Hoeveel vragen voor priveles?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haffilover
Berichten: 880
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Didam

Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 22:01

Vandaag kwam een bekende (werkt bij de volkstuintjes waar ik vaak mijn pony´s heb staan) naar mij toe. Haar middelste dochter van 7 jaar wil graag leren paardrijden. Ze waren wel bij de manege geweest maar ze moet 2 jaar wachten voor ze bij de beginnerslessen mag. Als ik haar nu de basis leer kan ze er veel eerder bij. Ze moet kunnen stappen, draven, galloperen, zich veilig voelen, en het paardje baas kunnen. Ik heb 5 jaar rijervaring ongeveer. Ik heb paardjes ingereden, (door mensen genoemde) moeilijke paarden gereden en veel ervaring door mijn vroeger vreselijk eigenwijze haflinger. Ik heb geen papieren ofzo voor het lesgeven en ik ben 13 jaar(bijna 14). Verder heb ik wel vriendinnen les gegeven. Nu heb ik liever niet dat er beginners op mijn eigen paard rijden. En ze zou hem ook nooit baas kunnen. Nu weet ik een prima paardje (shetlander) waar ze het op zou kunnen leren. Ik ga het binnenkort met de eigenaar bespreken of hij het goed vind als ik het paardje leen. Waarschijnlijk wel want hij was vroeger helemaal blij als mijn broertje op het paardje reed of we ermee gingen wandelen. Ik weet bijna zeker dat het mag. Ik beloof de ouders nog niks en ga natuurlijk eerst met de eigenaar praten. Maar als het doorgaat moet ik het paardje wel elke keer lopend naar mijn huis toe brengen. Thuis heb ik een bak/wei tot mijn beschikking. Die bak is best groot. Nu vraag ik mij af hoeveel geld ik kan vragen. Ik twijfel ook of ik nu een halfuur of een uur les moet gaan geven (als het doorgaat). Als het om heel weinig geld gaat is het voor mij de moeite niet waard om elke keer die pony op te gaan halen. Het is niet zo heeel ver maar toch wel een eindje. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:05

Je bent 13, hebt geen diploma's en je gaat lesgeven op een pony van een ander. Ik vind het al raar dat ze jou dan vragen om hun kind te leren paardrijden. Sorry, het is geen aanval op jou, misschien zou je het best goed kunnen!!! Dat weet ik niet want ik ken je niet. Ik zou wel even uitkijken met aansprakelijkheid. Als er iets gebeurt, wie is dan aansprakelijk? Je hebt geen diploma dus bent niet verzekerd!! Maak hier goede afspraken over met de ouders!
Verder denk ik dat je niet veel meer dan 10 euro per uur kunt vragen.

haffilover
Berichten: 880
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Didam

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 22:06

Nou ja zeg. Dit is mijn vraag toch niet? Ik weet heus wel dat ik verantwoordelijk ben en de eigenaar is juist blij als er iets met de pony gedaan word en uiteraard worden er afspraken gemaakt!

Edit: Ze hebben het aan mij gevraagd toen ze mij zagen rijden
Ik bedoel dit niet opschepperig oid maar ik denk niet dat ze zomaar even iemand vragen. Daar hebben ze heus wel over nagedacht en ik heb veel meerdere mensen leren rijden.
Laatst bijgewerkt door haffilover op 26-08-07 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:07

Volgens mij geef ik ook antwoord op je vraag.
Ik wil je alleen waarschuwen voor als het mis gaat...

haffilover
Berichten: 880
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Didam

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 22:09

pearlie schreef:
Je bent 13, hebt geen diploma's en je gaat lesgeven op een pony van een ander. Ik vind het al raar dat ze jou dan vragen om hun kind te leren paardrijden. Sorry, het is geen aanval op jou, misschien zou je het best goed kunnen!!! Dat weet ik niet want ik ken je niet. Ik zou wel even uitkijken met aansprakelijkheid. Als er iets gebeurt, wie is dan aansprakelijk? Je hebt geen diploma dus bent niet verzekerd!! Maak hier goede afspraken over met de ouders!
Verder denk ik dat je niet veel meer dan 10 euro per uur kunt vragen.


Wat is er raar aan?

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:11

Ik zou het niet doen..
misschien is het niet raar... het is mijn mening maar.

haffilover
Berichten: 880
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Didam

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 22:31

Even voor de duidelijkheid. Ik hoef dus geen commentaar over wat ik ga doen en hoe ik het ga doen. Ik wil alleen weten hoeveel euro ik voor een les kan vragen.

