Trailer braaf inlopen, dan hard achteruit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Trailer braaf inlopen, dan hard achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 09:05

Heb een probleem met het laden van mijn paard, en weet niet zo goed hoe ik dit moet oplossen. Mijn paard is 18 jaar, heeft alrijd problemen geleverd, is zijn hele leven nooit verladen. Toen hij bij mij kwam, is hij met veel geduld verladen (heeft een uur geduurd) en heeft 5 uur in een trailer gestaan en is daardoore erg gestresst geraakt. HIj wilde zelfs niet meer in de buurt van een trailer komen. In juli ben ik 2 maanden met hem gaan trainen, zodat hij geen angst meer had voor trailers en braaf achter me aan vanzelf de trailer inloopt. We hebben reeds meerdere ritten achter de rug.

Helaas, afgelopen zaterdag na een lange buitenrit, wilden we met de trailer terugrijden. Pallas liep heel mooi naar binnen (ik ga dus voor). Een vriedn van mij wilde de stang achter dichtmaken en opdat moment, loopt Pallas heel hard na achteren. Ik stond voor en hield hem met het halstertouw tegen, waardoor hij licht steigerde en met zijn hoof tegen het dak aankwam. Daarna weer geprobeerd, liep braaf mee, daarna zelfde verhaal. Daarna weer geprobeerd en heeft mijn vriend eerst snel de kelp omhoog gedaan en daarna de stang achter zijn kont. Ging prima, Pallas bleef heel rustig.

Toen we thuis thuis de stang weghaalden, ging Pallas heel normaal de tariler uit. Met oefenen van inladen, houd ik het probleem dat hij na erin te zijn gegaan, weer snel naar achteren gaat.

Hoe kan ik hem dit afleren. Het lijkt geen angst te zijn, maar door te hard optreden wil ik hem ook niet angstig maken, ook vanweg zijn laad verleden. Heeft iemand suggesties?

Charaz

Re: Trailer braaf inlopen, dan hard achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:09

Oefenen, oefenen, oefenen, de mijne deed dat ook, wij hebben iig een hooinet en een bak eten erin staan altijd.

Als ze eruit denderen gewoon er opnieuw inzetten. Ik vind het ook niet erg slim dat je na zolang niet te hebben geleden je paard er zo denkt in te zetten.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:11

Die van mij deed het ook. Tot het gevaarlijk werd toe, want hij douwde je gewoon van de klep. We hebben daarna een bezem erachter gehouden. Niet aan raken, maar als ie achteruit komt prikken die dingetjes in z'n kont. Wel oppassen dat je de steel naast je houd, anders boor je straks door jezelf heen Nagelbijten / Gniffelen

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:18

dat doet die van mij ook.
het is moeilijk af te leren, ik ben er nog steeds voor aan het oefenen.
ik ben bezig om hem te leren dat het niet eng is als die iets achter zijn kont voelt

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:28

Wij zijn zojuist ook aan het oefenen daarmee, maar we proberen het paard af te leiden dmv clickertraining. Met een pion zeggen zoek en als ie hem dan aanraakt clicken en belonen.

Of je paard aan te leren dat ie ze voer in de trailer krijgt. En na een aantal malen geprobeerd te hebben en je paard loopt niet te trailer in, dan ook maar geen voer.

En beide manieren hebben bij ons geholpen (2 verschillende paarden)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:49

Als hij goed naar binnenloopt bak met voer geven. Na verloop van tijd kun je dan tijdens het eten de stang erachter doen. Gewoon een tijdje oefenen en routine kweken.
Als een paard moeite heeft met iets achter z'n kont, kun je eens proberen om met een body bandage te werken. Knoop twee (lange) elastische bandages in de vorm van een 8 om het lijf van het paard met de kruising en knoop bij de schoft (knoop naast de schoft). Aan de achterkant net onder de punten van de zitbeenknobbels om de kont van het paard leggen en daarmee grondwerk gaan doen. Hierdoor krijgen ze meer contact met hun achterkant en is wat daarachter gebeurt niet meer zo eng.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:28

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 16:05

bedankt voor jullie adviezen. Momentaan zijn we aan het oefenen met een bak lekker eten. Het is een keer goed gegaan en de andere keren loopt Pallas de trailer wel op en loopt dan weer rustig naar achteren tot 3 keer toe en dan is het de vierde keer gelukt met veel belonen. We blijven gewoon oefenen. Andere tips zijn welkom.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:03

In het andere topic wordt het ook genoemd, maar laden in een Ifor kan helpen, dan kun je hem er een aantal keer voor uit halen waardoor hij minder gefocussed is op de achterkant.

Kan het ook zijn dat hij het allemaal wat krap vind? Dan kan het helpen door bij zn schouder te lopen zodat hij met zn hoofd als eerste is. Gewoon stapje voor stapje de trailer in.

Verder niet gelijk als het hele paard er in is de stang erachter knallen, want dan heb je kans dat het paard met dezelfde vaart er weer uit komt.

Gewoon rustig er helemaal in, beetje praten, belonen (niet per definitie met voer) en dan eens rustig je helper de stang er achter laten doen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 07:26

Pallas is eigenlijk niet angstig dat er iets bij zijn achterwerk gebeurt. Als ik zonder trailer oefen om hem in een smalle ruimte te laten staan en hem hem van achteren bijvoorbeeld met een stang aanraak, vindt hij alles prima. Zelfs, als ik de trailer opga, loopt hij heel braaf mee en de trailer op. Maar ook als er niets achter hem gebeurt, gaat hij vaak meteen naar achteren. Als ik hem tegenhoud (dus bij het halster gaat hij trekken dus dat heeft geen zin). Als iemand hem van achter tegenhoudt, is het effect dat hij sneller naar achter gaat lopen. Ik wil hem juist zover krijgen, dat hij rustig blijft staan en pas op mijn commando naar achteren gaat en dat is heel moeilijk om te oefenen, dus als er nog suggesties zijn, heel graag.