Op zoek naar verhalen betreft inname paarden door verzekerin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caramella

Op zoek naar verhalen betreft inname paarden door verzekerin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 17:51

Hallo,

Een aantal weken geleden is mijn paard afgekeurd. Ik had hem uitgebreid verzekerd en de verzekering zou hem innemen.
Zij hebben mij diverse malen aangeboden mijn paard voor transport naar het slachthuis op te komen halen omdat het ver van ons huis zou zijn (zei de verzekeringsagent).
Omdat ik al eerder spookverhalen had gehoord dat er paarden zijn die niet worden afgemaakt maar in de handel terecht komen, wilde ik hem zelf wegbrengen (ook al was het ver weg).
Achteraf blijkt dat als je zelf je paard weg wilt brengen, je dat naar een slachthuis bij jou in de buurt/regio mag doen, vreemd dus dat ze dat niet eerder melden.

Een vriendin van mij heeft ongeveer hetzelfde meegemaakt. Haar paard werd wel opgehaald door de verzekering omdat het zo ver weg zou zijn (wat dus helemaal niet zo is). Ook mocht zij niet meerijden met de chauffeur...

Ik vermoed dat hier een luchtje aan zit, ook omdat ik op Bokt een oud forum heb gelezen over een meisje dat een paard van een handelaar had gekocht en er later achter kwam dat dit paard door de verzekering naar het slachthuis zou worden gebracht. Dit meisje heeft nl de vorige eigenaresse gevonden die haar alles heeft verteld.

Omdat ik ervoor wil zorgen dat veel mensen en paarden dit leed bespaard blijft, ben ik op zoek naar meer soortgelijke verhalen zodat dit een keer in de publiciteit komt en andere mensen waarschuuwt voor deze oplichterij.

MSQuincyTE

Re: Op zoek naar verhalen betreft inname paarden door verzekerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 00:26

Ik denk dat het niet helpt als dit in de publiciteit komt, dan bedenken ze vast wel weer wat anders.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:08

Vaak hebben ze een contract met een landelijke paardenslachter. Bijv. die in Nijkerk. De slachterijtjes dichterbij huis doen maar heel weinig paarden per week. Maximaal zo'n zes per week ivm de slachtquota. Vorige keer dat ik bij de slachter was, werden er zelfs mensen naar huis gestuurd omdat ze aan hun max zaten.

Ik denk dat dat de reden is dat ze ze zelf ergens anders heenbrengen, maar dat als je zelf laat slachten dat je dan zelf wel met een lokale slachterij wat kunt regelen.

Ik kom zelf wel vaak bij een slachter en zie regelmatig hoe het gaat. Er staan dure paardjes bij, verzekeringswerk, met megastambomen etc, die gaan gewoon de worst in hoor. Het maakt de slachter niet uit of het een karreknol is of een ZZpaard.

Als je je paard z'n manen afscheert en z'n staart afknipt gaan ze hem echt niet weer proberen verder te verkopen hoor. Bij mijn paard was er een stuk van zijn staart 'afgegeten' door een shet en het duurde 2 jaar!!!! voordat het weer aangroeide.... dus dat blijf je heeeeeeeeeel lang zien.

Als je liever je eigen paard zelf wegbrengt vraag dan iemand die wat verder van het paard afstaat om mee te gaan, want bij de slachterij zitten ze niet echt te wachten op mensen die huilend bij hun paard staan.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:10

Arabesk schreef:
Als je liever je eigen paard zelf wegbrengt vraag dan iemand die wat verder van het paard afstaat om mee te gaan, want bij de slachterij zitten ze niet echt te wachten op mensen die huilend bij hun paard staan.

Dan ben je niet bij v/d Veen in Nijkerk geweest. Ik ben daar zo goed opgevangen. Voor het slachten en daarna. Wanneer ik weer voor die keus sta, ga ik direct naar hem.

Ik heb juist een zeer goede ervaring met het laten innemen van mijn paard door de verzekering.
Hij is op maandag opgehaald en heeft bij de tussenpersoon van de verzekering op het land gestaan en vrijdagochtend vroeg is hij naar v/d Veen in Nijkerk gebracht. Ik ben daar toen zelf ook bij geweest. Zie ook mijn onderschrift.

De schadepersoon (ja, klinkt vreemd) van de verzekering was ook heel begripvol en vriendelijk tegen mij.
Aangezien het een positief verhaal over de verzekering is van mijn kant, mag ik vast wel melden dat het hier om HippoZorg (voormalig Amev Hippo) gaat.

