Paard gekocht, weven!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jow

Paard gekocht, weven!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 16:41

Weet niet of dit goed staat, maar op de gok...

ff samengevat:
we hebben een paard gekocht en t paard stond bij ons ineens verschrikkelijk te weven, echt van links naar rechts, bij ons stond hij op een buitenbox. Toen we m bij een kennis brachten, deed hij precies zelfde, ook in verschillende boxen gezet maar hij bleef t doen.

Dus wij belde de verkoper, daar was bijna niet mee te praten, en zegt dat t paard het nog nooit gedaan heeft (ons woord tegen dat van hun). Gezien de mate dat hij dat doet, lijkt me onwaarschijnlijk dat hij t eerder nooit gedaan heeft.

Wat nu te doen? rechtzaak van maken??

diessel

Re: Paard gekocht, weven!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:12

Ditzelfde is mij eens overkomen toen ik een arabier kocht.
Toen ik het dier thuis in de box had gezet begon het meteen verschrikkelijk te weven.
Volgens de vorige eigenaar ( een handelaar) had hij dit nog nooit gedaan.
Ik heb het er bij laten zitten uit gemakzucht. Gelukkig hield het weven op toen het dier gewend was aan de nieuwe omgeving.
Mocht je het er niet bij willen laten zitten dan moet je er binnen een paar dagen een dierenarts bij halen om de stalondeugd officieel vast te stellen. Dit hoeft natuurlijk niet als je er zo uitkomt met de vorige eigenaar.
Er is een boek geschreven over dit soort problemen in de hippische wereld, volgens mij was de titel iets van "ruiters en rechters" daar in staat heel veel nutige informatie. Verder zou ik contact opnemen met mijn rechtsbijstand om het probleem te overleggen.

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 17:14

bedankt voor de tip diessel, wil best een rechtzaak aangaan, maar wil dan zeker zijn dat ik in mn recht sta..

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:15

direct terug brengen en dreigen dat je geld terug wilt en anders een rechtzaak gaat aanspannen

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:16

hai, wel uitkijken want als dhet paard het wel bij de vorige eigenaar heeft gedaan en hij/zij is al oud, dan zijn die benen ook niet wat het geweest is......weven is behoorlijk slecht voor de voorbenen, zou het dus wel gaan uitzoeken, suc6

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 17:21

ja dat weet ik, en we belden ook, zo van, jij hij weeft dus hij komt terug maar toen wilden ze er allemaal niets van weten en dat t bij hun nooit voorgekomen is enzo. Maar een paard wat in zo`n mate weeft, verzint dat echt niet binnen 5 sec lijkt mij.

alleen.. sta je als koper in je recht??

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:22

ja jij staat in je recht! Je mag een paard binnen 6 weken na aankoop terug doen wanneer deze zichtbare gebreken heeft die de vorige eigenaar verzwegen heeft. Sterker nog hij is verplicht dit paard terug te nemen!

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 17:25

ja maar omdat hun zeggen dat hij t nooit eerder heeft gedaan?? vandaar de twijfel...

die 6 weken is trouwens 3 maanden naar mijn weten?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:26

ja, je staat in je recht! dierenarts moet de stalondeugd constateren, dat wel.
wacht, ik heb dat boekje, ik ga het voor je nazoeken!

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:27

Jow schreef:
ja maar omdat hun zeggen dat hij t nooit eerder heeft gedaan?? vandaar de twijfel...

Dat zeggen ze toch, anders kunnen ze het paard nooit verkopen.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:28

ik wist trouwens niet dat het 3 maand was. Dacht 6 weken... maarja 3 maand is beter.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:29

Idd een verborgen gebrek,je staat geheel in je recht het paard terug te brengen!

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 17:32

okey thanx!! we hoorden namelijk dat weven nog twijfelachtig kan zijn ofzo...
tot zover iig thanx voor de reacties

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:33

boek heet: "pleidooi voor het paard', geschreven door Stephan Wensing en Fabian Brockötter. dikke vette aanrader voor iedere paardenbezitten (stel dat...).

er staat: je moet door een dierenarts (voor de rechter een kundig persoon) de stalondeugd ZSM laten contateren. liefst binnen een paar dagen na de aankoop. weven valt onder stalondeugden, dus mogelijk verborgen gebreken; reden voor ongedaan maken vd koop.

dus als de gesmeerde bliksem de d.a. bellen. de verkoper had je dus al ingeseind (dat moest ook). de d.a. moet je ook verder op weg kunnen helpen, maar bel ook de rechtsbijstand maar vast.

je hebt een sterke case, maar voor stalondeugde geldt wel dat je er geen weken mee mag wachten. binnen en paar dagen! (staat in dat boek).

sterkte!! Ach gut

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:34

Hey

Neem eens contact op met equine risk http://www.uwpaardverzekeren.nl/ zij kunnen je precies vertellen wat je moet doen. Naar mijn weten sta je volledig in je recht en kan je hem terug brengen en je geld terug krijgen.

