Handelaar neemt paard terug maar wil 2000 euro minder terugg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Handelaar neemt paard terug maar wil 2000 euro minder terugg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 14:12

De situatie is als volgt:

Ruim twee maanden geleden kocht ik een paard bij een handelaar, die goed bekend staat. Mijn vorige paard kon ik inruilen en kreeg ik 2500 euro voor terug. Het paard in kwestie kostte 5500 euro en dus moest ik zelf nog 3000 euro bijleggen en de koop was gesloten.

Er is GEEN contract opgemaakt maar ik kreeg de mondelinge garantie dat als het niet zou lukken met het paard, hij terug zou gaan.

Nu lukt het dus voor geen meter met dat paard, sterker nog - het is in geen enkel opzicht het paard dat de handelaar mij verteld heeft dat het zou zijn!

Al na de eerste week stond hij rechtop overeind toen ik op wilde stappen, en rijden ging gewoon niet, alles was eng, alles paniek,paniek en nog eens paniek. Het paard in kwestie is 4 maar zou braaf, goed aangereden en cool in de kop zijn.

Ik mailde na twee weken dat dit niet is wat mij beloofd was en zei dat ik het paard terug wilde brengen. Dat kon, zei de handelaar, alleen had hij geen geschikt ander paard voor mij beschikbaar, dus hij zou gaan zoeken naar een ander paard.

Een paar weken hoor ik niks en steeds neem ik contact op om te vragen hoe het nu zit en dat ik toch echt van dit paard af wil, ondanks al mijn pogingen blijft het rijden een ramp en uit hij zich in alles in paniek.

Maar de handelaar heeft steeds geen passend paard voorhanden, hij stelt nog wel voor in te ruilen voor een veulen, of voor een duurder paard, maar daar heb ik het geld niet voor en een veulen wil ik niet. Ik wilde gewoon het paard waar ik om gevraagd heb - braaf, goed gereden en cool in de kop.

Ondertussen is bij mij epilepsie geconstateerd, dus meer dan ooit heb ik de behoefte aan een braaf paard, dat geen gekkigheid uithaalt. Ook dit meldde ik de handelaar en hij toonde heel veel medeleven, hij snapte het allemaal en hij zou op zoek gaan naar echt iets goeds. Maar dat blijft en blijft maar uit.

Ik had er genoeg van en nadat ik bijna een keer met paard en al over de kop ben geslagen, was de maat al helemaal vol.

Ik bood de handelaar twee opties: of hij zou zoals afgesproken het paard inruilen voor een soortgelijk, maar dan braaf dier, of ik wilde mijn geld terug als hij niet zou kunnen voldoen aan mijn eisen.

Krijg ik als antwoord dat geld teruggeven geen optie is, want het paard dat ik ingeruild had was al verkocht en dan zou het net lijken of het een paardenverhuurbedrijf zou worden en daar had hij geen zin in.

Toen ik aandrong op geld terug omdat hij simpelweg niet kon voldoen aan mijn gestelde eisen,ondanks beloftes, zei hij dat het goed was, en dat ik 3500 euro terug krijg voor mijn paard.

Ik viel van mijn stoel af!!!

Wat blijkt: naar eigen zeggen heeft de handelaar verlies geleden op de verkoop van mijn vorige paard. Ik denk dan: dat is niet mijn probleem en ondernemingsrisico. Maar hij wil die verlieskosten er hoe dan ook uit terug hebben. Dus hij wil mij 2000 euro minder geld terug geven dan dat het paard gekost heeft, dat is bijna 1000 euro verlies per MAAND!!!

Na heel veel touwtrekkerij kwam hij op 4000 euro uit, maar dan moesten we hem zelf terug komen brengen, anders kregen we 3750 euro terug. Hij weet donders goed dat wij geen mogelijkheid hebben een Shire te vervoeren en dus ziet het er naar uit dat we voor 1750 euro genaaid worden.

Mijn vraag: KAN dit nu zomaar? er is niks schriftelijk vastgesteld, maar hij adverteert met " vertrouwen is goed, garantie is beter" en "bij ons koopt u zonder risico"
Welnu, alles behalve dat!!!!

