Welke afspraken maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Welke afspraken maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 20:35

Ik ga binnenkort twee paarden rijden voor een eigenaar.
Alles wat ik hiervoor heb gereden was meestal een vriendendienst. Maar dit is toch wel wat serieuzer, en aangezien het geen goedkope dieren zijn wil ik wel een beetje gerust en zonder problemen achteraf aan de slag.
Weet alleen niet meer goed wat handig is om te bespreken/vast te leggen.
Ik heb begrepen dat een contractje niet echt rechtsgeldig is, maar dat het wel van belang kan zijn er toch een te maken?

Voor mezelf zou ik vooral graag willen dat ik niet de schuld of beter -de kosten- op m'n dak krijg mocht een van de paarden een blessure oplopen terwijl ik ermee bezig ben (geweest).

Angela

Re: Welke afspraken maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:10

Ik denk dat het verstandig is om eens te vragen wat voor een contract en welke aansprakelijkheden er zijn bij prof. vervoerders. Als je aangeeft dat je zelf 2 dure paarden hebt die je wilt laten vervoeren, en je van te voren wilt weten hoe het zit met aansprakelijkheid, dan krijg je waarschijnlijk wel een uitgebreid antwoord Knipoog

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 10:28

Ik bedoel rijden als in er op zitten, maar ik zal er ook wel eens alleen mee op pad willen naar wedstrijd of les, in dat geval vervoer ik ze wel... Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:46

Lees in ieder geval FAQ even.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 10:59

Ik heb de FAQ doorgenomen en ben daar bekend mee. Maar voor mij is niet duidelijk of ik afspraken moet maken met de eigenaar of niet. En zo ja, wat en hoe moeten we bespreken/vastleggen?
Wat als ik de paarden onder mijn hoede heb (mee op wedstrijd bijvoorbeeld) geldt het bezitterschap van de eigenaar nog?
Wat als ik schade aan het paard aanbreng? ( b.v hij raakt geblesseerd door mijn toedoen)

De paarden zijn verzekerd bij de eigenaar, dekt die verzekering ook als ik de paarden in handen heb?

wenneke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:34

alles op papier zetten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 16:28

Wat op papier zetten?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:33

Kelly_ann schreef:
De paarden zijn verzekerd bij de eigenaar, dekt die verzekering ook als ik de paarden in handen heb?

Hier in DL is dat per verzekering anders, ik neem aan dat dat in NL ook het geval is. Lijkt me erg verstandig om dat in ieder geval te checken. Kijk ook of ongevallen met letsel aan jou worden vergoed via de WA van de eigenaar...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:16

_angela_ schreef:
Kelly_ann schreef:

Hier in DL is dat per verzekering anders, ik neem aan dat dat in NL ook het geval is. Lijkt me erg verstandig om dat in ieder geval te checken. Kijk ook of ongevallen met letsel aan jou worden vergoed via de WA van de eigenaar...

Dat zeg ik...check FAQ Haha! .

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 17:31

Bedenk me net, als de WA verzekering van de eigenaar de schade van zijn paarden dekt, dekt mijn WA dan de schade aan zijn eigendommen (dus de paarden?)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:44

Áls jij aansprakelijk bent > ja. Mogelijk is tot een bepaald maximum van meestel 12.500,-, maar dat is niet overal hetzelfde.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:46

Ik zou even met je verzekering bellen kijken of je dit gedekt heb staan, in mijn wa is het wel gedekt. Idd even een contract opstellen met duidelijke afspraken erin.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 10:14

Ik zal de verzekeringen er eens op na gaan kijken Ja

Waarom toch een contract opstellen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:19

Je zou het ook gewoon van mij kunnen aannemen Cool Haha!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 10:26

Ik ben gewoon benieuwd waarom mensen toch heil zien in een contract.... Misschien voor bepaalde afspraken buiten de aansprakelijkheid?

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:03

Naast dat je verzkerd bent lijkt mij het handig als je op papier ook alle afspraken heb staan met name ook voor je verzkering, mocht er ooit iets voorkomen dat je wel iets op papier heb staan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:18

De verzekering heeft daar helemaal geen belang bij, want de aansprakelijkheid is toch wettelijk geregeld.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:44

Waar het verzekeren betreft, kan je LDRD wel vertrouwen hoor!

Een contract sluit je voor de dingen die niet in de wet geregeld zijn, of dingen die niet dwingend in de wet geregeld zijn. Een contract is altijd belangrijk, en gaat zeker niet (alleen) over aansprakelijkheden. Het gaat erover welk paard het is, wie erop rijdt, waarom, hoe vaak, wat er wel en niet mee mag (wedstrijden, externe lessen, moet dat overlegd worden, mee naar buitenland, mag hij op de wei, mag er een ander op rijden), afspraken over de verdeling van de reguliere kosten, de dierenartskosten, je kan een onderlinge afwijkende afspraak maken over de draagplicht met betrekking tot de aansprakelijkheden, je kan het zo gek niet bedenken of je doet er goed aan het te regelen.

Als je wil, kan ik altijd een contract voor je opstellen. pb me gerust voor meer info.