Paard uit laten brengen hoe verzekerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gevonden

Paard uit laten brengen hoe verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:16

Hier een verzekering vraagje,

Wellicht heeft hier op bokt er ervaring mee.

Het gaat om mijn paard die ik uit wil laten brengen door proffesionele ruiter.

Nu is het zo dat ik op vakantie ben op de betreffende dag dat mijn paard uitgebracht zou gaan worden ( gaat hier om een eenmalig iets )

Hoe zit dat met de verzekering als bv

- Ruiter ( welke niet de eigenaar is ) ervan af valt en letsel hieraan over houdt ?
- Of het paard berokkend iemand schade toe
- Er iets met het paard gebeurd bv tijdens het transport

Valt dit soort ongevallen gewoon onder je Wa verzekering zei het die van mij of de betreffende ruiter?

Graag jullie reacties

Dees

Re: Paard uit laten brengen hoe verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:18

Betaal jij de ruiter voor zijn diensten?
Dan valt het onder zijn eigen bedrijfsrisico. Anders is de eigenaar aansprakelijk te stellen, dus check in dat geval zeker je eigen WA-verzekering.

Schade aan het paard zelf is altijd het risico van de eigenaar.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:23

Lees eerst even bij FAQ!

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:24

Ja ik betaal de ruiter hiervoor. Za inderdaad bij mijn verzekering hierover nog even navragen.
Thhanx

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:29

Dees het is leuk bedacht, maar niet correct.
Ik heb nu even geen zin om hier helemaal op in te gaan, maar lees nou eens rustig bij FAQ om te beginnen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:12

gevonden schreef:
- Ruiter ( welke niet de eigenaar is ) ervan af valt en letsel hieraan over houdt ?
- Of het paard berokkend iemand schade toe
- Er iets met het paard gebeurd bv tijdens het transport

Valt dit soort ongevallen gewoon onder je Wa verzekering zei het die van mij of de betreffende ruiter?

Graag jullie reacties

- Valt de ruiter eraf door een eigen gedraging van jouw paard >> jij bent aansprakelijk en het valt onder de dekking van je AVP.
- paard berokkent schade aan derden door een eigen gedraging >> jij bent aansprakelijk en valt eveneens onder de dekking van je AVP.
- paard tijdens transport >> dat hangt helemaal af van de omstandigheden en of er iemand een verwijt te maken valt. Zo niet >> jammer voor jou, maar blijft voor je eigen rekening. Is wel iemand een verwijt te maken dan zou degene aansprakelijk kunnen zijn (let wel, ik zeg het voorzichtig) en zou je eventueel de schade aan je paard kunnen verhalen. Als je paard zelf verzekerd is tegen ziektekosten e.d. heb je geen probleem op dit gebied natuurlijk.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 08:43

is duidelijk zo bedankt. Heb ook de FAQ een paar keer doorgelezen, bedankt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:30

graag gedaan Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:57

LDRD: het verschil zit hem in het consumentenrecht.
Zodra er een commerciele vergoeding (betaling) wordt gedaan voor de prestatie (in dit geval het laten berijden van het paard door een professionele ruiter) heb je te maken een zakelijke overeenkomst van een leek en een professional.

No way dat de particulier dan aansprakelijk wordt gesteld voor schade aan de professional of zijn bezittingen. De professional wordt betaald omwille van zijn kunde, hij wordt geacht te weten wat hij doet.

Dit is iets anders dan de schade die een dier kan aanrichten puur omdat het een dier is, wanneer er geen geld mee is gemoeid. Het verschil zit hem in de zakelijke overeenkomt waarbij de geldontvanger het risico op zich neemt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:36

Dees, ik ga er niet met je om strijden, maar ik weet uit heel betrouwbare bron ( Cool )dat wanneer de professionele ruiter die ervoor betaald wordt er af kukelt omdat het paard bv bokt (eigen gedraging dus) en de ruiter daarbij letsel oploopt, je als eigenaar (bezitter) wel degelijk gewoon aansprakelijk bent. Eigen schuld bij de ruiter zal dan zeker een rol spelen, maar niet zodanig dat de schadevergoedingsverplichting van de eigenaar tot 0 reduceert.