paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ALB

paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 15:33

Hai, ik heb een aantal vraagjes.
Ik ga binnenkort kijken voor een paard, deze staat op Texel en ik woon zelf bij Rotterdam. Ze zou mijn eerste paardje worden en ik wil haar samen met een vriendin kopen.
Ik heb informatie en veel foto’s gekregen van de eigenaresse en ze ziet er erg leuk uit! Dus ik heb nou de afspraak gemaakt om te komen kijken. Maar omdat ik zoiets nog nooit gedaan heb, hoop ik van jullie wat advies te kunnen krijgen.
* zou 1 keer kijken, rijden genoeg kunnen zijn om te bepalen of we het paardje geschikt vinden of vinden jullie het handiger om meerdere keren te gaan (het is wel lastig gezien de afstand)
* omdat het zo ver weg is; wat is het handigste om met een veearts te regelen? Moeten we er daar een proberen te regelen (die wellicht minder onafhankelijk is) of hier? En als het antwoord hier is, zijn die dan bereid daar te keuren, of keuren die alleen als het paard hier staat (hij staat pas hier als we haar kopen natuurlijk)
* regel je een veearts, mochten we haar kopen, voor hier eigenlijk via de manege waar je je paard stalt of moet je zelf een veearts in de buurt zoeken?
* er is in principe geen tuig bij. Is dat in jullie ogen een probleem? Want dan zul je tuig aan moeten laten meten, daar gaat vast aardig wat tijd overheen?
* wat voor tips hebben jullie nog meer?

Dan heb ik nog 2 vragen; omdat ik haar samen met een vriendin wil kopen, hoe zet je iets dergelijks op papier?
En, mocht ze hier bij ons toch iets te blijken hebben, wat ze waarschijnlijk al had, is daar dan iets wettelijks voor geregeld?

Alvast allemaal heel erg bedankt!

mariska32

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:05

allereerst,gefeliciteerd me de eventuele aankoop.
ik heb een paar tips voor je,een aantal zal je minder leuk vinden.

tip nr 1 vind ik een belangerijke!
1] koop nooit met meerdere een paard!,heb er zoveel ellende van gezien,zelfs bij beste vriendinnen of familie.
wil je dit toch zorg dan dat er maar 1 eigenaar word en deel de rest [bij ruzie is er geen vraag wie het paard krijgt]

2] ga naar het paard kijken [neem iemand met kennis mee] rij en kijk,staat het paard je aan probeer dan een proeftijd te krijgen van 2 weken.
na die 2 weken proef pas keuren,zijn er namelijk medicatie toegediend zijn die ver uitgewerkt voor het keuren.

3] je kan elke dierenarts van jouw keus nemen,bij een hogere waarde is de kliniek verstandig i.v.m fotos.

4] ik koop een paard altijd kaal,binnen een paar dagen kun je al een goed passend zadel hebben. [na de keuring!!!]

5] er is een nieuwe wet die zorgt voor een jaar "koop garantie" op VERBORGEN gebreken,meestal word het een touwtrekkerij al het aan de orde is zeker particulier gekocht,let goed op dus.

ik hoop dat je hier een beetje mee op weg bent.
succes Knipoog

monikasweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 00:14

zoals hierboven al eerder genoemd is

1. koop nooit met iemand anders samen een paard, dit leverd alleen maar problemen op
ookal ben je zulke goede vriendinnen, als je ruzie krijgt naar wie gaat het paard dan??

2. zorg dat je iemand bij je hebt met veel verstand van paarden (kennis) die kan al grotendeels bepalen en bekijken of het paard geschikt is

3. probeer het uit, (het dier) kwa rijden, en kijk of het karakter je aanstaat (ookal kan je dat niet altijd na 1 keer zeggen),

4. kaal kopen is opzich geen probleem,
je kan dan zelf een zadel enzo aanschaffen waarvan je ook zeker weet dat het goed past

veel succes Lachen

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:47

Ik heb zelf geen eigen paard, maar ik kan je natuurlijk wel vertellen wat ik zou doen, hopelijk heb je daar ook wat aan ..

*Ik vind 1x gaan echt te weinig..Het is inderdaad een grote afstand, maar het gaat wel om een paard wat je (hopelijk) voor laneg tijd koopt, en dat moet in mijn ogen wel zo goed mogelijk, dan wel perfect zijn..Ik denk dat je het paard onder verschillende omstandigheden moet rijden (denk aan dressuur, buitenrit, sprongetje, maar ook een keer als hij uit de wei komt en een keer als hij uit de stal komt etc ) Stel nou dat bijvoorbeeld blijkt dat het een onhandelbaar dier wordt als hij direct uit de stal komt..Een beetje druk is dan natuurlijk normaal, maar ik vind wel dat je het even moet testen...

