefslag gaan
Wie links rijdt heeft de meeste praats
Wie rechts rijdt maakt voor d'anders plaats
Rijdt veel, praat weinig en tot besluit
Kom tijdig, en ga op tijd er uit...”

Je ziet dat het vooral op wedstrijden gericht is, maar veel dingen kom je bij het rijden thuis ook tegen. Alleen de regels als ringmeester e.d. niet Knipoog