eigendomspapieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blizzard2000

eigendomspapieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 10:14

Heb net een paard gekocht.
Heb daarbij het paspoort en stamboom gehad.
Nu vraag ik mij af, ben ik nu echt de eigenaar van het paard, of moet ik nog stappen ondernemen.
Op de stamboom staad iemand anders als eigenaar.

Guetta

Re: eigendomspapieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:19

Het koopcontract/overeenkomst is rechtsgeldig als ik het goed heb onthouden.
Volgens mij was een paspoort ook al staat die op jouw naam, niet rechtsgeldig.

Veel geluk met je nieuwe paard in ieder geval!

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 10:22

Ik heb geen koopcontract of overeenkomst

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:25

Oh dan heb ik geen idee hoe je het moet oplossen Lachen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:25

Idd.een aankoop bon/koop contract is rechts geldig,een paspoort niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:10

Aankoopsovereenkomst laten tekenen. Verder kun je de papieren op jou naam laten overschrijven, al is dat geen bewijs dat jij ook echt de rechtmatige eigenaar bent.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:41

Je hebt toch en het paspoort en het papier erbij gekregen? Dan is het alleen een kwestie van naar het desbetreffende stamboek je papier (aangetekend!) opsturen met het verzoek de papieren op naam te zetten. Evenzo met het paspoort, hoewel dat geen officieel eigendoms document is...

x_kelly_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:44

Heb 3 weken geleden een paard gekocht en kwam thuis erachter dat ik de eigendomsbewijs niet bij mijn paspoort zat, ik hun opbellen en hun zeiden dat ze het niet hadden maar bij je paspoort horen ook de papieren te zitten, ik weer bellen en bellen en uiteindlijk hadden ze het gevonden, ik ben nu lid van KWPN en ga nu mijn paard op mijn naam zetten, die papieren zijn belangrijker dan de paspoort

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:56

Dat is grote onzin wat je verteld x_Kelly_x.
Ook al staat jouw naam op het papier van je paard, maakt je dat wettelijk nog niet de eigenaar.

Enkel de aankoopbon is een wettelijk bewijs van eigendom.

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:21

wat kelly verteld is geen onzin
de papieren zijn heel belangrijk , als zij een een kwpner heeft moet je lid worden van de kwpn om je paard op je eigen naam te laten zetten , want als je paard gestolen word en dan kan jij nog zeggen dat het op jouw naam staat

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:25

Papieren zijn wel belangrijk en je moet ze ook in je bezit hebben zo bedoel ik het niet, maar het is geen wettelijk eigendomsbewijs.

Dat is alleen je aankoopbon. Althans zo is het mij verteld.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:28

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:30

Papieren zijn idd. wel belangrijk maar is géén wettelijk bewijs van eigendom paard.Alleen de aankoopbon is een wettelijk bewijs van eigendom.Dat zou mooi zijn,iemand steelt de papieren en zou dan het bij het papier behorende paard krijgen?De persoon zou dan zeggen dat is mijn paard,ik heb de papieren,het paard is gestolen bij mij.Een paardendief zou dan alleen maar de papieren hoeven te stelen en niet het paard.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:32

Papieren en paspoort zijn idd geen wettelijk eigendomsbewijs.
Een koopovereenkomst is dat echter wel.

In de praktijk blijkt dat veel mensen geen dergelijk aankoopbewijs of contract hebben.
Vaak word er dan vanuit gegaan dat diegene die betaald voor de zorg van het paard de eigenaar is.
Maar dan nog is het altijd beter een aankoopbewijs te hebben want dat maakt het allemaal wat overtuigender. Knipoog

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:44

Dan vraag ik mij af hoe het zit als je een paard zelf gefokt hebt? Ik heb nl de factuur van de dekking van mijn paarden nooit gehad. wel een dekbon, maar die moest ik opsturen... Ik heb wel de papieren.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:52

Ik denk dat als je een veulen aanmeld bij het KWPN of ander stamboek dat dan wel geldig is.
Want jij bent tenslotte de eerste eigenaar.
En zolang een ander niet iets met een koopbon kan aantonen, ben jij de eigenaar.

Zou het zo werken?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:15

als je m nog maar net gekocht hebt zou ik toch nog maar een koopovereenkomst zien te regelen (al is het alleen maar om vast te leggen wat je er voor betaald hebt en wanneer, voorkomen is beter dan genezen), is het paard wel gekeurd? Heb je m particulier gekocht of bij handelaar?

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:25

Hoe bewijs je de eigendom van je fiets? Juist: jij hebt de sleutel, jij rijdt erop rond, jij hebt m betaald, jij betaalt de fietsenmaker als er wat aan moet gebeuren.

Hoe bewijs je de eigendom van je paard: precies hetzelfde. maar je paard heeft geen slot en geen sleutel. Je moet het dus doen met feiten die het 'aannemelijk' maken dat je de eigenaar bent. De meeste paarden hebben geen 'eigendomsbewijs', ik zou ook niet weten wat ik daaronder moet verstaan, omdat van paarden geen register wordt bijgehouden en zo'n bewijs dus per saldo slechts een feit is dat het meer of minder aannemelijk kan zijn dat jij de eigenaar bent. Een koopcontract is nogal een sterke indicatie dat jij de eigenaar bent, het stamboekpapier op je naam zetten kan een indicatie zijn. Het feit dat jij de kosten van het paard draagt wordt meestal door rechters wel zwaar gewogen. Maar kort gezegd: Er bestaat geen sluitend bewijs, maar als je een contract hebt, het paard op je naam staat en jij de lasten betaalt, moet ik nog een advocaat tegenkomen die hard krijgt dat het paard niet van jou is.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:43

Een stamboek papier of een paspoort is inderdaad geen wettelijk eigendomsbewijs.
Maar het grappige is, is dat i.v.m bijvoorbeeld een rechtszaak het door de rechter wel als eigendomsbewijs gezien wordt, mits het papier natuurlijk wel op jou naam staat.

Mhhhhh vreemd eigenlijk omdat er steeds meer paarden komen zouden daar wel eens betere regels overkunnen komen.
Toevallig las ik pas geleden in de paardenkrant dat het KWPN en het FPS de stamboekpapieren weer wel als eigendomsbewijs zien.
Nou vreemd of terwel meschien kan ik je beter geen advies geven want ik weet het eigenlijk zelf ook niet meer.
Wel goede vraag van je.