Waar op letten bij aanschaf tweedehands trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Waar op letten bij aanschaf tweedehands trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:53

We gaan na veel wikken en wegen een 1,5 paards trailer aanschaffen. Tweedehands dat wel, maar waar moet je op letten?
Ik weet dat de bodem heel belangrijk is. Nu heb ik al verschillende termen voorbij zien gaan. Nieuwe bodems die ingelegd zijn; ipoxybodem, gietijzer, gietvloer, gietrubber, betonplex maar wat houd dat allemaal in en welke is beter?
Verder lijkt mij dat de aankoppeling nog goed moet zijn (hoe zie je dat?), de vering van de klep in orde, en de banden in goede staat.

Waar zouden jullie nog meer op letten?

marieke1982

Re: Waar op letten bij aanschaf tweedehands trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:36

Ben zelf ook op zoek naar een goede tweedehands trailer voor een nette prijs.

De bodem is idd heel erg belangrijk maar niet alleen wat je ín de trailer ziet. Wat er aan de onderkant te zien is misschien nog wel belangrijker. Een doorgeroeste steunbalk is levensgevaarlijk. Ook de bodemplaten moeten nog goed zijn. Neem iemand mee die hier verstand van heeft. Een gietvloer in de trailer is goed, mits de randen rondom goed afgekit zijn zodat de urine niet in het houtwerk gaat vreten. Verder is het belangrijk dat de bodem en de klep stroef zijn (maar dat wist je wel.)

Let er ook goed op dat zo'n trailer niet ooit uit zijn verband gerukt is geweest. De schotten moeten stevig zijn en niet wiebelen tijdens het laden of rijden, en de beide stangen moeten goed passen.

Van de tweedehandstrailer zul je nooit de complete voorgeschiedenis te weten komen, helaas, maar als je er één bij een bedrijf die in tweedehands trailers handelt, koopt dan krijgt je in elk geval nog garantie.

Als laatste: denk ook even aan de nieuwe (verplichte) stekker met een extra kabeltje voor het (eveneens verplichte) mistachterlicht. Nog niet alle trailers zijn hiermee uitgerust.

Succes bij de aanschaf!

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:41

Oja, ook nog: De banden moet nog meer dan 1 centimeter profiel opzitten en er mogen geen slijtplekken te zien zijn. Voor de aankoppeling geldt dat een aantal trailers is uitgerust met een veiligheidskoppeling. Op het moment dat de koppeling goed om de kogel zakt wordt er een groen randje zichtbaar langs het rode knopje dat bovenop de koppeling zit.

Nogmaals succes!! Pling

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:47

al je wil weten waar j eop moet letten kan ik je een mailtje sturen. dit is gemaakt door een oficiele dealer en staan du alle belangrijke punten op. pm je mailadresmaar dan stuur ik het door.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:51

Jemig, ik let op alles.
Geen roest op zinkwerk. Geen overmatige speling op sluitingen. Goede verlichting (lampglazen heel) en geen corrosie aan de steker.
Wanden en vloer moeten gaaf zijn, binnen en buiten. Aan de onderzijde zie ik niet graag een naad in de vloer. Het is niet gelijk een reden tot "afkeur" maar daar geef ik wel extra aandacht aan.
Remmen moeten werken. Hang de trailer achter de auto, rijdt over een rustige weg met enige snelheid (30 - 40km/h) en ga vol in de remmen. De trailer moet dan voelbaar meeremmen en de rem moet ook weer lossen nadien. Wel even opletten dat je geen medeweggebruikers in de problemen brengt met dergelijke acties Clown
Indien de trailer sporen van "zelfwerkzaamheid" vertoond, onderzoek dan uitvoerig of dit werk ook naar behoren is uitgevoerd.
Leeftijd zegt niks. Liever een goed ondeerhouden of gerestaureerde trailer uit 1980, dan een afgeragd wrak uit 1995.

