(opleiding tot) equitherapeut, wie heeft er ervaringen mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

celticpony

(opleiding tot) equitherapeut, wie heeft er ervaringen mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 14:07

Ooit hoop mijn vak te maken van mijn grote hobby. Een van de opleidingen die ik overweeg is de opleiding tot Equitherapeut. Ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaringen en mij daarover wilde informeren, zowel als therapeut als client??

(hoop dat bericht goed staat,geen idee waar te plaatsen)

GuusHinnik

Re: (opleiding tot) equitherapeut, wie heeft er ervaringen mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:53

Ik lees even mee want ik ben heel erg benieuwd

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 11:11

valt nog niet veel mee te lezen Knipoog ,

zijn er dan echt zo weinig mensen die hier ervaring mee hebben?
andere vraag: zijn er mensen die hier wel gebruik van zouden willen maken dan?

hulp bij problemen met behulpvan paarden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:17

Wat wil je gaan peuten? Wil je iets met bedrijfstrainingen of meer in de psygologische hoek?
Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat het een nice-markt is, net als het survival. Voor een paar jaar geleden moest je wel gesurvivald hebben, anders telde je niet mee. Daar is vrij weinig van overeind gebleven. Op naar de volgende hype, zo gezegd.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:21

nou het is geen hype...vooral met gehandicapte kinderen heeft het al aardig z'n sporen verdient. Je hebt ook minimaal al je hbo opleiding nodig en al enige jaren werkervaring,dus niet zomaar een leuke hobby voor erbij Knipoog

snap wat je bedoelt..maar in die hoek zoek ik het niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:32

celticpony schreef:
nou het is geen hype...vooral met gehandicapte kinderen heeft het al aardig z'n sporen verdient. Je hebt ook minimaal al je hbo opleiding nodig en al enige jaren werkervaring,dus niet zomaar een leuke hobby voor erbij Knipoog

snap wat je bedoelt..maar in die hoek zoek ik het niet

Ah, dus als ik het goed begrijp wil jij de richting in van therapeutisch paardrijden (rottig omschreven, maar even geen betere inspiratie) zoals dat ook voor zwemmen en andere zaken wordt gebruikt (huifbed rijden e.d.).
Dat is op zich inderdaad een bewezen goed concept, in diverse vormen. Heb je voor jezelf een duidelijk idee in welke richting je wilt, of ben je zogezegd "de markt aan het verkennen"?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:39

Dat klinkt mij ook wel erg interessant in de oren...
Ben zelf ook zoekende wat te willen doen en dat lijkt me geen verkeerde optie!
Ik lees dus even mee.

@ikke: heb jij hier meer ervaring mee en wat is jouw ervaring?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:19

Mijn ervaring is indirect, in die zin dat ik op diverse plaatsen ben geweest met diverse vormen van omgang met paarden door (groepen) mensen met een handicap. Wat ik daar tegenkwam was erg wisselend van kwaliteit.
Als je echt iets te bieden hebt op paardengebied èn in de omgang met gehandicapten, dan heeft het zin, veel zin zelfs. Wat ik echter nogal eens tegen kwam is het gebrek hieraan, niet zelden in beide takken, dan is het een gemiste kans.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:21

ik heb geen ervaring maar ik vind het wel een mooi vak, succes ermee!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:08

ikke schreef:
Mijn ervaring is indirect, in die zin dat ik op diverse plaatsen ben geweest met diverse vormen van omgang met paarden door (groepen) mensen met een handicap. Wat ik daar tegenkwam was erg wisselend van kwaliteit.
Als je echt iets te bieden hebt op paardengebied èn in de omgang met gehandicapten, dan heeft het zin, veel zin zelfs. Wat ik echter nogal eens tegen kwam is het gebrek hieraan, niet zelden in beide takken, dan is het een gemiste kans.

Het is zeker lastig jah. Zelf heb ik stage gelopen op een biologische zorgboerderij en daar kwam elke woensdagmiddag ook een jonge vrouw (midden 20) die het syndroom van Down had. Dan moest ik 's middags met haar voeren, maar dat was alleen altijd al een race tegen de klok en dat werd daardoor erg vermoeilijkt.
Op een gegeven moment begon dat meisje te huilen en wat bleek: ik was te streng voor haar. Maar toen zei ik dat ik minder streng zou zijn en dat we het rustig weer verder gingen proberen was het ineens weer helemaal goed. Later wist ik er wel beter mee om te gaan en kwam ze altijd direct naar mij toe en vond ze het heel jammer dat ik niet meer terug zou komen, ze moest gewoon huilen. Het was heel vertederend om met haar te werken, al ben ik wel in het diepe gegooid.
Mijn moeder werkt met kinderen met een beperking (voornamelijk geestelijk) en ik heb echt respect voor de mensen die er op een correcte manier met hen om kunnen gaan, het is echt niet makkelijk! (lees: erg moeilijk)