Verder nog heb ik deze middag een vriend van mij laten bellen naar hem met de vraag of hij misschien een donkerkleurige Shire zou hebben voor inhet span en onder de man. Antwoord: Ja, die verwacht ik binnen een paar weken. Kost ie dan? Hou je vast: 6000 euro..... Het gaat overduidelijk over mijn paard, dus hij gaat wederom 2.250 euro verdienen op mijn paard.....

Een rechtzaak kan jaren duren en wat doe ik met het paard? Op de wei gooien is geen optie want stel je voor dat je verliest.... er mee verder gaan en dat het misschien met veel zweten gaat lukken en je wint de zaak.... dan heeft hij een prachtig beleerd paard en lacht ie zich helemaal het apezuur!!!

door mijn epilepsie en de hersenbloeding waar ik nog steeds van aan het herstellen ben, ontbreekt het me ook aan de energie om echt te vechten... Maar ik ben zoooo kwaad!!!

Wie geeft er toch nog even advies op juridisch vlak? Ik weet, mondelinge afspraak is ook geldend,maar ik ben maar de kleine man tegen een grote persoon, snap dat wel...

misssixty

Re: Handelaar neemt paard terug maar wil 2000 euro minder terugg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:43

Allereerst wat ontzettend vervelend voor je!
Tja dit gaat denk ik wel een erg moeilijke kwestie worden..
Zoals je zelf ook al zegt is een mondelinge afspraak even geldig als een schriftelijke afspraak, alleen moeilijker te controleren.
Ik denk wel dat je bij een rechtzaak kans hebt om te winnen. Er is namelijk sprake van dwaling. Als jij wist dat het paard niet mak en cool in de kop was had jij het paard immers niet gekocht.
De koop is dus niet conform jou eisen.

Maar het gaat vast niet gemakkelijk worden, en je zit wel al die tijd met het paard.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Succes!!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:46

Wat een nare situatie...

Helaas kan ik je geen advies geven, maar ik zou proberen om iig voet bij stuk te houden en zeker te dreigen met een hippische advocaat.

wat ook wel eens wil helpen: dreigen dat je het paard bij hem voor aan een boom knoopt en een ander paard meeneemt als hij er niet is, als onderpand.
Is zeker NIET een juiste oplossing, maar misschien dat hij dan wat gaat zweten?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:49

Kun je niet eens informeren bij een rechtswinkel?
Zo weet je in elk geval waar je staat..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:22

jemig barmat,dat het zo moet lopen..pfff

zover ik weet heeft de handelaar het recht minder terug te geven voor het paard,heb nl ooit eens zelf in zo'n situatie gezeten,alleen was ik toen de verkopende partij...

je hebt geen contract en dat maakt dat je echt niet sterk staat,ik weet niet of je contant betaald hebt,of dat je nog kan bewijzen dat je bij betaald hebt,maar als je dat niet kan kan hij zelfs ontkennen geld te hebben ontvangen,de betaler bewijst nl...

het is een beetje als bij een autohandelaar,je koopt een auto,en bij moment van wegrijden is de auto al de helft waard,als die na 2 maanden niet bevalt,dan krijg je ook geen volle pond terug,maar een dagwaarde,of zelfs wat hij denkt ervoor te willen geven,en zover ik nog weet heeft een handelaar daar recht toe,omdat inkoopprijs altijd minder is als verkoopprijs.

anders zou je eens naar een rechtswinkel kunnen gaan,maar ja,ff naar nederland rijden is niet zo "even" gedaan..

echt heel erg vervelend voor je,en ook jammer dat het toch niet gelukt is,al leek het toch even goed te komen. Ach gut

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:27

heb je ook afspraken via de mail? Dit was in mijn geval wel voldoende bewijs, dat ik wilde dat de verkoper het paard terug nam, omdat dit dier niet geschikt was voor mij. Oa hierdoor heb ik de rechtzaak gewonnen. Heb je al bij een advocaat geinformeerd, deze zou jou, waarschijnlijk adviseren om de handelaar schriftelijk op de hoogte te stellen, dit maakt meer indruk dan persoonlijk/telefonisch.
Als ik jou verhaal zo lees, lijkt dit heel erg veel op hoe het bij mij is gegaan, mag ik via pb weten om wie het gaat? Als het om dezelfde gaat kunnen we elkaar misschien helpen?
Je hebt al genoeg rottigheid achter de rug, ik hoop dat je dit ook goed kan afsluiten.

