paard verliest evenwicht in de trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tinkert_tje

paard verliest evenwicht in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 12:07

mijn vriendin haar tinker valt begin dit jaar ineens om in de trailer
daarvoor had ze nooit last
ik nam haar iedere week mee naar het bos en strand met de trailer en we gingen geregeld met tinkerritten mee door heel nederland gind altijd goed
nu sinds april dit jaar verliest ze haar evenwicht
ze trekt meteen het tussenschot los en gaat tegen het schot hangen
we hebben al vanalles geprobeerd aan de andere kant staan ,andere trailer maakt allemaal niet uit
de dierenarts is geweest en schrok ook van het filmpje
die zei wil je het zeker weten wat er is moet ze onderzocht worden in utrecht
maar hoe krijgen we haar daar??? vanaf texel dat word niks natuurlijk ze verwond haar zelf of nog erger
ze is 2 keer behandeld de laatste tijd door en osteopaat haar rug zat niet lekker en die was er van overtuigt dat de klachten nu over zouden zijn
nou dat is dus niet het geval het is alleen maar erger geworden
ze doet het nu dus al als je stil staat (hebben we gisteren getest)
ze zet haar achterbeen voor de andere en laat zich dan vallen
het rare is zodra ze uit de trailer is is er niks aan de hand en loopt ze zo weer de trailer in
wie heeft hier ervaring mee ??
ik dacht zelf iets van ataxtie of evenwichtstoornis
ik heb het allemaal gefilmpt kijk en huiver
bij 8,20 minuten is het echt bizar dood en dood eng dit

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 0120&hl=nl
Laatst bijgewerkt door tinkert_tje op 31-08-07 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Joto

Re: paard verliest evenwicht in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:17

Hmm ze slaat ook of niet? Bij minuut 6 of 7 meende ik te zien? Misschien iets claustro achtigs? voor mijn gevoel wil ze eerder los komen

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:19

het kan zijn dat ze een keer is onderuit gegaan en vervolgens de trailer linkt met dat geval.

als je haar naar utrecht wilt brengen heb je meerdere opties, zelf zou ik kiezen voor een vrachtwagen omdat ze meer ruimte kan hebben , misschien vind ze het zelfs prettiger om liggend vervoerd te worden.
evt sedatie maar ja dat zou de onderzoek weer kunnen tegenstaan.
maar als ik het filmpje zo zie mag je blij zijn met zo'n paard dat ondanks de evenwichtsproblemen niet in paniek raakt.

zelf zou ik iig mijn paard in overleg met de DA naar utrecht meenemen in de vrachtwagen.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:29

In wat voor een andere trailers heb je haar geprobeerd te vervoeren?? wij hadden een pony op de vereneging die niet meer met een andere pony samen in de trailer ging. Athans hij ging er wel in maar hij liet zich bij de eerste bocht vallen. Als hij alleen in de tweepaardstrailer staat met het schot eruit of naar de zijkant blijft hij wel staan, ook in een éénpaards trailer gaat alles goed. Inmiddels gaat het al steeds beter. Sommige paarden vinden een tussenschot met een "flap" ook makkelijker omdat ze dan beter hun benen uit elkaar kunnen zetten en zo hun evenwicht kunnen bewaren.

als ik zo naar het filmpje kijkt lijkt het meer iets "psychisch" dan iets lichamelijks. Vanaf het begin loopt de tinker al aan het schot te trekken. Ik heb er verder ook geen ervaring mee, maar misschien zijn er andere mensen op bokt die weten wat ze hier mee moeten. (wat blijft die andere tinker trouwens rustig! echt super )

wendy241977

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:22

ze is altijd eigenlijk in een tweepaards trailer vervoerd
ik heb haar nu 2,5 jaar en nog nooit ergens last van gehad
We zijn zelfs al van texel naar de veluwe gereden en weer terug
HET IS EIGENLIJK SINDs MAART DENK IK AAN DE HAND
Iets lichamelijks kan het haast niet zijn, de osteopaat is twee keer geweest en niets aan de hand

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 14:49

Joto schreef:
Hmm ze slaat ook of niet? Bij minuut 6 of 7 meende ik te zien? Misschien iets claustro achtigs? voor mijn gevoel wil ze eerder los komen

ze slaat omdat ze omvalt om weer recht te komen dan trapt ze tegen het schot
zo zie ik het hoor want ze doet dat alleen als ze echt dreigt om te vallen
dus het is niet echt slaan in mijn ogen
en claustrofobisch waarom had ze het dan eerder nooit ??
er is verder niks raars gebeurd het werd wekelijks erger en ze loopt zo de trailer weer in

