bekeuring voor te hard rijden met trailer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

bekeuring voor te hard rijden met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 11:28

Vandaag kreeg ik een bekeuring in de bus dat ik op de autobaan met mijn trailer maar liefst 88 km heb gereden. Na correctie bleef er 85 km over.

Nu rijd ik op de autobaan altijd ongeveer 90 km omdat het met vrachtwagens gewoon doodeng en levensgevaarlijk is precies 80 te rijden. Zij naderen je dan met een snelheid en kunnen niet op tijd afremmen. Plus het inhalen van vrachtwagens is op een winderige dag ook niet echt prettig. Met de snelheid van 80 bevorder ik dan toch niet de verkeersveiligheid.

Hoe kunnen ze nu zulke regels opstellen wanneer ze zelf gewoon niet in staat zijn om de vrachtwagens goed te ijken zodat deze ook daadwerkelijk niet harder gaan dan 80. De fout ligt toch bij hun niet bij mij.

Wil dan ook bezwaar hiertegenaan tekenen. Heeft iemand nog tips.

LiNdA1986

Re: bekeuring voor te hard rijden met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:00

Ja inderdaad, 80 is gewoon eng. Dan krijg je allemaal inhalende vrachtwagens.

Ik heb verder ook geen tips. Zal gewoon je verhaal doen zoals hierboven. En dan afwachten...
In ieder geval succes!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:13

Je kunt er volgens mij geen bezwaar tegen indienen (hoe raar het ook mag klinken). Je hebt je gewoon aan de snelheid te houden en deze is ingesteld op 80 voor aanhangers.

Ik rijd ook altijd 90 met de trailer en weet dat ik een bekeuring kan krijgen omdat ik te hard rij. En dan word ik 9 van de 10 keer nog steeds ingehaald door vrachtwagens die tegen de 100 rijden. Maar rij over het algemeen niet harder dan 90 en dan neem ik de bekeuringen maar voor lief omdat ik weet dat ik te hard rij. Maar ben het zeker met je eens dat het gevaarlijk is om stipt 80 te rijden.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:10

Ik hoop wel dat je je realiseert dat hoe harder je rijd, des te groter de slinger is wanneer je onverwachts moet remmen.
Dus ookal is het "maar 10 km" meer, jeauto houdt de trailer dan nooit...

Toch begrijp ik het wel ,want het is echt waardeloos die vrachtwagens

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:14

Toen ik af moest rijden voor mijn E had zelfs mijn examinator het er over dat het belachelijk is dat je maar 80 mag. Nagelbijten / Gniffelen En dat ingehaald worden door vrachtwagens die bijna 100 rijden ook niet echt veilig is. Ik heb op dit moment ook 2 bekeuringen Bloos liggen ik reed ook ongeveer 90 met de trailer. Wat ik dan weer wel banketstaaf vind is dat er tussen de bekeuringen maar 8 min. zaten. Hamer

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:21

Dinopino schreef:
Vandaag kreeg ik een bekeuring in de bus dat ik op de autobaan met mijn trailer maar liefst 88 km heb gereden. Na correctie bleef er 85 km over.

Nu rijd ik op de autobaan altijd ongeveer 90 km omdat het met vrachtwagens gewoon doodeng en levensgevaarlijk is precies 80 te rijden. Zij naderen je dan met een snelheid en kunnen niet op tijd afremmen. Plus het inhalen van vrachtwagens is op een winderige dag ook niet echt prettig. Met de snelheid van 80 bevorder ik dan toch niet de verkeersveiligheid.

Hoe kunnen ze nu zulke regels opstellen wanneer ze zelf gewoon niet in staat zijn om de vrachtwagens goed te ijken zodat deze ook daadwerkelijk niet harder gaan dan 80. De fout ligt toch bij hun niet bij mij.

