Berijdster paard. Betalen, betaald worden of geen van beide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Berijdster paard. Betalen, betaald worden of geen van beide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 16:57

Ik zit eraan te denken om voor mijn oudere merrie een berijdster te zoeken die het rijden met haar na 3 jaar weer wilt oppakken. Mijn merrie heeft dus al 3 jaar stilgestaan.
Hoe werkt dat nou?
Moet ik betalen of wordt ik betaald? (Of is het; ik krab jouw rug, jij de mijne.)
Ik ben niet in bezit van een rijbak, maar twee huizen verderop is een binnenbak die tegen kleine vergoeding (€ 2,50 p/u) gebruikt kan worden.
Zelf zit ik eraan te denken om sowieso géén vergoeding te vragen. Ik wordt uit de brand geholpen.
Maar om iemand nou te betalen voor iets waar zij ook plezier aan beleven...
Maar is het onredelijk om te zeggen dat mijn paard gratis bereden mag worden mits de kosten van de binnenbak zelf betaald worden...?

Damber

Re: Berijdster paard. Betalen, betaald worden of geen van beide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:01

Hallo Ylana,

Uiteraard is deze beslissing geheel aan jou. Vaak moet er betaald worden voor een bijrijdpaard, maar dat is niet overal zo. Soms wordt er een kleine bijdrage gevraagd in de kosten ivm gebruik van de spullen e.d. Hoeveel dit is, is helemaal aan jou. Ik heb diverse bijrijdpaarden en heb voor 1 paard een kleine bijdrage van 25 euro per maand betaald.
Vaak krijg je er een betrouwbaar persoon voor terug, iemand die dus daadwerkelijk komt (al regent het). Of en wat je dus vraagt is helemaal aan jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:06

De meningen hierover zijn nogal verdeeld heb ik gemerkt Clown

Ik betaal niks en wordt niet betaald, nooit gedaan of nooit gekregen. Voor mij werkt dat goed zo, helemaal waar ik nu zit.

Nu is het voor mij echt ideaal, er zijn 3 paarden en eentje is zeg maar van mij (bij wijze van spreken dan, eigenaar rijdt er nog wel op maar niet meer vaak omdat die nog de 2 andere te rijden heeft). Ik betaal niks maar help wel op wedstrijden en heb ook wel al eens wat nuttigs gekocht (nieuw hoofdstel bv. toen zijn oude het begeven had).

Ik mag alles (als ik het maar even op voorhand vraag of bespreek) en ook wedstrijden e.d., die kosten neem ik wel op mij en vind ik niet meer dan normaal.

Dus als ik jouw was zou ik er inderdaad niks voor vragen of niks voor betalen. Maar daar denken anderen misschien weer anders over dus jij moet doen wat voor jou het beste aanvoelt Knipoog

Over die rijbak .. Zijn er nog andere mogelijkheden? Bv. buitenrijden of in de weide rijden ofzo? Is het alleen die rijbak en verder niks?
Als er nog mogelijkheden zijn zou ik de bijrijder die kosten laten betalen, als de bijrijder echt niet anders kan dan in die bak rijden vind ik dat ook weer niet zo heel eerlijk.. Misschien dan om de keer betalen ofzo? (dus de ene keer jij, de andere keer de bijrijder, ...). Weet het niet goed Lachen

Dat je met betaling alleen betrouwbare bijrijders zou krijgen vind ik persoonlijk onzin.
Ik betaal niet en ben ook heel betrouwbaar. Je hebt bijrijders van wie mammie en pappie het betalen en die dan nog alleen maar komen wanneer ze willen. Dat hangt echt helemaal van de persoon zelf af ...

