Paard valt om op de trailer bij bochten. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maybe

Paard valt om op de trailer bij bochten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 20:12

Hallo,

mijn paardje gaat gemakkelijk op de trailer, is koel onderweg en gaat er ook netjes weer vanaf. Het enige wat er onderweg gebeurt is dat ze als er een bocht wordt gemaakt ook al is dat stapvoets dat ze dan regelmatig omvalt. Je hoort een hoop gekletter en dan na een paar seconden staat ze weer, is ze even chagerijnig (oren in de nek) en staat vervolgens weer met de oortjes naar voren naar buiten te kijken. Ik heb haar deze week meegenomen op vakantie en toen heeft ze ongeveer 2 uur op de trailer gestaan en is eraf gekomen met een paar schaafwonden door het vallen. Niets ernstigs gelukkig want dat geneest wel weer. Ze stond op een tweepaardstrailer met nog een andere pony. Maar toch het zou voor haar fijner en beter zijn als ze niet steeds valt.

Hebben jullie hier ervaring mee? is er iets aan te doen?

ikke

Re: Paard valt om op de trailer bij bochten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:50

Leren autorijden met een trailer?
Heb jij enig idee wat er gebeurt in zo'n trailer als je de hoek omgaat? Niet alleen snelheid is een punt, de manier waarop je de hoek omgaat, doet zeker zoveel. De manier waarop je met gas, koppeling en rem omgaat, doet de rest...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:52

Er zijn ook paarden die zich gewoon 'laten vallen' in de bochten idd. Dit HOEFT niets met je autorijden te maken te hebben.

Een echte oplossing hiervoor weet ik zo 123 ook niet, misschien dat er iemand anders is die je kan helpen!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:54

zoiezo doodstil,en super lagaam bochten en rotondes pakken,rustig optrekken,en lange remweg nemen.

mijn paard kan niet goed op een 2 paards staan, op 1.5 kan hij precies mooi zijn benen wijd zetten,en staat hij steviger

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:55

Maybe schreef:
Hallo,

mijn paardje gaat gemakkelijk op de trailer, is koel onderweg en gaat er ook netjes weer vanaf. Het enige wat er onderweg gebeurt is dat ze als er een bocht wordt gemaakt ook al is dat stapvoets dat ze dan regelmatig omvalt. Je hoort een hoop gekletter en dan na een paar seconden staat ze weer, is ze even chagerijnig (oren in de nek) en staat vervolgens weer met de oortjes naar voren naar buiten te kijken. Ik heb haar deze week meegenomen op vakantie en toen heeft ze ongeveer 2 uur op de trailer gestaan en is eraf gekomen met een paar schaafwonden door het vallen. Niets ernstigs gelukkig want dat geneest wel weer. Ze stond op een tweepaardstrailer met nog een andere pony. Maar toch het zou voor haar fijner en beter zijn als ze niet steeds valt.

Hebben jullie hier ervaring mee? is er iets aan te doen?

Je moet altijd stapvoets door de bocht! Het beste is om het zelf te ervaren. Ga zelf in de trailer staan en een stukje rijden, dan voel je hoe onstabiel de paarden erin staan. Ook kan het zijn dat het paard heel ontspannen is en niet doorheeft dat een bocht wordt ingezet. Rem dan goed, zodat het paard weer oplet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:56

in een 1 1/2 staan ze vaak steviger naar mijn idee, maar wat je er aan zou kunnen doen?
rustig rijden en verder hopen dat ie niet omvalt denk ik...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:57

zo 1 hebben wij ook gehad......hoe voorzichtig je ook reed, ze liet zich gewoon vallen.....het enige wat je kunt doen, is zorgen dat ze hele goeie bescherming om heeft..... wij hebben na de laatste rit, die dus echt verkeerd ging, haar nooit meer op de trailer gehad, we vonden het niet vertrouwd