kimmie261
dit is natuurlijk niet hetzelfde, als een auto die bij nader inzien niet bevalt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:32

ik vergelijk een paard niet met een auto,wel dat een handelaar niet hetzelfde geld hoeft terug te geven,maar goed,ik hoop dat ik het helemaal mis heb,maar in mijn geval hoefde ik dat niet te doen...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:33

Het is natuurlijk wel zo dat Barmat al na 2 weken aangaf dit paard terug te willen brengen... Dat het nu al 2 maanden duurt is vanwege de handelaar...
Dus dat paard zou in 2 weken tijd 2000 euro in waarde verminderd zijn Verward Dat is natuurlijk lariekoek he Knipoog

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:34

Tjee rot zeg! Je moet alle communicatie schriftelijk gaan voeren met deze beste man. Stuur een brief met de feiten en afspraken en zet er altijd bij dat je een reactie verwacht..zo niet dan zal de volgende brief van een advocaat zijn! Gewoon schriftelijk gaan dwingen..hij heeft dan geen poot om op te staan!

Ik ben niet heel nieuwsgierig maar wie is deze handelaar? Ik zou hem overal ook gewoon gaan noemen..slechte reclame is funest voor handelaren

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:42

pfoe dit is best heftig zeg! mooi paardje maar nu heb j er niks aan. ik zou als ik jou was info in gaan winnen over hoe sterk je staat en kijken of het de moeite is om het aan te vechten. heeft de verkoper jouw ook terug gemaild?? heb je de mailtjes bewaard?? als dat zo is heb jij in elk geval een bewijs van de datum. en hem zelf teug brengen is toch wel te regelen?? (ik bedoel niet dat je hem gewoon in moet laden en terug moet brengen hoor)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:49

maar hij is handelaar en jij particulier, sta je dan niet sterker?
Heb je een rechtsbijstandverzekering?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:50

griebels schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat Barmat al na 2 weken aangaf dit paard terug te willen brengen... Dat het nu al 2 maanden duurt is vanwege de handelaar...
Dus dat paard zou in 2 weken tijd 2000 euro in waarde verminderd zijn Verward Dat is natuurlijk lariekoek he Knipoog

Dat weten jij en ik, maar die handelaar moet 'even' flink aangepakt worden.
Uiteraard is dit geen normale gang van zaken..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:52

Wat een ontzettende nare situatie....laat dit een les zijn voor iedereen
Zorg voor een (ver)koopcontract
Heb alles op papier staan dan gaat het gewoon veel makkelijker,ik heb mijn beide paarden ook op die manier gekocht en de verkopende partij vond het een uitstekend idee.Op deze manier zijn beide partijen beschermd.
Helaas heb je daar nu niets aan...een mondelinge overeenkomst is wel degelijk bindend alleen de bewijsvoering is veel moeilijker.Er zijn al adviezen gegeven waar ik in mee ga...heb je een rechtsbijstandsverzekering...schakel die in en anders naar een rechtswinkel.
Je hebt duidelijke afspraken met hem gemaakt en die komt hij niet na,een schande voor de bedrijfstak...hij zegt dat hij je vorige paard voor minder heeft verkocht....dat is zijn probleem.Jij hebt gewoon recht op je centjes of op een ander paard wat nu wel voldoet aan je eisen Boos!

Heel veel sterkte en ook met je gezondheid Ach gut

Groetjes,Tinky

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 17:59

Voor de duidelijkheid: Ik heb een RBSV maar dan in DLD, waar ik woon, die doen geen NL zaken en in NL willen ze me niet helpen omdat ik Duits inwoner ben.... *zucht*

Ik heb geen tijd, energie of wat dan ook om te gaan strijden, ook al weet ik dat ik misschien mn gelijk wel krijg. Wat voor mij belangrijk is, is dat ik weer ga RIJDEN!!

