hoe verleden van ex-jachtpaard achterhalen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

hoe verleden van ex-jachtpaard achterhalen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 09:36

Vier jaar geleden heb ik een papierloze Ierse Hunter gekocht van een, blijkt achteraf, louche handelaar.

Ik ben er achter gekomen dat deze merrie ooit 2e is geworden met het Nederlandse Kampioenschap Jachtpaarden, jachten van het Koninklijk huis heeft gelopen en ik ken zelfs de naam van één van de eigenaren, een voormalig Huntsman. Daar heb ik al eens contact mee gehad, maar deze man (een bekende 'bobo') is voor mij niet meer bereikbaar. Ik kreeg wel nog te horen dat mijn paard voor de dood aan de verzekering is verkocht. Deze man heeft wel bevestigd dat het 100 % zeker zijn voormalige jachtpaard was, was ook zeer verbaast dat ze weer onder de levenden was....

Ik ken de officiele naam van dit paard, kan haar leeftijd alleen inschatten. Hoe kom ik meer over haar te weten, bij welke instantie kan ik terecht ?

ikke

Re: hoe verleden van ex-jachtpaard achterhalen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:26

Ik zou me daar niet druk om maken. Je weet nooit welke beerput je open trekt en wat je vervolgens over je heen krijgt.
Kennelijk is ook dit paard overkomen waar veel mensen zo bang voor zijnen wat ook regelmatig gebeurt, namelijk overdoen aan de verzekering voor de dood om vervolgens erachter te komen dat het paard nog leeft.
Als het voor jouw verder een fijn paard is, geniet ervan en hopelijk heeft ze nog geruime tijd te leven, zonder veel mankementen.
Alles weten maakt niet gelukkig.........

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 10:40

@ikke: dank je voor je goedbedoelde advies, maar na vier jaar heb ik er toch voor gekozen om toch e.e.a. uit te zoeken.

Let wel, ik ben er niet op uit om mensen in discrediet te brengen oid, daarom noem ik hier ook geen namen. Maar zou graag de afstamming van mijn prachtig, achteraf gezien, oude paard (27 jaar), waar ik helaas nooit op heb kunnen rijden ivm o.a. atrose, te weten komen.

Advies in deze is dus toch meer dan welkom...

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 18:19

wie weet bij welke instantie ik terecht kan ?

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:58

Het feit dat je paard geen papier heeft maakt het natuurlijk niet echt makkelijk. Van instanties weet ik eigenlijk niets, zeker niet in Nederland, maar heb je al eens de naam van je paard ingetikt bij Google, misschien kom je zo iets meer te weten? Veel succes!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 21:45

Google levert niks op, had ik al geprobeerd.

Maar ik ken haar officiele naam, kan ik daar niets mee ?

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:47

hejj,

als je zijn naam weet, weet dat het een ierse hunter is, zou ik zeggen kijk is naar het voormalige stamboek van het paard. pak je telefoon en haal je beste engels boven.
het kan zijn dat er meer dan een mogelijk stamboek is. maar een keertje vragen kan noooit kwaad..

xx

michelle

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 23:54

TwistFire schreef:
hejj,

als je zijn naam weet, weet dat het een ierse hunter is, zou ik zeggen kijk is naar het voormalige stamboek van het paard. pak je telefoon en haal je beste engels boven.
het kan zijn dat er meer dan een mogelijk stamboek is. maar een keertje vragen kan noooit kwaad..

xx

michelle

maar zo'n paard zal toch in Nederland ook ergens ingeschreven staan ? Iemand suggesties waar ik kan informeren ?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:28

hoezo zou ze in NL ook ergens gegegistreerd moeten staan? Alleen bij de paspoort instantie maar die zal het verder een biet zijn hoe dat paard gepresteerd heeft of dat het papieren heeft...
Wat je wél zou kunnen proberen is dat de instantie die dat nederlands kampioenschap heeft georganisseerd nog eea in de boeken heeft staan van bijvoorbeeld de inschrijving op die wedstrijd

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:08

hej,

dat maakt niet uit. Er is maar een stamboom voor een bepaald ras, er zijn soms welin verschillende landen een directie van dit stamboek vastgelegd, zoek ze is op. maaar als er geen in nederland of belgië is denk ik toch dat je je beste engels beter kunt boven halen

xx
michelle