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:59

mijn paard was atactisch wat we niet wisten en ook zij had moeite met de bochten hoe rustig we ook gingen ook hobbels waren lastig. Eigenlijk wel alles daarvan. met een 1,5 trailer of zelfs 1.75 gaat het beter. 2 paards gaat niet. Vrachtwagentje zou ook kunnen helpen

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:00

Misschien kun je de balans van je paard verbeteren door bijvoorbeeld over balkjes lopen/rijden. TTEAM oefeningen doen, en dan vooral ttouches op de benen ( weet niet of je bekend bent met tteam). Verder heb ik wel eens gehoord dat paarden (net als mensen) behoorlijke evenwichtsstoornissen kunnen hebben.
Ik ben het wel met IKKE eens ,dat de manier van autorijden heel erg belanrijk is. uitvieren voor de bocht en in de bocht een heel klein beetje gas geven,zodat het paard met zijn billen een beetje steun kan houden tegen de achterstang. Verder is een goede stroeve Maar geen hobbelige bodem erg belangrijk.

Als ze zich expres laar vallen moet op een of andere manier voordeel hebben van dat gedrag Verward

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:37

Vaak helpt het deze paarden breder te zetten, het schot van een 2-paards dus opzij of een anderhalfpaards proberen. Sluit fysieke oorzaken uit, het paard kan bijvoorbeeld wat mankeren aan zijn ogen welke in direct contact staan met het evenwichtsorgaan. Ataxie en verkramping door teveel nerveuze spanning is het volgende wat nagekeken moet worden.

Mocht het gewoon niet lukken, twijfel dan niet om een prof in te schakelen, dat geeft de beste kans tot een oplossing!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:38

Hier is al eens wat over geweest! Even de zoekfunctie gebruiken...

Hier hetzelfde probleem...
Mijn paard valt ook regelmatig om in de trailer in de bochten.
Hij loopt er desondanks altijd braaf weer in als een mak schaap.
Het boeit hem echt niks...

Ik rij extreem voorzichtig in de bochten, heb diverse auto's, trailers geprobeerd, ook 1.5 paards, 2-paards met of zonder tussenschot, met een houten schot of rubber flap... maakt allemaal niets uit.
Met alles erop en eraan wat bescherming betreft en ook helemaal zonder bescherming...maakt geen ruk uit.
Toen op de veewagen met camera gezet...meneer sukkelt gewoon weg !!! Daarna in een trailer met camera gezet...idem...
Hij staat op de trailer zo op zijn gemak dat hij wegdoezelt en bij een bocht is het raak... uit balans en klats !
Even rommelen en hij staat weer.

Hoe heb ik het opgelost: gewoon goed de benen inpakken voor de krassen...en wegrijden...voor een drempel of bocht tik ik de rem aan zodat hij weet dat er "iets" komt. Dan langzaam de bocht om. Gaat meestal goed.

Iets heel anders nu : bij ons opladen, daarna moet je links het erf af....daarna links de weg op.... daarna weer links andere weg op.Tot zover alles ok...
Dan ineens de 1e bocht naar rechts....TADAAAAA!! meneer heeft bedacht "we gaan steeds naar links!" en dan pleurt ie om bij de bocht naar rechts....niets aan te doen, hier kan ik niets mee... gelukkig gaat het altijd goed..

Het ligt dus niet altijd aan het rijden van de mensen!! Soms...heel soms ben je een beetje kort door de bocht Ikke....

sandra26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:50

Hoi hoi

Wij hebben ook een merrie die zich laat vallen in de bochten er gewoon bij gaan liggen echt eng!
En ze laaide iedere keer weer met zoveel gemak touwtje over dr nek en liep er zelf in dus echt angst was het ook weer niet.
Toen hebben we een 1,5 paardstrailer geprobeerd en gewoon weg super je hoort er niet meer staat super stil. En in de 2paards gaat ook goed met het schot opzij geen probleem maar zet je ze weer klem of met 2 op de trailer en het is weer raak.

Dus bij ons was het probleem opgelost met een 1,5 paardstrailer.

Ik hoop voor je dat je snel een oplossing vind want dit is geen pretje.

