Bouwvergunning 3 paardenstallen/ praktijk paardenmassage

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Bouwvergunning 3 paardenstallen/ praktijk paardenmassage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 17:19

Wie kan mij meer info en tips geven over het bouwen van 3 paardenstallen met luifel = 4.20 m x 9.30 m= 39,06 m2 bij ons aan huis achter op het erf.
We wonen op de rand van een dorp en mijn eerste buren wonen 50 meter verderop.
Ik heb er momenteel al een zeecontainer staan voor 2 paarden. Hierover heb ik al schrijven gehad van de gemeente dat ze dit voorlopig (!!!) gedogen.
Er is in onze gemeente geen goed ( volgens mij helemaal niet) bestemmingsplan voor hobbyboeren/ particulieren met paarden etc.

Verder wil ik beroepsmatig paarden gaan masseren, dit zal veelal op lokatie zijn en ook wil ik thuis een plek hebben voor een paard die tijdelijk in training kan komen voor een maand uiterlijk twee maanden training en/of revalidatie. En verder zal de stal fungeren als wachtstal en met slecht weer als behandelruimte.
Dit is in ieder geval hoe ik het in mijn hoofd heb en ik het graag zou willen.

Kan ik een stal bouwen op basis van het beroep wat ik ga uitoefenen ? En heb ik daar nog andere vergunningen voor nodig.
De reden dat ik hier mijn vraag op bokt zet en niet bij de gemeente zit is dat ik met de gemeente slechte ervaringen heb en ook zeker geen slapende honden wakker wil maken, ik wil ook niet mijn container kwijt.

Ik hoor graag jullie ervaringen, tips en andere bevindingen die me verder kunnen helpen.

garny95

Re: Bouwvergunning 3 paardenstallen/ praktijk paardenmassage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 20:25

Zijn er bokkers die wel boven de 30 m2 gingen bouwen voor een stal in soorgelijke situatie ?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:43

Wij zijn er ook net onder gebleven, maar de plaats die wij wilden achter in de tuin mocht niet van de gemeente,er zijn regels die bepalen als iets erf of tuingrond is, dat je er dan niets mag bouwen.
Nu weet ik niet meer wat bij ons erf was en wat onderr tuin viel, ik weet wel, dat de grens dwars door onze tuin liep, niet handig dus.
Gewoon naar de gemeente toe gaan, lichten ze je voor wat wel en niet mag, anders vraag je het aan, wat weer geld kost en mag het misschien alsnog niet, heb je overleg gehad, kan je dat ook vermelden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:56

Wij doen niks beroepsmatig met paarden. Maar hebben toen gewoon een vergunning voor een 3 paardenstallen met luifel aangevraagd (90M2). En die is meteen goedgekeurd. Gewoon bij ons achter in de tuin. Nou zal het wel per gemeente verschillen wat wel en niet mag.
En wat ook helpt is dat wij een architect hadden die eerder voor de welstandscommissie heeft gewerkt. Die wist van tevoren dus precies wat men wel of niet zou gaan goedkeuren.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 10:08

We hebben al eens van de gemeente gehoord dat wij hier niets mogen, ik dacht misschien beroepsmatig, dan zou dat meteen een super combi zijn voor wat ik graag zou willen.
Volgens mij mag je in onze gemeente wel een schuurtje bouwen tot 30 m2, ik zal daarover eens informeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:37

als je beroepsmatig iets met paarden gaat doen zou je misschien eens bij de Kvk kunnen informeren.
wat is het bestemmingsplan van jullie grond, wonen/agrarisch of anders?
Ik weet niet of er voor stallen andere regels gelden, maar toen wij een aantal jaar geleden onze schuur gingen laten bouwen (4 x 9 m) mocht een bepaald percentage van de grond bebouwd worden, hoeveel dat precies is weet ik niet meer, en verschilt misschien ook per gemeente.

succes met je plannen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:41

Als je iets bij een gemeente niet mag, mag je dat ook niet als je het beroepsmatig gaat doen. Wetgeving heet dat. Daar wordt geen onderscheid in gemaakt.
Het is niet verstandig eerst informatie op bokt te vragen. Mensen hier weten niet uit hun blote bol wat de bestemming op jouw perceel is. Dat weet de gemeente (en anders kun je navraag doen bij de provincie). Afdeling Ruimtelijke ontwikkeling kan jou daar duidelijkheid in bieden.
Wat je wel kunt doen is een architect in de arm nemen (die zul je waarschijnlijk toch nodig gaan hebben). Die kan alvast wat voor je op papier zetten en je begeleiden naar de gemeente toe. Zij hebben vaak de juiste ingangen, weten de juiste mannetjes direct te bereiken en kunnen nog wat extra druk op de ketel zetten.

