Paard durft niet meer uit de trailer gaan ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jappielover

Paard durft niet meer uit de trailer gaan ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 13:01

hey
Vorige week hebben we een nieuwe laadklep op onze trailer gezet.
Mijn paardje deed soms wel moeilijk met erin gaan maar nooit met eruit gaan ! We zijn dus al een paar keer weg geweest met de trailer dus ze is al vaak in en uit de trailer gegaan!
Maar vandaag ging ze goed in de trailer aan gekomen op de manege wilde ze er niet meer uit , Ik vond dat het leek of ze wat schoof op de laadklep , maar dat zou eigenlijk niet mogen , het is een betonplex anti-slip (iemand die ook deze houtsoort heeft als laadklep?)
Maar uiteindelijk heb ik ze kunnen overhalen er toch uit te gaan !
Weer thuis gekomen durfde ze er weer niet uit , gelukkig zijn we er dan toch uit geraakt !
Ze heeft nog nooit een ongeval met de trailer gehad en ineens durft ze niet meer de trailer uit ?
Wat moet ik nu doen als ze de volgende keer weer niet de trailer uit durft ?
Of moet ik een andere anti-slip erop leggen ?

groetjes

Annash
Blogger

Re: Paard durft niet meer uit de trailer gaan ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:03

Hoe heb je haar eruit gehaald?
Ik vind het raar dat ze er ineens niet meer uit wilt, kan me voorstellen dat je denkt dat er wat gebeurd is maar dat niet zo is.
Ik zou het eerst proberen met heeeeel veel rust, geduld en goed belonen (eventueel suikerklontje/paardensnoepjes) als ze eruit is. Thuis veel oefenen, in en uitladen.

Als je haar er echt niet uitkrijgt... dan kun je aan beide kanten van het bit een longeerlijn bevestigen en haar voorzichtig dmv druk te zetten op de lijn eruit 'trekken'. Daarmee bedoel ik niet hangen en trekken in de mond, maar geleidelijk. Niet de meest ideale manier, maar echt een noodoplossing...

Heel veel oefenen en vooral geduld houden en veel belonen, denk ik.

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:21

jah ik heb haar uiteindelijk voorzichtig geduwd en haar tegen gehouden als ze terug naar voor wilde stappen , en heb haar met men stem wat gerustgesteld !
gelukkig had ik snoepjes bij en heb ik haar hierna ook kunnen belonen !

bedankt voor de reactie en ik zal idd thuis nog een paar keer oefenen voor ik weer weg ga, dit had ik nog nooit voorgehad met haar en ik ben bang dat ze zich verstapt ofzo, (mijn paardje heeft net een peesblessure gehad ) !
ze heeft altijd wel transport beschermers om , maar toch ...!
Nu weet ik toch wat ik kan doen in een noodgeval !
erg bedankt !!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:58

Ga oefenen met het stapje op de klep, stapje af de klep. Als dat helemaal goed gaat, dan een stukje verder de trailer in, net zo lang tot het helemaal goed gaat!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:22

Mijn paard is ook heel voorzichtig en zelfs een tijdje bang geweest van de laadklep áf te komen, op is geen probleem.
Dit heeft ze dus vooral bij een 1/1.5 paards trailer, we hebben nu een 2 paardstrailer mee en dan is het geen probleem meer. Denk dat ze het gewoon eng vinden om van dat smalle stukje achteruit te gaan.
Maar gewoon blijven overhalen om terug te stappen tot ze eraan gewend zijn Ja.

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 09:31

bedankt iedereen !! Jah ik heb ook een 1/1,5 paards trailer , maar dat heb ik altijd al gehad dus het is raar dat ze ineens niet meer durft , maar we zullen gaan oefenen tot ze er weer vertrouwen in heeft . Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:12

betonplex antislip??? bestaat dat? ik denk dat het toch nog glijdt en dat ze daarom bang is...

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:16

Maakt je nieuwe laadklep niet een ander geluid of voelt het misschien anders voor je paard? Misschien is het gewoon een kwestie van wennen, inderdaad veel geduld hebben. Weet niet of je stro in de trailer hebt liggen, anders zou je daar ook wat van op de klep kunnen doen bij t uitladen (als het daar niet glad van wordt natuurlijk). Misschien vindt je ze t dan minder eng.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:19

Stro maakt juist gladder, nooit in de trailer leggen dus, en zeker niet op de klep! Is ook absoluut niet nodig als je een goede vloer hebt.
Waarschijnlijk moet je even kritisch je nieuwe klep bekijken, heeft ze ijzers? Misschien is het nu een stuk gladder dan voorheen en zal je het toch weer moeten veranderen.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:05

Zorg dat je klep goed stroef is door antislip, geen strooisel of desnoods dwarslatjes en gebruik snoepjes of een bakje bix om je paard er uit te halen. Voor elk stapje achterwaarts een hapje. Grotere motivatie is er niet.

