Paard meenemen uit Amerika?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_

Paard meenemen uit Amerika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 23:03

Uiteindelijk toch maar een topic geopend om naar jullie meening te vragen. Ik ben een aantal jaar geleden naar Amerika verhuisd. Eerst op een manege gereden maar dat was toch niks. Uiteindelijk een paard gaan leasen die ik na een tijdje heb gekocht. Nu willen we volgend jaar toch eigenlijk weer terug verhuizen. Nu zit ik heel erg te twijfelen om mijn paard mee te nemen. Hij staat al 9 jaar in het zelfde weiland met de zelfde kudde paarden. Aan de ene kant vind ik het oneerlijk tegenover hem om hem mee te nemen naar het koude Nederland waar ik hem zo'n groot weiland niet kan geven, hij is ook de jongste niet meer (17), aan de andere kant heb ik zoiets van ik wil hem toch erg graag meenemen, want als ik weg ben weet ik niet hoe het met hem gaat etc. In Nederland zou ik hem natuurlijk wel gewoon weer op een weiland zetten, maar na 9 jaar in het zelfde leefgebied ben ik bang dat de verandering te groot is voor hem. Wat vinden jullie?

supertygetje

Re: Paard meenemen uit Amerika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 23:32

Als je het aankan zou ik hem denk ik toch maar daar laten. Ik heb er destijds ook over nagedacht, maar toen toch besloten dat het eigenlijk een beetje onzinnig was. Het kost een hoop geld en moeite en eigenlijk is het paard waars. gelukkiger waar hij vandaan komt. Ik ga er daarbij wel vanuit dat hij in principe ook wel goed verzorgd wordt bij zijn nieuwe eigenaren.

Maar, als hij echt jouw (enige) maatje is en je ziet toch al zo op tegen de verhuizing straks, dan kan je wel overwegen hem toch maar mee te nemen.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 23:37

ja dat lisgt er echt helemaal aan hoeveel je om hem geeft.
kijk met mijn haf die zou ik zeker menemen maar was het mijn kleine appo die daar al jaren staat, nou laat maar lekker staan denk ik dan die heeft het daar ook wel goed.
maar ik kan echt niet zonder mijn haf.

dus dat ligt er echt aan hoeveel je om hem geeft, hoe sterk de band is met jullie?? snap je.
wij kunnen hiervandaan niet zeggen of hij daar moet blijven of niet.
succes en denk goed na, niet dat je een verkeerde beslising neemt.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:18

Als hij gezond is en een dierarts denkt dat hij de reis aan kan, denk ik dat dat opzich geen probleem moet zijn. Het is hier de afstand waar jij je het meeste druk maakt en of hij aan zijn nieuwe omgeving kan wennen.

Maar wat als je binnen amerika zou verhuizen zeg maar een 2 uur van waar je nu woont. Hij kan dus makkelijk in een trailer en naar zijn nieuwe plekje? Zou je dan ook twijfelen? Of zou je dan volmondig ja ik neem hem mee zeggen? Of hij aan plekje 2 uur rijden moet wennen of aan een plekje een x aantal uur vliegen moet wennen. Dat maakt denk ik niet zo heel veel uit.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat hij in quarantaine moet en dus de overige kosten.

Ik denk dat het inprincipe een gewetens vraag is. Iets wat een ander dus niet voor je zou kunnen beslissen.

Ik zou het wel weten mijn merrie ging mee....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:23

Paarden hoeven vanuit de VS toch niet in quarantaine?

Ik zou persoonlijk de gok niet durven nemen. Een paard van 17 kan best wat last hebben van artrose en andere dingen die stijfheid kunnen veroorzaken en zou daarom in NL een flinke klap kunnen krijgen met het vochtige en voor hem koude weer.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:39

ik weet dat fenneke_R en marije 2 merries uit de vs aan het halen zijn en die zijn nu net 4 weken in quarantaine voordat ze gaan vliegen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:42

als je hem niet hetzelfde kunt bieden....

paard staat nu in weide, als hij straks op pensionstal komt, 23 uur per dag...dan liet ik em staan....

kan je hem een fijne stal bieden met weidegang en andere paarden....

zou ik het altijd doen.....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:44

ijsklontje: Je hebt helemaal gelijk bedenk ik me nu. De paarden die wij geimporteerd hebben stonden op een bedrijf die zelf de quarantiane mocht uitvoeren dus hoefden ze niet weg maar duurde het wel 4 weken voor ze mochten vliegen.