cornage????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

cornage????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 15:00

he hoi,
Ik heb vorige week een nieuw paard gekocht. Toen ik hem daar reed, leek het goed en hoorde ik zijn ademhaling niet. tot gister. Ik liet hem vrijspringen en toen hoorde ik cornage. Ik dacht dat ik het niet goed had, sávonds nog een keer gecheckt, maar ja hoor indd cornage.
Nu heb ik de vorge eigenaar gebeld en die zegt dat ik hij het niet wist en dat ik het toen had moeten horen. en dat het geen verborgen gebrek is.
Ik best boos. Ik heb nu een afspraak gemaakt voor een endoscopie aankomende maandag. En de DA vertelde mij als het cornage is dat het wel een verborgen gebrek is en dat hij verplicht is om het paard terug te nemen.
heeft iemand anders hier ervaring mee?

p.s. de vorige eigenaar wil hem niet terug nemen en ook geen geld terug doen. Ik zit echt met mijn handen in het haar.

piewie

Re: cornage????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 15:10

p.s. hij is wel gekeurd, maar door de DA van hemzelf, kan dit ook vriendjespolitiek zijn?

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:10

Daarom laat ik paarden die ik aankoop, never nooit keuren door een dierenarts die op enigerlei wijze verbonden is met de verkoper.
Risico's moeten altijd uitgesloten worden, ik spreek daarom altijd af met de verkoper dat IK bepaal waar het paard gekeurd gaat worden.
Natuurlijk ben jij daar nu niet mee geholpen, ik zou de endoscopie afwachten en met de uitslag naar de verkoper stappen. Heb je een contract getekend waar ontbindende voorwaarden in staan? Als je niets op papier hebt staan, vrees ik dat het een moeilijke zaak gaat worden. Cornage kan operatief wel wat aan gedaan worden, de vraag is in welke mate je paard het heeft en hoeveel hinder hij ervan ondervindt. Ook of je de sport ingaat of puur recreatief rijdt zijn ook factoren waar je rekening mee moet houden.
Ik wens je veel succes en sterkte in deze zaak en hoop op een goede uitkomst!
Groeten van Yetse

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 16:56

he bedankt voor je reactie
Ik ben van plan om af en toe een concoursje te rijden verders niet. Dus ik vind het ook niet echt een probleem, maar ik wil gewoon een deel van mijn centen terug. En helaas heb ik geen contract, maar de DA zegt dat het een verborgen gebrek is en dat hij hier wel verplicht toe is. Ook al is dit na een jaar van de aankoop datum.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:14

Ik hoop echt voor je dat hij je je geld wilt teruggeven, of tenminste een deel ervan.
Helaas zijn er op deze aardkloot veel rotte appels, die niet altijd aan het wel en wee van de paardenkoper en het paard denken.
Hij kan gemakkelijk volhouden dat het paard niets mankeerde toen jij het kocht. Er staat helemaal niets op papier.
Misschien wel vervelend gezegd, maar ik bedoel het niet zo!! Het gaat vaak op deze manier, zie maar eens te bewijzen dat het paard al cornage had toen het nog bij de handelaar stond!
Je zult moeten proberen om het in alle rust en redelijkheid op te lossen met de handelaar.
Ik duim voor je dat het goedkomt! Laat je het vervolg nog eventjes weten? Ik ben benieuwd wat je nu gaat doen.
Succes!
Groeten van Yetse

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 07:11

Ik hou je zowieso op de hoogte, ik heb voor maandag een afspraak gemaakt voor een endoscopie en dit wacht ik eerst maar ff af, ook voor mijn eigen geruststelling.
Want gister hoorde ik nix toen ik aan het rijden was
alleen een beetje gehijg, kan denkik ook aan de conditie liggen.
dus ik wacht maandag ff af

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:41

Cornage kan zomaar in een aantal weken ontstaan, daarom wordt het ook zo moeilijk vechten tegen een verkoper!
Het komt meestal voor bij hele grote paarden, is jouw paard groot?
Sommige paarden gnorken bij normale arbeid, denk je echt dat het cornage is? Cornage geeft een fluitend geluid namelijk. Die van mij gnorkt ook bijvoorbeeld in galop, maar dit is zeer zeker geen cornage.
Sommige paarden ondervinden echt last van cornage en moeten verder medisch geholpen worden, echter de meeste paarden kunnen nog prima functioneren hoor!
Succes maandag OK dan!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 13:48

Mijn paard is 1.88 dus erg groot. Je hoort hem niet tijdens de arbeid. Ik liet hem los springen en toen hoorde ik het. Dacht dat ik het fout had, maar na de 2e x springen hoorde je het duidelijk. Ik heb er opzich geen probleem mee, mits het geen 2 stembanden zijn, want dat is natuurlijk nix.
maandag ga ik de endoscopie maken en dan weet ik het zeker. Ik heb ook al gedacht, nieuwe stal, 1ex influenza inenting gehad, verkoudheidje enz. dus ik wacht het even af en hou je op de hoogte

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 13:51

Ik heb het paard nu pas een week, dus hij kan het niet bij ons gekregen hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:53

kan je paard hinniken?
Dan is het niet aan twee stembanden.
Cornage komt idd vaker voor bij grotere paarden. Maar het hoeft zeker in de lichte vorm die jij beschrijft een sportcarriere niet in de weg te staan.