JIJ mist hier de clou dus volledig; vrachtwagentellers zijn geijkt!!! 2% afwijking en de ijking mag maximaal twee jaar oud zijn.
Dat jij niet in staat bent de afwijking van je eigen teller te controleren, ontslaat je niet van de plicht je aabn de regels te houden! De tellers van de meeste auto's wijken 8-10% af. Als jij denkt dat je 80 op je teller rijdt, rijdt je in werkelijkheid maar 72km/h en wordt je dus voortdurend ingehaald door vrachtwagens die WEL 80km/h rijden. Het lampje op de tacho gaat branden bij 82km/h en de snelheidsbegrenzer grijpt even later in. als jij dus correct met de vrachtwagens meerijdt, blijf je dus binnen de marges en krijg je dus geen prent.
Ik geef je weinig kans; snelheidsbeheersing is ALTIJD de verantwoording van de chauffeur; weten wat je werkelijke snelheid is ook!!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:26

Ze krijgt juist een een prent omdat ze wel meerijdt met de vrachtwagens...
Jouw verhaal zal best wel kloppen, maar gaat in dit geval niet op.

Je kan een bezwaarschrift indienen, maar je zal je geld niet terugkrijgen. Dan lopen ze inkomsten mis Tong uitsteken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:32

smano schreef:
Toen ik af moest rijden voor mijn E had zelfs mijn examinator het er over dat het belachelijk is dat je maar 80 mag. Nagelbijten / Gniffelen En dat ingehaald worden door vrachtwagens die bijna 100 rijden ook niet echt veilig is. Ik heb op dit moment ook 2 bekeuringen Bloos liggen ik reed ook ongeveer 90 met de trailer. Wat ik dan weer wel banketstaaf vind is dat er tussen de bekeuringen maar 8 min. zaten. Hamer

Dat is twee bekeuringen voor één overtreding?? Daar kun je bezwaar tegen aantekenen, dat mag namelijk niet.

@Bromfiets: mijn verhaal klopt, ik hèb een vrachtwagen. Bovendien gaat mijn verhaal gewoon op, als je uitklokt hoeveel de afwijking van je teller is, weet je dus ook hoever je kunt gaan voordat je daadwerkelijk over de 83km/h gaat. Voor de meeste auto's is dat punt juist boven 90km/h op de klok.
Uitklokken van snelheid is 1e klas middelbare school natuurkunde, dat dien je dus te weten als je auto mag rijden..........

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:55

Nou daar ben ik weer mooi klaar mee dan.De bedragen waren gelukkig niet zo hoog. En volgens mij vielen de bekeuringen allebei in een andere gemeenten. De ene bij Utrecht en die van 8 min. later bij Woerden. dus ik weet niet of dat dan geld

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:30

smano schreef:
Nou daar ben ik weer mooi klaar mee dan.De bedragen waren gelukkig niet zo hoog. En volgens mij vielen de bekeuringen allebei in een andere gemeenten. De ene bij Utrecht en die van 8 min. later bij Woerden. dus ik weet niet of dat dan geld

Ik zou het proberen, wie niet waagt, wie niet wint............

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:33

Oh men, ik heb er ook één met de trailer gehad en drie!!!! gewoon met de auto, tenminste de laatste moet nog binnenkomen, even gassen om de pont te halen, flats om de hoek terwijl ik volgens mij ruim 70 reed waar je 50 mag, dat wordt weer een fijne.....

Die met de trailer was stom, stoplichtje halen maar had beter af kunnen remmen......t zijn geen wereldbedrag, maar drie keer 14 of 28 euro telt ook lekker op!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:09

Ik heb ook een bekeuring gehad met een gewone aanhanger, op een traject meting waar ik op kroes kotrol mee reed met de snelheid van een vrachtauto, kreeg een bon dat ik 87 km reed wel 35 euro. Boos!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:12

kroes kotrol? Verward

Cruise Control zul je wel bedoelen Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:13

Cruise control Knipoog

Je het is natuurlijk altijd balen, maar te hard is te hard en dat heb je zelf gedaan.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:15

hebben jullie een tomtom? hier staat de gereden snelheid wel precies op.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:22

ikke schreef:
smano schreef:
Citaat:
Dat is twee bekeuringen voor één overtreding?? Daar kun je bezwaar tegen aantekenen, dat mag namelijk niet.