@TS, heb je nou wel of niet zelf een slechte ervaring dat je op zoekt bent naar slechte ervaringen?
Als ik jou openingspost lees, klinkt het alsof je wat vage verhalen hebt gehoord/gelezen en nu bang bent dat jou ook zal gebeuren.
Persoonlijk zou ik voor een ervaren (paarden)slachter kiezen en dan is denk ik v/d Veen een heel goede keus.
Oftewel, wat wil je nou eigenlijk weten?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:03

Oke hier komt het, ik ken wel een aantal personen die contracten hebben met verzekeringen .
De paarden worden door deze personen opgekocht voor spotprijsjes maar nog altijd meer als ze in het slachthuis krijgen.
Nederlanders zijn namelijk niet zo gek op paardenvlees dus brengt het niet genoeg op.
Ik heb ook al diverse malen dit soort paarden aangeboden gekregen maar ik begin er niet aan.
Veel van deze paarden gaan de handel in en naar het buitenland toe, bv Engeland.
Ik ken zelfs een persoon die (moeilijk om geen naam te noemen) een hoge positie heeft bij de FNRS
die weekelijks deze paarden opkoopt. Ik weet natuurlijk niet bij ieder paard in hoeverre de eigenaar er van op de hoogte is maar ik heb al eens eerder op bokt gemeld dat dit voor me gevoel niet klopt.
En voor de gene die me niet geloven , iedere maandag op de markt in Utrecht staan heel veel verzekeringspaarden, en die gaan echt niet allemaal naar de slacht.
Voor wie meer wil weten over de pb graag

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:19

Zie mijn verhaal in In Memoriam; als je het zeker wilt weten, vraag dan waar en wanneer hij geslacht wordt en ga zelf mee!

Mijn paard is ook opgehaald door een tussenpersoon en hoewel deze man bijzonder vriendelijk was, wist ik dat hij ook een reputatie heeft op dit gebied, dus ik ben de volgende ochtend meegegaan naar de slacht en heb zelf mijn paard vastgehouden toen hij geschoten is.

Ik moet zeggen; er is mij aangeboden door een wildvreemd meisje dat 'zomaar' die ochtend om 7.00 (!) op die tussenstal was, dat mijn paard wel bij hen voor niets in de wei mocht, dan zou ze nooooooit verkocht worden en kon ik het paspoort houden. (Zonder dat ze zelfs maar vroeg wat mijn paard daar deed en wat haar mankeerde.) Ik heb dat geen seconde overwogen want ik zag haar zo de tussenhandel ingaan.

Het hoeft overigens helemaal niet altijd fout te zijn. Het gebeurt vaak dat een paard al een dag eerder opgehaald wordt omdat paarden van particulieren vaak als eerste van de dag geslacht worden.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 06-10-07 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:25

toen mijn paard afgekeurd werdt, belde ik met toen amev.
hun 1e reactie was we komen het paard deze week ophalen.
ze konden mij toen geen antwoord geven op de vraag waar mijn paard naar toe gebracht zou worden.
ik heb per direct mijn paard terug gekocht en iets anders gedaan.
pers zou ik nooit hiervoor kiezen om mijn paarden op te laten halen.
ik geloof er namelijk niets van dat die paarden meteen naar de slacht gaan.
en idd nederlanders zijn geen paardenvlees eters.

op de manege waar ik vroeger stond was ook een paard opgehaald om naar het slachthuis te gaan en een jaar later werd de toenmalig eigenaresse gebeld uit frankrijk dat haar paard gevonden was??? rara?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:27

O ja, ik zit bij een kleine onderlinge veeverzekering. Zij hebben vroeger weleens paarden doorverkocht maar ze zeggen dat ze dat nu niet meer doen omdat ze er hele slechte ervaringen mee hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:44

Ik heb 2 paarden afgekeurd gehad bij AMEV/Hippo.
De eerste heb ik zelf weg mogen brengen naar een slachthuis in Belgie. Daar werd absoluut niet moeilijk over gedaan, maar ik moest wel perse naar dat slachthuis, daar was geen keuze in.

De tweede staat bij mij achter te rentenieren Haha!, die heb ik teruggekocht van hen.
Geen slechte ervaringen dus wat mij betreft.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:48

Mijn eerste paard was verzekerd bij de eerste friesche onderlinge verzekering en ze hebben het netjes afgehandeld. Ik ben niet mee geweest (wilde het ook niet en ze hadden het ook liever niet omdat het soms erg emotioneel er aan toe ging en daardoor het paard in de stress schoot).

