aanschaf paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mover

aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 09:41

Waar kun je een leuk paard kopen of aanschaffen? Wat is de beste manier om je voor te bereiden op een aankoop van een paard - wie kun je om adviezen vragen - wat is de beste weg om te volgen/ Bloos en waar kun je hier kennis en ervaring over opdoen? Nerd

Ben benieuwd naar jullie reacties!

groet Monique

Tanja

Re: aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:05

OV-->TAO

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:07

Vraag iemand die verstand heeft van paarden om met je mee te gaan. Altijd erg verstandig
je word zo belazerd in de paardenwereld.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:08

www.stalannashoeve.nl bied erg leuke paarden aan, ik heb er altijd gestaan in pension en mijn paardjes kwamen bij haar vandaan, professioneel, aardig, oprecht en eerlijk en veel verstand....

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:29

Wanneer ik naar een paardje ging kijken, dan was dat alleen met mijn ouders.
Als ik merkte dat de eigenaar iets, maar dan ook iets verzweeg of raar deed, naar een ander paard gaan kijken.
Zoniet, dan kun je het op proef nemen (als dit kan) en alle mensen die je kent (jouw EIGEN veearts, vriendinnen met veel ervaring in de paardenwereld) meenemen.
Maar dat beslis jij zelf!

@Marijkeeee:
het is inderdaad waar dat je zo belazerd wordt in de paardenwereld.

Veel suc6 alvast!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:05

Je kunt zoeken op internet bv marktplaats, of je zoekt in vakbladen zoals bv de paardenkrant, hoefslag etc.
Je kunt ook de gouden gids er bij pakken om aan adressen van maneges en handelsstallen te komen bij jou in de buurt.
Ook kun je evt het stamboek benaderen (mocht je een bepaald ras willen)
Als ik jou was zou ik het boek Pleidooi voor het paard eens lezen dan, weet je wat de voor en nadelen zijn van het kopen bij een handelsstal of particulier, ook weet je dan waar je om moet denken.
Gaat het om een rijpaard dan kun je het beste je instructeur mee nemen.
Je instructeur weet op welk niveau je rijdt en of het karakter van het paard bij je past.
Stel veel vragen en laat het paard altijd klinisch keuren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:23

Weet je nog niet precies wat je wilt?
Ga dan zo veel mogelijk advertenties bekijken (heb ik ook gedaan ter oriëntatie) en dan lees je een beschrijving en daarbij denk je dan: die is te groot, die is te klein, die is te oud en die te jong. Daardoor weet je dus welk formaat je ideale paardje heeft en wat voor een leeftijd je zoekt en natuurlijk kan je zo ook allerlei andere kenmerken voor jezelf specificeren, maar maak de waslijst niet te groot!

Ik wil niet zeggen dat je het niet kan, maar er zijn veel ruiters die zichzelf overschatten en met een onbeleerde heethoofd beginnen, omdat ze al veel heethoofden hebben gereden. Echter het inrijden van deze dieren vergt nog meer ervaring dan alleen het rijden!
In het algemeen is het sowieso ERG belangrijk om niet alleen naar het exterieur en de bewegingen te kijken, maar karakter is natuurlijk ook super belangrijk! Je kan een super mooi maar gestoord paard hebben waar je super mee kunt rijden, maar als je er verder niks mee kan heb je er ook niks aan!

Daarnaast de tip om mensen met ervaring mee te nemen en het paard klinisch dan wel rontgenologisch te laten keuren is zeker één van de belangrijkste tips die gegeven kunnen worden.
Verder: probeer niet voor (veel) te weinig geld te veel te vragen, want dan komen de gebreken-paarden vaak voorbij. Probeer dus ook reeel naar je budget te kijken en wat je met dit budget kan kopen.

Wat ik ook altijd nog wel een slimme tip vind (ookal is dat niet altijd even makkelijk): probeer wanneer de eigenaar/handelaar nog geen prijs genoemd heeft niet al te enthousiast te doen over het paard, omdat je dan nog wel eens te veel kan gaan betalen.

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:47

ik zou ook eerst jezelf gaan orienteren, en als je dan een leuk paardje hebt gevonden zou ik iemand meenemen die weet waar hij/zij het over heeft zodat je niet in de maling wordt genomen, ik zou dan na het eerste bezoek als het paardje bevalt vragenof je nog ene paar keer langs kunt komen als het niet te ver weg is om te rijden en dan nog eens goed kijken of hij dan nog bevalt, ook zou ik er iemand anders op laten rijden zodat je het paard ook ziet lopen en ook de mening van iemand anders hebt om na te vragen.

en als je dan bijna je keuze hebt gemaakt zou ik zowieso nog een rontgenologisch en klinische keuring vragen zodat je zeker weet dat je een gezond paard koopt.

Mover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 14:13

Bedankt voor alle tips en advies.

Ik ben mij aan het orienteren idd. Ik weet wel ongeveer welke maat en hoogte ik prettig vind. Karakter van het paard is bij mij numero uno. Lief, zachtaardig en betrouwbaar paard, wel beetje voorwaarts en wendbaar, dat goed luistert (beetje eigenwijs en eigenzinnig op zijn tijd mag, het moet wel een karakter blijven), dat wel aardig is ingereden maar hoeft zeker geen topniveau dressuur te hebben (heb ik ook niet, maar het is wel prettig als het wat kan en de basis er goed inzit).

Een heethoofd Whoosh! zoek ik absoluut niet, want dat vind ik niet prettig in de omgang (ben wel stoer maar niet zo stoer hahah Haha! ) en een heel mooi paard is leuk maar het karakter vind ik belangrijker, niet happerig of bijterig en die goedaardig uit zijn ogen kijkt. Vaak zijn die hele hoge paarden erg mooi maar die vind ik niet zo leuk om te rijden, ik voel me veel te hoog van de grond dan. Liever een paard van 1.50 m.

Anyway ben mij aan het orienteren en alle info is welkom - van de meer deskundigen dan ik - en ik heb al aardig wat info gehad welk soort en type paard leuk voor mij zou zijn op basis van geschiktheid, soort en gezondheid.

Maar bedankt voor alle input en de ins en outs. + Pling

groeten, Monique