Greetz

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:59

MD-->TAO

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:54

Indien een koper na de koop "mankementen" aan het paard constateerd,dan dient de koper dit binnen twee maanden na de ontdekking aan de verkoper te melden.
Doet de koper dit niet,dan verliest hij zijn recht de koopovereenkomst op grond van non-conformiteit te ontbinden
Indien sprake is van een consumentenverkoop (een koopovereenkomstwaarbij de koper een particulier is en de verkoper een profesional) dan kan de koper binnen een termijn van 6 maanden nadat het paard is geleverd de koopovereenkomst ontbinden en eisen dat de verkoper het paard terug neemt.
Overigens geldt wel dat de koper een gebrek moet melden binnen twee maanden.
Een belangrijk verschil tussen consumentenkoop en een gewone koopovereenkomst is,dat de bewijslast bij de consumentenkoop bij de verkoper ligt
De verkoper dient aan te tonen dat er geen sprake was van een gebrek ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst
Bij een gewone koopovereenkomst dient de koper aan te tonen dat wel sprake van een gebrekdat ten tijde van de koopovereenkomst aanwezig moet zijn geweest!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:58

alleen geldt die termijn van weken/manden dus NIET bij stalondeugden (volgens eerder genoemd boek over juridisch paardengedoe), maar... heb je slecht een paar dagen (!!) de tijd om het te melden bij de verkoper EN te laten vastleggen door een dierenarts.

dus TS: snelsnelsnel, en sterkte gewenst!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:24

Dit komt me akelig bekend voor, wij hebben het er bij gelaten (konden het dier zelf een goed tehuis bezorgen) omdat we zo stom waren geweest geen contract te hebben. Zo zou het dus wel een zwakke zaak worden. Met contract sta je in principe sterk vlgs mij.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:12

Ik bedoelde inderdaad ook het boek "pleidooi voor het paard"
Was de titel even kwijt..
Zou zo snel mogelijk de dierenarts bellen om het officieel vast te laten stellen en dan in een aangetekende brief aangeven dat het paard niet voldoet en dat je het terug wilt brengen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:28

Jeetje Jow, dat is mooi kl*te.
Nou meid, sterkte ermee.
En idd die 3 maanden termijn klopt hoor als tie van een particulier komt, bij een handelaar is het zelfs 6 maanden...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:58

Ontzettend vervelend voor je natuurlijk, maar ik weet uit ervaring dat paarden door stalverandering totaal ander gedrag kunnen vertonen, dus ik vind het niet ondenkbaar dat hij het bij de oude eigenaar niet deed. Dan heb je wel een probleem natuurlijk.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:00

Heb je het paard van een particulier gekocht of van een handelaar?

Het kan zijn dat het paard bij de voorganger veel minder op stal stond bv en veel meer in de wei. Geen idee of je paard alleen staat, maar ook dat kan opeens zoiets veroorzaken.

Vergeet dus niet vooraf dergelijke dingen uit te sluiten, het zou kunnen dat de vorige eigenaar er namelijk echt niets van af wist.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:15

het kan ook een uiting van stress zijn, door het weven maarkt hij endorfines aan. Ik zou ook als de bliksem de da erbij halen, weven levert over het algemeen ook schade op aan de gewrichten. Succes ern sterkte ermee.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:17

Bienotje schreef:
Heb je het paard van een particulier gekocht of van een handelaar?

Het kan zijn dat het paard bij de voorganger veel minder op stal stond bv en veel meer in de wei. Geen idee of je paard alleen staat, maar ook dat kan opeens zoiets veroorzaken.

Vergeet dus niet vooraf dergelijke dingen uit te sluiten, het zou kunnen dat de vorige eigenaar er namelijk echt niets van af wist.

Dat bedoel ik inderdaad aan te geven Haha! .

Ik heb het zelf ervaren hoor dat een paard zó van gedrag kan veranderen, verbazingwekkend gewoon hoor.