Het is niet 1 overtreding. 1 overtreding is als je met een gladde band rijdt en daar een bekeuring voor krijgt. Dan kun je voor diezelfde gladde band niet nog een keer een boete krijgen. Feit is dat als je dan voor een tweede keer aan de kant gezet wordt en je toont het verbaal, dat er dan de afsrpaak is dat ze niet een tweede verbaal tegen je op mogen maken. En dat doen ze dan ook niet. Je krijgt de kans om het in orde te maken.

Maar als jij te hard krijgt, je krijgt een verbaal en vervolgens rij je nog steeds te hard... Nou, excuse me, maar er zullen weinig politieagenten zijn die je dan niet gewoon opschrijven. Als jij je verbaal laat zien, dan zullen ze je gewoon mededelen dat je weet wat de toegestane snelheid is en dat je je daaraan gewoon hebt te houden. Verantwoordelijkheid chauffeur!!! OM zal zeker niet seponeren!!! Die zien dit als 2 afzonderlijke overtredingen (bij overtredingen op de snelweg wordt plaatsaanduiding aangegeven en dus komen de 2 niet met elkaar overeen en dus zijn het 2 afzonderlijke snelheidsovertredingen).

HEt enige voordeel is dat als je door de politie aan de kant wordt gezet, je vaak daarna wel op je snelheid let. Jij bent waarschijnlijk gewoon geflitst en/of door een trajectcontrole gereden... Dat is gewoon pech.

Overigens heeft een vriendin/collega van mij niet zo lang terug een zelfde situatie gehad. Zij is toen ook in bezwaar gegaan maar ze moest om dezelfde reden toch echt gewoon betalen.

Wat betreft je correcte snelheid, als je een tom tom hebt dan geeft die jou snelheid aan. Die snelheid (via GPS doorgegeven) komt meer in de buurt van jouw werkelijke snelheid, dan de snelheid aangegeven op jouw dashboard.Maar ook de tom tom heeft een afwijking.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:05

je hebt gelijk cayenne Bloos helaas ben ik erg slecht in de Nederlandse taal, gelukkig gaat het met het africhten van paarden een stuk beter Clown

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 12:25

inderdaad heb ik een tomtom en kan ik zien hoe hard ik precies rijd. En @ikke het zijn wel degelijk de vrachtwagens die mij als een gek toeterend naderen omdat zij niet in staat zijn af te remmen op mijn snelheid. En het ijken van vrachtwagens zegt ook niets. Hup andere banden eronder en men rijd sneller. In duitsland mag je met de trailer met een speciale vergunning harder, je remmen zijn er op aan gepast. En ga me nu niet vertellen dat de vrachtwagens die volgens mijn tomtom harder rijden dan 80 wel in staat zijn op tijd af te remmen met hun zware last.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:04

@ Ikke, tegenwoordig rijden de vrachtwagens veel sneller dan 82. Op mijn tomtom rij ik dan 90 (snelhiedsmeter van mijn auto geeft 100 aan) en ik word overal ingehaald door vrachtwagens. Of ik rij 90 op mijn teller (80 op de tomtom) en ik word nog meer ingehaald door vrachtwagen en busjes/auto's met aanhangers.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:45

blackstar schreef:
@ Ikke, tegenwoordig rijden de vrachtwagens veel sneller dan 82. Op mijn tomtom rij ik dan 90 (snelhiedsmeter van mijn auto geeft 100 aan) en ik word overal ingehaald door vrachtwagens. Of ik rij 90 op mijn teller (80 op de tomtom) en ik word nog meer ingehaald door vrachtwagen en busjes/auto's met aanhangers.

Ik vind dat zeer onwaarschijnlijk aangezien ik zeer zelden wordt ingehaald met 82km/h op mijn geijkte teller. Degenen die wel inhalen zijn vaak de buitenlanders, zonder begrenzing.
Meet je tomtom dan maar eens uit; 30sec over 1000mtr bij 120km/h................