Ik weet nog een oude Weijer te koop; 900 euro is ie van jouw. Goede trailer maar heeft wat aandacht nodig. IJzerwerk in uitstekende staat, vloer is goed wanden heel behoorlijk. Optisch matig. Het is een grote ponytrailer, dus geen KWPN-er van 1,80m in willen stoppen, dat gaat fout Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:52

Ohja, over de banden:
sommige trailers staan maanden op dezelfde plek, waardoor er een plat gedeelte in de band kan ontstaan. Meestal is het niet zo'n ramp, maar soms krijg je daardoor gehobbel tijdens het rijden

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:22

laat mij je 1 hele goede tip geven: kijk de trailer egt goed na voordat je em koopt.. ik zal je mijn verhaal even uitleggen;

wij gingen ook voor een trailer op zoek, ik heel marktplaats afgestruind op mooie 2e hands trailers.. had een paar mooie's gevonden en hadden een afspraak gemaakt. s'avonds het goede nieuws op stal verteld van dat we naar een trailer gingen kijken ergens achter tilburg, zegt er iemand van stal van ga eens in stolwijk kijken die heeft ook altijd trailers staan en vaak ook goede, dus wij de volgende dag naar stolwijk gereden en jah hoor hij had een goede trailer staan zei hij..
dus wij kijken en op het eerste opzicht zag hij er ook goed uit, de strip moest even vast geplakt en er moest een nieuwe verflaag op. nou dat klonk wel goed! wij betaald en trailer meegenomen..
ik de volgende dag gelijk beginnen met schuren en doen kom ik 5 rotte plekken tegen in de wanden onder aan.. dus ik tegen me moeder gezegt en zij zou wel terug gaan.. om nu een heel lang verhaal even kort te maken en moeten nu dus 5 nieuwe wanden in omdat ze allemaal verrot zijn.. het zijn nu nog kleine plekken die we zagen maar die gaan gwoon verder rotten,,
nu is de trailer bijna uit elkaar gehaalt en de ijzeren plaat die binnenin aan de onderkant zat ook los gehaalt en wat blijkt? de hele onderkand van de zijwanden zijn verrot.. maargoed dus dat we er nieuwe platen ingaan zetten ipv, houtrotstopper er op smeren..

we zijn nu dus bezig om de trailer helemaal op te knappen, en weer goed te maken.
ik maak de mensen uit stolwijk niet ten schande omdat hij toch nog geld terug gegeven heeft.

ik zeg dus alleen loop de trailer helemaal goed na voordat je hem koopt..

veel suc6 met trailer uitzoeken!! en hoop dat je een mooie vind!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 16:25

Morgenavond gaan we even kijken bij een wat oudere trailer, maar wel helemaal nieuw opgetrokken, nieuwe wanden, bodem, mistachterlicht. Dus nog maar even afwachten.
Er zitten heel wat bruikbare tips tussen OK dan! . Vooral die van dat rijden met de trailer en de remmen uitproberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:50

marquez1 schreef:
Morgenavond gaan we even kijken bij een wat oudere trailer, maar wel helemaal nieuw opgetrokken, nieuwe wanden, bodem, mistachterlicht. Dus nog maar even afwachten.
Er zitten heel wat bruikbare tips tussen OK dan! . Vooral die van dat rijden met de trailer en de remmen uitproberen.

Dat mistachterlicht is pas verplicht voor trailers van NA 1997!
Bedenk dat een mistlicht op je trailer ook een aanpassing van de auto inhoudt. Het mistlicht van de auto mag namelijk niet branden als het mistlicht van de trailer aan is! Er wordt de indruk gewekt dat deze omschakeling automatisch zou moeten gaan, maar dat laatste betwijfel ik.
Om heel eerlijk te zijn: als je een mistlicht nodig hebt, heb je niks met paarden op de weg te zoeken.