Bienotje

Berichten: 10897
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:42

Hoeveel euro per uur zou je krijgen als 13 jarige als je gaat oppassen bij de buren? Meestal is dat per uur ver onder de € 5,- euro (je bent pas 13). Eerlijk gezegd lijkt het me niet dat je veel moet gaan vragen en het als een vetpot moet gaan zien. Een vol uur is voor kleine kinderen veels te lang/ inspannend dus een half uur lijkt mij ook voldoende.

Daarbij leen je de shet dus gratis, dan is het ook niet reeël om vergoeding voor het lenen van de shet die niet van jouw is te vragen.. Verder ga ik er vanuit dat je het zelf ook voor je plezier doet dus ik zou denken aan echt een max. van € 7,50 per keer. Verder kun je het ook beter zien als helpen van de anderen ipv bijbaan..

Overigens moet je echt rekening houden met de aansprakelijkheid e.d. als je als onvolwassene betaald een dienst aanbiedt. De consequenties als het mis loopt zijn echt niet mis.

Nibbit

Berichten: 10431
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:47

Ik vind 5 euro echt de max voor iemand van 13 zonder diploma.

Krijg zelf les van een meervoudig z-amazone met papieren, voor 10 euro

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:49

Denk je ook aan de risico's? Wie is er verantwoordelijk als er iets gebeurd?
Want zonder diploma's zal een verzekering niet of moeilijk uitbetalen als er echt iets ernstigs gebeurt.
Weet je zeker dat de pony braaf genoeg is voor een beginner?
Heb jij genoeg kennis om problemen op te kunnen lossen?

hartstikke leuk dat je les wilt geven, maar vergeet niet dat er meer bij komt kijken dan alleen lesgeven Ja
Ik zou niet meer dan 5 euro per half uur vragen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:51

Ik volg Bienotje helemaal. Ik heb zelf ook ooit les gegeven aan een jongetje. Ik was (als ik me goed herinner) wel al iets ouder dan jij en volgde zelf wekelijks privéles.

Ik deed het gewoon uit sympathie, met mijn eigen oude pony. Het zou nooit in me opgekomen zijn om er geld voor te vragen.

Ik vind ook dat, als je (veel) geld vraagt, dat je die mensen eigenlijk bedriegt. Want ze krijgen geen professionele lessen in de plaats.

Je hoeft uiteraard niet de rest van je leven gratis les te geven. Maar je zou kunnen afspreken dat ze 5 of 10 keer mag komen rijden, om de absolute basis onder de knie te krijgen.

En als je er dan toch iets aan wilt bijverdienen, zou ik niet meer dan 5 euro per les vragen. Lachen

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:03

Maximaal zo'n 5 Euro.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:06

Ja inderdaad niet meer dan 5 euro Lachen

Melia
Berichten: 9857
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:08

En niet langer dan een half uur, is (voorlopig) lang genoeg voor de ruiter Knipoog

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:11

5,6 euro misschien Ja ja.. Ja
gewoon, om mee te beginnen. Lachen

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:08

Henrieke schreef:
En niet langer dan een half uur, is (voorlopig) lang genoeg voor de ruiter Knipoog


Maar daar verdien je weer niks aan Knipoog

pubelia

Berichten: 10002
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:16

Waarschijnlijk mag ze nog niet bij de manege rijden omdat ze nog niet oud genoeg is, en dus haar rug nog niet voldoende gegroeit is. Als je dan haar laat paardrijden is het mogelijk dat ze een verkromming in haar rug krijgt. ( was teminsten vroeger bij ons ook altijd)

wat je moet vragen, ik heb bv ook geen diploma's maar wel ervaring. ik ben 24 jaar en ik vraag 12,50 euro per uur prive les. Dus als jij euro per uur vraagt is 2, 50 per half uur. meer als reeel is. Knipoog

Uphill
Berichten: 225
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:18

Amanda schreef:
Denk je ook aan de risico's? Wie is er verantwoordelijk als er iets gebeurd?
Want zonder diploma's zal een verzekering niet of moeilijk uitbetalen als er echt iets ernstigs gebeurt.
Weet je zeker dat de pony braaf genoeg is voor een beginner?
Heb jij genoeg kennis om problemen op te kunnen lossen?

hartstikke leuk dat je les wilt geven, maar vergeet niet dat er meer bij komt kijken dan alleen lesgeven Ja
Ik zou niet meer dan 5 euro per half uur vragen.