Die kl-oo-tzak weet dat ook en draait me nu dus mooi een poot uit Boos!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:09

Wat een vervelende situatie, Barmat......
Ik denk dat je aan het kortste eind gaat trekken aangezien je geen enkel bewijs hebt tegen hem.
Misschien kan je je geld dan nog beter uitgeven aan een professioneel iemand die je shire voor je inrijdt?
Dan weet je dat het goed wordt gedaan en je hoeft er zelf geen energie in te steken.
Iig heel veel succes!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:51

Nee, hij mag hem op komen halen... ik wil hem niet meer, alhoewel ik heel veel van het paard ben gaan houden....

Huilen

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:56

Is het misschien een idee om je paard zelf te verkopen?

Suc6 iig!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:00

tjeus meid!!!

gewoon een grote bek opzetten, echt geloof me

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:35

Barmat schreef:
Voor de duidelijkheid: Ik heb een RBSV maar dan in DLD, waar ik woon, die doen geen NL zaken en in NL willen ze me niet helpen omdat ik Duits inwoner ben.... *zucht*

Ik heb geen tijd, energie of wat dan ook om te gaan strijden, ook al weet ik dat ik misschien mn gelijk wel krijg. Wat voor mij belangrijk is, is dat ik weer ga RIJDEN!!

Die kl-oo-tzak weet dat ook en draait me nu dus mooi een poot uit Boos!

Oei...dat bemoeilijkt de zaak ook nog eens...we hebben een europa...maar op dat vlak nu net even niet Clown
Het moet bij hem blijkbaar hard tegen hard...hij weet dat je in de verdrukking zit en maakt daar dankbaar misbruik van Hamer
Ken je niet iemand die voor jou een "vriendelijk" woordje met de beste man kan spreken....dat is blijkbaar het enige wat gaat werken
Ik HAAT mensen die hun afspraken niet nakomen...helemaal als het om zaken gaat Boos!

Toch ben je niet de enige die met een Nederlands/Duits conflict zit,ken ook iemand die daar een hele tijd zoet mee is geweest.Er moet toch iets geregeld zijn op dat gebied....

Je zegt dat je geen energie hebt om te strijden,wat ik mij heel goed kan voorstellen, dan zijn er maar een paar opties voor je...
Iemand zoeken die dat voor je wil gaan doen
Je paard verkopen en hem de rest niet gunnen
Of slikken wat hij je te vertellen hebt maar persoonlijk vind ik dat geen optie

Nogmaals sterkte Ach gut

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 21:47

Ik heb de zak hooi zojuist nog aan de lijn gehad en ik heb tot nu toe geen namen genoemd, maar wat mij betreft gaat dat nu overboord:

Het gaat om Robin Hood Stables in Herpt. www.robinhoodstables.nl

Ik ben aldie tijd netjes geweest maarhet telefoontje wat ik vanavond kreeg sloeg alles.

Ten eerste kreeg ik te horen als ik een man was geweest, hij mij rond de oren had gemept. Toen ik zei dat hij dat ook best mocht proberen ondanks dat ik een vrouw was, zei hij dat hij geen vrouwen slaat... Welnu, zou hij voor me staan, dan had ik hem persoonlijk een paar tandjes minder bezorgd, geloof me, man, vrouw, scheiss egal.

Verder zei hij dat hij slechts 750 euro had kunnen krijgen voor mijn Voltaire x Jasper, 1.76m, Z dressuur opgeleid en met gemak over 1.40m springend... yeah right..... Dat verlies vind hij gewoon bij onze kant horen, niet bij hem (ondernemingsrisico is klaarblijkelijk heeeel onbekend bij dergeolijke handelaren)

Verder.... het allerergste - zei hij dat Matador een ZAK MET BOTTEN was toen ikhem inruilde!!!!! Mijn paard, in perfecte sportconditie, een zak met botten??? ishij nu helemaal vande pot gepleurd????

Kijk mn profiel en zie hoe mijn Matador er uit zag, eenplaatje toch?

Hij deed dit overduidelijk om te kwetsen,nou, datis gelukt.....

Ook zei hij dat hij hoopte dat ik Major beter gevoerd had, andershad ik nog een probleem......