Nog een tip: let op de sporing. Kijk langs de wielen op en check of ze in één lijn staan. Doe dat ook tijdens het rijden.
Heb je twijfels over het onderstel, zet dan de wielen los van de grond (met neuswiel en blok hout onder achterzijde) en draai de wielen met de hand rond. Dit moet soepel en spelingsvrij gaan. Controleer of je de wielen kunt bewegen als dan in de draairichting (dat zou niet mogen, speling op de lagers). Als dat zo is, laten staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:06

Judje schreef:
Ohja, over de banden:
sommige trailers staan maanden op dezelfde plek, waardoor er een plat gedeelte in de band kan ontstaan. Meestal is het niet zo'n ramp, maar soms krijg je daardoor gehobbel tijdens het rijden

Zitten er haarscheurtjes in de banden, dan moeten ze vervangen worden!
(Was bij de trailer die wij kochten, zaten nieuwe banden aan maar door het stilstaan toch niet zo best meer, dankzij Bokt had ik het wel opgemerkt gelukkig)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 15:22

Neem zeker niet een oude trailer, ookal is die net opgeknapt en alles. Bij oude trailers heeft het paard eigenlijk bijna altijd te weinig ruimte met zijn hoofd waardoor hij moeilijker evenwicht kan houden.. Nieuwere trailer hebben aan de voorkant meer ruimte Lachen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 16:11

De oude trailer gaat het niet worden hoor. Hij was wel heel netjes nieuw opgetrokken. Maar de kap was beschadigd en ik vermoed dat er heel wat roest en rotte plekken onder de nieuw geschilderde delen zat. We kijken gewoon nog even verder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:15

xMariekee schreef:
Neem zeker niet een oude trailer, ookal is die net opgeknapt en alles. Bij oude trailers heeft het paard eigenlijk bijna altijd te weinig ruimte met zijn hoofd waardoor hij moeilijker evenwicht kan houden.. Nieuwere trailer hebben aan de voorkant meer ruimte Lachen

Wat een gel*l. Ik heb een Westfalia uit '84 en daar is een zee van ruimte in, juist omdat ze zich in die tijd nog wat minder druk maakten om stroomlijn.
Daarnaast is evenwicht voor een belangrijk deel bepaalt door het rijgedrag van de chauffeur.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:11

let overal goed op.

Ik heb ook een trailer gekocht, welke we meenden dat deze verder goed was.
Bij aankoop was ons wel verteld dat 1 zijwand een zacht plekje had (helemaal voorin)
Maar goed op het eerste gezicht leek deze helemaal goed.

Nu heb ik hem laten keuren (pack keuring) icm een grote onderhoudsbeurt.
4 nieuwe wiellagers (€100,-)
en een paar kleine dingetjes van totaal €10,-

Dit kun je dus niet zien, maar let goed op bij aanschaf

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:13

annastasia schreef:
let overal goed op.

Ik heb ook een trailer gekocht, welke we meenden dat deze verder goed was.
Bij aankoop was ons wel verteld dat 1 zijwand een zacht plekje had (helemaal voorin)
Maar goed op het eerste gezicht leek deze helemaal goed.

Nu heb ik hem laten keuren (pack keuring) icm een grote onderhoudsbeurt.
4 nieuwe wiellagers (€100,-)
en een paar kleine dingetjes van totaal €10,-

Dit kun je dus niet zien, maar let goed op bij aanschaf

110 euri's?? Waar maak je je druk om zeg. Wiellagers zijn om te beginnen weldegelijk te checken (zie mijn vorige post) en daarnaast is het gewoon regulier onderhoud. Wiellagers zijn slijtdelen die van tijd tot tijd vervangen moeten worden.
Overigens kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ze JOU hebben opgelicht; 100 euro voor 8 lagers, inkl plaatsen is namelijk wel erg goedkoop...........

