Paspoort aanvragen zonder papieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaHu

Paspoort aanvragen zonder papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 16:28

Hallo allemaal,

Een paar maanden geleden hebben wij een pony gekocht. We weten dat hier papier bij zit omdat we de fokker kennen. De oude eigenaren hebben het papier echter niet of kunnen het niet meer vinden. Ook de fokker zegt het niet te hebben. Nu willen wij nieuw papier gaan aanvragen bij het stamboek. Dit is allemaal al geregeld en de formulieren gaan binnenkort de deur uit.
Nou moet deze pony ook nog gechipt worden. De oude eigenaar wil dit wel voor ons doen op zijn kosten (de pony moet immers eigenlijk al gechipt zijn). Wat wij ons nu afvragen is: als we de pony nu laten chippen terwijl we de papieren nog niet hebben, heeft dat wel zin? Als we de papieren alsnog krijgen wat moet er in dat geval allemaal nog gebeuren met het paspoort? Moet er dan een nieuw paspoort bij van het stamboek of voldoet het oude paspoort dan nog?
Hoop dat iemand ons hierbij kan helpen. Tot nu toe zegt iedereen die ik heb gesproken wat anders en hetdesbetreffende stamboek hebben we nog niet te pakken kunnen krijgen.
Alvast bedankt Haha!

NadjaHu

Re: Paspoort aanvragen zonder papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 18:08

Weet helemaal niemand hoe dit zit?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:43

Als je wat meer geduld zou hebben, misschien wel Lachen

Zou voor de zekerheid toch maar bij het desbetreffende stamboek zijn Lachen

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 21:09

Ja, dat gaan we morgen nog maar een keer proberen.. Tot nu toe nog niet gelukt. Helaas zit er ook een klein beetje haast bij omdat we volgende week de paarden gaan verhuizen, weet niet goed of de oude eigenaar (daar waar we nu ook staan) ook het chippen betaalt als we er weg zijn

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:15

Je kan de pony vast laten chippen, en de registratie formulieren nog even thuis houden, dus niet gelijk op sturen..
En dus wachten tot je de stamboekpapieren thuis hebt..

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 21:48

Ok! Daar heb ik zelf ook al aan lopen denken inderdaad alleen iemand zei dat dat niet kon en dat alles meteen geregeld moest worden.
Morgen bel ik in ieder geval even het stamboek en dan heb ik hoop ik duidelijkheid.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:59

Je kan het ook even vragen aan je DA...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:00

-> VMR-TAO

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 10:45

De DA zei dat als zij chippen dat ze alles meteen opsturen. We kunnen het dan niet later opsturen...
Vindt het wel apart, wat maakt het uit of wij het nou iets later opsturen. als we de papieren hebben of dat het meteen gebeurt?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:21

Hmm..
Dan zou je natuurlijk ook gewoon kunnen wachten met chippen tot je de papieren hebt...
En em gewoon ongechipt kunnen verhuizen.
Dat is wel niet volgens de regel, maar je zal heus niet zomaar aangehouden worden. Het is een risico wat je neemt..

Maar toch zou ik ook een andere DA raadplegen, ik ben nl van mening dat je wel even kunt wachten met opsturen van de chip-registratie-papieren...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:36

lorvxy schreef:
Ok! Daar heb ik zelf ook al aan lopen denken inderdaad alleen iemand zei dat dat niet kon en dat alles meteen geregeld moest worden.
Morgen bel ik in ieder geval even het stamboek en dan heb ik hoop ik duidelijkheid.

Nee hoor. Je hoeft niet meteen alles te regelen.
ikzelf heb ook een paar maanden moeten wachten voor ik de chip gegevens kon opsturen.
Ik moest namelijk eerst weten hoe ik een nieuw paspoort aan kon vragen, daar de vorige eigenaar zo dom was geweest er bij de koop niet direct achteraan te gaan en er dus geen paspoort meer bij zat.
Dus voor ik helemaal wist wat ik moest doen, waren we een maand of 3 verder.