*Hmm,dat van de veearts is een lastige...Ik denk dat als je een veearts neemt uit je eigen buurt, dat het dat wel een heel duur grapje wordt vanwege de reiskosten (als hij/zij al bereid is om naar TExel te gaan!)Als je een veearts van Texel is, kan hij/zij natuurlijk partijdig zijn, maar ik zou er niet vanuit gaan..IK zou een veearts zoeken op Texel, maar een andere dan de veearts van die mensen..Als die er niet is, misschien 1 die in de bovenkant van Groningen zit? dan zijn de reiskosten nog te overzien..
Een klinische keuring vind ik persoonlijk ook heel belangrijk, maar dat ligt ook aan je eigen mening en hoeveel geld je kan en wil besteden..Ik zou het wel doen..
Over de financien: een klinische keuring kost best veel geld en is in principe voor jou kosten, maar misschien kun je het zo regelen dat als de keuring negatief uitvalt, zij betalen? dan koop je het paard dus niet, maar heb je ook de kosten van de keuring niet..

* als je paard hier staat, kun je een veearts bij somminge maneges wel via hun regelen, maar het ligt dus maar net aan je manege..Soms hebben zij namelijk gezamenlijk enten e.d, en dan kan je daar misschien zo bij aansluiten..
Verder is mijn ervaring dat het bij veeartsen vooral "mond tot mond reclame" is..Je kiest een veearts een beetje op goede ervaringen van anderen..Leg je oor dus te luisteren en vraag anderen naar hun ervaringeN!

*Ik vind het geen probleem dat er geen tuig bij is, sterker nog, als het dan goed aangemeten wordt (voor je paard, maar ook voor jou!) heb je er waarschijnlijk super veel aan! Dat is beter dan tuig wat je overneemt, wat is aangemeten voor de vorige gebruikers..
Omdat je het paard samen met iemand koopt, is het natuurlijk wel iets lastiger omdat jullie een zadel zullen moeten vinden wat jullie beiden aan staat!

*Als laaste tip, denk er inderdaad goed over na of je wel samen met iemand een paard wil kopen..Iedereen heeft zijn eigen manieren en dingen en je gaat er geheid een keer woorden over krijgen..Dit hoeft natuurlijk niet meteen mis te gaan, maar als het wel zo is, baal je flink..Ik zou persoonlijk kijken of ik toch geen eigen paardje kan kopen..Als je om financiele redenen gaat: misschien kun je nog even doorsparen of een paard in een lagere prijsklasse zoeken?
Als het om evt tijdgebrek gaat: misschien kun je dan een bijrijdster zoeken om het samen mee te rijden?

Volg verder je hart en koop geen paard waar je niet 100000 procent achter staat..Heel veel succes Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:13

-> TAO

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:13

ik ben het met de rest eens. en ook ik zou niet met iemand anders een paard kopen. ik kreeg mijn paard en in het begin ging mijn broertje nog wel mee, ook om te rijden enzo. het probleem was dat ik alles kon doen qua verzorging, dus uitmesten, poetsen enzo en dat hij alleen maar wou rijden. en dat werkt niet. ik ben een aantal keer ontzettend boos op hem geworden en uiteindelijk is hij dus ook met rijden gestopt en komt hij er niet meer. leuk is natuurlijk anders.

Sietsss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:45

nou dat van 2 weken proef vind ik een beetje vreemd..mijn paard is te koop maar iemand wilde hem ook eerst op proef maar daar begin ik niet aan! stel je voor dat hun rare dingen met dat paard doen:S? of dat er daar wat gebeurd en dan krijg jij een kapot paard terug..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:59

In ieder geval meerdere keren gaan kijken (heb k ook gedaan van Rotterdam naar Zuid Limburg). Dat geeft toch een ander beeld/gevoel dan 1x .
Een veearts altijd zelf uitzoeken en als je meewerkende verkopers hebt, kan je afspreken een veearts ergens halverwege te zoeken. Als het paard dan goedgekeurt wordt nemen jullie dr mee en anders weer retour met de verkopers.
Tja op proef...dr zijn maar heel weinig eigenaren die dat doen en dat kan ik me goed voorstellen.
Wat wel een optie is, afspraak maken dat mocht de klik er niet zijn, jij het paard terug kan brengen en zij jou het geld terug geven. Wel ALTIJD bloed laten afnemen bij een keuring. Een veearts houd dit namelijk altijd 3 maanden in bewaring. Mocht je paard gedrogeerd zijn tijdens de keuring/proefrijden en bij jou ineens of gaan kreupelen of staatsgevaarlijk worden, kan je altijd het bloed laten onderzoeken.
Geen tuig erbij...geen probleem....zodra de koop rond is, afspraak maken met zadelmaker. Die neemt vaak veel paszadels mee en evt. aanpassingen zijn ook binnen 2 weken gedaan.

