Paard springt altijd van klep trailer/vrachtauto, hoe aflere

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Paard springt altijd van klep trailer/vrachtauto, hoe aflere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 11:10

Ik heb een aardig probleempje, mijn 4 jarige merrie vind het op een trailer of vrachtauto gaan geen enkel probleem maar het eraf, ja dat is een ander verhaal.
Ze springt nl altijd over de klep heen. Dat ze de klep van de vrachtauto wat hoog vind okee, maar ze doet het zelfs bij een Ifor Williams voorlader, en dat is toch echt niet hoog of zo.
Ik hang er nu maar steeds een longeerlijn aan laat het haar uitzoeken (lees als ze dan springt heeft ze de ruimte) maar ik wil toch eigenlijk wel graag dat ze er normaal afkomt. Ze heeft nl al een keer een aardige wond opgelopen met dr gespring.

Wie heeft er ervaring met een paard wat van de klep springt en geprobeerd (wel of niet gelukt) het paard dit af te leren?? En hoe heb je het dan aangepakt?

Casarell

Re: Paard springt altijd van klep trailer/vrachtauto, hoe aflere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:21

Ik heb het wel eens op en springstal gezien.. dat paard sprong er in.. en sprong eruit..
Ze hadden de vrachtwagen in de binnenbak gezet.. en het paard geblindoekt..
Zo hebben ze op basis van vertrouwen het paard geleerd te laden en lossen zonder gekke sprongen..

Maar ook het blindoeken is natuurlijk niet zonder gevaar..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:34

Ken er inderdaad ook één die dat deed. Die hebben ze het nooit kunnen afleren en ze hebben het uiteindelijk maar gewoon geaccepteerd. Niet lossen natuurlijk op een stenen ondergrond.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:50

De beste oplossing is het je paard stap voor stap leren. Dus stapje op de klep, stapje van de klep. Het gaat erom dat je paard iedere stap zet omdat jij het vraagt. Door stap voor stap de trailer op en af te gaan, heb je volledige controle en leert je paard het springen af. Dit omdat 1 stapje op de klep, en dan weer van de klep af niet de moeite is om te springen. Doet je paard het toch, ga dan net zo lang door met de 1e stapje tot je paard het doet zonder te springen (al is dat 50 keer achter elkaar). Zo snel je paard niet springt, belonen en stoppen voor die dag. Zo ga je net zolang door tot je paard helemaal op de trailer staat, en er ook helemaal af kan lopen zonder dat het gaat springen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:10

precies wat angela zegt!
maar hoe springt jouw paard in vredesnaam van de trailer af? ga je er altijd via de voorlader uit? dan is de oplossing wellicht simpeler door voortaan via de achterkant achteruit er af te gaan?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 14:23

@Cissy ik heb geen trailer Knipoog dat was de idd voorlader van een kennis van me. En daar kon het even niet anders omdat hun paard anders de boel afbrak die heeft angst er achteruit af te gaan. De mijne gaat er achteruit keurig uit, maar ja dat werkt bij een vrachtauto niet.

Maar bij mij gaat ze keurig voetje voor voetje erop, dat is dus het probleem niet. dat komt pas als ze er weer af moet. En dat voetje voor voetje word dan ietsje lastig omdat ze geen poot meer verzet (of ze springt)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:41

dus die oplossing van angela is van toepassing op het paard van je vriendin!
gaat jouw paard wel bijvoorbeeld rustig van een talud af of van een dijkje?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:44

rina schreef:
De mijne gaat er achteruit keurig uit, maar ja dat werkt bij een vrachtauto niet.

Je kan je paard ook gewoon achteruit van een vrachtwagen doen hoor

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:51

Misschien een ander paard redelijk dichtbij de klep zetten om af te remmen?
Zo leren wij het veulens altijd bij de vrachtwagen.
Eerst de merrie eraf en de meeste veulens staan dan nog wel even te twijfelen.
We zetten dan de merrie dwars voor de laadklep en het veulen leert om er rustig af te gaan ipv met een grote sprong.

Een volwassen hengst heb ik het springen afgeleerd door hem achteruit de klep af te laten lopen.
Hij kon springen wat ie wilde maar dan mocht ie er niet af. Eerst kalmeren en dan rustig achteruit naar beneden.
Na een aantal keren werd ie veel rustiger en kon hij ook rustig stappend vooruit de klep af.