2 Zielen een gedachten. In hoeverre ben jij verantwoordelijk voor als er iets gebeurd tijdens jouw les. Denk hierbij aan materiële in immateriële schade. Tegenwoordig heb je zo een claim aan je broek hangen. ( Of je ouders , je bent minderjarig )

Zie het als een compliment, maar laat ze maar lessen bij een echte manege !

Ehona

Berichten: 2950
Geregistreerd: 09-04-07

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:37

Ik zou niet al te veel geld vragen. Je bent bij lange na nog niet volwassen en al helemaal niet gediplomeerd, dus nog niet echt veel geld waard, als je snapt wat ik bedoel.

Ik heb het even nagekeken. Als je 13 bent, is er nog geen wettelijk minimumloon. Voor 15-jarigen is dit iets meer dan €2, dus als ik jou was zou ik gewoon van €2 per uur uitgaan. Natuurlijk is dat niet zo veel en omdat de lesjes waarschijnlijk per half uur zullen gaan (anders is dat veel te intensief voor zo'n klein meisje), zou ik dus €2 per half uur rekenen. Als de moeder van het meisje zelf bereid, is om er meer voor te betalen, zal ze dat wel laten weten.
Misschien kun je ook nog geld rekenen voor het huren van de pony, waarvan je een deel ook aan de eigenaar van de Shetlander kan geven.

Verder wil ik je er nog even op wijzen:
Citaat:
Een 13- of 14-jarige moet altijd onder toezicht werken. Je mag geen werk doen dat risico's met zich meebrengt. Nachtdiensten en op zondag werken is verboden.

Bron: www.arbobondgenoten.nl

Ikzelf ben bijna 17 en ik geef ook wel eens les aan een meisje met een eigen pony die ze nog niet goed de baas kan. Dit kost mij veel tijd. Het is ongeveer 30 minuten fietsen naar haar huis en vanaf daar nog ongeveer 15 minuten naar de stal. Vervolgens zijn we nog een half uur bezig met poetsen e.d., waarna de pony een kwartier wordt gelongeerd. Na een kwartiertje uitstappen, wordt de pony opgezadeld en beginnen we het het rijden en lessen. Dit kan een half uurtje duren, maar soms zijn we ook anderhalf uur bezig. Daarna natuurlijk nog een kwartier uitstappen, even losgooien en dan nog alles opruimen. En daarna moet ik nog drie kwartier naar huis fietsen. Dat neemt voor mij ook erg veel tijd in beslag, en toch vraag ik er niets voor. Ik vind het leuk om de les te geven en zo een hele dag bezig te zijn en bovendien leert niet alleen dat meisje ervan, maar ik ook! Ik leer hoe ik dingen duidelijk uit kan leggen, dat ik ook geduldig moet zijn, en wat belangrijk is om aan te werken. En daar doe ik het toch ook een beetje voor, dus niet voor het geld.

SFCAP

Berichten: 495
Geregistreerd: 28-04-07
Woonplaats: Gent, YG

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:19

Hey,

Wij verhuren onze chalet, en de paarden staan daar ook, met als gevolg dat die ook verhuurd worden...

Ik ben zelf 22jaar, heb geen diploma om les te geven, maar wel al vroeger aan beginnenlingen les gegeven en ik rij al 12 jaar. Zelf mijn ponies zadelmak gemaakt en beleerd.

Ik vraag voor een half uur prive les 12 euro en 20 euro voor een uur (met pony van bij mij)
En voor op wandel 15 euro per uur( soms wel een half uurtje bij)

Het geld is niet echt voor mij, we hebben een BVBA, en het gaat daar naartoe, met factuur zelfs!

Gisteren nog begeleide wandeling gedaan, en de man met zijn zoontje waren beiden heel tevreden!
Ze vonden de wandeling uitstekend begeleid

haffilover
Berichten: 880
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Didam

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 15:41

visje schreef:
Ik volg Bienotje helemaal. Ik heb zelf ook ooit les gegeven aan een jongetje. Ik was (als ik me goed herinner) wel al iets ouder dan jij en volgde zelf wekelijks privéles.

Ik deed het gewoon uit sympathie, met mijn eigen oude pony. Het zou nooit in me opgekomen zijn om er geld voor te vragen.

