achteruit de trailer uit is geen optie lijkt het...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GeartsjeS

achteruit de trailer uit is geen optie lijkt het...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 18:55

Ik probeer al tijden mijn paard in en uit de trailer te laden.
het probleem is echter dat zij NIET uit de trailer wil, achteruit lopend.
ze wil alleen dat we de schutting los halen en dat we dan keren.!
achteruit is geen optie voor haar lijkt het net.!
als sta ik tijden voor haar of naast haar in de trailer, het gaat me niet lukken!
ik ben erg gefrusteerd hierom, ze moet zaterdag voor de keuring en ik denk dat het vreselijk gaat staan wanneer ik bij de keuring aan kom. dat mensen me behoordlijk raar aan zullen kijken wanneer ik mijn paard gewoon om keer in de trailer!

ik weet niet meer wat ik hier mee aan moet!
tips aub?

dienetje

Re: achteruit de trailer uit is geen optie lijkt het...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:00

Ik weet niet veel van keuringen en trailers. Maar op de keuring zou ik me er niets van aantrekken als mensen me raar aankijken. Is jouw paard en als je die moet omdraaien in de trailer. so be it.
Verder kan ik je niet helpen sorry.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:00

Meid, wat kan jou dat nou schelen hoe ze de trailer afkomt? Knipoog
Ik zou niks gaan lopen forceren zo kort voor een keuring, stel je voor dat ze helemaal in staking gaat; dan kun je de keuring wel op je buik schrijven Knipoog
Laat de tussenwand er sowieso uit (heb je zo'n extra brede achterstang? Anders kan het niet) en keer haar lekker om als ze er op de keuring uit moet.

En vervolgens heb je de heeeeeeeele winter nog de tijd om te proberen haar te leren achteruit de trailer af te laten lopen. Knipoog

Ik denk bijv:
eerst in de bak twee balkjes naast elkaar op de grond en haar daar achterwaarts doorheen manouvreren. Daarna balkjes iets hoger plaatsen op staanders en weer hetzelfde. Tenslotte zo hoog mogelijk en bijv paardendekens er overheen hangen, dan is het meer ingesloten zoals de trailer. En als dat dan allemaal goed gaat, het weer eens op de trailer proberen!

Succes ermee ENNN succes op de keuring he? OK dan!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:02

zijn wel meer paarden die dit zo doen hoor, je lost het toch goed op zo door dat tussenstuk weg te halen, laat andere mensen maar lekker Lachen
Je hebt overigens ook van die trailers die ook een deur aan de voorkant hebben zodat je paard aan de voorkant eruit kan. Heb je dat gehannes ook niet.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:03

ik zou het zoiezo met geduld benaderen.. als je gewoon naast de trailer staat durft ze dan wel achteruit? ander zou ik hier mee gaan oefenen leer haar een comando aan zodat je paard gewoon achteruit durft te lopen.. en flink belonen als ze dat dan ook werkelijk doet.. verder zou ik er geen haastklus van maken op een keuring zijn de mensen wel wat gewend hoor.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:05

Draai je paard gewoon eerst om in de trailer.. Wat maakt 't uit hoe die de trailer uit komt? Als die de trailer maar uit komt, lijkt me Knipoog ..

Bij ons op de manege was er een paard juist niet vooruit de vrachtwagen uit wou. Ging dus achteruit de vrachtwagen uit. Zelfde was in de stal. Dat paard ging achterwaarts de stal uit!

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:42

Mijn jong paard had dit ook een tijdje terug. Ik mocht doen wat ik wilde, niets wilde baten. Nu echter doet ze het perfect... Hoe? Ze is enkele malen met z'n tweeën vervoerd geweest. Eerst de andere eraf en dan wilde ze zo graag mee dat ze er netjes achterwaards afgaat!!

Mocht het niet lukken, je paard gewoon laten omdraaien. Niets van aantrekken zou ik zeggen!! Succes ermee, ook op de keuring OK dan!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:51

Ken het ook van een jong paardje; liep zo de trailer in, maar eruit homaar. En reken maar niet dat er in ook maar een boek iets over in staat! Ja hele verhandelingen over hoe je een paard erin krijgt, eruit was altijd kort; haal de stangen eruit, knoop je paard los en laat hem de trailer uitstappen...yeh right.
Ze heeft het 'afgeleerd' door ook met zn tweeen vervoerd te worden, eerst de ander en dan ging zij ook, om dan vervolgens echt vet beloond te worden. Uiteindelijk is het een paardje geworden wat prettig vervoerd kan worden.
Wat ook wel helpt is als ze goed achterwaarts kan en het commando ervoor goed kent, en daar zijn wel grondwerkoefeningen voor (dacht ook al eerder beschreven).
Wat de keuring betreft; al komt ze er op dr kop uit....laat ze maar kijken hoor, desnoods zeg je dat ze graag de fans in de ogen kijkt als ze de trap afdaalt Knipoog .