Het ging allemaal erg snel, ik had de papieren opgestuurd naar de verzekeraar en een dag later kreeg ik een telefoontje dat ze tot uitkering overgingen en een dag daarna wilde ze hem ophalen. Dit ging me te snel en het is toen nog even (twee weken) uitgesteld, zodat ik afscheid kon nemen.
Ik heb met de slachter gesproken en had er een goed gevoel bij, heb hem uitgelegd dat het paard met zenuwsnede en 4 zakjes buut per dag nog kreupel liep en hij had ook via de verzekeraar doorgekregen dat dit dier er slecht aan toe was. Ik heb wel de manen en de staart eraf gehaald. Zekerheid voor alles.

Ik heb er nog steeds vrede mee en ben er van overtuigd dat mijn paard ook daadwerkelijk geslacht is in Nederland.

Hoe ik het met mijn huidige paard ga doen weet ik nog niet, maar ik heb op stal enkele inslapingen meegemaakt en daar werd ik ook niet vrolijk van. Vredig sliepen ze niet echt in namelijk. Aangezien Owen ook vreselijk kan vechten tegen een verdoving denk ik dat dit geen succes wordt en dat het toch de slacht wordt omdat hij dan op slag dood is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:48

ik heb 2x een paard op laten va de verzekering, toen nog Interpolis.

ik mocht mee, maar wilde dat zelf niet.
ze zijn beide opgehaalt door Klok en het slachthuis zit vlakbij Goes.

mijn eerste paard zou nog de nacht op stal doorbrengen omdat het te laat zou worden op die dag
en de volgende ochtend zouden ze de paarden vanaf 4 uur slachten.

ik ben zelfs nog gebeld door de chauffer ,dat alles rustig verlopen was.

en mijn draver werd opgehaalt in de ochtend en toen had hij al 2 paarden op de wagen staan en hun gingen gelijk door bij aankomst,werden dus gelijk geslacht.

en zelf af laten maken had ook gekund,je mag zelf kiezen hoe en wat je wilt.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:51

Er zullen zeker ook verzekeringen zijn die wel handelen zoals het moet, alleen is volgens mij de vraag, worden al die paarden die afgekeurd worden en door de verzekering ingenomen worden, ook daadwerkelijk geslacht en zo niet , zijn alle eigenaren hiervan op de hoogte.
Ik denk zelf van niet omdat het aanbod gewoon te hoog is.
Veel van deze paarden gaan de handel in en komen ook vaak bij mensen op stal die hier niet van op de hoogte zijn.
Punt 1, het is niet eerlijk tegenover de vorige eigenaar en het paard, tenslotte wordt je paard niet zomaar afgekeurd.
Punt 2 het is zeker niet eerlijk tegenover de koper van het paard omdat deze zich een hoop ellende en verdriet op zijn schouders haalt.
Nee voor mij zijn de meeste verzekringsmaatschappijen gewoon een stelletje boeven.
En ze houden de zwendel op deze manier ook in stand.
Ze sluiten contracten af met opkopers en ze zullen toch echt niet zo naief zijn om te denken dat alle opkopers eerlijk zijn en er bij vertellen dat het om afgekeurde paarden gaat.

De opkopers krijgen ook gewoon stamboek en of paspoort mee, nou niet zo moeilijk te raden wat er met de paarden gebeurt denk ik.
Het is tegenwoordig verboden maar toch weet ik dat er nog veel veeartsen zijn die het wel doen , bv een paard met hoefkatrol een zenuwsnede geven, dus stel je voor je paard wordt ingenomen en beland vervolgens bij een handelaar die hem laat snijden, paard word doorverkocht en dagelijks bereden.
Ook al voelt hij niets meer hij heeft nog steeds hoefkatrol.
Paardenhandelaren hebbeb eeb slecht naam en meschien wel terecht maar pfoe he, die verzekeringen kunnen er ook wat van hoor.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:51