Sorry dat ik raar typ, ik ben stoned want ikheb mn medicijnen ingenomen en daar word je meer stoned van danvan welke groene peuk danook Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 23:06

Wat een enorm naar verhaal zeg, daar zit je dan mooi mee......
Fijn ook dat ze je zowel in DLD als in NL niet willen helpen Scheve mond

Dat hij een paard als Matador maar voor €750,- kwijt kon kan ik me ook niet voorstellen, voor dat geld vind je tegenwoordig niks meer dat nog op 4 benen kan lopen.
Kun je niet uitzoeken waar Matador terecht is gekomen en via die mensen te weten komen wat ze zo'n beetje voor hem betaald hebben? Beetje vreemd misschien en de kans is er dat die mensen er ook niet van gediend zijn dat je zoiets vraagt, maar het valt te proberen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 23:31

elders een overbodige vraag gesteld, ik zie nu dit topic, wat een drama! Bloos!

je zit in een lastig parket, helaas heb ik geen tips.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 23:44

* Ja net als Supertje al zegt: op zoek gaan naar de mensen die Matador nu hebben. Hoe lang heeft hij bij die handelaar gestaan? misschien is hij daar wel een zak met botten? Heb je nog recente foto's van matador van de tijd vlak voor zijn verkoop (verkoopfoto's bv.)?

* Verder een gepeperde brief sturen met daarin dreigen met rechtszaak. Gepeperd, maar wel klasse houden, eer aan jezelf hoor! Schelden kan altijd nog!

* Proberen particulier te verkopen met je eerlijke uitleg erbij. Dikke kans dat je altijd nog meer vangt dan bij bewuste handelaar.

* Iemand zien te vinden die voor een drol en drie knikkers het wel een uitdaging vindt om jouw paard in te rijden, zodat je hem écht knap kunt verkopen.

* Toch proberen ergens juridsch advies in te winnen.

Veel hoop heb ik er niet op. Vrees dat je het onderspit moet gaan delven. Heb een stalgenootje die een paard kocht (haar vorige paard ook ingeruild, op nieuwe paard flink wat geld bijgeklapt) en hem binnen een maand wilde retourneren. Het paard was gekocht voor 9500 euro. Ze kon het dier terugbrengen, maar met 3000 euro verlies, terwijl hij niet in waarde achteruit was gegaan. Ze heeft het niet gedaan, het dier is wel terug in training genomen (tegen betaling of course) maar nu kan ze er wél goed mee overweg...

* Daarbij vraag ik me nu wel af: geldt daar bij jullie niet ook dan die nieuwste regel over terugbrengen binnen zoveel tijd als product niet blijkt te voldoen aan de gestelde eisen? Weet niet hoe die regel zich in Nl. heeft voortgezet eigenlijk, maar schiet me zo even snel te binnen...

Meis, heel veel sterkte ermee. Vooral met je gezondheid!
Geef de moed niet op want een nieuw paard waar je wél goed mee klikt, kan je zeker gaan helpen bij je (on)gezondheid...Zoek wel goed, neem kenners mee en eis dat je het paard 2 weken op proef mag. Zo niet, is het dier vast niet eerlijk...Als ik niets te verbergen heb als ik mijn paard zou verkopen, zou hij gerust een tijd op proef mogen, maar dan wel op mijn eigen stal en onder mijn eigen toezicht, dus dat zou logisch zijn.
Maar goed, eerst moet je dit boek maar even proberen te sluiten.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 00:02

Als het goed is dan adverteert hij met die slogans over 'niet goed geld terug' en 'garantie' e.d.
Daar zou je hem mee om de oren kunnen slaan.
Kan je de aankoopdatum aantonen en wanneer je hem bericht stuurde dat je de shire terug wilde brengen?
Dat is ook al een bewijs.

Je zou ook kunnen proberen te achterhalen waar Matador nu staat, misschien dat je daar ook wat verder mee komt.
Je zou hier op Bokt een oproepje kunnen plaatsen.
Met ruim 70.000 leden is er vast wel iemand die er meer van weet.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 00:50

Pas dacht ik er nog aan, dat jij in een bericht had geschreven dat dit paard zoooooooooo anders was dan je wilde.
Vroeg me nog af hoe het nu was.

Echt rot voor je (om het netjes te zeggen) dat die handelaar zo'n "misbruik" maakt van alle dingen die je hem hebt verteld enz.

Als ik jou was zou ik toch proberen een rechtzaak aan te spannen. (ook al snap ik het als je het niet "kan" ).

Iedergeval veel sterkte met deze rot situatie.