Verzekeringsvraag: lesgeven met eigen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Verzekeringsvraag: lesgeven met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 08:24

Een vraag voor iedereen die les geeft op eigen paarden (manege, stal, etc) en/of iedereen die thuis is in verzekeringsprobleempjes.

Ik heb een wat ouder paardje waar ik af en toe kinderen op lesgeef. Hartstikke leuk om te doen! Sinds kort heb ik zelfs een advertentie gezet waarin ik dus deze dienst aanbied, en de eerste klantjes zijn geweest. Voor een kleine vergoeding geef ik dus beginners les. Mijn paardjes staat bij mijn ouders op de boerderij.

Maar nu komt het: hoe moet ik dit verzekeringstechnisch oplossen? Wat als er (ondanks alle voorzorgsmaatregelen en zeer braaf paard) toch een ongeluk gebeurt? Wie is aansprakelijk en ben ik daar met mijn WA voor verzekerd? Of kan ik het beste de mensen van te voren een soort eigen risico verklaring laten tekenen en ben ik dan voldoende ingedekt?

Alvast bedankt voor de reacties!

Mistic

Re: Verzekeringsvraag: lesgeven met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:37

Jij bent in de meeste gevallen aansprakelijk, als eigenaar en lesgeefster.
Het is slim om even met je verzekeringsmaatschappij om de tafel te gaan zitten en eventueel een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Eigen risico verklaring is niet geldig.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:51

Lees het stuk even op TOA bij FAQ, geeft al grootdeels antwoord op je vraag.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:54

als je dit gaat doen en je wilt dit verzekeren zul je het ook legaal moeten gaan doen ben ik bang, dus jezelf officieel inschrijven bij de kvk of iig gaan melden bij de balasting.
Ik weet niet precies hoe DAT precies werkt, maar ik weet wel dat als jij een dienst levert en je wilt dat verzekerd hebben dat je een bedrijfsverzekering moet hebben.
(en dan nog is het toch vaak erg ingewikkeld)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:11

Maar hoe zit dat dan met een bijrijdster waar je een bijdrage aan vraagt? Dat is dan toch verzekeringstechnisch hetzelfde? Iemand rijdt, tegen betaling, op jouw paard.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:13

Wat ik heb begrepen ook al is het je bijrijdster die tegen betaling rijdt dan nog ben je als eigenaar van een paard verantwoordelijk voor als er iets gebeurd.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:15

Duke schreef:
Maar hoe zit dat dan met een bijrijdster waar je een bijdrage aan vraagt? Dat is dan toch verzekeringstechnisch hetzelfde? Iemand rijdt, tegen betaling, op jouw paard.

Als een bijrijder op je paard rijd (betalend of niet, maakt volgens mij niks uit) dan ben je als eigenaar altijd aansprakelijk voor je paard, tenzij door toe doen van de ruiter (bijrijder in dit geval) een ongeval gebeurt.

Dus stel je paard gaat er vandoor, doordat ze schrok, en komt op een auto, dan ben jij aansprakelijk. Maar zit de ruiter (bijrijder in dit geval) niet op te letten en steekt de weg over zonder te kijken, komt op een auto, dan is de ruiter aansprakelijk.

Kromme regel, maarja..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:16

SisLeone schreef:
Wat ik heb begrepen ook al is het je bijrijdster die tegen betaling rijdt dan nog ben je als eigenaar van een paard verantwoordelijk voor als er iets gebeurd.

Dat heb ik ook begrepen, maar moet je dan ook een speciale aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven afsluiten of is je WA dekkend genoeg?

Ik kan me ook voorstellen dat er een verschil zit in wel of niet tegen betaling.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:19

een bijrijdster zou je techtisch gezien ook als verdienste op moeten geven bij de balasting, maar daar zullen ze niet achter komen of over vallen. Maar als jij een bedrijfsverzekering hebt komen ze er wel achter en ben je een bedrijf en moet je belasting betalen als een bedrijf.

Verder is een bijrijdster geheel op eigen risico van beide, zij is verzekerd op haar WA, maar als ze jou zou willen pakken heb je denk ik wel een probleem.

Je zou dit ook in een contract voor je lesklantjes kunnen zetten ofzo, lessen op eigen risico, om de kans dat ze je dwars gaan zitten kleiner te maken (kan altijd no natuurlijk) want zo'n verzekering is niet goedkoop, moet je een hoop lesklantjes voor hebben

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:22

Ja, maar ik begreep dat zo'n eigenrisico-verklaring dus geen rechtelijke waarde heeft en als ze alsnog moeilijk gaan doen, het dus wel op mij te verhalen is.