Ach, je wil niet weten hoeveel mensen hun afgekeurde paard meegeven aan de verzekering en niet precies weten of het paard wel of niet echt naar de slager gaat, ook omdat ze hun verzekerde bedrag maar al te graag terug willen hebben om een nieuw paard van te kopen. Dit veroordeel ik niet, maar die mensen kijken gewoon anders tegen paarden aan, minder emotioneel en hebben er vrede mee. Zou zeggen wat nuchterder, meer een paard als gebruiksartikel ipv maatje, maar net hoe iemands persoonlijkheid en dierenliefde is. Zelf kijk ik er toch erg emotioneel tegen aan, m'n paard is net een kind van me en gaat voor alles, terwijl een ander misschien veel makkelijker afstand doet als het paard niet meer geschikt is om te berijden. Verzekeringen moeten er nou ook eenmaal van leven, en handelt vanuit een zakelijke kant ipv emotioneel. Helaas valt het mede daardoor niet mee om een paard te vinden wat gezond is zonder gebreken, niet alleen afgekeurde paarden ingenomen door de verzekering maar ook zat andere paarden waar vanalles mis mee is komen zo in het handelscircuit terecht. Daarom moet je zo ontzettend oppassen met het kopen van het paard, de verkoper kan wel vanalles zeggen, maar je weet het nooit zeker.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:04

Daar is een keuring voor bedacht, Bopjebo. Knipoog

Ik vraag me trouwens af of het werkelijk zo dramatisch is als jullie schetsen. Kennen jullie dan iemand waarvan het zeker is dat die een paard heeft gekocht dat afgekeurd is geweest?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:04

Fitzroy schreef:

Ik vraag me trouwens af of het werkelijk zo dramatisch is als jullie schetsen. Kennen jullie dan iemand waarvan het zeker is dat die een paard heeft gekocht dat afgekeurd is geweest?

gelukkig ken ik ze niet, maar ze zijn me verschijnende keren aangeboden. Ik kan ze kopen zo rond de 1000,- maar dan wel met een contract.
Het maakt me niet uit als eigenaren hiervan op de hoogte zijn, maar stel dat dat niet zo is en daar gaat het toch om.
En ja ik ken handelaren die ze wel opkopen.
Daarna gaan ze gewoon weer de handel in.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:19

Fitzroy schreef:

Een paard wordt altijd afgekeurd voor een bepaald gebruiksdoel.
Als je je paard verzekerd hebt als sportpaard, en hij wordt ongeschikt voor de sport maar kan nog wel als recreatiepaard gebruikt worden, dan wordt hij afgekeurd voor de sport en vervalt aan de verzekering. het is dan logisch dat de verzekering hem doorverkoopt als recreatiepaard.

Pas als een paard echt afgekeurd wordt als rijpaard, mag je verwachten dat hij naar de slacht gaat.

overigens is het handig een verzekering te kiezen waar je het paard van mag terugkopen (voor slachtprijs). Als je het niet vertrouwt, koop je hem na afkeuring gewoon terug en breng je hem zelf naar de slacht.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:04

Alleen kost je dat dan wel 800,- en dat zal niet iedereen willen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:08

in deze pleit ik weer voor het A brandmerk.......... ik vind het zo paardonterend dat dit afgeschaft is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:32

Toen mijn paard was afgekeurd heeft de verzekering expliciet aan de slachterij doorgegeven dat het paard absoluut niet meer geschikt was om er mee te rijden. Paarden welke ongeschikt waren voor de sport maar wel recreatie werden idd wel eens doorverkocht door de verzekering.

Blijft de vraag of een paard welke afgekeurd is voor "de sport" wel geschikt is voor manegewerk of dagelijks lange ritten voor de recreatie. Er staan recreatiepaarden bij ons op stal die meer en zwaarder werk moeten verrichten dan mijn "sportpaard".

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:52

Paard van een stalgenootje van mij is onlangs volledig afgekeurd. Zij moest een afspraak maken om het dier op te laten halen. Toen ze belde vroeg ze wat de mogelijkheden waren om er zeker van te zijn dat het dier echt geslacht zou worden en niet in de handel terecht zou komen.
Zij mocht toen inderdaad zelf het paard wegbrengen naar een regionaal slachthuis en dit heeft ze dan ook gedaan.
Zij heeft dus zekerheid dat het dier echt niet meer leeft.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:37

Waar het toch om gaat is denk ik toch de vraag, zijn alle eigenaren er van op de hoogte dat er een kans is dat hun paard weer in de handel komt.
Over sportpaarden die afgekeurd worden maar als recreatiepaard wel gebruikt mogen worden, sorry maar een beetje naief om dat te denken.
Die paarden worden in vrachten afgeleverd bij de handelaar, en er wordt echt niet bijverteld wat het paard mankeert.
Soms kun je het zelf wel raden maar over het algemeen zijn het mooie en op het oog gezonde paarden.
Deze paarden komen dus gewoon in de handel en daardoor vanzelfsprekend weer bij particulieren terecht die niet van het verhaal op de hoogte zijn.
Inderdaad beter zou het zijn weer het A brandmerk in te voeren, zowel voor het paard of voor de nieuwe koper, dat kan de koper beslissen of hij koopt of niet omdat hij dan van de situatie op de hoogte is.
Ga gerust eens naar de markt in Utrecht op maandag, daar komen de meeste verzekeringspaarden terecht.
Ik als handelaar waag me er niet aan maar dan zul je zien dat alle paarden aan handelaren doorverkocht worden.
En ja nutuurlijk iedere handelaar zal dan eerlijk vertelln dat het om een ingenomen verzekeringspaard gaat.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:45

