Pony kopen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amber_16

Pony kopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:23

heey,
ik ben van plan om een pony te gaan kopen! Haha!
Ik ben dus even van alles aan het opzoeken en kijken voor stalling
Dus ik heb even een overzichtje voor mezelf gemaakt:
[ik weet trouwens niet of dit nou goed staat Bloos ..]
Citaat:
Eenmalige kosten:
pony- 2500/-
zadel- 400
hoofdstel- 35
winterdeken- 60
zweetdeken- 30
Keuring- 100

Verzekering- 100
Het verzekeren: kan bij EFO?

Maandelijks of vaker:
Stalling per maand- 180
-Stro+hooi= 8 per week
32 euro per maand
-biks= 10
4x per jaar wormenkuur- 8/12
hoefsmid per 2 maanden- 25 (zonder ijzers)
inenting influenza/tetanus 1 x per jaar- 40

Wedstrijden:
De proef zelf- 7/8 euro
Startkaart en coupons+ ponyclub= 145 per jaar

Misschien hebben jullie hier wat aan toe tevoegen of aan te merken?
En ik wil graag weten wat jullie ongeveer kwijt zijn per maand Lachen

amber_16

Re: Pony kopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:29

oohja wat ik ook nog wou weten was:
hoe zit het met het verzekeren van je pony
en moet je een eigen dierenarts meenemen naar het keuren of kan hun eigen dat doen, moet je dat zelf dan betalen?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:39

Qua kosten zit je wel aardig goed lijkt me. Ik reken het nooit zo precies uit, dus ik weet eigenlijk niet wat ik per maand kwijt ben.

Mijn eigen da heeft mijn paard gekeurd. Ik had haar een maand op proef, en op het laatst heeft hij haar gekeurd. Als ze afgekeurd was, waren de kosten voor de verkoper geweest. Bij het goedkeuren waren die kosten gewoon voor mij.
Je kunt beter je eigen da vragen, of een onafhankelijke. Dat is voor jezelf gewoon fijner, dan weet je dat hij zeker onafhankelijk is. Al denk ik dat er niet veel da's samenspelen met een verkoper.

Verzekeringen weet ik niet veel van, dat is de mijne niet Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:44

Bit, beugels, beugelriemen, beenbescherming, schabrakjes, regendeken, borstels, longeerlijn, wondzalf, Imaverol enz
Verder zie ik je lesgeld niet staan, dat is ook een vaste last.
Tandarts, reserve voor als bv je zadel stuk gaat of opgevuld moet worden, een teugel breekt enz.
Er zijn nog wel meer dingen denk ik maar daar kom ik nu zou gauw even niet op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:47

Huh, stalling 180 kán
stro =hooi = 8 ???
32 per maand ????

Je vergeet (prive) lessen, want dat is erg belangrijk bij je eerste pony/paard. In de meeste gevallen is dat gewoon nodig en is een groepsles niet genoeg. (tenzij je de pony langer kent)
biks 10,- -> beetje weinig.

Keuring is ook verschillend, zou iets meer kunnen zijn.
Hoefsmid- > je gaat uit van geen hoefijzers. Moet je wel een pony uitzoeken zonder "probleemvoeten"
sommige paarden hebben ijzers nódig en sommige gaan beter zonder.

Denk aan overige kosten voor als er wat stuk gaat.
Ook d.a kosten die niet verzekerd zijn....

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:49

Marloes_R schreef:
Mijn eigen da heeft mijn paard gekeurd. Ik had haar een maand op proef, en op het laatst heeft hij haar gekeurd. Als ze afgekeurd was, waren de kosten voor de verkoper geweest. Bij het goedkeuren waren die kosten gewoon voor mij.
Je kunt beter je eigen da vragen, of een onafhankelijke. Dat is voor jezelf gewoon fijner, dan weet je dat hij zeker onafhankelijk is. Al denk ik dat er niet veel da's samenspelen met een verkoper

is het gebruikelijk om een paard op roef te hebben en als ie daarna afgekeurd wordt dat de kosten dan voor de verkoper zijn? en als je hem niet op proef hebt ? zijn de kosten dan voor jou of de verkoper (soms staat erbij wie het moet betalen maar wat is gebruikelijk??)