Ik vind ook dat, als je (veel) geld vraagt, dat je die mensen eigenlijk bedriegt. Want ze krijgen geen professionele lessen in de plaats.

Je hoeft uiteraard niet de rest van je leven gratis les te geven. Maar je zou kunnen afspreken dat ze 5 of 10 keer mag komen rijden, om de absolute basis onder de knie te krijgen.

En als je er dan toch iets aan wilt bijverdienen, zou ik niet meer dan 5 euro per les vragen. Lachen


Ik vind het absoluut niet bedriegen!
ik denk ook aan ong 4/5 euro per halfuur.
Die mensen hebben het gevraagd aan mij.
Ik heb elke dag bergen huiswerk en in het weekend vaak ook (ik doe gymnasium).
Dan ga ik niet elke keer gratis les geven.
Ik heb het redelijk druk, ik kan er tijd voor vrij maken door elke doordeweekse dag wat extra huiswerk te maken maar ik ga niet en veel huiswerk maken en die pony ophalen en dat meisje lesgeven en de pony terugbrengen voor niks. Ik hoop dat je dat snapt!

Sim0ne

Berichten: 3454
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Zuidplas. Paarden op de Veluwe

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:43

Bienotje schreef:
Daarbij leen je de shet dus gratis, dan is het ook niet reeël om vergoeding voor het lenen van de shet die niet van jouw is te vragen.. Verder ga ik er vanuit dat je het zelf ook voor je plezier doet dus ik zou denken aan echt een max. van € 7,50 per keer.

Wij betalen 7,50 voor priveles aan huis van iemand met diploma, en die is in de 20.....

haffilover
Berichten: 880
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Didam

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 15:45

SFCAP schreef:
Hey,

Wij verhuren onze chalet, en de paarden staan daar ook, met als gevolg dat die ook verhuurd worden...

Ik ben zelf 22jaar, heb geen diploma om les te geven, maar wel al vroeger aan beginnenlingen les gegeven en ik rij al 12 jaar. Zelf mijn ponies zadelmak gemaakt en beleerd.

Ik vraag voor een half uur prive les 12 euro en 20 euro voor een uur (met pony van bij mij)
En voor op wandel 15 euro per uur( soms wel een half uurtje bij)

Het geld is niet echt voor mij, we hebben een BVBA, en het gaat daar naartoe, met factuur zelfs!

Gisteren nog begeleide wandeling gedaan, en de man met zijn zoontje waren beiden heel tevreden!
Ze vonden de wandeling uitstekend begeleid


Gaaf zeg!
Ik heb zelf ook wat vrienden leren rijden. Ik heb ook pony's ingereden, onder andere mijn eigen pony. ik rij ongeveer 5 jaar. Met daarvoor nog wel poetservaring enzo. Ik denk dat ik ongeveer 4/5 euro voor een halfuurtje vraag. Vind je dit redelijk?

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:48

Gekeken naar jouw laatste reactie, lijkt het voor mij duidelijk.
Je hebt er niet echt zin in lijkt het zo en het is erg onverantwoordelijk. Zeker verzekeringstechnisch.

Ik zou gewoon zeggen tegen die ouders dat je het niet doet.
Je bent er niet erg enthausiast over en dan moet je het niet doen.
Maak je zo`n meisje blij en vervolgens doe je het misschien 1 of 2x.

En waarom denk je, dat zo`n jong/klein meisje nog niet op les mag.
Wat eerder al genoemd is, dat kan veel lichamelijke klachten met zich meebrengen.
En op een manege leert ze het op een "proffesionele" manier.
Als hun er al niet aan beginnen, waarom jij dan wel?
Voor de manege leverd het geld op, maar die doen het nog niet ivm de groei van het meisje.

Kortom, als ik jou was, zou ik heel, maar dan ook heel goed over nadenken.

superlise
Berichten: 3252
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Hoeveel vragen voor priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:54

4/5 euro voor een half uur vind ik écht te veel.
Ik vind dat áls je het doet, je het bij 5 euro per uur moet houden.
Ik snap trouwens niet wat voor nut het heeft om een half uur les te gaan geven aan iemand die nog niks van paarden weet en die dus ook moet leren borstellen/opzadellen. Tegen de tijd dat ze erop zit kan je weer gaan afzadellen. Nee ik zou het bij 5,- per uur houden meer niet.