maantopbeschermer tegen hoofdstoten in trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

maantopbeschermer tegen hoofdstoten in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 16:33

hoi,

mijn paard heeft gisteren zijn hoofd gestoten bij het uitlopen van de trailer en nu durft ze er niet meer op...
ik wil dus eigenlijk voorkomen dat ze hier nogmaals zo van schrikt en vroeg me af of een maantopbeschermer iets zou zijn?
zoals deze; http://www.equimatch.nl/default.asp?pag ... tail=S1987

ik zag op die site tevens zo'n controller halster en daarbij stond voor paarden die hun hoofd omhoog doen. zou zo'n halster daar werkelijk bij helpen? want het probleem is dus dat ze bij het uitlopen der hoofd heel hoog doet en daardoor nét nog tegen de rand kwam..
deze bedoel ik; http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... ageid=228&

beantsje

Re: maantopbeschermer tegen hoofdstoten in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:52

't is maar zeer de vraag waarom je paard zo ver het hoofd omhoog doet. Is het stress/angst? Dan zal een controllerhalster meer kwaad dan goed doen. Bovendien zal hij zich er dan tegen verzetten en wie weet wordt het laden dan wel een groot drama.

Een controllerhalster helpt vooral bij een paard dat aan de hand stormt. Maar ook in dat geval kan je beter aan zijn gedrag werken dan een speciaal halster omdoen.

overigens heb ik nog wel een plaatje van een nekbeschermer; even scannen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 21-09-07 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 18:00

bij de eerste keer achteruit lopen ging het gewoon netjes gecontroleerd, alleen had ze daar haar hoofd gewoon hoog en het probleem is dat dat in de trailer wel kan, maar bij het uitstaptje zit natuurlijk het zeiltje er en een randje. daar kwam ze dus tegenaan en is ze van geschrokken. het is nu dus echt wel angst bij haar geworden.
opzich vind ze het in de trailer staan niet zo eng, maar ze is nu dus bang dat ze haar hoofd gaat stoten, en om maar zo hard mogelijk de trailer weer uit te kunnen gooit ze haar hoofd omhoog(met dus weer als gevolg dat ze haar hoofd stoot).
we hebben het zeiltje er al af gehaald, maar door haar angst komt haar hoofd nu gewoon zo hoog dat ze ook tegen het plafond/randje gaat..
dit moet ik dus zien op te lossen door haar hoofd laag te gaan houden, zodat ze haar hoofd niet stoot en er dus ook niks aan de hand is. we zijn vandaag met rijden al aan het oefenen geweest goed mee te gaan met mn hand bij het halsstrekken, aangezien ze erg graag in haar eigen houding loopt, en ik hoop hiermee haar dus wat mee te leren op commando haar hoofd lager te houden.

ik zit voor het laden dus te denken aan zo'n schedelbeschermer om de klap iets minder hard te maken als ze hem stoot. maar zag op die site dus ook dat controllerhalster en daar staat echt bij voor paarden die hun hoofd hoog houden, nu lijkt het mij idd met angst misschien niet de beste manier, maar ik dacht ik zet hem er even bij.. misschien hebben mensen er juist hele goede ervaringen mee..

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 18:03

een nekbeschermer. opzich komt ze nu ook weer niet zo hoog. het is meer met haar oren dat ze het aanraakt(en dan van schrik haar hoofd nog hoger gooit en dus met der schedel tegen het dak knalt.. vandaar dat ik dacht dat zo'n maantopbeschermer wel wat is, omdat neopreen toch iets schokabsorbeerd)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:07

je kunt je paard leren om op commando zn hoofd naar beneden te doen, door met 2 vingers net achter de oren een constante druk uit te oefenen. Zodra het hoofd ook maar ietsje naar beneden gaat, moet de druk meteen wegvallen. Timing is belangrijk, de druk moet echt meteen weg zijn. Als het paard het hoofd niet naar beneden doet, niet steeds harder gaan drukken maar een constante druk houden. evt. helpt een snoepje in het begin om het kwartje te doen vallen.
Dit is binnen een paar dagen vaak wel aan te leren.

Het gekke met het hoofd omlaag is, dat het gevolg van elkaar is:
een paard dat ontspant, doet zijn hoofd omlaag,
maar een paard dat zijn hoofd laag heeft, ontspant ook bijna automatisch.
Daarom heeft het zin om hem dit truukje te leren en vervolgens uitgebreid toe te passen als hij op de trailer staat en uit moet stappen. hoofd omlaag en ontspanning!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 18:13

dat ga ik idd eens proberen! goede tip!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:42

ik kwam deze nog tegen in een boek
Afbeelding
maar dat vind ik nogal een overdreven geval...

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:01

WAHAHAHA!!! In eerste instantie dacht ik dat het paard een banaan op zijn hoofd had liggen Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:29

Hoe hoog is je trailer? Ik zou het zoeken in vertrouwen weer opbouwen en niet in allerlei hulpmiddelen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:27

wou ik ook maar zeggen....