Vraag over chippen en ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Up_to_Date

Vraag over chippen en ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 11:36

Ik had een vraagje.
Ik woon zelf in Nederland en mijn paard staat in Duitsland.
Ik heb zelf het ruiterbewijs en mijn paard is gechipt dus bij mij is alles in orde.

Nu gaan er een aantal van stal zondag een buitenrit maken en toen kwam de discussie over het chippen en het ruiterbewijs.

Moet je paard verplicht gechipt zijn?
Ik weet dat dat in Nederland wel verplicht is. Maar geldt dat ook in Duitsland?

Ik heb het ruiterbewijs maar een stalgenoot niet.
Wat gebeurt er als zij per ongeluk schade brengt aan anderen?
Kan ze dat dan 'verhalen' op mijn ruiterbewijs? Ik ga mee met de fiets.

Dit staat op i'net:
VANAF 01-01-2005:
- Paarden moeten een paspoort en een chip hebben om ze te mogen houden en te mogen vervoeren
- Paarden moeten als ze bestemd zijn voor de slacht een paspoort en een chip hebben
- Paarden moeten als ze bestemd zijn voor de export een paspoort en een chip hebben.
- Paarden moeten om deel te nemen aan keuringen en wedstrijden een paspoort en een chip hebben.

VANAF 01-01-2006:
- alle paarden die in Nederland gehouden en vervoerd worden moeten een paspoort en een chip hebben

Cassidy

Re: Vraag over chippen en ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:40

Paard moet te identificeren zijn en moet een Paspoort/Equidenpass hebben. Chippen in Nederland en Duitsland is niet verplicht. In Nederland moet je je paard kunnen identificeren, maar dat kan ook via DNA.

Schade die veroorzaakt worden door anderen kun je niet op jouw ruiterbewijs verhalen. De verzekering die daar aan vastzit is persoonsgebonden.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 11:57

Dat gedeelte wat ik van internet heb afgehaald, daar staat wel degelijk dat chippen verplicht is voor een ieder die een paard heeft. Of ie nou vervoerd wordt of niet.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:23

chippen is voor paarden wel verplicht.
van het ruiterbewijs weet ik eigenlijk niks al heb ik hem zelf al 8 jaar Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:34

Chippen is niet verplicht!!!!!!

Identificatie is verplicht, en je moet een paspoort bij je paard hebben, maar chippen hoeft niet, je kunt ook DNA laten bepalen. Je kunt ontheffing aanvragen en die ook krijgen (mijn beide paarden zijn niet gechipt nadat ik ontheffing heb aangevraagd) en hebben beide een paspoort, waar hun DNA code in staat. Een controlerende agent die je aanhoudt, loopt zelden met een lezer op zak.

Zie: http://www.invisio.nl/antichip/

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:21

GVD, Cassidy heeft gelijk!!! De rest is slap gezever, gel*l in de ruimte, door de NHS in de wereld geholpen!
Zoals Cassidy het zegt, staat het in de wet!

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:12

het gaat hier dus eigenlijk om mij min paard is niet gechipt en ook geen paspoort. en wat ik hier zo lees is dat up_to_date er ook een topic voor heeft geopend om heldere antwoorden te krijgen en niet om ruzie te maken..wij willen gewoon de zekerheid dat wanneer wij n aar buiten gaan met mijn paard en ik maak brokken wat dan?!,, en ik denk dat wanneer je het niet zeker weet en het op inet leest dat het wel moet ga je toch twijfelen..

Peetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:01

Ja idd. Zijn er onafhankelijke/officiele bronnen waar deze regels staan? De paarden van mijn vader hebben ook geen chip en we gaan er nog wel eens mee op stap. Waar vind ik de precieze info?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:11

Er staat genoeg info op de site die hierboven genoemd is.
Als jij een WA verzekering hebt, moet die WA verzekering de schade dekken die je paard veroorzaakt. Extra verzekering via het ruiterbewijs is eigenlijk dan niet nodig. Het ruiterbewijs is een soort vaardigheidsbewijs dat aantoont dat je de basiskennis bezit om met paarden om te gaan en dat je weet hoe je je moet gedragen in het verkeer, en sommige gebieden verplichten het ruiterbewijs. Die extra verzekering erbij zit is eigenlijk overbodig. Om zeker te zijn dat je WA verzekering de schade dekt die je paard aanricht, kun je even met je verzekering bellen. In Duitsland was het voorheen mogelijk om een speciale paarden-WA af te sluiten, weet niet of dat nog zo is. In bepaalde gedeeltes in Nederland is een ruiterbewijs verplicht. Maar als een van de groep het ruiterbewijs heeft, is er niets aan de hand. De verzekering die aan het ruiterbewijs vasthangt is dus alleen maar geldig voor degene die op dat ruiterbewijs staat.

Als jij een buitenrit gaat maken, zal niemand die je onderweg controleerd naar je paspoort vragen, je paspoort heb je alleen nodig als je je paard vervoert met de trailer. Gaan jullie met de trailer? En zelfs dan, niet moeilijk doen, gewoon gaan.