Succes ermee.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:16

Mijn merrie heeft dit probleem ook. Echt precies hetzelfde. Ze gaat keurig de trailer in en uit. Dat is voor mij een teken dat ze niet bang is in de trailer maar dat het een evenwichts probleem is en dat je daar even een handje bij moet helpen. Ik heb haar na een aantal jaren vorige week verhuisd naar een nieuwe stal. Dit moest helaas omdat we niet op de oude stal konden blijven staan ivm met verkoop van de stal. Ik moest dus weg met de trailer omdat het niet anders kon. Na veel gelezen te hebben op bokt hierover heb ik het schot van onze 2 paards trailer eruit gehaald zodat ze heel breed kon staan. Dit was de hulp die ze nodig had zodat ze goed haar evenwicht kon zoeken. In de bochten zocht ze steun aan de zijkanten van de trailer. Deze rit is onwijs goed gegaan.
Bij de bochten hebben we heel voorzichtig gereden. We gingen stapvoets de bochten door...Maar wat was ik trots toen ze heelhuids de trailer af kwam.

Mijn advies: 2 paards trailer en dan het tussenschot eruit.

Succes, het komt allemaal wel goed denk ik!!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:22

Precies tussenschot eruit.

Werkt bij mijn pony ook veel beter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:30

ElCamino schreef:
<knip>
Het ligt dus niet altijd aan het rijden van de mensen!! Soms...heel soms ben je een beetje kort door de bocht Ikke....

Ik heb nergens beweerd dat rijstijl ALTIJD het probleem is. Ik durf echter zonder aarzelen de weddenschap met je aan te gaan dat 80% van de trailerrijdende mensheid niet weet hoe ze correct moeten trailerrijden. Dat voorbeeld zie ik namelijk vrijwel wekelijks voorbij komen (er komen regelmatig mensen van elders hier op de heide buitenrijden, met hun auto-trailercombi)

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:36

oeh wat klinkt dit mij bekend in de oren..
mijn paard heeft dat ook een hele tijd gehad.
Het is van de 1 op de andere dag begonnen en ze heeft het zeker een half jaar gedaan.
Maar het is ook net zo snel weer opgehouden als dat het is begonnen..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:10

@ikke: daar heb je helemaal gelijk in Knipoog die weddenschap ga ik dan ook mooi niet met je aan !!! Haha!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:31

ikke schreef:
ElCamino schreef:
<knip>

Ik heb nergens beweerd dat rijstijl ALTIJD het probleem is. Ik durf echter zonder aarzelen de weddenschap met je aan te gaan dat 80% van de trailerrijdende mensheid niet weet hoe ze correct moeten trailerrijden. Dat voorbeeld zie ik namelijk vrijwel wekelijks voorbij komen (er komen regelmatig mensen van elders hier op de heide buitenrijden, met hun auto-trailercombi)

De huidige auto's en trailers liggen zo comfortabel op de weg dat menigeen onbewust toch te hard of te ruw rijdt. Je voelt er zelf amper iets van. Voor onze DVD hebben we een trailerrit gemaakt en deze gefilmd door 4 camera's zodat je een soort rondom je heen kunt kijken en het zicht van het paard nabootst. Geloof me maar, het was niet echt een fijn ritje, de bewegingen, geluiden, en verminderd zicht zijn best benauwend. Ik sta er dan ook van te kijken dat zoveel paarden het juist probleemloos gewoon voor ons doen!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:34

Mijn paard valt ook sneller als ze samen in een 2-paards staat.

Alleen in 2-paards (met lange stang) of in een 1.5 paards staat ze het beste.

En altijd rustig in de bochten. Duidelijk remmen voor een bocht (paard wordt alert) en heel langzaam die bocht door!