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:52

Ik zit ook maar op 10 euro voer per maand, dus dat kan wel.
Ik zit denk ik ook op zo'n 8 euro voor hooi en stro. Stro gebruik ik niet veel (inloopstal) en hooi naar behoefte. Dat is in de zomer minder dan in de winter.
Ik weet niet wat voor pony je wilt, maar een sober ras is niet echt duur in onderhoud. Ik heb zelf een tinker.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:56

Maya, dat is maar wat je afspreekt.
Een maand op proef krijg je bij de meeste goede fokkers en handelaren. Garantie tot aan de poort vind ik zelf heel riskant. Tuurlijk kan dat heel goed gaan, maar misschien loop je toch tegen dingen aan in die maand. Bijvoorbeeld qua karakter ofzo.

Ook over het keuren kun je het beste goede afspraken maken. Ik vind het niet meer dan normaal dat een verkoper betaalt voor de keuring als het paard wordt afgekeurd, en dat hij het paard dan terug neemt. Maar zorg ervoor dat dit goed is afgesproken, op papier is nog het beste.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:01

maya1981 schreef:
Marloes_R schreef:
Je kunt beter je eigen da vragen, of een onafhankelijke. Dat is voor jezelf gewoon fijner, dan weet je dat hij zeker onafhankelijk is. Al denk ik dat er niet veel da's samenspelen met een verkoper

is het gebruikelijk om een paard op roef te hebben en als ie daarna afgekeurd wordt dat de kosten dan voor de verkoper zijn? en als je hem niet op proef hebt ? zijn de kosten dan voor jou of de verkoper (soms staat erbij wie het moet betalen maar wat is gebruikelijk??)

dit hangt gewoon af van de afspraken die je met de verkoper maakt. Als je het niet hebt afgesproken, hoef je niet te verwachten dat hij je terugbetaalt bij afkeuren. En ik ken ook mensen die zo'n afspraak niet zullen maken.

Succes, ik weet dat er al meer topics hierover zijn geweest, neus daar ook eens rond raad ik je aan!

Veel plezier met je pony!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:44

Zoals voor iedereen, geldt ook voor jou: als je geen 300-400 euro per maand kunt missen zonder met je ogen te knipperen, dan kun je geen paard houden.
Kosten van een paard optellen is als de prijs van accesoires vragen bij de Rolls Royce dealer: als je naar de prijs moet vragen, kun je het niet betalen..........

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:45

ik kan geen 300-400 euro per maand missen nee maare bij mij staat ie ook aan huis en in de wei dus dat scheelt al!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:49

maya1981 schreef:
ik kan geen 300-400 euro per maand missen nee maare bij mij staat ie ook aan huis en in de wei dus dat scheelt al!!

Is jouw weiland gratis?? Doe mij dan ook een paar ha!
Of je nu stalling betaald, of hypotheek op een weiland, het blijven kosten die je mee moet tellen. Over weide-onderhoud zullen we dan nog maar niet eens beginnen..........

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:54

Vergeet niet dat de stro erg schaars is, en dus duur! 2 keer zoveel als vorig jaar.

Stukje uit Leids dagblad;
Bollenstreek -
De prijzen van stro rijzen de pan uit. Door de slechte zomer die heel Europa trof, is er zo weinig aanbod dat de prijs al is verdubbeld vergeleken met vorig jaar.

amber_16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 07:01

Bedankt voor de reacties!
tjaa ik moet nog goed rond kijken natuurlijk en het hangt ook meestal van de stal af waar je staat.
Maar uiterlijk is het toch wel ongeveer 250 per maand?

@superwoman het is hier volgens mij 4 euro voor een baal stro/hooi en ongeveer 32 per maand bij elkaar opgeteld.
Maar dat hangt er natuurlijk ook weer vanaf hoe je pony is...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:02

amber_16 schreef:
Bedankt voor de reacties!
tjaa ik moet nog goed rond kijken natuurlijk en het hangt ook meestal van de stal af waar je staat.
Maar uiterlijk is het toch wel ongeveer 250 per maand?

Het ligt aan de plek waar je staat. maar mijn ervaring is dat een budget van 300 - 400 euro per maand voldoende is om alle kosten te dekken, inkl onverwachte dierenartskosten. Woon je in een goedkope hoek, dan doe je het fluitend van 300 euro, woon je hartje A'dam, dan zul je moeite moeten doen om het met 400 euro rond te breien. Ook maakt het natuurlijk uit of je super-de-luxe wilt staan of dat je basic voldoende vindt. Hoe duur je lesgeefmens is, speelt natuurlijk ook een rol; dat zit er allemaal in bij mij Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:08

amber_16 schreef:
@superwoman het is hier volgens mij 4 euro voor een baal stro/hooi en ongeveer 32 per maand bij elkaar opgeteld.
Maar dat hangt er natuurlijk ook weer vanaf hoe je pony is...

