Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ezter schreef:Wie kan mij vertellen wat een middelgrote paardenvrachtwagen (ik denk aan 4 paarden, met zadelkamer, omkleedruimte evt kleine sobere living) aan kosten met zich meebrengt? Het zal een wat oudere wagen worden, mogelijk oldtimer.
- verzekering: 200 - 400 euro, afhankelijk van leeftijd, dekking en voorwaardes
- belasting: 61 euro/3mnd tot 19 ton MTM (inkl eventuele trekhaak)
- onderhoud: reken op 1000-1500 euro per jaar, gemiddeld; bij maximaal 10.000km per jaar en auto in goede staat
- brandstofverbruik: afhankelijk van merk, model en type, alles tussen 1:2 en 1:10
- evt overige kosten: Aanpassing naar eigen smaak, niet regulieronderhoud zoals banden.
Alle ervaringen zijn eigenlijk welkom. Ik ben momenteel nog niet zoekende hoor maar zou wel eens willen weten wat de bijkomende kosten zijn. Ook andere dingen, zoals waar let je op bij aanschaf, is het nog rendabel (qua onderhoud) om een oudere wagen aan te schaffen (25+) enzovoort enzovoort

Ezter schreef:Ok, dit is zeer nuttig
Nog even over het ombouwen, ik heb daar evt wel mogelijkheden voor inderdaad, maar moet de wagen dan helemaal opnieuw gekeurd worden of op kenteken worden gezet?
Ezter schreef:Verdere ervaringen zijn welkom
Goede tip ook van de banden trouwens!
Hoeveel km gaat een vrachtwagenmotor normaal gesproken mee? Is er verschil in merk, type? (buiten de pk's natuurlijk)