cissy schreef:als er indertijd een uitkering voor de verzekering is geweest zal je je verzekering moeten bellen. Misschien eisen ze wel de uitbetaalde schadevergoeding terug en mag ie dan de verzekering weer in? Ik heb geen idee of dat zo werkt maar kan het me wel voorstellen. Misschien weet LDRD het wel?
Dat moet inderdaad!
weet dat dit een laaaate reactie is
maar omdat er niet echt een duidelijk antwoord is gekomen wil ik even zeggen hoe t bij mij is gegaan(zag dat ik eerder al werd genoemd
)
mijn paard werd in oktober 2004 afgekeurd voor de sport, wisten niet precies wat hij had, was al bij meerdere klinieken geweest, uiteindelijk op ataxie gegooid.
ik kreeg 90% uitbetaald van de verzekerde waarde en kon kiezen of afstaan aan verzekering(zou hij evt als recreatiepaard worden doorverkocht of naar slacht gaan) of terugkopen van de verzekering en dan een contractje tekenen dat hij nooit meer in de sport werd uitgebracht en ik hem niet meer mocht doorverkopen.
Logisch ook want de verzekering betaald mij een paar duizend euro en ik koop mn paard voor slachtprijs terug, zou mooi zijn als ik dan toch weer de sport in ging of mn paard voor een aardig bedrag zou doorverkopen.
Binnen een jaar liep mn paard weer 100% goed, ik reed weer volop met hem, en wilde evt endurance starten of een andere ruiter hem in de lagere klasse dressuur laten starten(waren zelf voorhee Z1 en t/m M1 kon hij weer makkelijk aan)
dit werd NIET toegestaan door de verzekering! je kan evt een soort 'vrijstelling' van ze krijgen, echter dit gebeurd vrij zelden.
Blijft er niets anders over dat het afkeuren ongedaan maken, hierover deden ze erg moeilijk en in grote lijnen zit het dan zo dat je het uitbetaalde bedrag moeten terugstorten en het paard laten herkeuren door degene die hem heeft afgekeurd,
Dit zal moeilijk zijn, dan moet de DA(en de verzekering) immers een grote fout toegeven, nml het onterecht afkeuren van een paard
ze waren hier bij mijn verzekering iig niet echt happig op, heb dit dan ook niet doorgezet, mede omdat ik het verzekeringsgeld grotendeels aan DA kosten heb besteed om hem er weer bovenop te krijgen.
toch gaan starten met een afgekeurd paard is een risico, nml boete+in beslag name van je paard. en via het chipnr krijgt je verzekering een melding als er met dat chip nr een startkaart wordt aangevraagd.
fraude plegen met de chip en je paard opniew laten chippen en registreren onder een andere naam en met afstamming onbekend is de enige optie om dit alles te omzeilen, het is mogelijk, oa via België
maar omdat mijn paard hier in de buurt erg bekend is(hier gefokt en altijd in deze regio op wedstrijd geweest bij vorige mensen en bij mij, en via bokt lezen er ook meer mensen mee dan je denkt) heb ik ook dat niet gedaan, stel ze komen er achter bij de verzekerig ben ik alsnog mn paard kwijt en dat is het mij niet waard 
Je zal dus contact op moeten nemen met de verzekering waarbij het paard verzekerd was en vragen hoe zij er tegenover staan.
Wat sommige hier door de war halen is een aankoop-keuring, is je paard bij zo'n keuring ineens kreupel kan je altijd herkeuring aanvragen
maar bij afkeuren als sportpaard wordt het paard door de verzekering uitbetaald en heb jij als eigenaar je te houden aan de regels van de verzekering die daarbij komen kijken.
succes ermee