Ik zou me dus niet gek laten praten, gewoon een buitenrit gaan maken en er van genieten. Als je te paard onderweg wordt aangehouden door de boswachter zal die niet met een lezer op zak rondlopen of naar je paspoort vragen. Dat ding is zo groot dat je al complete zadeltassen aan je paard moet hangen, alleen om dat paspoort mee te nemen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:29

Als je in NL woont en je paard in het buitenland staat, ben je gewoon WA verzekerd.
Dit heb ik bij mijn verzekering na gevraagd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:27

en naast wat Cassidy al aangaf is het ook nog eens zo dat het ruiterbewijs nimmer schade aan je mede ruiters vergoed, alleen maar de schade aan het gebied waar je alleen maar mag rijden met je ruiterbewijs (als dat van toepassing is).
Dus vergeet die verzekering van het ruiterbewijs maar gewoon helemaal want je eigen AVP gaat altijd voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:38

Een kennis van mij kreeg toch echt via de verzekering die bij het ruiterbewijs hoorde de schade vergoed die zijn paard bij het voorbijlopen aan een toevallig geparkeerde auto had toegebracht. Dat is echter al een aantal jaren geleden, misschien is de verzekering inmiddels veranderd?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:58

Cassidy schreef:
Een kennis van mij kreeg toch echt via de verzekering die bij het ruiterbewijs hoorde de schade vergoed die zijn paard bij het voorbijlopen aan een toevallig geparkeerde auto had toegebracht. Dat is echter al een aantal jaren geleden, misschien is de verzekering inmiddels veranderd?

Maar verhaalde de ruiterbewijsverzekering die schade niet vervolgens bij de AVP van die kennis??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:26

Dat vermeld de historie niet...heb ook geen contact meer met die kennis, kan het ook niet navragen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:48

Cassidy schreef:

Kennis had misschien geen AVP Pling .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:36

dát kan ook nog! ( of was het de auto van de boswachter? )
maar heb ik gelijk of niet LDRD? dat is wat ik tot nu toe heb begrepen van die verzekering bij het ruiterbewijs

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:19

Nee, was niet de auto van de boswachter. Ze reden in stap door een dorp op een straat met aan weerskanten geparkeerde auto's, paard geeft een bok en een trap en toen stond de afdruk van een ijzer in de deur van een geparkeerde auto.

Is dus gewoon in de bebouwde kom gebeurt. En de verzekering heeft braaf betaald.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:47

Ik zou me echt niet druk maken om dat soort dingen...
Gewoon lekker buiten gaan rijden!! Je wordt echt niet aangehouden of je je even kan identificeren..

Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet waar dat fabeltje steeds vandaan komt dat je paard gechipt moet zijn en je een ruiterbewijs moet hebben.. Dat is namelijk klinkklare onzin!

Je moet je echt niet gek laten maken en gewoon lekker gaan rijden

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:17

Estragon schreef:
Ik zou me echt niet druk maken om dat soort dingen...
Gewoon lekker buiten gaan rijden!! Je wordt echt niet aangehouden of je je even kan identificeren..

Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet waar dat fabeltje steeds vandaan komt dat je paard gechipt moet zijn en je een ruiterbewijs moet hebben.. Dat is namelijk klinkklare onzin!

Je moet je echt niet gek laten maken en gewoon lekker gaan rijden

Inderdaad hoef je in Nederland nog niet verplicht je ruiterbewijs te hebben, of je voldoende verzekert bent bij een ruiterbewijs is een kwestie van even goed de voorwaarden doorlezen.
Wel ben je altijd aansprakelijk wanneer je paard schade aan derde veroorzaakt dus is het verstandig hier een passende verzekering op af te sluiten, kost een paar tientjes per jaar.
Een paspoort en een chip is wel degelijk verplicht, zeker wanner je over straat gaat, een kopie maken mag eigenlijk niet omdat je eigendomsbewijzen, kentekens enz niet mag kopiereen, beetje krom maar goed zal wel een goede reden voor zijn, doch als je met je paard de weg op gaat ben je verplicht en ook in Duitsland (ik heb er gewoond) je paard te laten chippen en een paspoort bij het paard te hebben, zowel op stal als op de weg, heb je dat niet dan ben je in overtreding en krijg je een bekeuring.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:42

barbara1970 schreef:
Een paspoort en een chip is wel degelijk verplicht, zeker wanner je over straat gaat, een kopie maken mag eigenlijk niet omdat je eigendomsbewijzen, kentekens enz niet mag kopiereen, beetje krom maar goed zal wel een goede reden voor zijn, doch als je met je paard de weg op gaat ben je verplicht en ook in Duitsland (ik heb er gewoond) je paard te laten chippen en een paspoort bij het paard te hebben, zowel op stal als op de weg, heb je dat niet dan ben je in overtreding en krijg je een bekeuring.

Lieve schat: REGISTRATIE IS VERPLICHT! De chip is EEN middel daartoe, maar een DNA-profiel heeft dezelfde waarde!!
Daarnaast is een paspoort alleen verplicht om bij je te hebben als het paard met een wagen wordt verplaatst!

Over de wet kennen gesproken..........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 01:10

Idd. CHIP IS NIET VERPLICHT. Wanneer dringt dat nu eens tot de mensen door?

KNHS is toch heel effectief geweest met hun hersenspoelerij....