Laten afkeuren door verzekering en terugkopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Laten afkeuren door verzekering en terugkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:42

Ik denk erover om mijn merrie voor de verzekering af te laten keuren en haar verder lekker op het land te laten staan, dus ze zal niet naar de slacht gaan. Dan zou ik haar moeten terugkopen van de verzekering.
Deze situatie heb ik nog nooit meegemaakt en vraag me af wat hierbij komt kijken en wat de consequenties zijn voor de toekomst.
Heeft iemand hier ervaring mee die mij wat meer kan vertellen over deze procedure?

Arnyek

Re: Laten afkeuren door verzekering en terugkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:26

Ik ben hier ook mee bezig (geweest).
Waar ik mee begonnen ben is met het opnieuw lezen van mijn polisvoorwaarden, daar staat het ook in, voor de precieze voorwaarden en daarna heb ik mijn verzekering gebeld. Die persoon heeft mij toen alles netjes uitgelegd en verteld hoe en wat.
Deze informatie zal een klein beetje verschillen per maatschappij, maar meestal komt het er op neer (wat ik mij herinner van het moment dat ik de verzekering heb afgesloten en van verschillende maatschappijen de voorwaarden heb gelezen) dat je tegen slachtprijs je paard kan terugkopen. Maar je mag het paard niet meer verkopen en geen wedstrijden meer starten. Al weet ik van de staleigenaresse bij ons dat zij een deal heeft gesloten met de verzekering dat indien haar paard weer goed zou worden, zij weer mocht gaan starten. Zij heeft toen wel meer moeten betalen (2x slachtprijs oid, maar het exacte bedrag weet ik niet).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:15

Ha !!! Deze hou ik dus in de gaten Pien !!!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:26

Waarom zou je haar laten afkeuren,laat de verzekeing stopzetten en houd gewoon je paard,of is deze echt niet goed meer?
Of is het een zuiver geldkwestie

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:01

stel hebt een duur dressuurpaard van 25.000 en paard heeft een aandoening waardoor hij niet meer voor de sport geschikt is,

alleen af en toe een ritjes ofzo en voor de rest grasmaaier Haha!

Dan kan ik me voorstellen dat mensen hem aflaten keuren en vervolgens terug kopen om hem/haar nog een leuk leven te geven ipv (de slacht/inslapen) Haha! ..............................................

Je hebt toch een band met je paard en zomaar iets laten afmaken zou ik niet over mijn hart krijgen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:21

ik heb destijds ook mijn paard teruggekocht van de verzekering omdat ik hem perse in wou laten slapen en niet via de slacht wou laten gaan..

kostte mij destijds 800 euro die afgetrokken werd van het geld wat ik uitgekeerd kreeg..

gewoon even je verzekering bellen en die vertellen je dan hoe en wat

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:28

Hallo Mendi, mijn paard is ook afgekeurd met artrose, en ik heb haar teruggekocht, nu ongeveer een jaar geleden. Ze is nu lekker met pensioen.
Je paard wordt niet "zomaar" afgekeurd, weet niet wat ie mankeert?
Als je iets meer wilt weten: PB me maar.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 07:49

Bedankt voor al jullie reacties zover. Ik ga eerst even de kleine lettertjes van de polis doorlezen en dan contact met de verzekering opnemen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:40

Ik heb mijn pony ook laten afkeuren als springpaard. Door een ernstige peesblesure mag hij nooit meer springen. Ik heb toen iets van 500€ minder uitgekeerd gekregen.

Mijn pony was wel uitgebreid verzekerd en daar viel dus ook ongeschiktheid voor de sport onder. Inmiddels loopt hij met zijn bijrijder weer wat dressuurwedstrijdjes en misschien dat ik hem ooit nog zelf in de dressuur ga starten. Springen en sgw doen we niet meer.