@Dinopino: yep, andere banden; 10 stuks aan 2500 euro per band, geloof je het zelf? Daarnaast is dat APK-afkeur, je teller wordt geijkt mèt de banden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 09:09

@ikke Wat voor kentekens de vrachtwagens hebben die me inhalen weet ik niet, interresseert me ook niet. Wanneer ik me aan de snelheid zou houden die op mijn teller staat, en ijken of niet, dat is waar je naar moet kijken officieel, zou jij als beroepsschauffeur niet blij met me zijn. Dus je rijd met de stroom mee.

Nu is het nog zo dat het gros van de vrachtwagens echt wel harder rijd dan de 80 km op mijn teller. En die vrachtwagens hebben soms echt wel moeite om te remmen wanneer ik op die rijstrook mij aan het tempo houd.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:17

LiNdA1986 schreef:
Ja inderdaad, 80 is gewoon eng. Dan krijg je allemaal inhalende vrachtwagens.

Ik heb verder ook geen tips. Zal gewoon je verhaal doen zoals hierboven. En dan afwachten...
In ieder geval succes!

Inderdaad griezelig als vrachtwagens je gaan inhalen met de trailer, zo hadden wij dat ook op de snelweg. Wij moesten mijn paard verhuizen die 2 uur in de trailer moest staan. Als we over de snelweg zouden gaan, waren we er in 1.5 uur geweest, maar het stuk van steenwijk naar apeldoorn was gewoon eng. Zoveel vrachtwagens die je inhalen. Gelukkig hadden we een trailer met een wegligging van een huis, maar mijn vader voelde het toch wel aan zijn stuur.

Bij apeldoorn maar de snelweg afgegaan en door Zutphen heen naar Doetinchem toe, duurt wat langer....maar is uiteindelijk minder eng..

ik zou ook niet snel met trailer achter de auto gaan inhalen op de snelweg trouwens....Mijn vriend had zaterdag ook een boete binnen...2 km te hard op trajectcontrole....8 euro...sjonge jonge waar ze al niet op letten tegenwoordig Nagelbijten / Gniffelen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:17

@Ikke: Ik heb niet gezegd dat jouw verhaal niet klopt, maar had het over de uitzonderingen Knipoog. Ik had het er niet bijgezet, maar ik spreek idd over vooral buitenlandse vrachtwagens zonder begrenzers. Hoewel er nog steeds nederlandse chauffeurs zijn die rommelen met hun begrenzer. Ik ken er meerdere, die worden iedere keer ontslagen als de baas er achter komt en bij de volgende doen ze het doodleuk weer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:53

Dinopino schreef:
@ikke Wat voor kentekens de vrachtwagens hebben die me inhalen weet ik niet, interresseert me ook niet. Wanneer ik me aan de snelheid zou houden die op mijn teller staat, en ijken of niet, dat is waar je naar moet kijken officieel, zou jij als beroepsschauffeur niet blij met me zijn. Dus je rijd met de stroom mee.

Nu is het nog zo dat het gros van de vrachtwagens echt wel harder rijd dan de 80 km op mijn teller. En die vrachtwagens hebben soms echt wel moeite om te remmen wanneer ik op die rijstrook mij aan het tempo houd.

De politie kijkt naar de werkelijk gereden snelheid. het is aan jouw om je teller te controleren op correctheid. Sterker nog, de minimale snelheid op de snelweg is 70km/h!! Als je dus niet oppast, krijg je een boete voor te langzaam rijden en die is fors hoger!
er staat nergens in de wet dat jij je moet houden aan de snelheid op je teller; er staat dat je niet harder mag dan een voorgeschreven snelheid. Hoe jij die snelheid controleert is jouw verantwoording.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:00

Ik heb ooit bezwaar getekend omdat ik op de snelheid van de tomtom reed... Afgewezen!!!
Ik ben het er wel mee eens dat je met een trailer met het langzame verkeer mee moet rijden.Of dat nu 80 of 90km/h is...
Maar vooral heel belangrijk is afstand houden. Ik kom liever nooit aan de rem maar laat hem liever los om snelheid te minderen indien nodig.