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:11

Ik heb ook een bijrijdster, een jong meisje. Met haar ouders heb ik de afspraak
dat wanneer er iets stuk gaat ten tijde dat zíj rijdt haar ouders zullen opdraaien voor
de kosten. Hiermee bedoel ik niet het evt. verliezen van een hoefijzer of wanneer zich
een ongeluk (niet te hopen) voordoet en mijn paardje va-zorg behoeft. Tenslotte
ben ík de eigenaar.
Maar mocht onverhoopt iets stuk gaan aan het zadel of het hoofdstel dan krijg ik de te
maken kosten vergoed. Zij zijn immers verzekerd hiervoor.
Daar moet je ook even bij stilstaan en met je toekomstige bijrijdster afspraken over maken.

Verder, ik vraag geen 'rijgeld' of zoiets en ik betaal haar ook niet omdat ze mijn paard rijdt.
Het is idd. bij ons zo; de ene hand wast de andere. Iedereen happy! Zij kan heerlijk rijden
en genieten en ik heb zo een tweetal dagen 'vrij'.

Mocht jouw bijrijdster gebruik willen maken van die binnenbak dan vind ik dat ze zelf die
2,50 moet betalen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar moeilijk over zal doen. Ze mag
maar zo een andermans paard berijden! Heel redelijk, vind ik. Die kosten zijn voor je bijrijdster.

Succes!

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:27

nou ik vind dat geen van beide hoeft te betalen alleen van de bak dat je bijrijder die zelf moet betalen vind ik redelijk...
groetjes mariella

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:34

ik zou inderdaad doen: jij gaat op een respectvolle manier met mijn paard om, dus mag je haar rijden, mits je zelf de bak kosten betaald. lijkt me helemaal prima toch!?

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:54

Misschien een rare vraag, maar wat mag er eigenlijk van een berijder/ster verwacht worden? Meer in de zin van wat ze met het paard doen tijdens het rijden. Of gaat het puur om het feit dat het paard even gestapt/gedraafd/gegaloppeerd e.a. heeft?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:19

Zelf gemaakte kosten (eigen lessen, gebruik van de bak enzo) zijn voor de bijrijder.
Verder voor gaat het bij mij kosteloos maar verwacht ik wel een beetje hulp (af en toe wat uitmesten, tuig netjes houden enz, geen stalsloof ofzo, maar wel een beetje mee werken).

Dat vind ik reeel. Jij bent gered en de bijrijder heeft een paard ter beschikking.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:22

Mijn verzorgster heeft nooit wat hoeven betalen...

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:23

als je bijrijden er wat voor betaald krijg je id wel 1 goed persoon er voor terug. ik zie vaak dat meisjes naar een paard gaan die rijden paard verveeld en ze nemen volgenden en dit gaat dan zo heel lang door tot dat jij zo iets hebt van laat maar. een kleine vergoeding is helemaal niet zo verkeerd dus. of je maakt maakt de afspraak dat je eerst met de ouders praat en met hun ook afspraken maakt dan is het een stuk sireuser.

veel plezier er mee! Lachen

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:29

oke, iedereen wil een verzorgpaardje gratis ( ik ook) maar vaak ( niet altijd dus) gaan ze er dan minder 'goed' mee om dan met een paardje waar ze voor betalen.

zoiezo lijkt me het mij meer dan redelijk dat de berijdster de kosten betaald van het in de bak rijden/ evt lessen/extra dingetjes die zij leuk vind.

heel veel succes met het zoeken van de ideale verzorgster

rommeke

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 18:44

Thefrodo schreef:
Misschien een rare vraag, maar wat mag er eigenlijk van een berijder/ster verwacht worden? Meer in de zin van wat ze met het paard doen tijdens het rijden. Of gaat het puur om het feit dat het paard even gestapt/gedraafd/gegaloppeerd e.a. heeft?

