Ontheffing voor chippen, iemand ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

psypony

Ontheffing voor chippen, iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 23:11

Omdat ons veulentje geregistreerd moet worden is het verplicht dat hij (zoals ieder paard in Nederland) wordt gechipt. Omdat ik hier geen voorstander van ben, voor mij geen electronica in mijn pony's! Heb ik eens gezocht naar wat feiten over het chippen en ben bestwel geschrokken over wat voor risico's het met zich meebrengt

http://www.invisio.nl/antichip/

Daarom ben ik nu bezig met het aanvragen van ontheffing dmv DNA, maar vroeg me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Duurt zoiets lang? En wat zijn nou eigenlijk precies de kosten?

Monica_86

Re: Ontheffing voor chippen, iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 23:15

Dit heb ik dus ook nagevraagd bij de DA, omdat ik het chippen eng vond. Maar dan wordt er bloed/haar (dna dus) afgenomen, maar elke keer als je wordt gecheckt door politie of wat dan ook. Moet je zelf de onderzoekskosten betalen, dus dat het dna wordt afgenomen, wordt opgestuurd etc komt dan voor jouw kosten.

Daarom ben ik uiteindelijk toch maar voor de chip gegaan en nog geen moment spijt van gehad!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 23:17

Vraag me af wanneer ze op antichip, nu eindelijk is volledig onderzoek gaan zetten, inplaats van tijdelijke waarnemingen Lachen
die helemaal nog niet eens gebaseerd mogen worden op het gebruik van de chip. Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 23:20

het kan echt, wij hadden een merrie op stal die er allergisch voor was.
voor de chip he, deze moest operetief worden verwijderd.
zij heeft toen vrijstelling gekregen voor chippen, van deze merrie is toen idd dna afgenomen, zo weten ze alsnog welk paard het is!
je zult echt niet de enige zijn!
ik weet dat er enkele jaren geleden een rechtzaak over is geweest, ook een vrouw die het niet wilde vanwege dezelfde principes als jij, ook zij heeft uiteindelijk vrijstelling gekregen!
misschien kan je dierenarts je helpen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 06:31

De kans dat je aangehouden wordt en gecontroleerd wordt is heel klein. Dat is vooral bij veemarkten enzo.

Wij zijn met een nietgechipt paard op trektocht geweest, belgie ingereden, niks noppes nada, geen controle.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 06:54

als je er wedstrijden mee wilt gaan rijden is het handig om ontheffing te hebben hoor!
want daar controleren ze vaak genoeg de chip van een paard bij de start, gewoon willekeurig!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:22

Ontheffing aanvragen kost niet heel veel tijd, dna kan bepaald worden door een klein plukje manen, hoeft geen bloed voor afgenomen te worden.
Controle bij wedstrijden hoor ik heel weinig van, controle op de weg komt nog veel minder voor.

Katiavl: wat voor onderzoek moet er op die site gezet worden? De mensen van de antichip-site zijn ook alleen maar bezorgde particulieren die gegevens verzamelen, het is geen bedrijf dat iets op de markt zet.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:26

Het is inderdaad zo dat bij een controle haar word afgenomen en de onderzoeks kosten betaal je als eigenaar zelf. (als je geen chio hebt maar DNA registratie)

Controle's krijg je wel mee te maken zodra je op een regionaal of nationaal kampioenschap terecht komt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:31

Dat heeft er niks mee te maken, als je een website maakt over anti chip, mag je toch op zen minst bewezen onderzoek plaatsen. Of bijzetten dat het een onbewezen waarneming is, waarbij ze vanuit gaan dat de chip de trigger is. Maar zonder concreet onderzoek kan je gewoon dat niet zeggen. En dan maakt het niet uit of je gewone particulier bent of niet.

Dat bedoel ik dus met concreet onderzoek, en zo breng je veel mensen op het verkeerde spoor. Ik ben niet anti of voor chip totaal geen belang aan. Heb zelfs geen paard meer Knipoog maar vind zo een dingen toch belangrijk dat ze op zulke website staan.
Zeker als je een website maakt voor de waarheid

Hoop dat je me snapt, welk punt ik bedoel Haha!
Controle is inderdaad niks, slacht en mestbeluik kan je het wel hebben, maar zelfs daar niet altijd. Vind ik het ook stom dat het verplicht is

En de voorbeelden, verkeerd chippen is gewoon een menselijke fout, net zoals er zenuwaandoeningen door verkeerd vaccineren kan ontstaan. Zo kan je anti paardentandarts ook zijn, want veel paarden hebben ook zenuwaandoening wegens te hard trekken aan de tong
Laatst bijgewerkt door lesilla op 04-09-07 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:34

Mijn merrie is ook alleen maar dna geregistreerd. Volg echt de procedure die op invisio staat is mijn advies. bij mij heeft het echt een tijdje geduurd doordat we in de verkeerde volgorde begonnen waren.

Verder bevalt het erg goed, niks geen gedoe met risico's etc. Ik rijd toch alleen maar buiten dus de kosten van een controle worden mij waarschijnlijk wel bespaard.
Zelfs op de keuring werd er geen haar getrokken.

Kosten zijn in totaal ong. 50 euro, dus vanaf het moment van papier invullen tot het paspoort op de mat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:41

katiavl schreef:
Dat heeft er niks mee te maken, als je een website maakt over anti chip, mag je toch op zen minst bewezen onderzoek plaatsen. Of bijzetten dat het een onbewezen waarneming is, waarbij ze vanuit gaan dat de chip de trigger is. Maar zonder concreet onderzoek kan je gewoon dat niet zeggen. En dan maakt het niet uit of je gewone particulier bent of niet.