En als je nu geen verdiensten er van maakt? Ik bedoel, de opbrengsten zijn geen winst, gezien de kosten. Het is een non-profit-organisatie zeg maar.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:25

Die eigenrisico-verklaring heeft inderdaad geen waarde op het moment dat ze als nog moeilijk gaan doen.

Volgens mij maakt het niet uit of je wel of niet er verdiensten van maakt maar ben je gewoon aansprakelijk als er wat gebeurd.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:28

Dus ook als je gratis lesgeeft? Dan mag ik al jaren in mijn handjes knijpen Scheve mond . Genoeg nichtjes en neefjes en buurtkindjes op paard gezet.

Pfff. Ga maar eens met verzekering bellen dan.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:33

nee een eigenrisico verklaring is alleen een kleine stok achter de deur om mensen eraan te herinneren dat het ook netjes opgelost kan worden zeg maar.
Verder is het als je geld krijgt eigelijk verplicht dit op te geven bij de balasting, als je echt non-profit wilt zijn, moet je die belasting kosten dus officieel op je lesgeld gooien (als stichting is de belasting lager trouwens)
Maar hoe je het ook bekijkt, verzekeren voor zoeits kleins als jij doet, kost je meer dan dat het je oplevert, je zult moeten bedenken of je het risico iet gewoon kunt nemen om alle mansen op hun eigen WA te laten vertrouwen. De vraag in deze is dus, vertrouw jij die mensen die je les geeft, of ga je heel veel geld uitgeven aan bedrijfsverzekeringen en belastingen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:36

De vraag is of jouw activiteiten kunnen worden aangemerkt als bedrijfsmatig.
Dat is een hele lastige kwestie. Een bedrijf is ook een bedrijf als het verliesgevend is namelijk, dus winst maken heeft er niets mee te maken. Ook is niet relevant of je wat opgeeft bij de belastingdienst en of je bij de KvK in geschreven staat.
Als jouw activiteiten het karakter krijgen van bedrijfmatige activiteit dan valt dat verzekeringstechnisch niet meer onder jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren).
Informeer dus bij jouw AVP verzekeraar hoe zij dit zien en laat ze dit in de polis aantekenen. Zien ze het als bedrijfsmatig, dan zal je een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven moeten sluiten).

Verder heb je in het verhaal op FAQ kunnen lezen hoe het aansprakelijkheidstechnisch in elkaar steekt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:38

lejo schreef:
nee een eigenrisico verklaring is alleen een kleine stok achter de deur om mensen eraan te herinneren dat het ook netjes opgelost kan worden zeg maar.
Verder is het als je geld krijgt eigelijk verplicht dit op te geven bij de balasting, als je echt non-profit wilt zijn, moet je die belasting kosten dus officieel op je lesgeld gooien (als stichting is de belasting lager trouwens)
Maar hoe je het ook bekijkt, verzekeren voor zoeits kleins als jij doet, kost je meer dan dat het je oplevert, je zult moeten bedenken of je het risico iet gewoon kunt nemen om alle mansen op hun eigen WA te laten vertrouwen. De vraag in deze is dus, vertrouw jij die mensen die je les geeft, of ga je heel veel geld uitgeven aan bedrijfsverzekeringen en belastingen.

Bedenk je hierbij goed, dat de mensen zelf jou mogenlijk niet aansprakelijk stellen, maar hun ziektekostenverzekeraar doet dat zeker en ook hun werkgever (speelt natuurlijk niet als het kinderen zijn) kan je aansprakelijk stellen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:40

@Lejo: Dat is een goede. Wellicht toch een papiertje laten tekenen en erop vertrouwen dat zij dit accepteren. En niet later alsnog moeilijk gaan doen, mocht er wat gebeuren.

Zal sowieso even de verzekering bellen om te vragen hoe zij hier tegenover staan. Want er zijn volgens mij tal van mensen die weleens een kindje op hun paard zetten.

Mijn ouders hebben trouwens wel een eigen bedrijf (veehouderij), zou ik niet dit via hun bedrijfsverzekering kunnen laten lopen? Met dit wel te regelen natuurlijk. Niet ervan uitgaan dat dit onder de verzekering valt, maar in polis laten opnemen.

