Een paard kopen op een veiling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X__Trees

Een paard kopen op een veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 14:36

Hallo Lachen

Ik ben al een tijdje op zoek naar een jong springpaard, en al vaak op de sites van veilingen terecht gekomen.
Daar vind je werkelijk fantastische paarden, deze kosten meestal ook helaas stukken van mensen maarja.
Wat me opvalt dat er vooral veilingen zijn met héle dure paarden, een veiling met "gewone goede paarden" is nergens te vinden..

Mijn vraag: Wat is jullie (eventuele) ervaring met veilingen? Wat zijn de voordelen/ nadelen? Enzovoort Lachen Eventueel ook websites?
We zijn niet meteen van plan om een paard op een veiling te kopen, maar wou gewoon eens julie opinie horen Lachen

Nou, brand los

Cassidy

Re: Een paard kopen op een veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:40

Geen ervaring met veilingen, maar mijn mening? Veilingen zijn voor mensen die niet de goede contacten hebben om een goed veulen of paard elders vandaan te halen, of er de moeite niet voor willen doen...

Niks mis mee, je bent alleen vaak wel duurder uit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:56

Wat mij kopschuw maakt bij veilingen van volwassen paarden is het feit dat je niet weet wat je in handen krijgt. Ik ken een geveild paard dat juist naar de veiling is gegaan omdat geen mens er meer op durfde (paard was 3.5 jaar). Fantastisch paard, super lopen, maar met een zadel op een draak.
Tsja, je zult er maar een hoop geld aan uitgegeven hebben Tong uitsteken .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:59

Wie op een veiling een volwassen en ingereden paard koopt zonder er zelf op te hebben kunnen en mogen rijden....tja, die verdient niet beter.
En misschien heeft de persoon die hem koopt wel meer in huis dat iedereen die er op is gegaan en hem niet aankon...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:05

Dat moet de koper maar afwachten, maar er hebben zeker heel ervaren personen op gezeten.
Paard is geshowd aan het touwtje en voor een mooi bedrag naar de niets vermoedende koper gegaan. Het was ook echt de reden om hem via de veiling te verkopen, geen hond die hem rechtstreeks uit de stal gekocht zou hebben namelijk en zeker niet voor zo'n bedrag.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:30

'Jong spul' op een veiling kopen heb ik geen problemen mee. Bereden paarden zal wel vaak een verhaaltje bij zitten. Een paard dat op de veiling wordt gepresenteerd moet het hebben van zijn looks, eentje die niet apart loopt aan een touwtje maar heel fijn en bewerkbaar is als je erop zit, hoef je niet te veilen, die kan je beter zo verkopen. Zo'n dier komt dan niet tot z'n recht.
Fokmerries veilen is mij ook prima, daar kan je verder minder mee gebeuren als ze gewoon gekeurd zijn e.d.

MeligeKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:48

Ik denk dat als je echt de 'sport' in wildt gaan, dat je dan beter een paard met papieren en gekeurd enzo kunt kopen omdat je dan zeker weet dat hij/zij niks mankeert, op veilingen gaat het nog wel eens mis.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:51

volgend mij is de veiling in dronten voor een normale portemonee, en volgens mij kun je de paarden van te voren uitproberen.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 21:19

Bedankt voor alle reacties Lachen Het is fijn jullie mening te horen..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 07:53

Ik vind een veiling meer voor handelaren/bedrijfsmatige ruiters onderling als voor particulieren. Je hebt geen idee wat voor paard je koopt, en dat lijkt me niet zo handig als je het niet voor je werk doet, maar om een maatje voor lange tijd te vinden. Plaats dan liever overal advertenties en laat meerdere handelaren voor je zoeken, daar heb je dan meer aan...

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:18

ik ging vroeger regelmatig met een handelaar mee naar veilingen,reed dan de paarden voor in de showring.
dat waren leuke paarden,niks geks mee aan de hand.
die veilingen waren voor handelaren onderling gewoon een goede manier om op 1 plek meerdere paarden te kunnen verkopen,en kopen.
was altijd erg leuk,altijd weer benieuwd wat we weer mee naar huis namen Lachen
als articulier zou ik er ook niet snel kopen,is toch weer een wereldje apart.
dit is al wel zeker 15 jaar geleden hoor,er kan al veel veranderd zijn.

Karalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:39

Ik houd het liever bij de gewone verkoop, ik heb het niet zo op veilingen Bloos

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:15

Ligt er ook aan naar welke veiling je gaat. In Duitsland zijn veilingen heel normaal. En daar komen toch zeker wel de betere paarden hoor. Zoals de veilingen van Westfalen. (NRW-auction)
En op deze veilingen hebben alle paarden wel papieren en zijn allemaal rontgenologisch gekeurd en je kan ze uitproberen. Zie het verschil niet met een gewone particuliere aankoop. Grote stallen handelen vaak via veilingen, topruiters kopen hun paarden daar.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:49

het voordeel van een veiling is dat de paarden klinisch en rontgenlogisch goedgekeurd zijn. En rapport ter inzage hebben liggen. Dus je hebt al een selectie gemaakt. Verder hebben serieuse belangstellenden vaak de mogelijkheid om de paarden vooraf aan de veiling te proberen onder het zadel. Bovendien hebben een aantal veilingen een goede naam, die ze natuurlijk niet willen verliezen door slecht te rijden paarden te verkopen. M.i. loop je dus geen groter risico als je op een veiling wat koop i.p.v. particulier. Prijzen vallen ook wel mee hoor. Heb veilingen bij bijvoorbeeld stal swanenberg gezien en dat was altijd prima geregeld. (bij een veiling heb je nog wel bijkomende kosten, dus daar moet je wel rekening mee houden)