Maybe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 21:38

Bedankt voor jullie reacties! ik ga haar nu zonder het tussenschot vervoeren en ik denk dat de tip eerst even remmen en dan de bocht stapvoets of nog langzamer nemen heel nuttig is. Dat ze dan even alert wordt gemaakt. Ik rijd zelf niet met de trailer, maar zal mijn chauffeur inlichten. Ben ook wel blij dat het ook wel vaker voorkomt bij andere paarden dat ze niet iets heel raars heeft. Ik denk echt dat ze gewoon zo ontstpannen is dat ze inderdaad niet oplet. In ieder geval allemaal bedankt voor de nuttige tips!

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:42

Neem anders eens kontact op met Wendy Misran. Zij helpt bij trailerproblemen en werkt door heel Nederland en is niet duur. De meeste trailerproblemen zijn eenvoudig te verhelpen. Je vind haar ook via google en werkt via de Monty Roberts methode. Succes!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:39

monya schreef:
De huidige auto's en trailers liggen zo comfortabel op de weg dat menigeen onbewust toch te hard of te ruw rijdt. Je voelt er zelf amper iets van. Voor onze DVD hebben we een trailerrit gemaakt en deze gefilmd door 4 camera's zodat je een soort rondom je heen kunt kijken en het zicht van het paard nabootst. Geloof me maar, het was niet echt een fijn ritje, de bewegingen, geluiden, en verminderd zicht zijn best benauwend. Ik sta er dan ook van te kijken dat zoveel paarden het juist probleemloos gewoon voor ons doen!

Te hard en te ruw rijden is ALTIJD een grove fout van de chauffeur! Het is een K-smoes om te beginnen over comfortabele combinaties; als chauffeur heb je te weten waar je mee bezig bent en daar ook naar te handelen, ALTIJD!!
Wat denk je dat de baas zou zeggen als je hem verteld: ja, sorry, de vrachtwagen reed zo comfortabel dat ik die bocht te snel nam en nu ligt er 25 ton aan LCD-TV's in de berm................

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:12

ikke schreef:
monya schreef:

Te hard en te ruw rijden is ALTIJD een grove fout van de chauffeur! Het is een K-smoes om te beginnen over comfortabele combinaties; als chauffeur heb je te weten waar je mee bezig bent en daar ook naar te handelen, ALTIJD!!
Wat denk je dat de baas zou zeggen als je hem verteld: ja, sorry, de vrachtwagen reed zo comfortabel dat ik die bocht te snel nam en nu ligt er 25 ton aan LCD-TV's in de berm................

Is het ook, vandaar ook die opnames voor onze DVD, in de hoop dat mensen meer begrip tonen voor hun paard na dit ritje "door de ogen van het paard" gezien te hebben. Je komt ze regelmatig tegen, bijvoorbeeld op de snelweg, komen ze je met 110 voorbij scheuren... twee paarden erin... tja... Huilen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:10

monya schreef:
Is het ook, vandaar ook die opnames voor onze DVD, in de hoop dat mensen meer begrip tonen voor hun paard na dit ritje "door de ogen van het paard" gezien te hebben. Je komt ze regelmatig tegen, bijvoorbeeld op de snelweg, komen ze je met 110 voorbij scheuren... twee paarden erin... tja... Huilen

Die 110km/h is één ding, maar de manier waarop ze 110 rijden.........
Als ik eens door de tunnels moet, dan rijdt ik beneden ook zeker 110, om voldoende snelheid (momentum) te hebben om ook weer met een fatsoenlijke snelheid boven te komen, zonder de motor overmatig op z'n staart te moeten gaan staan.
ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het een "aparte" ervaring is als je uit de Drechttunnel komt aan 60km/h (Kadett-met-Ifor) en de snelheidsbeperkingsborden gaan voor je neus aan...............

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:35

Misschien kun je wat baaltjes hooi /stro naast de pony opstapelen,zodat hij in een bocht daar lekker tegen aan kan leunen? En dat je altijd STAPVOETS door een bocht moet gaan,dat kan niet altijd.Op de snelweg word het wat moeilijker om stapvoets de bocht te nemen.Het zou zelfs ander verkeer in gevaar kunnen brengen toch?