mn paard verkopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

mn paard verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 20:33

lang over nagedacht om het te plaatsen, maar ik doe het toch..
ik zit er al een tijdje over na te denken om mn paard te verkopen..
ik heb hem in maart 3 jaar. en het is een schat van een paard! echt.. ik heb zoveel vertrouwen in en het is echt mn maatje, maar toch twijfel ik....
ik wil graag wat verder komen in de sport en dan zit er gewoon niet in met trippel... hij is niet echt werkwillig... hij is liever lui dan moe.... en als ik hem ga 'pushen' dan is hij 'zichzelf' niet meer.... hij 'is' gewoon zo.... hij is een paard dat het liefst in de wei loopt en 3x per week ff zn rondjes loopt. maar die mogenlijkheid is er bij mij niet.. wij hebben al geen weidegang.... alleen zomers.. terwijl ik weet dat hij gelukkig is in de wei, en ik ben zelf erg fanatiek en probeer ook elke dag te rijden... en als ik niet kan doe ik iets anders. maar de laatste tijd zakt het fanatieke bij mij een beetje weg..... en dat komt vooral omdat ik de laatste tijd echt geen vooruitgang meer zie met ons en trippel niet bepaald werkwilig is... ik moet hem er echt toe dwingen....
dus ik vraag me af.... ik het wel eerlijk van mij om hem te houden? kan ik hem niet beter een ander tehuis geven, waar hij lekker in de wei kan met andere paarden.....
maar aan de andere kant.. ik ben er zoo gek mee! hij is mn eerste paardje.. en heeft me veel vertrouwen gegeven.. ik durf ook alles met hem...
kan iemand me advies geven of tips???
alvast bedankt!

bromfiets

Re: mn paard verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:39

Moeilijke kwestie...

Ik zou eerst eens gaan rondkijken naar paarden die je wel aanstaan en er een aantal uitproberen als de mogelijkheid daartoe bestaat. Dan voel je misschien vanzelf wat je wilt. Het kan namelijk tegenvallen om toch op een ander paard te stappen. Als je dan een paard tegenkomt waar je een échte klik mee hebt, kun je altijd nog beslissen wat je met trippel wilt doen.

Is het geen mogelijkheid om hem te verleasen voor een aantal dagen per week en er een paard bij te kopen?

In ieder geval succes met je keuze!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 20:43

nou ik ben er dus ook bang voor.... ik weet nu wat ik heb.. en niet wat ik terug krijg....
en verleasen zal niet gaan...
het is zo moeilijk! ik ben zo bang dat ik spijt zal krijgen als ik hem weg doe, maar dit is ook niet alles meer...

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:44

Idd moeilijke kwestie. Zoals bromfiets al zegt,misschien een idee om te kijken bij andere paarden. Zo weet je snel genoeg wat je nou voelt voor je eigen paardje. Verleasen is idd ook een optie,maar bruikleen is natuurlijk ook altijd een optie! Omdat je toch je paard niet helemaal kwijt bent,voor je beestje word gezorgd,maar hij is nog steeds van jou! Indien het laatste geval,wel goede afspraken/contract maken!

Heel veel succes ermee!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:46

alle paarden willen in de wei, je moet je paard pas verkopen als je het zeker weet anders krijg je spijt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:47

Vraag eens goede raad aan een goede instructeur?
Misschien iets lichamelijks aan de hand? Of verandering in voer nodig?
Ik zou eerst wat dingen uitschakelen voordat ik een beslissing zou nemen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:55

Ik speelde tot voor kort zelf ook met de gedachten mijn paard te koop te zetten, in principe om dezelfde reden.
Ik ben niet super fanatiek, maar wil wel vooruitgang en ook mee kunnen komen op concours.

Mijn paard deed alles om eronder uit te komen. Begon al te zuchten als ik erop klom en was niet vooruit te branden.
Wel heel lief was ze hoor, maar de lol ging er voor mij af. Ik heb toen besloten om haar op een andere pensionstal neer te zetten waar ze lekker op gras staat en we ook regelmatig het bos in kunnen. Tevens had ik besloten dat als er geen vooruitgang kwam ze verkocht zou worden, omdat ik niet gefrustreerd te paard wil zitten op een gefrustreerd paard.

Ze is nu echt helemaal opgefleurd. Natuurlijk gaat het niet allemaal vanzelf, maar er is heel veel verbetering. Ze heeft veel meer plezier in het werk en doet veel beter haar best. De hele zomer lopen sprokkelen op 6 winstpunten in het L2 en heb haar pas weer gestart en had ineens 3 (net geen 4) winstpunten in 1 wedstrijd. Dat geeft weer moed.
Ik merk dat ik nu ook weer plezier in het rijden heb. Het gaat veel gemakkelijker nu.