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:46

Wil je er perse een chip in??
DNA registratie is ook mogelijk.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 19:21

@ nanou: Het maakt me niet zoveel uit wat er gebeurt, ze moet gewoon geregistreerd worden. Om via DNA registratie te doen kost me weer een hoop tijd.

Ik ga in elk geval vragen of we of we alles wat later op kunnen sturen. Heb vandaag alweer het stamboek niet kunnen bereiken, hadden een of andere vergadering of zoiets.

@Femmefatale1: Na de verhuizeing kunnen we niet meer chippen. Het kan wel maar dan betaalt de vorige eigenaar het niet. Nou is het niet zo duur maar het gaat me ook een klein beetje om het principe (er zijn nog wat meer dingen gebeurt, oa met de aanvraag voor de nieuwe papieren, en afspraken niet nagekomen) en daarom willen we toch wel graag dat hij nu betaalt. Misschien dat we alsnog wel wachten maar moet dus eerst even het stamboek te pakken zien te krijgen.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:40

Paspoort en stamboekpapier is niet hetzelfde.
Je paard moet een paspoort hebben zerlfs als er stamboekpapieren bij zitten.
Het beste kun je even een paardenchipper bellen en om advies vragen.
Is trouwens goedkoper dan de dierenarts, ik zal even het telefoonnummer van mijn chipper opzoeken en het nummer even over pm sturen.
Bel hem gerust en vraag om advies.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:18

Waarom Chippen als het ook via DNA kan

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:52

waarom laat je de verkoper niet alvast nu het chippen betalen en dan laat je m zelf na de verhuizing chippen....? Als hij al heeft toegezegd te betalen dan maakt het tijdstip van chippen toch niet uit.
als er al een paspoort bij zit kun je volgens mij niet nog een paspoort aanvragen van het stamboek, wellicht kan het paspoort wel worden aangepast als je straks toch papieren krijgt, maar 2 paspoorten mag niet.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 18:05

@MSQuincyTE: DNA kost weer meer tijd. En mij maakt het niet zoveel uit hoe de pony geregistreerd wordt, als het maar gebeurt!

@cissy: We willen ook niet 2 paspoorten, maar als er papier bijzit moeten die gegevens toch ook in het paspoort komen te staan? En als dat na die tijd nog een keer aangepast moet worden is het allemaal dubbel werk... Bedankt iig!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:45

je moet de KNHS ffies bellen, die weten er wel meer van

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 23:39

lorvxy schreef:
@MSQuincyTE: DNA kost weer meer tijd. En mij maakt het niet zoveel uit hoe de pony geregistreerd wordt, als het maar gebeurt!

Dus jij brengt liever iets in je paard wat er niet thuis hoort, met alle risico's van dien die een Chip kunnen veroorzaken

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 12:33

Ik weet dat er risicos aan vast zitten. Mijn ander paard is ook gechipt en daar hebben we nog nooit problemen mee gehad. Ook ken ik echt niemand die er problemen mee heeft. Dit is trouwens een hele andere discussie...

Morgen wordt de pony gechipt. We kunnen later alsnog het paspoort opsturen en dan worden de gegevens erin gezet. Beetje dubbelop maar het moet maar even.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:13

MSQuincyTE schreef:
lorvxy schreef:

Dus jij brengt liever iets in je paard wat er niet thuis hoort, met alle risico's van dien die een Chip kunnen veroorzaken

Meschien heb ik iets gemist maar het is toch verplicht om je paard te laten chippen?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:16

barbara1970 schreef:
MSQuincyTE schreef:

Meschien heb ik iets gemist maar het is toch verplicht om je paard te laten chippen?

Tenzij je gebruik maakt van DNA registratie, maar dat wordt niet of nauwelijk gedaan.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:14

Mijn paard haar DNA is vast gelegt dus hier geen achterlijke Chip in mijn paard

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:00

Danc is een nepfjord, heeft een chip en een hulpstamboekpaspoort van het fjordenstamboek:D