Dat bedoel ik dus met concreet onderzoek, en zo breng je veel mensen op het verkeerde spoor. Ik ben niet anti of voor chip totaal geen belang aan. Heb zelfs geen paard meer Knipoog maar vind zo een dingen toch belangrijk dat ze op zulke website staan.
Zeker als je een website maakt voor de waarheid

Hoop dat je me snapt, welk punt ik bedoel Lachen

Ik snap op zich wel wat je bedoelt, maar wie moet dat onderzoek doen? En dan vooral, wie moet dat betalen? De chipverkopers zullen het niet doen, die houden negatieve dingen zoveel mogelijk stil, maar ondertussen wordt er wel aan die dingen "verbeterd". Waarom denk je dat ze verbeteren aan die chip? Juist, omdat de oudere versie toch niet zo heel goed was. De nieuwere is dan wel beter, maar is hij daarmee dan ook 100% goed en veilig?
Daarbij wordt door diverse instanties erg zwijgzaam gedaan over de mogelijkheid van ontheffing, dus is het goed dat er mensen zijn die duidelijk aangeven dat het wel anders kan en ook waarom je het anders zou kunnen willen. Het is beter als mensen zelf de keuze kunnen maken nadat ze goed geïnformeerd zijn over de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden. En dat is dus wat de antichip site doet: informeren over voor- en nadelen. Daarbij kijken ze ook nog eens verder en zoeken naar werkbare alternatieven, iets dat de chipfans niet doen.....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:45

Heb nog een toevoeging gezet, zoals ik zij vind het ook verplicht maken ok, maar zonder controle of organisatie is er gewoon niks aan. Verbetering is in alles zo, zou slechter zijn als dat niet was geweest. Hoeveel zou irisscan kosten, is dat al geweten?
Maar zoals die in de orthopedie doen ze het er toch ook uit, vind ik wat lame hoor.
Waarom zou een dier met vijzen uit zen poot moeten rondlopen ook al is het been genezen? Heupkop enzo blijven er ook inzitten Lachen zie zelfs pacemaker Knipoog

en effie tussen door erik lanaake (excuseer als ik zijn naam verkeerd spel) is dat die gekende holistische behandelaar?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:45

katiavl schreef:
Heb nog een toevoeging gezet, zoals ik zij vind het ook verplicht maken ok, maar zonder controle of organisatie is er gewoon niks aan. Verbetering is in alles zo, zou slechter zijn als dat niet was geweest. Hoeveel zou irisscan kosten, is dat al geweten?
Maar zoals die in de orthopedie doen ze het er toch ook uit, vind ik wat lame hoor.
Waarom zou een dier met vijzen uit zen poot moeten rondlopen ook al is het been genezen? Heupkop enzo blijven er ook inzitten Lachen zie zelfs pacemaker Knipoog

en effie tussen door erik lanaake (excuseer als ik zijn naam verkeerd spel) is dat die gekende holistische behandelaar?

Op zich is bekend uit diverse studies (vooral menselijk gericht) dat het lichaam vrij heftig kan reageren op lichaamsvreemde objecten. Dat alleen al is dus een risico dat je neemt met het inbrengen van een chip. In geval van chirurgische ingrepen bij botbreuken of inbrengen van pacemakers en dergelijke, kun je stellen dat het risico niet opweegt tegen de voordelen en dat je dus lichaamsvreemde objecten toepast. Maar het inbrengen van een lichaamsvreemd object voor niets anders dan identificatie, waarbij het ook nog eens om een "kraakbaar" lichaamsvreemd object gaat, vind ik het risico veel te groot (ook al is het maar klein) ten opzichte van de "winst". DNA en irisscan zijn veel betrouwbaarder dan die chip, want zijn van geboorte tot dood aan het individu verbonden (oog verwijderen komt maar weinig voor), er kan niet mee gerotzooid worden. Chip is onklaar te maken, kan zelf kapot gaan, kan gaan zwerven in het lichaam, etc. Is allemaal voorgekomen.
En ja, Erik Laarakker is die bekende holistische dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:22

VSW --> TAO.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:21

misschien een beetje offtopic hoor, maar plaats het toch ff:

wat als je niet gechipt hebt, en je paard komt te overlijden en moet worden opgehaald.... krijg je daar dan een hoop gedoe mee of wordt er dan niet meer naar de chip gekeken?

Ik weet nml dat als koeien niet ge oormerkt zijn, dat er dan een hoop gedoe bij komt kijken plus een hoge boete.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:28

joozz schreef:
misschien een beetje offtopic hoor, maar plaats het toch ff:

wat als je niet gechipt hebt, en je paard komt te overlijden en moet worden opgehaald.... krijg je daar dan een hoop gedoe mee of wordt er dan niet meer naar de chip gekeken?

Ik weet nml dat als koeien niet ge oormerkt zijn, dat er dan een hoop gedoe bij komt kijken plus een hoge boete.

Klopt, maar een paard wordt vooralsnog gewoon opgehaald.
Aan de registratie van die koe hangt een kompleet administratief dosier, bij het paard hangt er alleen een paspoort aan en wat daar instaat is niet bijster zinvol bij een dood paard.