Keuring bij aankoop veulen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Keuring bij aankoop veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 19:40

Ik heb een veulen op het oog. Ik heb eigenlijk altijd mijn paarden laten keuren, maar een veulen???????
Wat vinden jullie? En wordt het uberhaupt gedaan?

Anoniem

Re: Keuring bij aankoop veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:41

Ik zou het toch maar voor de zekerheid doen, je weet maar nooit..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:42

hangt van het bedrag af, maar een gezondheidsverklaring van de DA is wel altijd een optie, op de foto zetten zou ik alleen bij een veulen van 3500 euro of meer en dan is het nog geen garantie ivm de groei

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:43

bij een veulen zullen ze geen buigproeven doen...
rontgen keuren kan niet als de groeischijven niet gesloten zijn...
de volte kan ook nogal een probleem opleveren...
je kunt de DA wel vragen om een checkup te doen.. dus even kijken, longen luisteren etc

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:44

Je kan je veulen wel klinisch laten keure door je veearts,maar foto's nemen heeft nog geen zin op die leeftijd.Ik heb ooit wel eens iemand horen zeggen dat hij an zijn paarden liet rontgen op 6 maanden,maar volgens mijn veearts heeft dat absoluut geen zin.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:45

Liezel1 schreef:
ij een veulen zullen ze geen buigproeven doen...
rontgen keuren kan niet als de groeischijven niet gesloten zijn...
de volte kan ook nogal een probleem opleveren...
je kunt de DA wel vragen om een checkup te doen.. dus even kijken, longen luisteren etc

idd...
longen en het hartje luisteren kan al een hele hoop ellende schelen!
gewoon de algemene gezondheid... verder is het toch maar de vraag hoe het uitgroeit!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 19:47

Okay thanx. Hij is pas 3 mnd dus foto's had ik ook al niet echt in gedachten.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:14

Onze oude da had een soort tussen-keuring voor jonge paarden en veulens. Meer als een gezondheidsverklaring en minder dan een volle klinische keuring. De DA keek dan naar het hele veulen, het hartje en de longen luisteren, controleren op onder en overbijt, de keel, lymfeklieren waar hij bij kon, even stappen en draven aan de hand in een rechte lijn, de hoefjes en benen controleren op evt. ernstige afwijkingen enz. Je kunt nog vrij veel bekijken bij zo'n kleintje, maar het garandeerd niet iets voor de toekomst, het is een moment opname en op dat moment weer je iig dat je een voor het oog gezond dier mee naar huis neemt.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:31

ShamalArabs zegt 't goed Ja Ik heb (nav Bokt Clown) ook braaf het veulen dat ik wilde kopen laten 'keuren'. De dierenarts vond het geloof ik maar apart, een paard van 3 maanden oud keuren ROFL Maar hij nam zijn taak erg serieus en het was interessant om te zien.

Ik weet dat het veulen in kwestie hartstikke goed verzorgt wordt en ik zie aan het veulen wel dat het (in principe) gezond is. De standaard-checks kun je zelf doen; kleur van het tandvlees, neus, ogen, oren, etc etc. Maar problemen met het hart, de longen, de lymfeklieren, darmen en dat soort dingen zie jij niet, en die kunnen wel al aanwezig zijn. En idd even draven, benen en rug nakijken, etc etc. Natuurlijk garandeerd het helemaal niets, enkel dat het veulen dat jij op dat moment koopt gezond is; er zijn op dat moment nog geen problemen en dat vind ik persoonlijk wel prettig om te weten.

Wat ik persoonlijk een prettige bijkomstigheid vond: je kunt de reacties van het veulen zien. Het is toch allemaal heel vreemd en raar, zo'n vent die wat aan je staat te trekken, te duwen en te plukken... Ach gut