Dus denk goed na voordat je 'm verkoopt. Misschien is je paard niet helemaal op z'n plek waar hij nu staat of mist hij afwisseling.
Je zou nog even heel wat anders kunnen doen met 'm, voordat je de beslissing definief neemt.

Succes met je keuze!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:42

Je kuint je afvragen of je je paard niet toch kun motiveren. Meer afwisseling? andere stalling? andere tak van sport?

Ik kan de 'prestaties' van mijn paard maken en breken door middel van de hoeveelheid afwisseling die hij krijgt.

Daarbij doet consequent rijden ook erg veel....

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:06

ik heb nu een afspraak met de vorige eigenaar van trippel, dat zei er zo'n 2x in de week opgaat.. tot dat haar paard klaar is (wordt zadelmak gemaakt) en dan kan ik even een stapje terug doen en er even over nadenken..

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:16

Het is moeilijk...
maar ik herken je verhaal alleen had ik mijn vorige paard al 12 jaar..
Uiteindelijk heb ik toch de stap gezet en een goede plek voor haar gevonden waar ze dus maar een keer of 3 in de week word gereden en dan ook nog meestal buiten...
ik vond dit eerlijker voor het paard en beter voor mij aangezien ik steeds minder zin kreeg om te gaan...
Uiteindelijk heb ik een 3 jarige gekocht en ik heb er ook weer veel zin in...er zit nu weer wat uitdaging in...
En ik ben superblij met mijn kleintje nu....

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:24

Als ik jou was zou ik haar denk ik verkopen...

Is errug moeilijk! Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem...

Mijn paard loopt nu Z1 dressuur, maar eigenlijk is ze hier niet gewillig genoeg voor.. Ze is bloedmooi, kan super lopen, maar vind springen en buitenritten maken veel mooier. Springen heb ik ook met haar gedaan maar verder dan de L kan ze gewoon niet (ondanks dat ze nog nooit geweigerd heeft!!!), maar ze gaat er kreunend met de oren naar voren over! Verder is haar karakter echt helemaal top! Mijn kleine neefje van 16 maand zit al regelmatig op haar! En een kind van 8 jaar kan haar goed rondsturen... Tja wat doe je met zo'n paard...!?

Ik wacht tot de goede koper zich aandient! Ik wil haar niet ver weg hebben (ben veelste gek met haar) en het is gewoon een ideaal paard voor iemand die niet geod durft of kan en toch alles wil proberen, dus springen, dressuur, buitenritten etc...

Moeilijk!!! Maar ik heb meer paarden dus ik rij haar er voorlopig gewoon 'bij'! Ik heb het dus makkelijker!

Succes met je keuze!

ps. Pavo explosive in combinatie met haver kan een paard een stuk werkwilliger maken! Werkt bij mijn iig al erg goed!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 13:54

bedankt allemaal voor de tips!!...
nog meer mensen ervaringen of tips?

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:57

ik heb 5 jaar een arabiertje gehad, maar ik wou ook verder in de sport en hij was al in de 20. dus met moeite besloten om hem te verkopen. ik dacht dat ik een goed baasje had gevonde; iemand die hem voor haar nichtje kocht zodat die er een paar keer per week rustig mee kon rijden. maar na een half jaar ben ik gaan kijken hoe het met hem ging maar bleek hij op een manege terecht zijn gekomen, veel te mager. het nichtje wou niet meer rijden en werd hij iedere dag gewoon in de lessen gepleurd. ik ben daar jankend in zijn stal op mijn knieen gezakt.
nu 2 jaar later mis ik hem nog iedere dag

dus als je je paard verkoopt zoek dan echt een goed tehuis dan is het voor jezelf ook makkerlijker om aan een ander paard te beginnen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:00

Je kan haar misschien ook op proef verkopen zodat je dan zelf ook kan kijken of ze dan écht een goed tehuis krijgt enzo zodat je daar dan wel gerust over bent en dan rusig opzoek gaan naar een ander paardje

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 13:59

aangezien je het er over hebt denk ik dat je het diep heel diep in je hart wel al weet maar nog niet durft uit te spreken

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:07

ja misschien.. maar ik ben zooooo bang dat ik spijt ga krijgen... dat dit een (lange) bevlieging is ofzo...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:17

Ik denk dat je je paard inderdaad beter kan verkopen. Jullie zijn er niet om elkaar te pesten. Hoe lief je je paard ook vindt