@LDRD: Heb het verhaal op FAQ gelezen, maar wordt er niet direct wijzer van. Is toch een specifieke vraag, er staat op FAQ niets over lesgeven ivm verzekering. Maar wel bedankt voor je uitleg! De rest ook trouwens. Ik kan me ook niet voorstellen dat als jij 2x per een week een uurtje lesgeeft op jouw paard, dat dat dan direct bedrijfsmatig wordt gezien en dat dit bij de belasting moet worden opgegeven. Dat zou dan ook moeten gelden als een bijrijdster tegen betaling jouw paard rijdt. Daar zou je gemiddeld meer inkomsten uit genereren dan ik nu doe met lesgeven.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:43

ja klopt de verzekeringsmaatschappijen kunnen ook lastig worden, maar dat kan een te overwegen risico zijn om te nemen, als je heel kleinschalig bezig bent.
Omdat een nieuwe verzekering afsluiten in dit geval snel erg duur wordt. je zal dus moeten bedenken wat je wil doen, verzekeren of het risico nemen.
Als ouders gewoon naar de dokter gaan en melden dat een kind van een pony gevallen is, is het niet snel duidelijk dat dit evt, in een les omgeving gebeurt is oid dus dit risico is eventueel te nemen.
Het wordt pas lastig als ouders er achter aan gaan, en helaas dit mogen ze wel, of ze nu tekenen of niet.
Het blijft dus wel evht een vertrouwens questie en bedenk, als er iets misgaat met een kind zijn ouders zo lief niet meer hoor!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:46

Dat heb ik ook in mijn achterhoofd lejo. Alles is koek en ei als het goed gaat, maar als het fout gaat, veranderen de liefste mensen in op bloedbeluste jachthonden en willen geld en vergoeding zien voor wat hun dierbaren is aangedaan. En de mensen die op mijn advertentie afkomen, zijn dus geen bekenden van mij, dus ik weet niet wat ze doen als het misgaat. Wellicht toch maar van dit idee afzien... Is wel mijn grote droom. Of iets met de verzekering regelen. Twijfel...

O o, ik ben weer veel te impulsief geweest met mijn actie.
Laatst bijgewerkt door Duke op 31-07-07 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:55

Duke schreef:
@LDRD: Heb het verhaal op FAQ gelezen, maar wordt er niet direct wijzer van. Is toch een specifieke vraag, er staat op FAQ niets over lesgeven ivm verzekering. Maar wel bedankt voor je uitleg! De rest ook trouwens. Ik kan me ook niet voorstellen dat als jij 2x per een week een uurtje lesgeeft op jouw paard, dat dat dan direct bedrijfsmatig wordt gezien en dat dit bij de belasting moet worden opgegeven. Dat zou dan ook moeten gelden als een bijrijdster tegen betaling jouw paard rijdt. Daar zou je gemiddeld meer inkomsten uit genereren dan ik nu doe met lesgeven.

Dat je les geeft maakt voor de aansprakelijkheid eigenlijk niet uit.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:56

LDRD schreef:
Duke schreef:

Dat je les geeft maakt voor de aansprakelijkheid eigenlijk niet uit.

Nu ben ik dus een beetje in de war. Want als lesgeven niets uit maakt, zou je met de AVP dus voldoende gedekt zijn... Of niemand is gedekt die ook maar iemand anders op zijn paard zet...

De eigenaar is in eerste instantie aansprakelijk, maar wanneer dekt de AVP en waar ligt de grens tussen een particulier en bedrijf?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:58

Dat maakt wel uit.
Je moet de aansprakelijkheid even los zien van de verzekering.
Jouw AVP dekt jouw hoedanigheid van particulier. Doe je activiteiten niet in hoedanigheid van particulier dan is dat niet gedekt dus.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 11:00

LDRD schreef:
Dat maakt wel uit.
Je moet de aansprakelijkheid even los zien van de verzekering.
Jouw AVP dekt jouw hoedanigheid van particulier. Doe je activiteiten niet in hoedanigheid van particulier dan is dat niet gedekt dus.

Maar wanneer zijn je activiteiten niet in hoedanigheid van particulier? Is er niet een bepaald bedrag dat je belastingvrij mag bijverdienen als particulier? Ben je met 2x een uurtje lesgeven in de week een manege?

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:01

ik ken iemand die wilde les geven hier in schiedam op een manege..
de manege eigenaar vond dat ze goed les gaf maar vond het geen strak plan omdat ze de papieren niet had om les te geven..
want hij zei als er dan iets gebeurd is er niemand verzekerd..
weet niet precies meer hoe het zat maar ze is toen die curcus gaan volgen en heeft ze gehaald..
en nu is alles goed geregeld en nu is ze wel verzekerd..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 11:04

Dat lijkt me ook vreemd. Je moet dus een cursus gevolgd hebben om verzekerd te zijn.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:07

Wij hebben voor mn paard een verzekering voor derden. Ik woon wel in België en als er iemand van mn paard valt is ze verzekerd. Dat kan mn papa zijn van 40jaar of mn nichtje van 3jaar. Ze zijn ook verzekerd als er blijvende schade is. Misschien is dit iets voor je? Weet niet of dat in Nederland zo is.
Xxxx