Wat je trouwens aangeeft over de slapende honden en het willen behoudenvan je container. Je schreef dat je al een brief hierover van de gemeente had gehad. Zij zijn hiervan dus al op de hoogte en zullen jouw container dus niet heel lang gedogen.
Regel het gewoon netjes en als het niet te regelen valt heb je behoorlijk pech gehad. Misshcien dat je dan nog wat met een bestemmingsplanwijziging kunt aanrichten maar het een en anders is ook nog eens afhankelijk van jouw omgeving zoals eventuele stankcirkels etc.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:45

even iets anders: als je geen dierenarts of dierenfysiotherapeut bent, mag je van de wet GEEN dieren behandelen die iets mankeren. dus ik weet niet wat je van plan was met revalidatie/beroepsmatig masseren, maar het klinkt als iets wat wellicht wettelijk gezien illegaal/strafbaar is. dat je daar even rekening mee houdt, ook bij de aanvraag bij de gemeente. straks hang je, en heb je al die kosten gemaakt voor piet-snot.
sterkte! Lachen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:48

Vrees ook dat de enige die je een goed antwoord kan geven de gemeente is. Hoe vervelend je het ook vindt, ik denk toch dat je daar met je vragen naartoe moet. Met "bedrijfsmatig" zul je het sowieso niet redden. Dat zou wel heel gemakkelijk zijn. Dan gaat iedereen die een bepaalde bouwvergunning niet kan krijgen zich laten inschrijven bij de KVK om zo, onder het mom van een eigen bedrijfje, die vergunning wel te krijgen.

MariekedB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:52

Het is er geheel van afhankelijk wat de bestemming op jullie perceel is. Heeft ie een woonbestemming dan kun je niet zonder een vrijstellingsprocedure (als de gemeente daar bereid toe is) een bedrijf beginnen.
Vaak staat er in een bestemmingsplan aangegeven wat er gebouwd mag worden en hoe groot (nok- en goothoogte, oppervlakte enz.) het mag worden.
Wijkt jouw plan hiervan af, dan kan de gemeente via een procedure van de wet op de ruimtelijke ordening hiervoor vrijstelling verlenen.

Het beste is dus gewoon te informeren bij de gemeente wat mogelijk is. Je bent uiteindelijk toch afhankelijk van hun.

Je mag wel tot 30m2 vergunningsvrij bouwen, maar hier zitten ook nog een heleboel haken en ogen aan qua grootte en plaatsing.

Wat betreft die container, zou ik ook contact opnemen met de gemeente. Negeer je hun schrijven dan kunnen zei op een gegeven moment jouw een dwangsom of bestuursdwang opleggen. En dan kost het jou en hoop geld!

Succes.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:03

Bedankt voor al die, ( ook minder leuke) reacties, ik heb dierfysio al gemaild, daar wil ik natuurlijk meer van weten.

Ons perceel is besmet, in die zin dat hier eerst een bedrijfsvergunning op zat ( vorige eigenaar), bij verkoop van het woonhuis de gemeente min of meer voor het blok is gezet door de vorige eigenaar om er een woonvergunning op af te geven ( land, schuren en loods waren aan een ander verkocht) en vervolgens de gemeente toch wel met argusogen toekijkt wat wij er nu weer van brouwen.

Ik heb schrijven van de gemeente waarin ze de container voorlopig gedogen en zoeken naar een oplossing voor ons. Daar wij hier geen duidlijk beleid over hebben in onze gemeente, gedogen ze het, mits er klachten etc. over komen dan zullen ze wat moeten. En dat zal dan eerder weghalen zijn dan laten staan. De situatie nu is dat ze niet weten wat ze er nu mee moeten en het zo maar even laten.
Vandaar ik het heb over slapende honden, ik ben blij met wat ik nu heb en zoek naar mogelijkheden om hier toch een knappe stal neer te zetten, voor 3 paarden dan.
Ik heb geen last van stankcirkels, de buren vinden het prima en ook leuk wat wij er van maken, ik zie zelf ook geen belemmering, mest gaat in een gesloten container, het is netjes etc.etc.
Ik zal erin duiken w.b. bestemmingplan, dat was voorheen bedrijfsmatig ( bollen) en volgens mij is dat nog niet aangepast.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:58

Dan was het dus voorheen agrarisch. Maar ook daarin heb je weer meerdere mogelijkheden.
Hopelijk kom je er goed uit en komt het voor je tot een goede oplossing.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:03

Wij hebben zonder enig probleem een bouvergunning gekregen voor een schuur/ stal van 75m2, met een nokhoogte van max.6 meter en dakgoothoogte van max.3 meter. Daarnaast mogen we vergunning-en meldingsvrij ook nog 30m2 neerzetten met een nokhoogte van max. 3 meter. Wij wonen wel in het buitengebied, maar hier ligt ook alleen een woonvergunning op. Voor de aanvraag moesten wij wel een bouwtekening met locatie op ons terrein bijvoegen en natuurlijk de leges kosten betalen.
Succes!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:41

Je kan ook even kijken hoe het bouwblok wat op je grond rust er uit ziet, daaraan kun je ook zien op welke plek het mogelijk wel toegestaan is.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:54

volgens mij is het bouwblok al bebouwd, we zitten aan het max met het huis en garage. Ik heb van de week geen tijd, ik ga volgende week langs de gemeente.
Jee Elcid, ging het hier maar zo, wel lekker dat je het zo voor elkaar hebt.