En zoals al eerder vermeldt: niet 2 eigenaren, dat geeft zoveel gelazer als t mis gaat. Beter 1 eigenaar en 1 "bijrijder" die bijdraagt aan de kosten.

Ooh en nog iets: videocamera mee....zo kan je als je thuis bent nog eens terugkijken naar de beelden en kan je het laten zien aan iemand die "objectief" is.

Tja een koopcontract opstellen met de gemaakte afspraken.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:41

Ik woon zelf op Texel en heb ook net een halfinger gekocht. Is ook mij eerste eigen paard. Komt uit Friesland is niet zo ver, maar ben 1x wezen kijken en rijden en heb haar de volgende week gelijk opgehaald. In de week erna gelijk in laten enten, en t gaat heel erg goed. Een goede veearts is niet moeilijk. We hebben hier een hele goede die altijd naar paarden gaat, dat is Loek van Vliet. Voor een afspraak moet je met de dierenartsenpraktijk bellen, die zit in Den Burg. Het is een heel erg rustige man en de paarden voelen zich eigenlijk altijd op hun gemak bij hem. Voor de reiskosten met de boot hoef je t zeker niet te laten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:16

Allemaal goede en zinvolle tips; TS, SLA ZE NIET IN DE WIND!!!!!!

Nog eentje dan, omdat ik die gemist heb: laat een bloedmonster nemen tijdens de keuring, zodat bij twijfel achteraf aan te tonen is dat er medicijnen (drogeren) in het spel zijn geweest. Lees de topics als: paard verkocht met gebreken. Wat daarvan waar is en wie welke leugens vertelt, boeit hier niet, trek je lering uit dit soort verhalen en neem je voorzorgmaatregelen.

aimeetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:02

ik gaa binnenkort ook een paard kopen, dus ik heb ook allemaal tips gekregen, en hier staan er heel veel van tussen, ik ben het ermee eens dat je eigenlijk beter wat vaker kunt gaan kijken en je moet het paard heel goed laten keuren, anders heb je er later verdriet van dat het paard weer weg moet, dat zou jammer zijn..

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:10

Ik heb niet alle berichten hierboven gelezen.

Ik heb in februari een paard gekocht.
Ik woon bij Arnhem en het paard stond in Arum - Friesland. Ver rijden dus!
Ik heb in de bak en buiten op Up to Date gereden en het beviel me meteen al goed.
Dit was het eerste paard waar ik naar ging kijken en had me keus al op de terugweg gemaakt.
Wel een weekje gewacht om het haar te vertellen want het is geen aanschaf van 10 euro dus wel goed over nagedacht.
Ik heb haar incl. zadel gekocht. Dressuur zadel van Anky, 1 jr oud. Ik kreeg er ook een hoofdstel en peesbeschermers bij maar ik heb nieuwe gekocht. Er zaten wel twee goede dekens bij.
Ik heb haar (klinisch) laten keuren door de dierenarts daar.

Ik had en heb een hele goede band met de vorige eigenaar.
Ze moest haar weg doen om financiele redenen en had haar zelf gefokt.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:14

Sietsss__ schreef:
nou dat van 2 weken proef vind ik een beetje vreemd..mijn paard is te koop maar iemand wilde hem ook eerst op proef maar daar begin ik niet aan! stel je voor dat hun rare dingen met dat paard doen:S? of dat er daar wat gebeurd en dan krijg jij een kapot paard terug..