Als jij een klik hebt met dat paard, zou ik gaan voor een fikse korting Ja

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 07:21

he Anya bedankt, mijn paard kan wel hinneken, dus ik denk een lichte vorm. En ja ik kan erg goed met hem en daarom vind ik het ook erg moeilijk. Vandaag is de groote dag van het onderzoek. Ben erg zenuwachtig voor de uitslag. Maar ik laat vandaag nog weten hoe het afloopt.
groetjes

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 07:26

Yetse schreef:
Cornage kan zomaar in een aantal weken ontstaan, daarom wordt het ook zo moeilijk vechten tegen een verkoper!
Het komt meestal voor bij hele grote paarden, is jouw paard groot?
Sommige paarden gnorken bij normale arbeid, denk je echt dat het cornage is? Cornage geeft een fluitend geluid namelijk. Die van mij gnorkt ook bijvoorbeeld in galop, maar dit is zeer zeker geen cornage.
Sommige paarden ondervinden echt last van cornage en moeten verder medisch geholpen worden, echter de meeste paarden kunnen nog prima functioneren hoor!
Succes maandag OK dan!

het hoeft geen fluitend geluid te zijn hoor. mijn paard van 1.80 heeft ook cornage en hijgt alleen iets meer. je hoort hem meer ademen, zeker meer als de andere keer. ik vergelijk het altijd een beetje met astma patienten. als het heel benauwd weer is of een helestoffige bak, dan hoor ik hem veel meer dan dat ik lekker buiten rij.

ik hoop dat je nog wat van jecenten gaat terug zien !

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:12

Als ik jou was, zou ik eens contact opnemen met een advocaat. Die kan je precies vertellen wat je rechten zijn en hoe je zoiets het beste aan kunt pakken. Waarschijnlijk heb je ergens wel een rechtsbijstand verzekering en kost je zo'n advies verder niets.
Succes ermee! Pling

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 13:52

he hallo,
nou de uitslag is binnen. indd cornage aan de linkerstemband.
heb contact gehad met de vorige eigenaar. Die wil niets. Dus heb nu mijn advocaat erachter aan gezet. En deze is het nu verder in behandeling aan het nemen, wat hier uitkomt moet ik maar ff op wachten, ik hou jullie op de hoogte
groetjes

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:56

He, jakkes, wat vervelend nou.
Ik was al bang voor de reactie van de vorige eigenaar. Ik hoop dat je advocaat nog wat kan regelen.
Is het nou een lichte vorm van cornage, moet hij uit de sport gehaald worden of kun je door blijven rijden?
Succes toegewenst!
Groeten van Yetse

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 07:37

ik kan nog gewoon blijven rijden, maar voor de hogere sport is het hij niet geschikt zeggen ze.
de vorige eigenaar heeft gewoon de hoorn erop gegooid en zegt dat ie dit niet hoefte te melden van zijn DA. Hij zit dus fout, mijn DA zegt dat ie het wel had moeten vermelden en ja wie heeft er nu gelijk. Ik laat het aan de advocaat over en ja dan zien we wel weer verder.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:39

Jeetje dat is echt heel erg vervelend zeg, goed dat je er een advocaat opgezet hebt. Ik vind dat de verkoper het zeker had moeten melden.. Succes en hou ons op de hoogte..

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 07:53

he hallo,
nou de advocaat heeft wel geholpen zeg....
Hij wilde de operatie samen betalen. wat ik dus niet accepteer.
gister is ie ook afgekeurd op de rest. Vervolgens heeft de advocaat contact gehad met die man en nu wil die man hem ineens wel terug nemen. Morgenavond brengen we het paard terug. Helaas, want ik ben er stapel gek mee.
Maar jah aan een slecht paard heb ik niks.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:51

MD-->TAO

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:59

piewie schreef:
he hallo,
nou de advocaat heeft wel geholpen zeg....
Hij wilde de operatie samen betalen. wat ik dus niet accepteer.
gister is ie ook afgekeurd op de rest. Vervolgens heeft de advocaat contact gehad met die man en nu wil die man hem ineens wel terug nemen. Morgenavond brengen we het paard terug. Helaas, want ik ben er stapel gek mee.
Maar jah aan een slecht paard heb ik niks.

jeetje, sommige mensen Boos!

heel veel sterkte!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:22

Waarop is 'ie nou nog meer afgekeurd dan?
Jammer dat het paard terug moet...
Sterkte en succes!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:13

hij is daar klinisch en rontgenlogisch goed gekeurd, maar bij mij gister klinisch afgekeurd. Ik weet gewoon zeker dat ik hem wel terug moet doen, want het is daar vriendjes politiek geweest.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:30

als je dat laatste kunt bewijzen dan zou ik een klacht gaan indienen over die dierenarts.

jumpertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:54

Bijna alle grote paarden hebben cornage, let wel, BIJNA ALLE, ze hebben er in ieder geval meer aanleg voor.
Raar maar waar.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 08:17

Nou helaas, ik heb het paard gister terug gebracht na zijn vorige eigenaar. Dus ik ga weer op zoek naar een andere gvr. Ik ben gek op grote paarden en ja ik weet dat ze bijna allen cornage hebben, maar de prijs die ik voor dat ene paard betaald had was veel te hoog. Ik weet niet of iemand nog een leuke lieve gvr te koop weet. Zo ja laat het ff weten, want een leven zonder paarden das niks.