Bij Transport, Afspraken en Overige kom je veel topics tegen die gaan over het trekken van een trailer met je B rijbewijs. Natuurlijk is dat in sommige gevallen wel toegestaan:
Citaat:Wanneer heb ik een BE-rijbewijs nodig?
Antwoord:
Om met een aanhangwagen te rijden hebt u niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Uw rijbewijs B volstaat zolang de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.
In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:
de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.
In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht.
Bron: http://www.cbr.nl
Nu vraag ik me het volgende af: Stel dat je met al rijdend met je trailer met B rijbewijs betrokken raakt bij een ongeluk, wat jouw schuld is (bijvoorbeeld te laat geremd, en je knal tegen je voorganger op) Hoe zit dit dan verzekerings-technisch gezien. Imo bestaat er een kans dat je verzekering niets uitkeert omdat je niet in het bezit bent van een E achter B. Of is dit een rare gedachtengang

Om geen risico te nemen wil ik zsm mijn E achter B halen, maar ik vroeg het me gewoon af...
.