Maar dan kan je toch een contract opstellen dat het paard in iig gezond bij jou vandaan weggegaan is? Lijkt mij logisch.. Knipoog

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:18

Ik heb mijn paard na 1 keer rijden gekocht. Het paard stond toen in Bolsward en ik woon op de Veluwe. Ik had gelijk een klik met hem, voelde me erg zeker op hem. Terwijl ik een onzekere ruiter ben. Dus voor mijn gevoel zat het goed. De week daarna is hij gekeurd door de veearts daar die mij via via aangeraden was. Het was toevallig ook de dierenarts van de vorige eigenaresse. Hij kende het paard wel, maar was niet partijdig of zo. 2 dagen later heb ik hem opgehaald. Moraal van dit verhaal: na 1 keer rijden een paard kopen kan best. Maar dan moet het gevoel wel goed zijn. Haha!

horseworld20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:01

ik ben het met vele reacties eens... Ik zou inderdaad niet samen met iemand een paard gaan kopen, dat gaat een keer fout... In het begin is het nog leuk, maar denk ook bijv. aan veranderingen in de toekomst! Ik weet niet hoe jong je bent en wat de reden is dat je een paard met een vriendin wilt kopen? Als het met financiën te maken heeft zou ik zo en zo nog even wachten. Als je vast werk hebt en je verdient genoeg geld en je houd ook nog geld over dan kun je het misschien wel onderhouden en een paard voor jezelf kopen, dan heb je ook meer zekerheid dat het goed gaat.
Tevens zou dit je eerste paard worden... Ik weet niet hoeveel verstand je hebt van paarden, maar als je daaraan twijfelt zou ik iemand meenemen die er wel verstand van heeft en die bijv. op dingen kan letten bij een paard als je gaat kijken. Het is leuk als je een paard mooi vind, maar er komt veel meer bij kijken!

Wat betreft het bezichtigen:
Ik heb zelf vorig jaar een veulen gekocht. Ik ben zelf in mijn eentje wezen kijken, ik ben er maar 1 keer geweest ik heb haar goed kunnen beoordelen (alhoewel je het nooit weet met een veulen aangezien ze nog uit moeten groeien), haar achtergrond te weten gekomen, haar gezondheid, haar zus gezien van (dezelfde vader), ik heb zowel het veulen als de moeder goed zien lopen en dan let je natuurlijk ook op de nodige dingen, heb haar zelf van dichtbij nog bekeken, papieren ingekeken, meer over de fokkers te weten gekomen etc. Prettig gevoel bij de fokkers wat ook heel belangrijk is. etc. etc. En heb haar dus ook gekocht. Maar zo makkelijk gaat het natuurlijk niet altijd!
Je moet wel een beetje bijdehand zijn, verstand hebben en weten waar je mee bezig bent. En niet onzeker zijn. In jouw geval zou ik dus echt iemand vragen die er verstand van heeft om mee te gaan. Dat doe ik zelf ook nog steeds als ik een duur sportpaard ga bezichtigen en daarbij komt natuurlijk ook het keuren!

In jouw situatie: denk goed na voordat je eraan gaat beginnen!
Laatst bijgewerkt door horseworld20 op 07-08-07 18:28, in het totaal 3 keer bewerkt

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:08

Ben het eens met de rest! Zou er ook op letten dat je NIET hun DA neemt( om te keuren), maar die van jezelf, of een andere!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:40

ikke schreef:
Allemaal goede en zinvolle tips; TS, SLA ZE NIET IN DE WIND!!!!!!

Nog eentje dan, omdat ik die gemist heb: laat een bloedmonster nemen tijdens de keuring, zodat bij twijfel achteraf aan te tonen is dat er medicijnen (drogeren) in het spel zijn geweest. Lees de topics als: paard verkocht met gebreken. Wat daarvan waar is en wie welke leugens vertelt, boeit hier niet, trek je lering uit dit soort verhalen en neem je voorzorgmaatregelen.

hihi Ikke, lees mijn bericht maar even, daar staat duidelijk: ALTIJD bloed laten nemen..... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:12

ALB schreef:
* omdat het zo ver weg is; wat is het handigste om met een veearts te regelen? Moeten we er daar een proberen te regelen (die wellicht minder onafhankelijk is) of hier? En als het antwoord hier is, zijn die dan bereid daar te keuren, of keuren die alleen als het paard hier staat (hij staat pas hier als we haar kopen natuurlijk)

Ik zou laten keuren door een zelf gekozen dierenarts en de huidige eigenaar vragen met het paard daarheen te rijden. Wij zijn zelf ook met een paard dat we verkochten 'helemaal' naar Emmeloord gereden voor een klinische keuring. Dat wilden de kopers heel erg graag. Kost inderdaad wel even wat tijd en benzine, maar als hij goed was, was hij wel verkocht en we wisten eigenlijk toch wel zeker dat hij goedgekeurd zou worden.