Hele poos geleden stond er een stuk van in de hoefslag geloof ik. Begreep eruit dat je best wel in de problemen kon komen mocht er iets gebeuren met een bijrijdster. En het verhaal in het kort kwam het er op neer dat je altijd aansprakelijk gesteld kunt worden als eigenaar van een paard.
Wij zijn overigens niet beroepsmatig met paarden bezig. We hebben ze puur voor de hobby en niet voor de verkoop e.d. maar omdat ik zelf niet zo veel tijd heb om te rijden is het voor mij nu even een oplossing om bijrijdsters er bij te hebben.
Ik weet dat een wet een wet is en je kunt wel een contract maken maar als iets wettelijk geregeld is, is zoiets in een contract niet geldig, de wet staat daar altijd boven. Je kan er dan wel in zetten dat het eigen risico is maar dat blijkt niet altijd zo te zijn. Bij onze "WA" verzekering zijn de paarden ook opgenomen volgens de tussenpersoon, in elk geval als ik er op zit, er bijvoorbeeld langs kom te liggen en mijn paard bijvoorbeeld tegen een auto op loopt, verzin maar iets geks. Het gaat er mij om wat de gevolgen zouden kunnen zijn mocht iemand anders een blijvend letsel krijgen door een van onze paarden, niet te hopen natuurlijk maar het is en blijft natuurlijk altijd een risico dat zoiets zou kunnen gebeuren. Ik vertel ze zo duidelijk mogelijk hoe de paarden zijn, hoe ze zouden kunnen reageren op bepaalde dingen e.d. maar hoe zit het als iemand nog geen achttien is maar de ouders er wel achter staan dat ze komen rijden e.d. Vindt het toch best moeilijk en wil graag weten dat alles goed geregeld is.