De verzekering stuurde ook iemand langs om hem te taxeren. Die heeft hem dus alleen afgekeurd voor de sport, hij was/is nog te gezond om af te laten maken. Heeft ze ook eerlijk gezegd dat ze dat niet zou doen.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:19

Ik moest 800 euro betalen voor de terugkoop van mijn paard. Dit is volgens de verzekering de slachtprijs en deze wordt ook de verzekering vastgesteld.
Verder heb ik nog een formulier moeten tekenen met een aantal voorwaarden waaronder dat ik mijn paard niet meer mag verkopen en niet meer in de wedstrijdsport mag uitbrengen, maar dat is logisch als je paard afgekeurd wordt voor de sport. Het is ter bescherming van het paard dat je zo'n formulier moet tekenen.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:41

Nou zit ik met een probleem..
Ik ben vandaag gaan kijken naar een paard die eerst goedgekeurd is.
Nou zegt de eigenaresse dat zij er problemen mee kreeg en hem opnieuw heeft laten keuren (ronten) bij een andere dierenarts en deze zag wel iets op de foto.
Nu heeft deze vrouw het paard laten afkeuren bij de verzekering en terug gekocht. Ze wou hem namelijk niet naar de slacht brengen.
Nou wilt ze dit paard kwijt (mag er uiteraard geen geld voor vragen) omdat zij een ander paard wilt hebben waar ze WEL iets mee kan.
Nu las ik hier dat zij hem eigenlijk niet mag wegdoen van de verzekering, kortom als ze hem wegdoet aan ons, blijft zij eigenaar.. of begrijp ik dit verkeerd? Wij krijgen dan alle kosten op ons maar als puntje bij paaltje komt zou zij aansprakelijk blijven voor dit paard, of ze kan hem gewoon weer van ons afpakken. Is er geen manier om dit paard op onze naam te zetten? Want dit zou ons eerste echte paardje worden en mijn moeder en ik hebben al genoeg verzorgpaarden gehad waar wij nooit iets voor hoefde te betalen, dus als wij nu een eigen paard zouden krijgen, willen we ook dat het volledig van ons is Knipoog
Als iemand hier een antwoord op weet, pm mij gerust, ik ben hier namelijk heel erg benieuwd naar aangezien dit paard erg leuk is voor ons.
Voor meer informatie over deze situatie kun je ook altijd even een pm sturen dan probeer ik het iets specifieker uit te leggen.

Groetjes Roxanne

ps: mocht dit een TE oud topic zijn, maak ik wel een nieuwe aan Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:52

Volgens mij mag je dit paard gewoon kopen hoor, de verzekering is gewoon ontbonden zeg maar. Alleen je zult hem waarschijnlijk niet opnieuw kunnen verzekeren. Ik heb mijn paarden ook niet op mijn naam staan in het stamboek, en het paspoort is geen rechtsgeldig bewijs. Als jij dat paard van haar overneemt, en jij kunt bij problemen aantonen dat jij zijn stalling betaald lijkt me weinig aan de hand. Desnoods bij overname een contractje waarin zij aangeeft dat het jouw paard is. Dat hoeft echt niet via een notaris ofzo hoor, gewoon netjes formuleren, handtekeningetjes en klaar.

Maar waar is het paard op afgekeurd, en wat wil jij er mee doen?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 00:22

Kan je de verzekering niet gewoon opzeggen dan? dat heb ik namelijk vorigjaar wel gedaan

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:09

Ik weet niet bij welke verzekering het paard afgekeurd en teruggekocht is, maar ons paard is afgekeurd door Hippozorg en we hebben haar teruggekocht en die mogen we echt niet meer verkopen/weggeven. Wij hebben daar een speciaal contract voor moeten ondertekenen. Zelfs als we het paard in laten slapen moet er een bewijs naar de verzekering (opgesteld door een DA) dat het paard niet meer leeft. Verkopen, weggeven en wedstrijd rijden is allemaal verboden.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:20

Ik heb twee jaar geleden ook mijn paard aflaten keuren en hem weer terug gekocht. Bij de Hippozorg (amev hippo nog toen)
Er is mij helemaal niks verteld over weer verkopen of zulk soort dingen... Hij staat nu lekker ergens in een weiland en heeft het heerlijk naar zijn zin. Hij is nog steeds van mij en ik betaal er ook voor dat hij in het land staat...

