Heb een probleem met het laden van mijn paard, en weet niet zo goed hoe ik dit moet oplossen. Mijn paard is 18 jaar, heeft alrijd problemen geleverd, is zijn hele leven nooit verladen. Toen hij bij mij kwam, is hij met veel geduld verladen (heeft een uur geduurd) en heeft 5 uur in een trailer gestaan en is daardoore erg gestresst geraakt. HIj wilde zelfs niet meer in de buurt van een trailer komen. In juli ben ik 2 maanden met hem gaan trainen, zodat hij geen angst meer had voor trailers en braaf achter me aan vanzelf de trailer inloopt. We hebben reeds meerdere ritten achter de rug.
Helaas, afgelopen zaterdag na een lange buitenrit, wilden we met de trailer terugrijden. Pallas liep heel mooi naar binnen (ik ga dus voor). Een vriedn van mij wilde de stang achter dichtmaken en opdat moment, loopt Pallas heel hard na achteren. Ik stond voor en hield hem met het halstertouw tegen, waardoor hij licht steigerde en met zijn hoof tegen het dak aankwam. Daarna weer geprobeerd, liep braaf mee, daarna zelfde verhaal. Daarna weer geprobeerd en heeft mijn vriend eerst snel de kelp omhoog gedaan en daarna de stang achter zijn kont. Ging prima, Pallas bleef heel rustig.
Toen we thuis thuis de stang weghaalden, ging Pallas heel normaal de tariler uit. Met oefenen van inladen, houd ik het probleem dat hij na erin te zijn gegaan, weer snel naar achteren gaat.
Hoe kan ik hem dit afleren. Het lijkt geen angst te zijn, maar door te hard optreden wil ik hem ook niet angstig maken, ook vanweg zijn laad verleden. Heeft iemand suggesties?