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:56

Stond ze vroeger misschien aan de andere kant. Paard van mijn vriendin deed ook zoiets dergelijks. Nu die weer aan de andere kant staat, staat ze weer rustig stil

daisyzearke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:08

misschien kun je proberen haar wat losser te zetten en dan een hooinet zodat ze iets te doen hebt . en je tussenschot verstevigen kan misschien ook helpen ?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 17:05

Lisa_vD schreef:
Stond ze vroeger misschien aan de andere kant. Paard van mijn vriendin deed ook zoiets dergelijks. Nu die weer aan de andere kant staat, staat ze weer rustig stil

nee zoals ik al zei dat hebben we geprobeerd maakt niks uit

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 17:08

daisyzearke schreef:
misschien kun je proberen haar wat losser te zetten en dan een hooinet zodat ze iets te doen hebt . en je tussenschot verstevigen kan misschien ook helpen ?

maakt allemaal niet uit hooinet hangt erin doet ze niks mee
en tussenschot verstevingen die staat dus echt heel vast
lijkt zo op het filmpje niet maar die is echt super stevig gelukkig anders had het heel anders afgelopen
maar ze gaat met haar volle gewicht eraan hangen (daar heb je goed kracht voor nodig)
dan zou je hem moeten verankeren
maar dat maakt volgens mij niet uit dan valt ze nog om

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:32

Hoe gaat het als je stapvoets een bocht neemt? Misschien heeft je paard toch ineens angst voor bochten gekregen en voor optrekken en afremmen. Het ene paard staat nu eenmaal stabieler dan de ander.

is de bodem glad?

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:53

Volgens mij glijdt het paard gewoon weg over de vloer, wanneer jou auto stil staat komt de reactie in de trailer iets later door de oplooprem van de kar. Ik zou een rubbermat/ vloeredekking op de bodem leggen zodat ze grip houdt en niet weg kan glijden.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 18:33

er ligt een rubbere mat op de grond
ze glijd niet weg
ik kan niet zachter de bochten nemen we staan zowat stil
en ze doet het nu ook als je stil staat
ze had het eerder ook niet dus hoe kan dat dan ????
we reden heel nederland door

Siilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:44

tjah,, dat is vervelend!!
ik kan niet helpen maar houd je ons op de hoogt, ben eigenlijk wel benieuwd naar het verdere verloop...

groetjes en succes

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:56

tinkert_tje schreef:
er ligt een rubbere mat op de grond
ze glijd niet weg
ik kan niet zachter de bochten nemen we staan zowat stil
en ze doet het nu ook als je stil staat

Hmm, heel lastig. Ook apart dat ze ook zo weer de trailer op loopt. Als ze echt angstig is, zou ze dat niet doen, lijkt me.
Wat zou ze doen als het schot er uit wordt gehaald (dat ze alleen staat), of ben je bang dat ze dan echt omvalt?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 19:48

dat gokken we dus niet
ik weet zeker dat ze dan omvalt
die gok nemen we niet
en als we op pad gaan gaan we altijd met 2 paarden

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:08

lastig zeg!

wat je ziet is dat ze erg met d'r hoofd lijkt te gaan hangen, met de keel/onderkaak op de stang en maar blijft hangen en trekken. het leek mij dat ze los wil komen, en idd absoluut niet in de trailer wil blijven staan, vluchtgedrag vertoont. wat de reden daarvan is... en waarom ze het eerder niet heeft gedaan zijn interessante vragen idd.
ik kan van het filmpje af niet zo goed zien dat ze omvalt vanwege evenwichtsproblemen, maar daar zullen jullie ongetwijfeld goed izcht op hebben gehad.

misschien kun je van de maand maart alles nog in kaart brengen wat is er gebeurd, welke veranderingen er zijn geweest, hoe miniem die nu ook lijken. het lijkt me eerder een psychisch dan een fysiek probleem, en zou iemand als laarakker uitkomst bieden.

ik vind het idee over vervoeren in een vrachtwagen wel wat.

en hebben jullie ook nagedacht over een dierentolk om zo meer te weten te komen??

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:08

Mijn vroegere pony wilde ook niet in een tweepaardstrailer staan. In een 1,5 paards trailer wat het geen probleem, ook achteruitreizend in een vrachtwagen was geen probleem. Een andere mogelijkheid is dat ze reageert op achteropkomend verkeer. Heb je het al eens geprobeerd met de windflap dicht? Het is een lastig probleem, konden ze maar praten! Wat onwijs goed trouwens dat het andere paard zo rustig blijft!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:36

tinkert_tje schreef:
We hebben ook een paard gehad die dit van de ene op de andere dag is gaan doen. Tussenschot scheef of eruit is toch meestal de oplossing.
Vind het schot in de trailer overigens niet erg stabiel overkomen.

