in de trailer blijven???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

in de trailer blijven???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 14:44

Ik zit met het volgende probleem:

Na veeeel oefenen krijg ik mijn pony eindelijk helemaal in de trailer. Dan moet echter het tussenschot dicht en de stang erachter. Maar zodra ze dit in de gaten krijgt gaat ze meteen in de achteruit en loopt de laadklep weer af. Eerst de laadklep dicht doen is geen optie, want dan loopt ze gewoon door en ik heb geen zin in een gevaarlijke situatie en een gestreste pony.
Wanneer een ander paard op de trailer staat wil ze er niet eens in gaan. Evenals wanneer het tussenschot op de plaats blijf staan.
IK ben aan het einde van mijn ideen, want ik wil absoluut geen geweld gebruiken, want dan vertikt ze het de volgende keer nog meer.

Heeft iemand een oplossing, voor mij en mijn pony???

ikke

Re: in de trailer blijven???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:06

Nog meer oefenen. Dit is gewoon een kwestie van doen, heel erg veel doen. Blijven doen, steeds wat verder. Oefenen, oefenen, oefenen, tot het bittere einde.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:38

én niet eerder de klep dicht doen dan dat je genoeg geoefend hebt met netjes blijven staan, anders maak je dan net weer kapot wat je met veel moeite hebt opgebouwd.
vervolgens dat weer veel oefenen en nog eens oefenen...

Lees eerst de Bokt Wiki eens door en alle andere topics over trailerladen, dan kom je heel veel tips tegen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:42

Je kan haar toch eerst eventjes laten staan in de trailer (rustig, dus niet meteen de stang erachter. En dan misschien vastzetten aan de voorstang (of gaat ze dan hangen?). Of afleiden met eten dat ze heel lekker vind, je kan dit in het begin elke keer in de trailer geven, zodat ze het leuk gaat vinden. Onze paarden krijgen altijd eten in de trailer en ze lopen er dus ook heel graag op..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:46

NOOIT EN TE NIMMER vastzetten aan de voorstang! als ze gaat hangen trekt ze het hele schot eruit!!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:54

Mijn merrie die ik nu ruim 3 maanden heb was nog nooit op de trailer geweest en vond het allemaal doodeng. We hebben haar uiteindelijk met 2 longeerlijnen naar binnen gekregen en idd meteen de klep dichtgedaan en daarna de stang erachter. Ik ben nu ruim 6 weken elke dag aan het oefenen geweest om haar te laten zien dat de trailer absoluut niet eng is. Gewoon dwars over de klep, stapje naar binnen, stapje naar buiten, helemaal naar binnen, even blijven staan en helemaal weer naar buiten, enz. Dus niet alleen stilstaan, maar ook pasjes vooruit en achteruit zodat ze op mij bleef letten. Dit ging allemaal heel goed en ik kan nu zelfs mijn paard alleen naar binnen laten lopen, terwijl ik naast de klep blijf staan. Hierna kan ik rustig de stang erachter doen en zij blijft netjes staan. Vastzetten, klepdicht en gewoon een aantal minuten laten staan en zelf ook weg gaan. Het heeft mij 6 weken gekost, maar ik heb nu wel een paard wat ik alleen kan laden zonder angst!

Oh, ja bij mij is er nooit eten aan te pas gekomen, ze moeten ook willen en vertrouwen zonder eten!!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 17:01

hey mensen,

Bedankt voor de vele tips, Ik ga maar verder met oefenen.
Laatst hadden we een oefenwedstrijd en duurde het een half uur voordat ze erop stond.
Op de terug weg duurde het maar 10 minuten. Ik begin langzaam te geloven dat ze me gewoon voor de gek staat te houden.

Groetjes claudia

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:04

terug naar stal willen ze er meestal eerder op.
Heb je de trailer bij de stal staan?
Anders zou je d'r een paar of iedere avond kunnen voeren in de trailer zodat ze dit als leuk gaat zien. Als ze daar rustig blijft staan kun je langzaam aan gaan oefenen met eten geven en dan de stang erachter proberen te doen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:16

Als er echt geen andere oplossing is, dan met 2 personen laden, dan doen we hier ook inderdaad het vastzetten. Hebben Ifor, dus dan gaat er 1 slag om de voorstang en dan voorin de trailer aan de haak vastzetten. Ondertussen wordt het paard 'in bedwang' gehouden met stem (ho, blijf, wachten). Gaan onder de andere voorstang door, langs het paard naar achter. Doen de stang er achter. Belonen het paard uitvoerig met stem en doen de achterklep dicht.

Willen de paarden er hier niet in en hebben we geen hulp, dan wordt er een lang touw of longeerlijn gepakt. Die op spanning vastgemaakt voorin de trailer en dan van achter aansporen/drukken/jagen of de lijn wordt voorin om de stang gehaald en weer de trailer uit genomen, zodat die langs het paard loopt en dan dr achterlangs gehaald. We doen hier overigens ook niet moeilijk over via de zijkant opstappen. En vaak werkt dat ook nog wel goed ook.

Paarden die moeilijk zijn op de trailer, krijgen hier overigens ook trailertraining. Als we ze dan verweiden, dan laden we ze in, gaan koffie drinken, zodat ze leren wachten en stilstaan en daarna brengen we ze weg. Daar leren ze echt veel van.