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:08

Laten omdraaien in de trailer vind ik persoonlijk nog best gevaarlijk. Wat als je paard in een 1 of 1,5paards trailer vervoerd wordt? Daarin kan hij niet omdraaien.

Maar goed, hoe een paard leren achterwaarts de trailer uit te komen:
zorg dat je paard buiten aan de hand wel gewoon (dus rustig en ontspannen en precies zo lang als jij nodig vindt) achterwaarts gaat. Dat je daar een duidelijk commando voor hebt en ze daar goed op reageert.
Vervolgens om de trailer uit te komen, je hebt wel 2 helpers en een longeerlijn nodig.
Beide helpers buiten de trailer, beiden hebben 1 uiteinde van de lijn vast. De lijn moet dan voor de borst van het paard langs lopen. Jij staat aan het hoofd van het paard, net als wanneer je normaal aan de hand achterwaarts gaat.
Jij geeft het paard het commando om achterwaarts te gaan (blijf dat herhalen tot ze buiten is en voor iedere pas achterwaarts belonen) en de 2 helpers houden druk de op longeerlijn en "trekken" zo het paard naar buiten.
Even opletten dat er geen nare dingen gebeuren zoals hoofd stoten, of naast de klep terecht komen, maar je paard gewoon rustig achterwaarts laten gaan.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:10

Jantien schreef:
Laten omdraaien in de trailer vind ik persoonlijk nog best gevaarlijk. Wat als je paard in een 1 of 1,5paards trailer vervoerd wordt? Daarin kan hij niet omdraaien.

nou heb het ze zien doen hoor, de meest grote paarden die gewoon ineens andersom staan, dat je echt staat te kijken hoe lenig ze zijn.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:10

Weet je wel hoe hard hoe je trailer daar van stuk gaat? Of je paard? Is echt wel een situatie die je wilt voorkomen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:13

Jantien schreef:
Weet je wel hoe hard hoe je trailer daar van stuk gaat? Of je paard? Is echt wel een situatie die je wilt voorkomen.

wenselijk is het niet nee, maar ze kunnen het wel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:52

kijk eens in eerdere trailer topics of in de wiki, daar staan genoeg tips. De belagrijkste is dat je je paard eerst 1 stapje op de klep zet en dan weer achteruit gaat, dan 2 stapjes op de klep en achteruit, dat bouw je langzaam uit tot je in de trailer staat en dan weer achteruit.
Het voordeel hiervan is dat je paard leert dat achterwaarts gaan op de klep helemaal niet zo eng is als ie denkt en dan is je probleem opgelost. En neem er de tijd voor! succes!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:02

Bekend probleem. zulke paarden ken ik ook genoeg. Laden is geen enkel probleem maar achterwaarts de klep af is moeilijk. Wat je kan doe is gaan oefenen op dat achterwaarts. En dan niet op een mooi strak straatje maar op een zandpad met kuilen, over een rubbermat in de bak etc. Verder kan je nog de trailer zo neerzetten met uitladen dat de hellingshoek van de klep minder steil is. Bijvoorbeeld door een hoge stoeprand op te zoeken of een heuveltje.

Ik ben d'r ook weleens mee aan het sjorren geweest met een touw voor de borst langs zodat ze iig niet weer naar voren konden schieten. Voor nood werkt dat wel. Al kan je dan soms nog zeker 20 minuten bezig zijn om het paard eruit te krijgen.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:07

Ik zou het ook niet meer gaan forceren voor a.s. zaterdag. En wat is er nou erg aan als andere mensen het raar vinden? Het gaat toch om de veiligheid, en waar jullie je goed bij voelen. En in een tweepaardstrailer kan een paard gemakkelijk draaien. Vergeet niet de handrem op je auto te zetten, vanwege het schudden van de trailer. Het zou sneu zijn als je auto ervandoor gaat, terwijl je je paard net van de trailer wil halen Lachen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:12

Voor onze oude wedstrijdpony hebben wij een voorklep laten maken en daarna een
nieuwe trailer gekocht met voorklep.

Het is nooit gelukt hem achteruit te krijgen en draaien vond ik zelfs voor een pony al
een beetje link.

yentlstyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:48

Ik vraag me af wat ze doet als je probeert haar achteruit de trailer af te halen. En hoe jij het aagepakt hebt toen??

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:01

De mijne wil de trailer ook echt niet in, ik schrijf mij in op dit topic.....

yentlstyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:33

Lorri schreef:
De mijne wil de trailer ook echt niet in, ik schrijf mij in op dit topic.....

Het gaat hier over de trailer UIT.. Over niet de trailer in willen moet je gewoon even zoeken en dan vind je er genoeg informatie over.

GeartsjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 19:10

heel erg bedankt voor jullie antwoorden
ik heb een ouder paard dat echt super braaf is in de trailer!
ze staat er los in en gaat zelfs achteruit op commando wanneer je er niet eens naast staat! echt super lief... Misschien dat het idd helpt om ze samen eens in de trailer te zetten!

Wat ik heb gedaan om mijn paard er uit te krijgen?
nou ik heb haar eerst geleerd op de grond dat op het commando "achteruit" dat ze dan naar achter gaat wanneer je een hand voor tegen dr aan houd tegen dr hals.
dit werkt perfect..
en tsja, ze zette eerst 1 stapje naar achteren en toen 2... en dan natuurlijk erg beloond...
en toen ineens werdt ze bang en ging ze echt als een speer weer naar voren, met veel kracht..
en dat meerdere malen..
op het laatst opgegeven want ze werdt heel erg gespannen en trilde en zat druk om dr heen te kijken, afvragen waar dr ouder 'vriendje' was... (mijn ouder paard)

ik ga jullie tips zeker mee nemen en heel erg bedankt voor het gerust stellen ...
mn oudere paard is namelijk helemaal geweldig met de trailer en heb het nog nooit zo meegemaakt met n paard, gelukkig weet ik nu dat ik niet de enige ben Haha!
tips zijn namelijk altijd welkom !!!
heel erg bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:14

zou het in deze gevallen helpen als je het paard meer bewust maakt van zijn of haar achterkant?.

grondoefeningen die hun bewustzijn versterkd en ze zekerder maakt?

misschien wat planken of ander los materiaal op de gewone grond leggen en hier mee aan de gang gaan?
plastic zeil op de grond, eventueel een plaat met later daarnaast een afzetting (hindernisbalk ofzo)zodat je dier recht naar achteren moet gaan?
uiteraard met de nodige commando's en beloningen er bij moet dat toch wel lukken?

beetje creatief zijn dan kun je dacht ik toch vrij ver komen?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:48

Je moet haar niet in 1 keer OP de trailer zetten maar in stapjes op de laadklep en er weer af. Eerst al bij het eerste stapje van de voorvoeten, en er weer af, etc. Jojo-en.

Meestal hebben ze angst voor de klep en voor de "afstap" en als ze eenmaal geleerd hebben samen met jou vooruit de klep in minimale stapjes erop en eraf (vier benen erop en er weer af, twee benen in de trailer en er weer af) te gaan is het probleem over het algemeen weg. Zorg ervoor dat ze op je hand en druk van het halster nageeflijk is zodat ze netjes naar voren en achteren gaat.

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:27

Zulke paarden krijg ik ook wel eens om zadelmak te maken.
Wij doen deze paarden dan het borststuk van een tuig om de verlengde strengen zetten we vast aan de construktie stal en rijden dan trailer vooruit ,als je dit in de binnenbak doet maakt de klep ook geen lawaai voor mens en dier veilig nog nooit vaker dan 2 keer bij een paard hoeven doen.
Wel longeer lijn aan het halster en de strengen zo bevestigen dat je ze ten alle kunt ontspannen.
Dus je hebt drie mensen nodig !!
Met laden net anders trailler voor deur stalgang schuifdeuren aansluiten groot pak stro voorop de shovel ,drukken is niet nodig de volgende keer hoef je de shovel maar te starten en je paard loopt er al in daarna zonder shovel proberen wel lekker voeren in de trailler natuurlijk na een week kun je op concour.
Paard vliegt uit trailler, trailler bijna tegen de muur zetten maar klep zit precies tegen de muur nu uit laden of wij gebruiken de shovel met stro als muur

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:40

bungie klinkt behoorlijk heftig zoals jullie het doen
dat raad ik niemand zomaar aan om na te doen

ik had er ook zo eentje, aangezien ik zelf een veewagentje heb met zijklep was het nooit een probleem totdat die een keer gemaakt moest worden en ik met paard op de trailer weg ging

ik ben huis gaan oefenen met het paard opgetuigd als tuigpaard
spatter was helemaal niet bang maar vertikte gewoon achteruit te gaan, hij draaide liever om en dat dat ten koste ging van de trailer intresseerde hem niet
ik stond dus buiten achter de klep met de teugels in mijn handen en vroeg het paard achteruit te gaan
zogauw hij maar iets neigde achteruit te gaan nam ik druk van de teugels af
de eerste keer duurde het wel 3 kwartier eer hij er af was, maar na een paar keer ging het gewoon normaal
ik heb nog wel een tijdje op deze manier moeten afladen want aan het halster blokkeerde hij dan weer

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:20

wat is er mis met omdraaien als ze dat blijkbaar kan? als ze op die manier pijnloos en stressloos uit de trailer komt... lijkt me daar niets mis mee.