Betonplex antislip ken ik trouwens niet. Wel betonplexplaten en die zijn spekglad.
Succes

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 12:04

Bedankt , jah onze vorige laadklep was ook betonplex anti-slip maar die was al wat afgesleten , nieuwe dwarslatjes staan ook op de nieuwe laadklep !
Mijn paardje heeft geen ijzers , het zal toch even wennen zijn waarschijnlijk !
Maar we zijn van plan om er rubber op te leggen , ik denk dat dat toch betere anti-slip is !

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:55

hangt van het soort rubber af wat je er op gaat leggen!! let op rubber kan nog gladder worden dan ijs als het nat wordt.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:03

Mijn jonge pony gaat keurig de trailer in, alleen er niet meer uit. Ik weet (omdat we haar zelf al die tijd gehad hebben) dat er niks eng gebeurd is.

Ik zet een emmer biks naast haar voorbenen, en zo zet ze een paar passen achteruit om te kunnen eten. Dan even eten, en dan de emmer weer opnieuw naast haar voorbenen. Zo staat ze in een paar tellen uit de trailer op een rustige manier.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:09

Misschien even een grote schep zand op de plank gooien: stroef en je paard vindt het misschien minder eng. Misschien vindt hij de kleur of het geluid eng, omdat het anders klinkt dan de vorige plank. Zand veeg je ook zo weer weg.
Het zou toch zo handig zijn als ze kunnen praten Haha!

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:28

jah idd als ze nu eens konden zeggen wat er is ? Haha!
Vandaag hebben we er een soort anti-slip strips op geplakt , geen rubber dus maar het werkte wel !
Helaas wilde ze niet van de trailer op de manege we hebben dus een hierboven staande tip uiteindelijk moeten gebruiken ! We hebben de longe niet aan het bit vastgemaakt maar de longe rond haar gedaan , zodat die tegen de borst drukte ! Wat heeft mijn paardje kracht !! ze maakte zich groot en wilde echt niet , ik was zo bang dat ze zou vallen ofzo , maar met al de mensen die geholpen hebben , hebben we ze toch eruit gekregen ! Wat is ze soms toch koppig !!
Als we terug thuis waren liep ze uit de trailer of het niets was ?!
Ik hoop maar dat ik dit niet nog een keer moet toepassen , het is idd een goede noodoplossing , maar zo zie ik haar niet graag van de trailer komen !!
Dit weekend gaan we nog maar eens oefenen thuis , maar thuis gaat ze er gemakkelijker uit dan op de manenge , waarom is een groot vraagteken??
Het was wel al lang geleden in verband met de peesblessure maar ik was toch al een paar keer terug naar de manege geweest en met de nieuwe laadklep en toen deed ze het wel !

Bedankt voor de vele tips Haha! , andere tips zijn nog altijd welkom hoor !!

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:15

Een vriend van mij had dit ook. Nieuw paard gekocht, jong dier en dolgelukkig want hij liep perfect de trailer op... Aangekomen op de nieuwe stal wilde hij er niet meer vanaf! Na 2 a 3 uur proberen dan maar met 6 sterke mannen en longe ervan af moeten trekken!

Daarna heeft hij het zo uitgepakt (paardje loopt nu probleemloos trailer op en af). Paard stap op de klep, en weer eraf. En zo steeds verder en uiteindelijk ook de stang van achteren opgehangen en dan het paard de klep op vragen. Zodat hij niet door kon lopen de trailer in. Stond hij met 4 benen op de klep, dan weer naar beneden.

En het heeft wat moeite gekost Haha! Maar het werkt... Nu ging hij laatst dan eens naar een andere stal om daar te gaan rijden... En toen twijfelde het paard weer even, maar door het vele oefenen lukte het na 10 minuutjes toch weer!

Dit is al ongeveer hierboven gezegd, maar goed hoop dat je er wat aan hebt!

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 09:19

Bedankt iedereen Haha! !! Intussen hebben we er dus anti-slip stroken op gekleeft en nog extra dwarslatjes !! En nu gaat mijn paardje keurig in en uit de trailer Haha! !!!
Nogmaals bedankt voor de vele tips Lachen !