mijn paarden staan binnen en gebruik ik 1 baal stro om de dag. Per maand 15 balen (x4,-)= al 60 stro in de maand.
sommige zijn schoon, sommige niet en heb gemerkt dat zelfs een pony véél stro kan mis-/ge-bruiken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:13

de keuring is bij heel erg veel verkopers kosten koper...
dus hou daar van te voren rekening mee.
het gaat om een pony en je doet alleen de klinische keuring, dus neem alsjeblieft als je gaat kijken iemand mee die er verstand van heeft, en deels dus al de klinische keuring kan doen..

je zit aardig op weg met de kosten, al zit je op sommige punten wat laag.
smid eens in de twee maanden kan royaal zijn, sommige paarden moeten echt eens in de 6 weken...
en idd als je bijvoorbeeld vaak buitenrijd kom je er niet onderuit dat ie ijzers nodig heeft.

tuigage is redelijk reeel, zadel kan wat hoger uitvallen, je moet immers een zadel kopen dat goed op de pony past,
dit is je eerste pony dus laat deze aanmeten door een goed zadelmaker.
dan is het zadel wel duurder, maar uiteindelijk zal het je veel besparen omdat het geen rugklachten veroorzaakt bij je pony.

ook moet je rekening houden met evt hoge dierenarts kosten, een potje van 1500 euro reserve kan zelfs al te weinig zijn bij bijvoorbeeld een koliekoperatie...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:20

crossmonster schreef:
je zit aardig op weg met de kosten, al zit je op sommige punten wat laag.

Dat denk ik ook.
Veel kosten hangen echt van de pony af.
Het is al lastig om een pony te vinden waar je een klik mee heb en die aan veel van je eisen voldoet.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:12

ikke schreef:
Het ligt aan de plek waar je staat. maar mijn ervaring is dat een budget van 300 - 400 euro per maand voldoende is om alle kosten te dekken, inkl onverwachte dierenartskosten. Woon je in een goedkope hoek, dan doe je het fluitend van 300 euro, woon je hartje A'dam, dan zul je moeite moeten doen om het met 400 euro rond te breien. Ook maakt het natuurlijk uit of je super-de-luxe wilt staan of dat je basic voldoende vindt. Hoe duur je lesgeefmens is, speelt natuurlijk ook een rol; dat zit er allemaal in bij mij Haha!

€200,- (per maand) en ik sta midden in de randstad, maar voor die 200 dek ik álles, van mn voer, tot aan stal, tot aan verlichting die ik gebruik, tot aan 6x een hoefsmid in een jaar maar ook een tandarts en enting eens per jaar zijn hiermee gedekt.

dan zet ik voor mezelf nog eens al mn overig loon (na aftrek verzekeringen & kost en inwoning) op mn spaarrekening. (gemiddeld zo'n €500,- per maand) en mocht er wat gebeuren met mn pony kan ik geld daarvan gebruiken om haar naar een DA te brengen (Als ik iets voor haar nodig heb, maak ik wat minder over naar mn spaarrekening)

dus het ís best te doen hoor Knipoog oh en voor dat geld heb ik een goede bak (met verlichting), vrij leuke uitrijmogelijkheden, een fijne ruime buitenstal, gebruik van koud water, en ruimte genoeg om mn spullen kwijt te kunnen, en overdag staat ze de hele dag buiten... Lachen

amber_16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 17:14

@Loesje88 mag ik vragen op wat voor een stal je staat?
en hoe duur dat is, want ik woon zelf ook in de Randstad
want voor zo'n prijs zou het mooi zijn Tong uitsteken

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:22

Hmm,persoonlijk vindt ik 180 euro stallingskosten voor een pony behoorlijk hoog ook al zit er dan het voer bij.
Ik weet niet waar je woont maar er zijn vaak ook wel pensionstallen te huur of bij boeren prive voor een stuk minder.
Mijn mening is ook dat je je pony niet perse hoeft te verzekeren zolang je maar een w.a verzekering hebt.Als je nu een dure sportpony koopt of beroepsmatig met paarden bezig bent is het een ander verhaal.
Als je een pony koopt die goed gezond is dan spaar je geld uit van de verzekering wat je dan evt.voor de dierenarts kunt reserveren.
Ook een zadel is best tweedehands te vinden voor minder als je maar goed kijkt of het niet beschadigd is en past.
Je kunt naar mijns inziens nog behoorlijk op je gemaakte lijstje besparen en toch een pony kopen en er goed voor zorgen.