Fitzroy schreef:
Alleen kost je dat dan wel 800,- en dat zal niet iedereen willen.

Nee inderdaad dat wil niet iedereen, maar ik heb wel gemerkt dat het bij de meeste echt niet zozeer om dat geld gaat.
Veel mensen moeten echt hard werken om een paard te onderhouden, wordt het paard onbruikbaar, tja dan worden ze vaak voor de keuze gezet.
Het paard aanhouden maar niet meer rijden, of inderdaad recreatie terwijl ze meschien de ambitie hebben om sportruiter te worden.
Het probleem word dan vanzelf dat ze gewoon geen 2 paarden kunnen onderhouden.
En dan kan ik heel goed bgrijpen dat ze voor het geld gaan en het paard overdoen aan de verzekering.
Ik heb de luxe dat ik genoeg ruimte heb voor meerdere paarden maar anders had ik er ook waarschijnlijk ook zo over gedacht.
Tenslotte kopen de meeste mensen een paard om te rijden.

Steffiie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:21

Een vriendin van mijn heeft haar paard na zijn dood aan de verzkering verkocht, zodat zij het aankoopbedrag terug kreeg.
hier heeft ze ongeloveijke spijt van gehad, dus ik raad dit niet aan.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 07:52

Toen Ligon 1 1/2 jaar geleden volledig werd afgekeurd mocht ik zelf kiezen hoe ik het wilde.
Ik had voor mezelf al besloten hem zelf weg te brengen,ook al zou ik hem daarvoor terug moeten kopen.
Dit was echter niet nodig.Hij kon opgehaald worden,of opgehaald en dan mocht ik er zelf achteraan rijden,of ik zou hem zelf brengen.
Er is toen door de verzekering contact opgenomen met het slachthuis en die man zou mij dan weer bellen om e.e.a door te spreken.
Zo gebeurde het ook.
Ik wilde graag dat hij als 1e aan de beurt zou zijn en dat mijn man hem zelf naar binnen zou brengen en bij hem zou blijven tot het gebeurd was.
Dit was allemaal mogelijk.
Ik kan niet anders zeggen als dat dit allemaal keurig was geregeld en is gegaan.
We waren toen trouwens verzekerd bij de Amev/Hippo.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:42

Mijn paard is uitgebreid verzekerd voor ziektekosten, de enigste reden waarom ik hem verzekerd heb. Hij is moest daarvoor voor de minimale waarde verzekerd zijn vanaf € 4.500,-. Hij was bij aankoop wel een stuk meer dan dat bedrag, maar dan betaal je je groen en geel aan premie en om het geld weer terug te krijgen doe ik het niet. Puur dat als ik ooit eens voor torenhoge dierenartsrekeningen kom te staan dat ik dit nog ergens kan terughalen en zelf niet failliet ga, m'n grootste angst. M'n vorige paard was ook 1,5 jaar ziek, koste al € 5.000,- per jaar aan alleen dierenartsrekeningen waar ik niet verzekerd voor was en allemaal uit eigen zak betaald heb. Nu zou ik nooit meer zo lang doorgaan met behandeling als het weer zo kansloos zou zijn, maar je weet nooit wat er gebeurd en ben er liever maar goed voor ingedekt tot zover dat mogelijk is. Mocht hij afgekeurd worden in de toekomst, koop ik hem zeker terug van de verzekering, sta hem onder geen beding af aan de verzekering. Premie is best duur, zo'n € 50,- per maand, maar als ik daarmee bijv kosten van € 5.000,- per jaar kan afkopen vind ik het best en alleen blij dat ie nog gezond is en een jaar lang 'nutteloos' premie heb betaald. Mits ik zelf een grote spaarpot achter de hand zou hebben van zo'n 10.000,- zou ik het risico wel nemen om niet te verzekeren hiervoor, maar ben helaas maar een arme sloeber Clown .