En als je een verzekering afsluit voor je paard, doe je dat niet voor niks!
Juist voor het geval je paard blijvend ongeschikt wordt voor het doel waarvoor je hem gekocht hebt!
Dus er zijn denk ik niet veel mensen die hun verzekering dan maar gewoon stopzetten!
daar heb je je paard dan toch niet voor verzekerd en al die jaren premie voor betaald???

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:36

Nou ik heb mijn verzekering dus wel stop gezet, omdat ze toch mijn paard er uit zouden gooien als het 18 jaar werd en dat is dus volgend jaar dat ze 18 word, en rij dus lekker wedstrijden met mijn oude tante Haha!

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:32

Ziolette schreef:
Ik weet niet bij welke verzekering het paard afgekeurd en teruggekocht is, maar ons paard is afgekeurd door Hippozorg en we hebben haar teruggekocht en die mogen we echt niet meer verkopen/weggeven. Wij hebben daar een speciaal contract voor moeten ondertekenen. Zelfs als we het paard in laten slapen moet er een bewijs naar de verzekering (opgesteld door een DA) dat het paard niet meer leeft. Verkopen, weggeven en wedstrijd rijden is allemaal verboden.

Inderdaad, dat zijn ook de voorwaarden die ik kreeg van Hippo Zorg bij het terugkopen van mijn paard. En ik heb er ook voor moeten tekenen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:38

MSQuincyTE schreef:
Nou ik heb mijn verzekering dus wel stop gezet, omdat ze toch mijn paard er uit zouden gooien als het 18 jaar werd en dat is dus volgend jaar dat ze 18 word, en rij dus lekker wedstrijden met mijn oude tante Haha!

Maar dat is wat anders, dan wanneer je je paard echt laat afkeuren door een DA wegens blijvende (been)gebreken.
Dan wordt het paard afgekeurd voor de sport en is het dus niet de bedoeling dat het dier eigenlijk ooit nog bereden zou worden en eigenlijk, zou je hem niet terug kopen van de verzekering, gaat ie gewoon de salami in (om het maar even cru te zeggen).
Het is dus dat je zelf op dat moment de keuze maakt je paard nog, als het mogelijk is, een paardwaardige oude/versleten dag te geven.
De verzekering laat je het paard ook alleen terug kopen als het dier een nog paardwaardig/"pijnvrij" leven kan leiden na de afkeuring of als je zelf besluit dat je je paard liever laat inslapen dan dat het naar de slager gaat...
En de rede (voor mij dan) dat je een paard verzekerd, is dat de ziektekosten vergoed worden en uiteraard ook, dat als je paard niet meer geschikt is voor het doel waarvoor je hem gekocht hebt, je hem kan laten afkeuren en er een deel van je geld mee terug krijgt. Je hebt niet voor niks al die jaren premie betaald. Toch??

Maar hwt is wn blijft een gevoelige kwestie... En een keuze die ieder voor zichzelf moet maken...

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:35

DA keurt niet zomaar af.
Als het paard toch wordt afgekeurd, zou ik het paard alleen 'terugkopen' als ik eigen land/stal had.
Bij mijn vorig paard, had ik weinig keuze, ik heb hem zelf weggebracht en niet gekozen voor nog een pensioen. Hij had immers pijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:58

Een afkeuringsprocedure is zeker niet makkelijk, daar gaat een hele rits kliniekbezoeken en dossiervorming aan vooraf.
Dus de gedachte: ik denk er over mijn paard af te laten keuren komt bij mij wel wat vreemd over.

Ik heb mijn paard ook teruggekocht van de verzekering (AMEV/Hippo) en idd een verklaring moeten tekenen waarin staat dat hij niet meer verkocht mag worden tenzij aan het slachthuis en nooit meer op wedstrijden mag worden uitgebracht.