Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Judje schreef:Eigenaar van een dier is ALTIJD verantwoordelijk.
Dus ook als je als bijrijder zijnde schade en/of letsel veroorzaakt terwijl de eigenaar niet in de buurt is, is deze toch aansprakelijk
_Bonte_ schreef:nee de eingenaar is niet altijd verantwoordelijk , ik zeg altijd , als er iets gebeurt moest je op mijn pony kruipen dat het hun verantwoordelijkheid is , dan ligt deze ook in hun handen
Crosskip schreef:Mijn vader heeft destijds een extra aantekening op zijn WA verzekering laten zetten dat hij verantwoordelijk was op het moment dat hij met het paard op stap is (hij is dus niet de eigenaar/bezitter van het paard). Dat het dan dus onder zijn WA verzekering valt.
_Bonte_ schreef:tjah , maar ik héb hen gewaarschuwd , dan moeten ze er maar niet op kruipen
) LDRD schreef:De bezitter zal meestal ook de eigenaar zijn, het bezitterschap gaat namelijk niet snel over op iemand anders, maar die situaties zijn wel denkbaar. Die andere persoon moet dan het paardlangdurig onder zich hebben en ook ten eigen nutte gebruiken. In dat geval kán deze aansprakelijkheid overgaan op iemand anders dan de eigenaar.
Crosskip schreef:hmmm moet ik dan nog eens navragen hoe dat precies zat.
Maar wanneer is wat een eigen gedraging? Lijkt me dat dat best lastig is om te definieren....
(heb helemaal geen kaas gegeten van verzekeringen, misschien is er wel een duidelijke omschrijving van?)
. LDRD schreef:@Falona, jou situatie is een grensgeval en ik neig ernaar om te stellen dat zowel jij als de eigenaar beide als bezitter conform het aansprakelijkheidsrecht kunnen worden aangemerkt.
. HELder schreef:aangezien het paard bij mij staat
HELder schreef:Ik lease ook een pony volgens een iets andere constructie. In mijn geval ben ik wettelijk gezien de houder van het paard en aansprakelijk als hij schade toebrengt aan derden. Maar dat houdt niet in dat ik ook verzekerd ben in dat geval. Dat is dus juist niet zo. Ik heb ik weet niet hoeveel verzekeringsmaatschappijen afgebeld maar geen een die dat wilde dekken. Ook de manege waarvan ik het paard lease is niet verzekerd aangezien het paard bij mij staat en de stal waar hij staat geen veiligheidscertificaat heeft. Ik heb hem dus laten verzekeren op mijn naam bij Hippo International. Dat zijn verzekeringen speciaal voor paarden en die kun je ook als houder afsluiten.
.
.
.