In denk dat dat ligt in hoeverre het paard getraind is.
Mijn merrie is bij mij altijd gewoon recreatief gereden. Niets bijzonders gewoon hobbelen en het vooral beide leuk hebben.
Ze heeft vroeger wel volgens mij M dressuur gelopen, maar dat is al enige tijd geleden.
Wat mij betreft mag er met mijn merrie alles gedaan worden, mits ze gewoon met respect behandeld wordt en er gekeken wordt wat ze aan kan.

rommeke schreef:
oke, iedereen wil een verzorgpaardje gratis ( ik ook) maar vaak ( niet altijd dus) gaan ze er dan minder 'goed' mee om dan met een paardje waar ze voor betalen.

Het voordeel is dat mijn paarden aan huis staan.
Ik kan aan mijn buurvrouw altijd vragen of ze een oogje in het zijl wil houden.

Dennis schreef:
maar verwacht ik wel een beetje hulp (af en toe wat uitmesten, tuig netjes houden enz, geen stalsloof ofzo, maar wel een beetje mee werken).

Voor hulp in de stallen hoef ik het niet te doen. Ik ben hele dagen thuis dus tijd zat om uit te mesten enzo.
Alleen het rijden schiet er met mijn zwangerschap gewoon bij in. (hubby beetje panisch.. Knipoog )
Ik wil haar misschien volgend jaar laten dekken, maar dan wil ik wel dat ze in goede conditie is.
En natuurlijk moet er wel met respect met mijn merrie en spullen omgegaan worden.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:46

Dat ligt helemaal aan de condities en de voorwaarden die jijzelf aan iemand stelt. Een goede ruiter wordt meestal betaald en de plezier-ruiter draagt vaker iets bij (klusjes, een bedrag, enz).

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:47

oke, toezicht is altijd een must,
maar met 'minder' goed omgaan bedoel ik ook ze zijn sneller weg naar een accefietje, en gaan dan weer naar de volgende.
maar gelukkig is dat lang niet altijd zo en zijn er ook dankbare verzorgsters

rommeke

laurafigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:00

ik zou niet betalen maar ook niet betaald worden,,maar iemand hier toevallig een bijrijster nodig in de buurt van zwijndrecht Knipoog

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:09

over het algemeen is het de een wat de ander. de bijrijder betaald niet maar word ook niet betaald. wel is het dan vaak zo dat extra kosten zoals het gebruik van de bak, lessen etc. voor rekening van de bijrijder zijn.

het betalen is natuurlijk anders als je wilt dat je paard goed doorgetrained wordt door en proffesionele ruiter, maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt.

verder is het (hier ing wel) redelijk normaal dat de bijrijder, als er niet voor betaald hoeft te worden een beetje helpt in de verzorging. zoals een keer de stal doen.

ik hoop dat je een leuke bijrijder vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:21

gewoon : tijd voor tijd.. Zonder portomonee. Maar wel op basis van vertrouwen, zoek iemand die je voledig kan vertrouwen, en geef haar/hem de gelegenheid om je paard te leren kennen.
Succes met het zoeken van een bijrijder!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:42

Thefrodo schreef:

Alles moet gewoon bespreekbaar zijn!! Ik moet bij alle 3 mijn vz-paarden de stal mesten, voer klaarzetten en al het andere wat erbij komt kijken... niet alleen de leuke klusjes dus.. (Al vind ik het niet erg om te mesten e.d.)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:57

Thefrodo schreef:

dat ligt aan wat jij wilt. de meeste bijrijders zullen idd niet veel verder komen dan je paard een paar rondjes laten lopen, maar er zijn er ook zat die bijvoorbeeld berijd zijn om les te emen en op die manier zichzelf verbeteren en dan daarmee ook het paard.

daarbuiten is het natuurlijk ook wat jij ervan verwacht. je kan de eerste de beste nemen, maar je kan ook een beetje zoeken totdat je wel iemand vindt die bij je paard past en hem kan trainen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:54

Kijk eens hier: VP-FAQ
Daar staan links naar verschillende topics waar je een hoop info vandaan kan halen.
Eigenlijk hoort dit topic ook op VP maar gezien daar al zoveel voorbeelden worden genoemd in de FAQ hier een slotje.