Bedenk wel dat jij uiteindelijk degene bent die beslist naar WIE je paard verkocht wordt. Je hoeft je paard niet aan de eerste de beste te verkopen. De tip om in eerste instantie wat andere type paarden te gaan proberen vind ik een hele goeie! Misschien mag je een paar keer op 'dat hete paard van je vriendinnetje' (bij wijze van spreken)

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:18

Nou Dianne, al besloten? Vast niet...
Kun je je vader ofzo niet zo gek krijgen dat 'ie met Trippel gaat mennen? Trippel kent 't allemaal wel, dus dat is het probleem niet Knipoog .. Weer wat afwisseling, en gaat 'ie 't werken misschien leuker vinden? 't Was maar een ideetje!!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 20:21

hha nee dat gaat niet lukken.... hij is niet meer zo van de paarden... :S
en nee.. nog steeds niet besloten! :s

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:29

Heb jaren geleden ook mijn paard om dezelfde reden verkocht en heb er altijd spijt van gehad. Heb daarna ook wel paarden verkocht waar ik geen moeite mee gehad.
Nu heb ik al 5 jaar een paard die weer het zelfde is maar zal haar nooit wegdoen. Dat verdriet wil ik nooit meer hebben en ik ben net zo gek met haar als ik met mijn andere paard was.
Denk goed na!!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:30

In het karakter kan ik me het moeilijk voorstellen dat een paard een paar rondjes wil lopen en niet meer etc.

Als het paard een goede bouw heeft en het werk aan kan, zou ik toch eens wat geld investeren in goede en veel instructie.incl het bekijken van voer en eventueel een periode laten rijden. Dán pas kun je achter de beslissing staan en heb je gedaan wat je kon om op een beslissing te komen dat je niet verder kan komen met dit paard en dit paard het idd niet leuk vind.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:32

superwoman schreef:
In het karakter kan ik me het moeilijk voorstellen dat een paard een paar rondjes wil lopen en niet meer etc.

Als het paard een goede bouw heeft en het werk aan kan, zou ik toch eens wat geld investeren in goede en veel instructie.incl het bekijken van voer en eventueel een periode laten rijden. Dán pas kun je achter de beslissing staan en heb je gedaan wat je kon om op een beslissing te komen dat je niet verder kan komen met dit paard en dit paard het idd niet leuk vind.

Ik weet dit paard, maar 't is gewoon een enorme goedzak! Vind alles best, die loopt z'n rondjes wel..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:36

Die zou ik dus niet wegdoen, je zegt zelf dat het je maatje is en dat je hem vertrouwd. Zo'n paard heb ik ook gehad en ook die was liever lui dan moe. Helaas is hij gestorven. Daarna wilde ik pertinent een snel, energiek paard. Nou, ik had er 1, daar kon ik niet mee overweg en de merrie dei ik nu heb heb ik ook helaas de klik niet mee. Dus met andere woorden: het is niet zo makkelijk om weer een paard te vinden waar je alles mee kan en je je mee verrtouwd voelt en die je maatje is. Zoals jij je gevoel naar je paard omschrijft....ik zou hem nooit wegdoen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:40

_Jorien_ schreef:
Ik weet dit paard, maar 't is gewoon een enorme goedzak! Vind alles best, die loopt z'n rondjes wel..

Als hij een goede/normale bouw heeft, kun je daar de Z wel mee halen hoor!
Als het met deze niet lukt, vraag ik me af of het met een ander wel gaat Lips are sealed

Wanneer je de Z heb gehaald, kun je een moeilijker-heter paard neme. Zo denk ik daarover Vork

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:58

ik snap hier helemaal niets van! ik vind het triest om te lezen dat jullie paarden waar jullie zogenaamd zoveel van "'houden"' wegdoen om "hogerop" te komen.
hou op schei uit.......een anky worden is maar voor heel weinig mensen weggelegd, DUS voor de meeste anderen paardenliefhebbers is dit toch hobby..........en dan je paard weg willen doen, ik vind het schofterig maar ja zo zie je maar weer, sommigen mensen zien het net als brommers, als er een nieuwe uitvoering op de markt komt, hup oude weg doen en nieuwe aanschaffen!
hoe kan je in hemelsnaam je maatje, je vriendjedie je zoooo vertrouwd weg willen doen???????????
ik snap het echt niet!!!!!!!!!! jullie paarden zijn dan gebruiksvoorwerpen, zodra er een beter is, doe je de oude weg.
al zou ik nooit meer op mijn paard kunnen rijden gaat ze nog niet weg!

mijn visie is; je kiest voor een dier en daar hoor je voor te zorgen tot aan de dood! dan pas hou je van je paard, anders niet! want waar je van houdt doe je niet weg. sterkte met je keuze, pffff