Nou duimen maar, ik laat het jullie weten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:52

Er staat al een schuur, die we nu gebruiken. Die moeten we straks wel afbreken als de andere klaar is. Ondanks dat we wel iets inleveren aan vierkante meters, krijgen we er in kubieke meters veel voor terug, door de nokhoogte van de nieuwe schuur hebben we nl. meer opslag ruimte.
Vogens mij, maar ik weet niet of dat per gemeente verschilt, mag je aan bijgebouwen bijna altijd ca.75 m2 hebben ( met de genoemde hoogtes) met vergunning + 30m2 vergunningsvrij. Ik hoorde dat je ( hier) zelfs altijd een "hooimijt" mag bouwen, dat is wel vergunningsplichtig, maar het wordt schijnbaar nooit geweigerd. Daar kan je ook stallen onder zetten Knipoog
Maar dat kan dus afhangen in welke gemeente je zit en of je binnen of buiten de bebouwde kom zit, etc.
In principe moet je op de site van de gemeente ook het een en ander daarover kunnen vinden. Maar als het bouwblok al bebouwd is zal je dus, ws, een ander gebouw moeten "inleveren" voor de paardenstal.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:59

ook daarvoor moeten procedures doorlopen worden. Je mag niet zomaar buiten bouwblok bouwen en niet alle gemeenten gaan erin mee om een gebouw in te leveren voor een ander.

En dat met die hooimijt, leuk bedacht, maar daar trapt zelfs een ambtenaar niet in hoor! Een hooimijt wordt toegestaan voor hooi opslag. En niet voor andere doeleinden.
Voor het geval een vergunning heel vrijblijvend klinkt: daar zitten voorschriften aan verbonden. En niet weinig ook! Voldoe je niet aan die voorschriften bestaat de mogelijkheid dat je vergunning ingetrokken wordt. En reken maar dat er aan die hooimijt vergunning wel wat voorschriften plakken Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 07:36

of de duivel er mee speelt, we hebben een brief gehad van de gemeente. Bouwen en gebruik in strijd met de bestemming staat erin.

Ze willen nu beoordelen of we in aanmerking komen voor vrijstelling van de nu geldende planologische voorschriften en moeten we een principeverzoek indienen waarin we aangeven wat het beoogde gebruik nu is, welke bouwkundige voorzieningen we hebben getroffen en nog wensen te treffen. Verder willen ze foto's van de bebouwingen en het perceel. Na ontvangst zullen ze een standpunt innemen of vijstelling van de voorschriften van het bestemmingsplan gewenst is.
Bijgesloten een toetsingskader voor vrijkomende agrarische bebouwing. Fok- en opfokbedrijven, hengstenhouderijen en paardenmelkerijen worden gezien als zuiver agrarische bedrijven. Gebruiks- en bouwactiviteiten van deze bedrijven worden geacht te passen binnen de bestemming agrarische doeleinden.

De paarden bij ons zijn voor plezier en privegebruik, ik zie het behoorlijk somber in.

Ik heb goed advies en een goed plan nodig, we gaan hier in de buurt kijken of we iemand kunnen vinden die ons wellicht verder kan helpen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:45

Heel veel succes!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:49

Je hoeft het toch nog niet zo somber in te zien?
ZOals ik het lees is het meer een informerende brief van de gemeente voor als je een bedrijf wilt starten wanneer dat dat onder agrarisch valt. (de bijlage dan).
Voor wat betreft de bouwvergunning, dat is gewoon een standaard aanvraag formulier. Niks geks dus en ook niks om je zorgen over te maken. Laat een architect een stal tekenen met wat je wilt (en liefst nog wat meer, dan kun je altijd schikken) en alle andere bijkomende zaken. Dan hoor je vanzelf van de gemeente of het mogelijkheden biedt of niet. Je moet je er gewoon even ingooien, dan komt je vanzelf op het juiste pad.

En 1 tip: blijven bellen, ander lig je snel onder op de stapel!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:34

Wij wonen ook in een voormalig bedrijfsmatig gebruikt pand (was agrarisch) maar bij ons het beleid dat je bij herbouw 50% mag terugbouwen. Met veel moeite konden wij op ons stuk van 5400m2 meter een paar stallen bouwen en dan moest de mesthoop ook nog 80m van de buren af liggen. Het kromme is dat de buren hierna binnen die 80m weer mochten bouwen.
Mensen die in een gewoon vrijstaand huisje wonen op 500m mogen wel stallen bouwen tot het hele erf bijna vol staat. Eeen beetje krom dus en ik denk dat je het toch echt bij de gemeente moet vragen.