Ervaringen gevraagd met Skoda Fabia als trailer-trekker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Ervaringen gevraagd met Skoda Fabia als trailer-trekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 08:19

Ik heb een luxeprobleem Haha!

Voor mezelf heb ik een klein autootje, die me braaf van A naar B brengt, maar waar ik geen trailer achter kan hangen. Mijn echtgenoot rijdt op dit moment een Skoda Fabia van de zaak, die er aan het eind van het jaar uitgaat. Hij is zich nu aan het orienteren op een nieuwe, hij weet alleen het budget nog niet Knipoog

Punt is, dat die Skoda van de zaak zélf is en dat wij hem voor ongeveer 5000 euro kunnen overnemen. Daar heb ik op zich wel oren naar, het is een hele comfortabele auto, die nog een hele poos meekan en de prijs is heel netjes. Maar...Hij mag "maar" 1000 kilo trekken en is vrij duur in de wegenbelasting (diesel). Volgens mij mag ik daar wel een 1-paardstrailer mee trekken, maar hoe dat dan rijdt, weet ik dus niet. Heb het gevoel dat ie weinig power over zal hebben en met een hellinkje van 6% wil ik ook nog graag weg kunnen komen Knipoog

Nu heb ik eens op internet zitten kijken, en voor 9000 euro koop ik bijvoorbeeld een tweedehands Subaru Forester, met hetzelfde aantal km op de teller, die 1500 kilo mag trekken. Die is goedkoper in de wegenbelastig, maar rijdt niet zo zuinig als de Skoda. Heb ik wél power onder m'n kont Knipoog

Mijn boodschappenautootje hoeft er wat mij betreft nog niet zo snel uit. Die is oud en vertoont af en toe kuren, maar gaat nog best een jaar of twee mee. Wat we ook kunnen doen (maar dat hangt van het budget voor de nieuwe leaseauto af), is voor mijn hubbie een goeie auto uitzoeken, die 1500 kilo mag trekken, in de hoop dat zijn baas het goed vindt dat we er een paard mee over de weg gaan sleuren, en dan mijn kleine autootje lekker tot op de draad afrijden Lachen

Lang verhaal, maar gebruikt iemand de Fabia als trailertrekker, wat voor trailer hangt erachter en hoe bevalt dat? Lachen

cissy

Re: Ervaringen gevraagd met Skoda Fabia als trailer-trekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:24

'maar' 1000 kg is veel te weinig voor een trailertrekker, trailers wegen vaak al 600 van zichzelf en ik neem aan dat je geen shetlander hebt.... Lachen
ik zou voor optie 2 gaan en deze inruilen voor eentje met meer trekvermogen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 08:31

Ik was er al bang voor Knipoog En nee, er moet een slordige 600 kilo Quarter Horse in Tong uitsteken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:35

dan gaat die fabia steigeren.... dat werkt dus niet, mijn QH met 2 prds trailer wegen saampjes zo'n 1350 kg

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:58

1000kg kom je alleen weg met een shet, inderdaad. ik heb een Daihatsu Terios, 4x4, en die mag 1400kg trekken. Dat red ik prima met een anderhalf-paards trailer en mijn grote KWPN'er erin.
Ik zou doorzoeken (en sparen Tong uitsteken ) naar een goede trekauto; je wilt echt niet in een noodsituatie (paard doet raar, noodstop, drassige ondergrond) ineens power tekort komen. Bovendien rijd je eigenlijk ook je auto stuk als ie het net wel/net niet aankan.
succes!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:59

ik denk niet dat je aan een erg lichte trailer kan komen.

de mijne weegt 520kg en dat is al erg weinig.en max 1300kg

jij zou dan een trailer van 400kg nodig hebben om jouw paard te kunnen trekken achter de auto, ben bang dat dat niet gaat lukken.

dennisbj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:32

sowieso is een skoda fabio geen echte trekauto met power.
Zou voor eentje kiezen die genoeg power heeft, en waar je ook niet te snel over het gewicht heenzit.
Neem een Volvo, als je hm ook als nette auto wilt gebruiken.

Anders zou ik voor een 4x4 gaan.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 10:58

De beslissing is genomen, de Skoda gaat lekker terug naar de baas Knipoog Ik heb er niks aan en ben niet van plan om zoveel meer wegenbelasting te gaan betalen, alleen voor een stukje comfort.

Mijn boodschappenkarretje blijft, als er een fatsoenlijke leaseauto komt. Anders ga ik inderdaad zoeken naar een betaalbare tweedehands auto die 1500 kilo mag trekken Lachen