Trailer kopen, enkele vragen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ferry80

Trailer kopen, enkele vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 07:40

Hallo

Ik wil een trailer gaan kopen, maar heb enkele vragen.

Heeft een trailer nou wel of geen eigen kenteken nodig?
Waar moet ik op letten als ik een trailer koop, de bodem, verlichting, onderstel, laadklep, wat nog meer? En hoe kan ik zien of een bodem wel of niet goed is en het onderstel?? Licht kun je nog testen!

Moet je een trailer verzekeren? Ik heb er echt geen verstand van, please help!!

Groetjes

Concorde

Re: Trailer kopen, enkele vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 07:58

Als je je rijbewijs en autoverzekering in orde hebt is je trailer meeverzekerd (zie faq voor rijbewijzen)
Een aanhanger zwaarder dan 750kg heeft een eigen kenteken nodig, bij een normale paardentrailer heb je die dus idd nodig.
Bodem is vaak hout. Ga onder de trailer liggen en gewoon heeeel goed checken of het rot is, vooral aan de kanten gebeurt dat het eerst. Peuter met een schroevendraaier oid om te kijken of het zacht is. Wanden idem. Rotte wanden worden vaak verstopt achter trapbescherming, let daarop!
Verder het ijzerwerk controleren op roest, scharnieren van de klep checken. Koppeling: als je deze indrukt richting trailer (dus de oplooprem in werking stelt) moet ie gewoon weer terugveren naar zn originele stand. Doet ie dat niet, dan heb je dikke kans dat je remmen niet in orde zijn. Dit is wel echt moeilijk na te kijken, en vaak niet in orde. (en kost je zo'n 500 euro om te laten maken!!)
Bovag laten keuren kan je hiermee uit de brand helpen.
En verder: Goedkoop is duurkoop, écht waar. Ik ben inmiddels ervaringsdeskundige en 2 x "op m'n bek" gegaan... Heb veel geleerd maar heeft me ook genoeg euries gekost!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:17

niet peuteren met schroevendraaier! dan beschadig je juist de bodem.
(en vergeet niet dat je bijna in alle gevallen een dikke auto en rijbewijs E nodig hebt om met een trailer te kunnen/mogen rijden)

Ferry80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 12:38

Mijn E rijbewijs heb ik al gehaald toen ik 19 jaar was, die heb ik dus al een aantal jaren, een dikke auto ontbreekt niet, ook die is er.

Ik had van de week iemand aan de telefoon en ik vroeg of de trailer een eigen kenteken had. Hij zei dat je gewoon het nummerbord die je bij je auto hebt er aan moet maken. Klopt dus niet dan he? Wat kost het als je een eigen kenteken aan moet vragen? De trailer waar het om ging komt uit 1987, 20 jaar oud.

Groetjes

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:42

Meeste trailers die te koop aangeboden worden hebben al een eigen kenteken. Ik heb mijn trailer wel apart verzekerd. Vooral voor de schades die ik zelf aan mijn trailer aanbreng.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:49

voor trailers is een paar jaar geleden al een eigen kenteken registratie ingevoerd, je kon met de oude registratiepapieren van de trailer een nieuw kenteken aanvragen, dat die oude eigenaar dat niet gedaan heeft is zonde.
Nu zul je met de trailer en de oude papieren (indien je ze hebt), naar de RDW moeten om hem te laten keuren/schouwen.
Als de trailer gestolen blijkt te zijn dan heb je echt een probleem....
Als ik jou was zou ik deze trailer lekker laten staan of zorgen dat de huidige eigenaar de papierwinkel regelt voor je.

Trailers hebben per bijna altijd een eigen kenteken nodig (of ze moeten zijn teruggekeurd naar een MTM van minder dan 750kg maar die vind je bijna niet) en mogen niet met de kentekenplaat van de auto rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:53

Ferry80 schreef:
Mijn E rijbewijs heb ik al gehaald toen ik 19 jaar was, die heb ik dus al een aantal jaren, een dikke auto ontbreekt niet, ook die is er.

Ik had van de week iemand aan de telefoon en ik vroeg of de trailer een eigen kenteken had. Hij zei dat je gewoon het nummerbord die je bij je auto hebt er aan moet maken. Klopt dus niet dan he? Wat kost het als je een eigen kenteken aan moet vragen? De trailer waar het om ging komt uit 1987, 20 jaar oud.

Groetjes

Laten staan, er zijn genoeg trailers MET kenteken te koop.
Als je techneut bent, kun je kiezen voor goedkoop (ECHT goedkoop) en zelf opnieuw opbouwen. Dit loont bij duurdere trailers, zoals Westfalia. Opnieuw bouwen kost tussen 1500 en 3000 euro, afhankelijk van de staat van de wagen.

Peuteren met een schroevendraaier zou ik ook NIET doen. Sterker nog een koper die met een schroevendraaier onder mijn trailer wil, trap ik van m'n erf! Wat veiliger EN beter is, is zachtjes kloppen met een hamertje of zoiets. Helder geluid = goed; dof geluid = foute boel.
Check ook de onderzijde van de houten wanden. Dat is vaak rot. Ook hier een hamertje hanteren.
Remmen check je simpel door de trailer aan je auto te hangen, rijden en even ongeneerd in de ankers vliegen (let erop dat je geen medeweggebruikers in gevaar brengt!!). De trailer moet voelbaar meeremmen. Zo niet, laten staan. Ook bij het wegrijden moet de reminrichting voelbaar loskomen (je voelt een klein rukje) Wat ook een aanwijzing kan zijn: ga een flink eind rijden (6 - 10km), stop en voel of de remtrommels en wielnaven heet worden. Als dat zo is, laten staan, naven en remmen worden hooguit handwarm, als je je vingers verbrandt is het foute boel.
Wil je testen? Ik heb wel een trailer staan, mag je wel even komen doen alsof je koopt Haha!