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:42

hey troesie als je haar nu eens vervoerd in een vrachtauto waar ze achterste voren in staan.Is maar een idee proberen kun je altijd

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:57

Ik denk dat het toch met evenwicht te maken heeft. Zodra je de trailer uit liep begon het paard zich al te schrap te zetten en zich voor te bereiden op wat er gaat komen. Probeer toch nog langzamer de bocht om te gaan en op te trekken en te remmen. Het is namelijk een flinke massa die zich onvervacht verplaatst. Ga zelf maar eens achter in de trailer staan terwijl je een rondje rijd. Je schrikt echt ervan hoeveel impact dit heeft op je evenwicht.
Verder vind ik de oplossing van haar losser alleen in de 2 paards trailer erg goed. Ze kan dan haar benen verder uit elkaar zetten en eventueel scheef gaan staan. Mijn oude verzorgpaard kon zich als ze recht op de rijrichting stond ook niet in evenwicht houden en begon dan tegen de wanden te leunen. Haar losser en alleen in een 2-paards trailer zetten was de oplossing.
Een klein vrachtwagentje zou ook perfect zijn. Je kunt dan wel de 2 paarden tegelijk vervoeren maar dit paardje kan dan wel de ruimte krijgen die ze nodig heeft.
Sommige paarden vinden het ook prettiger om dwars op de rijrichting te staan.

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:00

Zo dat is best een akelig gezicht zeg.
Ik weet dat het niet hoort maar als je haar losser zet? zodat ze om kan kijken of iets dergelijks.
Als je er niet uit komt zal ik zeker naar Utrecht gaan misschien kan je haar sederen en liggend vervoeren. Sedatie is meestal na een paar uur uitgewerkt. Of anders sederen en een overnachting zodat ze de volgende dag kunnen kijken.
Heel veel succes in iedere geval.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:06

lastig geval zeg. Ook dat ze het pas sinds maart doet en daarvoor nooit.

Het ziet er inderdaad ook heel apart uit op dat filmpje. Ik zou haar zoiezo niet langer zetten dan gaat het helemaal fout.
Ik kan je hier helaas niet mee helpen.
Kan je niet eerst met de kliniek bellen wat je moet doen? Als je alles goed uit legt weten het misschien iets wat je eerst kunt proberen gaat dat niet zou ik toch naar de kliniek toegaan. Eventueel met sedatie. Misschien inderdaad een vrachtwagen. Daar staan ze vaag ook schuin in en dan moeten ze hun gewicht anders verdelen.

Heel veel succes en ik hoop dat je er snel achter komt wat het is en hoe je er mee om moet gaat

Nogmaals heel veel succes

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:59

Katja schreef:
tinkert_tje schreef:
We hebben ook een paard gehad die dit van de ene op de andere dag is gaan doen. Tussenschot scheef of eruit is toch meestal de oplossing.

precies het zelfde probleem, zo van de ene op de andere dag...
nu hebben we het tussenschot meestal scheef of eruit (of een 1.5 paards trailer) en er is niks meer aan de hand.
dit komt omdat ze nu meer ruimte heeft en ze zich makkerlijker ken verplaatsen dus hierdoor ook meer dr evenwicht ken bewaren.

als ik jou was zal ik het gewoon een keer proberen... (zorg er wel voor dat je het de eerste keer op het erf doet, wel zo makkelijk als er eventueel wel wat zou gebeuren)

succes ermee

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:27

Helaas, erg henkenbaar. Mijn paard was altijd een engeltje in de trailer. Tot een jaar geleden denk ik. Van de een op andere dag is het een hel om hem te vervoeren. Ik ga het toch ook maar eens filmen, maar het ziet er helemaal niet leuk uit. Als ik mijn paard uit de trailer haal staat ie ook zo te 'hijgen' bezweet en alles, maar gaat daarna gewoon braaf de trai;ler weer in.. Ook altijd gewent aan een 2-paards trailer. Nou hebben we die niet meer maar nog wel een 1-paards. Daar ga ik het dan binnenkort mee proberen.. Ik zal het dan ook filmen.. Ik heb er nooit wat over gezegd tegen de dierenarts oid. heb hem daarna nog 1 keer vervoerd, nou vreselijk was het! Ik hou dit topic even in de gaten.. Mijn paard heeft er alleen last van in de trailer, dus evenwichtsstoornis lijkt me niet? Dan zouden ze dat ook met rijden oid. moeten hebben.