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:00

Handig dit topic! Ben ook van plan een goede tweedehands 1,5 paardstrailer te kopen. Helaas nog niet gevonden. Als jullie een goed (betrouwbaar) adres weten dan hoor ik dat graag.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 10:05

Van de week gaan we kijken bij de witte smid http://www.wittesmid.nl/ . Ervaringen van de witte smid zijn natuurlijk altijd welkom Knipoog

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:13

@ ikke

Ik zeg ook niet dat ze me hebben opgelicht, dat maak jij ervan.
het waren 4 lagers en geen 8. Deze kosten dus €25,- per stuk excl btw en excl plaatsen.
Totaal was ik €300,- kwijt, maar weet nu wel zeker dat mijn trailer weer in orde is.
Heb m trouwens al wel langer als een paar weken hoor.

Het is alleen een tip voor anderen om op een aantal dingen te letten, daar is dit topic ten slotte voor. Mochten er toch een aantal onderdelen aan vervanging toe zijn dan dan is het voor de lezer ook handig om te weten wat deze ongeveer kosten, zodat daar rekening mee kan worden gehouden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:07

annastasia schreef:
@ ikke

Ik zeg ook niet dat ze me hebben opgelicht, dat maak jij ervan.
het waren 4 lagers en geen 8. Deze kosten dus €25,- per stuk excl btw en excl plaatsen.
Totaal was ik €300,- kwijt, maar weet nu wel zeker dat mijn trailer weer in orde is.
Heb m trouwens al wel langer als een paar weken hoor.

Het is alleen een tip voor anderen om op een aantal dingen te letten, daar is dit topic ten slotte voor. Mochten er toch een aantal onderdelen aan vervanging toe zijn dan dan is het voor de lezer ook handig om te weten wat deze ongeveer kosten, zodat daar rekening mee kan worden gehouden.

Dan ben je dus toch besodemieterd. Een trailer heeft normaal gesproken 8 lagers, twee in elk wiel. Die 25 euro ex klopt wel ongeveer en 200 euro voor montage is ook wel redelijk, mits ze er 8 ingestopt hebben.
Laat je dus niet meer wijs maken dat ze alle lagers hebben vervangen, als er maar 4 op de bon staan. Nog wat: het binnen- en het buitenlager zijn verschillend, dus dien je 2x 4 lagers op de rekeing terug te zien. als ze iets anders schrijven, laat ze dat dan uitgebreid verklaren.
Zie mijn eerdere post hoe lagers te checken.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 01:55

ikke20 schreef:
al je wil weten waar j eop moet letten kan ik je een mailtje sturen. dit is gemaakt door een oficiele dealer en staan du alle belangrijke punten op. pm je mailadresmaar dan stuur ik het door.

Zet ze hier nier dan hebben meer mensen er wat aan

mfrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:13

Inderdaad, als je ze hier neer zet hebben meer mensen er profijt van.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:10

Controleer ook even de gegevens op dat ijzeren plaatje waar het bouwjaar etc op staat. Paar jaar terug gingen we kijken voor een trailer, die man zei dat ie uit '93 kwam oid. Volgens het plaatje was het toch echt '77.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 17:20

Vanmorgen hebben we een trailer gekocht Go jij! Go jij! . Een witte waco uit 95, bodem, wanden, remmerij, koppeling, verlichting, banden waren prima in orde. Had in 2006 nog een grote beurt gehad. Zelf goed nagekeken, broer lief (monteur) heeft hem even van onder bekeken (lagers, remmerij, assen etc.) was ook prima.
Gekocht bij Hotra in Rijssen, super net bedrijf, ze maken ook zelf trailers. Vrijdag kan ik hem ophalen, ze wassen hem nog even netjes voor me, en ook wordt hij nog goed gesmeerd enzo. Bovendien heb krijg ik er nog een half jaar garantie bij Pling . Ben helemaal blij Haha!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:25

Gefeliciteerd met de trailer! Haha!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 09:13

dankje Haha!